Gå til innhold
Arkivverket

[#56629] Margrethe Bing gift med Jacob Albrecht


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Margrethe BING,1678 - 1743, har 'meget usikre foreldre' ifølge flere nettsteder. Er det noen som har forsket på henne i den senere tid?DEATH: 1743, Eidsberg, ØF Father: Jens Willadsen BING Mother: Klara Andersdatter BRUCEFamily 1 : Peder NIELSEN Family 2 : Jacob ALBRECHT mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Har du sett i denne boka?Bing, Just: Stamtavle over slekten Bing. (Efterk. e. Jens Willadsen Bing og Clara Bruse. ) Oslo 1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

”Forsket på”, blir vel å overdrive, men du har vel kanskje sett dette nettstedet, [url="http://www.nose.dk/Norge/bruse.html>http://www.nose.dk/Norge/bruse.html . Hvorvidt dette er den senere tid, vet jeg ikke Her nevnes 7 barn barn af Clara Andersdatter Bruse og Jens Willomsen Bing, men ingen Margrete. (Om ikke Maren er en avkortning av navnet, men Maren skal ha endt opp som ektefelle til Didrik Hjort på Røros) (Hva er forresten kilden for fødselsåret 1668 ? – Den stammer vel fra Eidsberg ?) Så kan vi jo vise til denne debatten som foregikk forrige uke. Ektefellen til Just Munch (Clara Andersdatter Bing) er jo i samme slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke er begravelsen 10. april 1743 ved Eidsberg kirke (høyre side) *Lieutnant Albrets/Alberts Frue nom: Margrete Bing, 65 Aar gammel.*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Trolovelse 18 juli 1755 i Askim mellom sersjant JA og Bendte Arneberg fra Toverud, viet i Eidsberg, nederst venstre side, Lenke Kan det være samme Jacob Albrecht?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jacob er vel ikke degradert fra lieutnant til sersjant mellom disse årene (1743-1755), selv om alderdommen nærmer seg. Det er vel lite trolig at det er samme Jacob.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vel en vet aldri, navn, tid og sted stemmer. Kanskje tittelen er blitt feil i en av innføringene. Det kan forhåpentlig oppklares, hvis noen sjekker Ovenstad. Kanskje Tom vet om han giftet seg på nytt med Bendte?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For ordens skyld: Lenken i innlegg 6 førte meg til et galt sted, men dette var vel meningen: Lenke .Jeg var kanskje noe bombastisk i innlegg 7 (man bør vel ikke helt avvise muligheten for en slik degradering), men dersom noen har tilgang til bygdebøkene for Eidsberg (+Askim), så skal det ikke forundre meg om man kan finne noe av interesse der. Likeså kan muligens Ovenstads militær-biografier gi svar på om det finnes TO Jacob Albrecht, eventuelt om det er tale om far og sønn.Det kunne vært fint om noen kunne fortelle hvor man finner primær-kilden for registreringen av Margrete Bing sitt første ekteskap (med Peder Nielsen). Jeg aner faktisk ikke om dette er plassert i Trøndelag eller på Østlandet eller i Danmark.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, det var den lenken du har lagt inn i (9) som jeg mente å legge i innlegg (6). Jeg vet ikke hva som skjedde. :-) Håper noen med bygdebøker eller Ovenstad svarer.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jacob ble ikke degradert. En liten familieoversikt:Jacob Albrecht f. 1661, Preussen, g. Margrethe Bing, f. 1678, d. oktober 1743. Jacob døde 1755, Kleven, Eidsberg. 5 barn:I. Lisbeth Cathrine Jacobsdtr. Albrecht f. 1698, Rakkestad?, g. (1) Erik Hansen Skjør, g. (2) Knud Christensen, f. Rakkestad?, Harlem/Hoslem, Degernes, g. (3) Lars Hansen Bjering. Lisbeth døde 1768.II. Johanne Lucie Jacobsdtr. Albrecht g. (1) Erik Halvorsen Vest-Hoie, g. (2) Ole Andersen Bekkevar.III. Else Marie Jacobsdtr. Albrecht g. Olaus Gilles de Bata.IV. Jacob Jacobsen Albrecht f. 1716, g. Maren Pinning.V. Johan Conrad Jacobsen Albrecht f. 1721, d. 1726.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jacob Albrechts var opprinnelig preussisk offiser, og kom til Norge under den store nordiske krig.Kjøpte gården Kleven for 129 rdl.Han var også gift med Dorthe Else (?).Døde i 1755, 94 år gml.Dette er hentet fra Høie-Mysenslekta, Kristian Høie 1953.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, det er denne høye alderen som er oppgitt i kirkeboka 13. april 1755. 'Hr. Leutnant Albreth' begravd ved Eidsberg. Høyre side LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Først til innlegg 14:Margrete Bing blir i en FS-kilde (muligens upålitelig) kalt Margrete Dorthe Else Albrechts. M.a.o, - Ut fra dette alene, forligger det er ingen klar indikasjon på at Jacob Albrechts hadde mer enn ett ekteskap. Men her har vel kanskje Dag en annen kilde.Innlegg 11 var svært nyttig, og det er grunn til å merke seg at navnene JENS og KLARA er totalt fraværende i barneflokken. (Hvis man ikke tøyer yngstemann, Johan – Johannes – Jens til å dreie seg om samme navn)Jeg er fortsatt nysgjerrig på dokumentasjonen på ekteskapet mellom Margrete Bing og Peder Nielsen (Innlegg 1). Jeg går ut fra at dette dreier seg om en ekteskapsinngåelse mellom fogden på Nord-Møre (Surnadal) Peder Nielsen og ei Margrete Bing, men jeg lurer bare på denne kilden holder vann, og om det kan sies noe mer om dette ekteskapet (om de hadde barn, når Peder Nielsen døde etc..)En slik dokumentasjon vil kanskje avgjøre hvordan man skal forholde seg til om Margrete kom fra Preussen (eller Danmark) , - eller fra Midt-Norge, og hvem Margrete Bing Albrects er mor til.Når Jacob Albrechts kom til Norge først under den store nordiske krig, (tidligst i 1700) så må hans eldste barn være født i Preussen/Danmark. Datteren Lisbet (som det finnes en del dokumentasjon på), bør være født ca.1698, og hvis Margrete Bing, som 20-åring ble mor til dette barnet, så er det langt mer trolig at hun er preusser, og ikke trønder.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har problemer med tolkningen av dataene i presentasjonen av Premier-leutnant Jacob Albrects i det Edsbergske Compagnie (faksimile i innlegg 13). – Vi tar vel utgangspunkt i året 1726 (innlegg 12) ??I 1726 skulle nest-kommanderende Jacob Albrects være 65 år dersom vi holder fast ved at han døde som 94-åring i 1755.Merkelig !! (-Kan hende ytterste høyre-kollonne i kirkeboka er feilført, da det er påfallende mange som dør/begraves omtrent på de samme 2-3 datoer i april 1755. En av disse er forresten 80 år.)Om vi derimot holder fast ved at han virkelig er 51 år i 1726, så dør han som 80-åring !! (og i så fall er han født omkring 1675, - kun ca 3 år eldre enn sin ektefelle).I 1726 døde hans yngste sønn (innlegg 11). Da stemmer det godt at han er far til 4 barn (alle disse 4 vokste jo opp og ble gift). – Så her ser det OK ut.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg holder nok en knapp på at det er militærets oppgaver som er mest korrekte når det gjelder hans alder.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Ovenstad opererer bare med en Albrecht: Pr.ltn Johan Albrecht, født ca 1658 og som ble Pr.ltn ved 2.Akershusiske nasj.inf.rgmt's Eidsbergske komp. 15.8.1718. Regimentet foreslår ham avskjediget i 1748 idet det blir opplyst at han var over 80 år og hadde tjent i 58 år. Ingen familiære opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selv om ” Kleven” ble kjøpt i 1722 så er det vel meget stor sjanse for Jacob tjenestegjorde en god del år i Norge før den tid (men etter min mening, - ikke mer enn ca.20)(Er det forresten noen som har tilgang til ”Todderud”. Jeg tror det vil være stor sjanse for at Jacob er omtalt der.)”Ovenstad” siterer altså fra avskjedigelsen 1748, og ”over” 80 år på dette tidspunktet, harmonerer bra med kirkebokinnførselen ca. 7 år senere (94 år)Beregnet tjenestetid i 1748 (58 år) harmonerer rimelig bra med beregnet tjenestetid ca.22 år tidligere, i 1726 (34 år).Uansett hvilke knapper jeg holder på, så gadd jeg svært gjerne vite hvordan ei rådmannsdatter fra Trondheim (NB: eventuelt fogde-enke fra Nordmøre) kan ekte en nyankommet prøyssisk offiser i Smaalenene, uten at det foreligger noen som helst familiær eller profesjonell forbindelse fra før.Rett nok kommer det norske BINGer til Smaalene, men på et senere tidspunkt enn Margretes ankomst.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Sønnen Jacob Albrechts (sersjanten) døde på Salmonrud i Eidsberg i 1735, 65 år gml.Det er ihverfall det som er oppgitt i Høie-Mysenslekta av K.Høie.Aner ikke hvilke kilder han har brukt, men ser at han ofte har benyttet seg av bl.a skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Alderen på sønnen må være feil.Han kan jo umulig være født i 1670, da faren visstnok var født i 1661.Mer trolig at junior var født i 1700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har vist i (6)at sersjant Jacob Albrecht giftet seg i 1755. Lenke i (9).Forunderlig høy alder på senior, synes nå jeg. Årstallene blir litt kinkige her.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg tror nok vi har grunnlag for å fastslå at navnet på gamle Jacob Albrechts kone var Dorothea Magdalena Bing, og at Margrete, som hun ble kalt ved sin død, er feilskrift.'Dorthea Magdal: Jacob Albrechts' er ifølge mine gamle notater fadder 19. april 1722 for løytnant Jens Bircherod Duches barn (Eidsberg kirkebok 1, fol. 168). Hun kalles Malene to ganger da hun i 1728 står fadder (11. januar, fol. 237 og 15. april, fol. 241 - NB! -jeg har ikke sjekket kildehenvisningene mot kirkeboka på nettet).Sønnen, sersjant Jacob Jacobsen Albrecht, ble begravet 3. september 1785 i Eidsberg, 69 år gammel, bosted ikke oppgitt. Han var første gang gift med Maren Pinning (bgr 25. januar 1753) og annen gang (trolovet 18. juli 1755 i Askim) med Berte Tordsdatter Arneberg. Hun ble begravet 10. august 1787 på Tokerud i Eidsberg, 79 år gammel.Døtrene hadde sine problemer. Lisbet Cathrine måtte 15. januar 1733 dra sin motvillige beiler, Knut Christensen Haslem i Rakkestad, for tamperetten, og han ble dømt til å inngå ekteskap (Den geistlige jurisdiksjon/konsistorial- og tamperetten, forhandlingsprotokoll 7, fol. 41).I tamperetten måtte også Else Maria 17. juni 1734 med sin motvillige mann, der kalt underoffiser Oluf Gibrat Pedersen Batte, og også han ble dømt til ekteskap (samme kilde, fol. 68).Tamperettsprotokollene i Riksarkivet er ikke særlig kjent blant slektsforskere, men den som vil lese mer om søstrene Albrecht, har her fått henvisninger til hvor sakene finnes. God lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.