Gå til innhold
Arkivverket

[#55821] Slektsforb. imellom gårdene Aakvik og Hals i Vefsn, Nordland.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

På gården Aakvik i Vefsn bodde en Baard Andersen, som det er skifte e. 1713. - Hans kone var Ingeborg Larsdr. -- De hadde bl.a. en sønn, Anders Baardsen, f.c. 1681, som bos. seg på gården Hjartli i Hemnes. - Han blev gift med Brynelle Ingebrigtsdr., f.c. 1686, fra Hals i Vefsn. - De måtte da ha tillatelse til ekteskapet, da de var tre-menninger. -- Er det noen som har klart å finne ut hvordan dette slektskapet forholdt seg ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Joda...Baard Andersen.Far: Anders Baardsen, gift med Ingeborg Larsdatter.Farfar: Ander Christophersen (f.ca 1625), bruker i Almlia, Vefsn.Farfars far (oldefar): Christopher 'Klokker' Olsen på Forsmoen i Fustvatnet, Vefsn. Brynhild Ingebrigtsdatter.Mor: Gunnelle Guttormsdatter, gift med Ingebrigt Ingebrigtsen på HalsMormor: Else Christophersdatter, gift med Guttorm Baardsen som overtok garden etter sin svigerfar klokkeren.Mormors far (oldefar): Christopher 'Klokker' Olsen.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk Geir. Dette var jo lett å skjønne. - Vet du om det er noen mere utfyllende opplysninger om disse folkene å finne noe sted ? M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Fint, bortsett fra at jeg har rotet det til og byttet om de to første. Det riktige skal være:Anders BaardsenFar: Baard Andersen, gift med Ingeborg Larsdatter.Farfar: Ander Christophersen (f.ca 1625), bruker i Almlia, Vefsn.Farfars far (oldefar): Christopher 'Klokker' Olsen på Forsmoen i Fustvatnet, Vefsn.Resten har jeg greid å få riktig.Dersom det fortsatt er slik at du har den gamle e-postadressen på frisurf, skal jeg be slektsprogrammet mitt lage en forfedrerapport og sende den på mail i dag eller i morgen.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk igjen. - Jo jeg 'holder ut' med den gamle adressen enda. -- Jeg ser også i 'Gård og slekt', at det er en annen kar i Hemnes jeg også har spekulert på og som det er henvist til Almåsen Forsmoen som antatt hjemsted på. - Det er en Christen Monssøn, f.c. 1694 og bos. i Elsfjordosen. - Det kunne jo være av sammeslekt, men han kan jo også være fra et annet bruk av gården der. - Ellers mottar jeg gjerne med takk det du evt. kan gi. - Det blir vel enda en stund før det blir ferdig noen 'Gård og slekt' der i området. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har ikke vært bort denne Christen Monsen tidligere. Ved å gjennomsøke 1701-manntallet for Vefsn, Hemnes og Rana, finner jeg kun en kandidat. Han er 8 år og befinner seg på nabogarden: Luktvassli øvre. Jeg ser at det henvises til søsken på Almåsen og Forsmoen, men navn er ikke nevnt. Det finnes dessuten to garder i Vefsn som heter Forsmoen, en i Drevja og en ved Fustvatnet. (Etter at Elsfjorden ble innlemmet i Vefsn i 1963, er det faktisk tre.)Når det gjelder gardshistorie for Vefsn, kom det første bindet før jul i 2006 (Vefsn bygdebok, særbind VIIa).Fila di er under arbeid og kommer så snart jeg er ferdig med korrekturen.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

O.k. - Det var nu ellers litt utenom det jeg startet med. - Det kan jo bli interessant å se igjennom hva som finnes i Vefsn Bygdebok. - Ofte er det slik at når man kommer inn på et annet område, kan man finne opplysninger om personer som er 'nyttige' på helt andre steder. - Foreløbig takk så lenge. - M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har nu bladd litt i 'Alstahaug Kanikgjeld'. - På side 89 fant jeg noe under gården Haukland med Jomfruremmen. - Der er omt. en Baard Erlendsøn som oppsitter i tiden 1625 - 61. - 'Formetlig den samme som kaldes Baard klokker'. -- Nu er jeg på usikker mark, men er det mere rimelig at klokkern evt. bodde på Jomfruremmen i stedet for på Forsmoen slik det var opplyst ? -- Har noen tilgang til skattemantallene for Vefsn fra denne tiden og kan sjekke navn og steder ? -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.