Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Alv Edvardsen

[#55821] Slektsforb. imellom gårdene Aakvik og Hals i Vefsn, Nordland.

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

På gården Aakvik i Vefsn bodde en Baard Andersen, som det er skifte e. 1713. - Hans kone var Ingeborg Larsdr. -- De hadde bl.a. en sønn, Anders Baardsen, f.c. 1681, som bos. seg på gården Hjartli i Hemnes. - Han blev gift med Brynelle Ingebrigtsdr., f.c. 1686, fra Hals i Vefsn. - De måtte da ha tillatelse til ekteskapet, da de var tre-menninger. -- Er det noen som har klart å finne ut hvordan dette slektskapet forholdt seg ? -- M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Joda...Baard Andersen.Far: Anders Baardsen, gift med Ingeborg Larsdatter.Farfar: Ander Christophersen (f.ca 1625), bruker i Almlia, Vefsn.Farfars far (oldefar): Christopher 'Klokker' Olsen på Forsmoen i Fustvatnet, Vefsn. Brynhild Ingebrigtsdatter.Mor: Gunnelle Guttormsdatter, gift med Ingebrigt Ingebrigtsen på HalsMormor: Else Christophersdatter, gift med Guttorm Baardsen som overtok garden etter sin svigerfar klokkeren.Mormors far (oldefar): Christopher 'Klokker' Olsen.Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Takk Geir. Dette var jo lett å skjønne. - Vet du om det er noen mere utfyllende opplysninger om disse folkene å finne noe sted ? M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Fint, bortsett fra at jeg har rotet det til og byttet om de to første. Det riktige skal være:Anders BaardsenFar: Baard Andersen, gift med Ingeborg Larsdatter.Farfar: Ander Christophersen (f.ca 1625), bruker i Almlia, Vefsn.Farfars far (oldefar): Christopher 'Klokker' Olsen på Forsmoen i Fustvatnet, Vefsn.Resten har jeg greid å få riktig.Dersom det fortsatt er slik at du har den gamle e-postadressen på frisurf, skal jeg be slektsprogrammet mitt lage en forfedrerapport og sende den på mail i dag eller i morgen.Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk igjen. - Jo jeg 'holder ut' med den gamle adressen enda. -- Jeg ser også i 'Gård og slekt', at det er en annen kar i Hemnes jeg også har spekulert på og som det er henvist til Almåsen Forsmoen som antatt hjemsted på. - Det er en Christen Monssøn, f.c. 1694 og bos. i Elsfjordosen. - Det kunne jo være av sammeslekt, men han kan jo også være fra et annet bruk av gården der. - Ellers mottar jeg gjerne med takk det du evt. kan gi. - Det blir vel enda en stund før det blir ferdig noen 'Gård og slekt' der i området. - M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Jeg har ikke vært bort denne Christen Monsen tidligere. Ved å gjennomsøke 1701-manntallet for Vefsn, Hemnes og Rana, finner jeg kun en kandidat. Han er 8 år og befinner seg på nabogarden: Luktvassli øvre. Jeg ser at det henvises til søsken på Almåsen og Forsmoen, men navn er ikke nevnt. Det finnes dessuten to garder i Vefsn som heter Forsmoen, en i Drevja og en ved Fustvatnet. (Etter at Elsfjorden ble innlemmet i Vefsn i 1963, er det faktisk tre.)Når det gjelder gardshistorie for Vefsn, kom det første bindet før jul i 2006 (Vefsn bygdebok, særbind VIIa).Fila di er under arbeid og kommer så snart jeg er ferdig med korrekturen.Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

O.k. - Det var nu ellers litt utenom det jeg startet med. - Det kan jo bli interessant å se igjennom hva som finnes i Vefsn Bygdebok. - Ofte er det slik at når man kommer inn på et annet område, kan man finne opplysninger om personer som er 'nyttige' på helt andre steder. - Foreløbig takk så lenge. - M.v.h. Alv.--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har nu bladd litt i 'Alstahaug Kanikgjeld'. - På side 89 fant jeg noe under gården Haukland med Jomfruremmen. - Der er omt. en Baard Erlendsøn som oppsitter i tiden 1625 - 61. - 'Formetlig den samme som kaldes Baard klokker'. -- Nu er jeg på usikker mark, men er det mere rimelig at klokkern evt. bodde på Jomfruremmen i stedet for på Forsmoen slik det var opplyst ? -- Har noen tilgang til skattemantallene for Vefsn fra denne tiden og kan sjekke navn og steder ? -- M.v.h. Alv.--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive