Gå til innhold
Arkivverket
Gjest frank svenungsen

[#56128] purkebækken i vardal

Recommended Posts

Gjest frank svenungsen

Jeg er på jakt etter opplysninger rundt Tore (Thor)Andersen som som er født 1857 ?. Enten i Fåberg eller Vardal Han var gift med Karoline Børresen født 1857 fra Eidskogen Jeg vet de fikk disse barna: Karl Hilmar f. 4/1-1888 døpt 17/6-89 komfim.4/10-1903(min oldefar)flyttet til kristiania. Birger f. 1888 ? Karsten f. 1899 Purkebækken som han står oppført på er det et gårdsnavn eller et sted i Vardal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Sønnen Karsten Thorleif ble i allefall døpt i Vestre Aker 26.12.1898 (nr. 158) LenkeDa bodde familien på Lysaker. Her står det at Thore Andersen er født i 1855 og Karoline er født 1857.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Ble Karl Hilmar født og døpt i Vardal? 0g hvor ble han konfirmert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest frank svenungsen

i følge fødselsreg.i skannet kirkebok for bydel kampen i kristiania 1918 der min farmor ble født står Karl Hilmar Andersen oppført som født i Kristiania 1889.Karoline Andersen f.1857(f.Børresen)står i følge 1900 tellingen oppført fødested Eidskogen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Frank! I hvilken kirkebok var det du fant navnet 'Purkebekken'?Har du lenken?Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Frank! I hvilken kirkebok var det du fant navnet 'Purkebekken'?Har du lenken?Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Frank! Man kan nesten lure på om fødestedene deres på tellingen er byttet om,for i Vardal finnes en Karoline Børresen på telling 1865, og i Eidskogen er en Tore Andersen født i 1855.Men jeg har ikke funnet Karoline i Eidskogen,ei heller Tore Andersen i Vardal,sånn som 1900 tellingen viser.Og jeg lurer fortsatt på hvor det sto Purkebekken? Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei Ann-Mary, siden du er inne i samme tema. Det med at Karoline kan være født og døpt i Vardal, ser at også jeg har lurt på, siden fødselsåret 1857 passet bra. Se mitt innlegg nr. 4, med lenke til dåpen i Vardal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Havegaden (adresse i 1900) er på Kampen. Ved å bla i kirkebøkene her kan man kanskje finne barna døpt/konfirmert, og eventuelt vielsen for Thore og Karoline.IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Er det denne Tore Andersen fra Eidskog det siktes til? Se konfirmanten helt nederst på siden: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Grethe! Jeg så det du skrev, og jeg så også på tellingen i 1900.Der er Berthe Børesen,født 1827 i Vardal.Kan være at hun bruker Børesen hun også?.!I 1865 er ingen Berthe Børresen i Vardal,derimot heter Karoline's far Børre.Karoline bruker navnet Børresen .Moren heter Berthe Maria,etternavnet står ikke. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f60527&gardpostnr=553#nedre>Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Ja,Grethe,det var denne Tor jeg mente!Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei Ann-Mary!Nå satt jeg akkurat å skrev et innlegg om det samme som du hadde oppdaget. Berte Børresen i f.t. 1900 fra Vardal, som bodde sammen med Tore og Karoline. Berte skal være født i 1827.Grethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei! Hadde man bare funnet vielsen mellom Karoline og Tor ville man ha sett fødestedene til begge to.Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Vi har rett,det var rett mann,den Tor Andersen som vi fant!Se på konfirmasjon til Karl Hilmar.Der står det Tor Andersen Skotterud! Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Konfirmerte 1903, side 77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=640&idx_id=640&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Ser at datoene oppgitt ved konfirmasjon (for fødsel og dåp )ang. Karl Hilmar ikke stemmer med det Frank har skrevet i første innlegg.Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Bra jobba jenter !Men denne Purkebækken. – Var det i forbindelse med ekteskapsinngåelsen (i Kampen?, i Fåberg? eller i Vardal?) dette var nevnt(mon tro).M.v.h. en som ikke har tid til å bla i kirkebøker, men som i det minste fant ut at det var på Kampen man skulle lete.IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Det er det jeg ikke har funnet ut enda,siden Frank 'tviholder 'på lenken!Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum
LenkeNavnet Purkebækken finnes kun i Fåberg i 1875.Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ingen Thore Andersen ble gift i Oslo i 1887.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Flott,da fikk vi avklart det.Men ha er dette med 'Purkebækken'? Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Mener å ha sett gjennom Fåberg,Vardal og Kampen,men vielsen på Tore og Karoline er og blir borte!Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Frank sitter på løsningen ang.Purkebækken.Hadde trengt den lenka der han så navnet.Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.