Gå til innhold
Arkivverket

[#55962] Bernhard Nordberg flyttet til Sverige


Gjest Knut S.Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut S.Nordberg

Da har jeg snakket i telefonen med Gustaf Lauritius og Ingrid Märtas sønn. Han kjente til en onkel ved navn Oscar, men hadde aldri truffet han, og visste ikke om etterkommere eller bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Det ser ut som Sundsvall kan være et aktuelt nedslagsfelt, da jeg fikk en kort kontakt med en som heter Viktor Nordberg der, som mente han hadde kjent Oscar, og var i slekt med han. Han kan være slektning, i og med at han kan ha fått navnet Viktor etter Oscars halvbror. Han var ikke enkel å kommunisere med, så jeg kom ikke lenger. Dette er Nordberg skrevet med d, som er det opprinelige riktige, selv om det i svenske kirkebøker står skrevet uten d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Jeg har sjekket gravstedene i Sundsvall, og Oscar er ikke gravlagt der. Ihvertfall ikke med Norberg eller Nordberg til etternavn. Jeg har snakket på telefonen med en dame som er svigerdatter til Oscars ene halvbror, Viktor. Hun hadde ikke truffet Oscar, visste ikke at han var halvbror til de andre, men hadde hørt mye snakk om ham. Hun mente Oscar hadde vært sjømann, hadde dødd tidlig,og sa at et rykte fortalte at han hadde barn i Danmark. Så det er mulig at Oscar kunne ha tatt navnet Bjørkander som etternavn med en sannsynlig oppvekst blant sine halvbrødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Siden din oldefar besøkte han i Sverige etter 1945 må han jo ha vært bosatt der da. Tror vi må søke videre i Sverige etter 1945. Noen hint om hvor din oldefar var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Besøket i Sverige i 1945 var omgitt av hemmeligheter om hvor han skulle, og hvem han skulle besøke. Det var et 12 år gammelt barnebarn av Bernhard som nesten tilfeldigvis snappet opp at han skulle til Sverige for å besøke Oscar.Det antydes at Oscar var sjømann, og det antydes at han døde relativt ung, så han kunne rett og slett ha reist hjem syk den gangen, og var kanskje døende. Dette kunne være årsaken til at faren reiste på besøk den gangen. Moren døde i 1948, og er gravlagt i Mörsil, og besøket var bare 3 år tidligere. Oscar er i midlertid ikke gravlagt i Mörsil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har sjekket dødboken fra 1947. Finner han ikke der. Trolig døde han da i tidsrommet 45-47, men hvor? Har du vurdert å sende en forespørsel til DIS Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nei. Fant en Oskar Bernhard Norberg f 1913 i Blomsø i Jemtland. Hadde vært gøy hvis noen hadde funnet ut hvem han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er kona hans, vet ikke om det er mulig å finne ut foreldre gjennom vigsel?? Norberg, Edit LinnéaHallarydsv 3 332 31 GislavedDöd 13/2 2002.Folkbokförd (1997) i Gislaved, Gislaveds kn (Jönköpings län, Småland).Född 29/5 1915 i Ås (Jönköpings län, Småland).Gift kvinna (27/8 1949)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Interessant funn, selv om Oscar må ha vært 18 år da han ble far, men ikke usannsynlig.Kanskje det kan være noe å finne i fødselsbok for Blomsö?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Jeg har snakket med Oskar Bernhards sønn, Bernt, og han bekreftet at opphavet på farsiden i alle år har vært uklar.Han hevder at Oskar Bernhards foreldre hette Karl og Alma. Dermed er det ting som ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Jeg har av Oscars halvbror,Viktors svigerdatter fått opplyst at Oscar døde 7/6-1928, og dermed er Berhards besøk i Sverige i 1945 av usikker pålitelighet.Det er vanskelig å vite hvor han døde, for i følge kilden reiste Oscar til sjøs fordi han var militærnekter, og måtte rømme. Oscar holdt seg skjult flere steder i Sverige, og også hos Viktor i Trondheim. Kilden opplyser at han sannsynligvis ikke hadde bosted i Sverige i voksen alder grunnet sin vanskelige situasjon med militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Ja det er det som er mitt endelige mål, å finne etterkommere etter Oscar, men med den måten han kanskje har levd, som sjømann, kan det bli vanskelig å finne noen.Ifølge et kort som nevnte svigerdatter av halvbror har liggende som Oscar sendte i 1924, skrev han sitt navn både med C og K, altså OSCKAR.Kanskje kan det forandre litt på søkemulighetene hos min fantastiske bidragsytere her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Knut,Det enda jag kan bidra med är att Anna och sonen Oscar flyttar den 15 september 1897, med flyttbetyg nr 76, från Bäck i Rättvik och till Östersund.Som notering i Husförhörslängden Rättvik AI:16a Sida 176 står det på Anna: Lys 1895 no 14 med Arb. Bernhard Hansson Norberg från Undersåker i Jämtlands Län.Tyvärr har jag inte tillgäng till vigselboken för år 1895, den jag har slutar vid 1894.Om du är intresserad kan jag få fram en hel del uppgifter om Annas far, mor och syskon.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Jeg har endel opplysninger om Annas slektninger, men takk. Kanskje kommer jeg tilbake til det.Det som virkelig er av stor interesse, er å finne ut hvor Oscar bodde, hvor han er gravlagt etter sin død 7/6-1928, om han har fått barn, og om etterkommere finnes, og hva de og heter og bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Du Susann skriver at det står om Anna: Lys 1895 no. 14 med Bernhard.Kan det tolkes som om de har tatt ut lysning, og planlagte å gifte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.