Gå til innhold
Arkivverket

[#56629] Margrethe Bing gift med Jacob Albrecht

Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Angående Else Marie Albrecht er det uvisst om hun virkelig giftet seg med underoffiseren med det vanskelige navnet. Hun fortsatte å bo på Kleven i Eidsberg, og nevnes både 12. juni 1746 og 12. mars 1749 som fadder til søsteren Johanne Lucies barn.Tom kaller i # 11 Johanne Lucies ektemann for Ole Andersen Bekkevar, og det stemmer at han var der da de giftet seg 24. juni 1738. Barnedåpene viser imidlertid at de flyttet rundt: 1739 Hoie, 1746 Skykkelstad (der de døpte datteren Malene) og 1749 (datteren Dorthe). Johanne ble begravet i juli 1781 på Vister plass, og var da 80 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ifølge Ovenstads militærbiografier kom Jacob Albrecht i tjenesten 1692 i Braband under Kronprinsens regiment, var med ved Steenkirchen og Landen og i beleiringen av Lamur (skal være Namur!), og kom så til Danmark, der han var i brigadér Juels regiment fra 1701 til 1709 og etter dette i Viborgstiftske nasjonale infanteriregiment. Til Norge kom han da han 15. august 1718 ble premierløytnant ved 2. Akershusiske nasjonale infanteriregiment, Eidsbergske kompani. Opplysningene må være hentet fra militære arkiver. De stemmer godt med kompanirullen av 1773 for Vestre Eidsbergske kompani, der furér Jacob Albrecht, hans sønn, opplyses å være 55 år gammel og født i Danmark.Lisbet Cathrine, Jacob Albrechts åpenbart eldste datter, sies ved sin begravelse 24. april 1768 i Eidsberg å være 70 år gammel, altså født ca 1698. Hun giftet seg første gang 25. desember 1728 i Eidsberg med Erik Hansen Skjør, men sees allerede 22. februar 1722 i Eidsberg som fadder for Hans Nilsen Moens barn. Jeg antar hun kan være født nærmere 1705, og det kan innebære at Jacob giftet seg under sitt opphold i Danmark med Dorothea Magdalena Bing, mens han var i brigadér Juels regiment. I så fall er det ikke utenkelig at vielsen kan etterspores i danske kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

'Ole Bata, Corporal ved Capt: Schvartses Compagnie og Else Marie Jacobs daatter Albrect paa Hoye' døpte 31. januar 1734 sønnen Peter Conrad i Eidsberg (Eidsberg prestegjeld, kirkebok 2, fol. 51). Barnet er ikke angitt som døpt utenfor ekteskap til tross for at Ole nærmere fem måneder senere ble dømt i tamperetten til å inngå ekteskap med Else Marie. Presten har vært mer taktfull enn vanlig, etter alt å dømme fordi barnet var unnfanget etter ekteskapsløfte. Det kan ha forledet noen til å tro at Ole og Else virkelig hadde inngått ekteskap, men det har jeg ikke funnet noen bekreftelse på.En liten korreks til # 26: Johanne Lucie Albrecht og hennes mann bodde i 1749 på Kleven da de døpte datteren Dorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Dette var helt overveldende. Mange nye opplysninger for meg, og sikkert for andre også. Takk for all respons på mitt 'skudd i blinde' om Jacob og 'Margrethe'.Angående alder: Jeg tror alderen oppgitt i militærrullen fra 1726 bør være nærmere sannheten enn den alderen som blir oppgitt i kirkeboka ved Jacobs død. Prestene hadde vel en tendens til å legge på noen år?Jeg blir meget nysgjerrig når jeg hører om Tamperettsprotokollene. Sten, du har ikke tilfeldigvis andre opplysninger om Knud Christensen fra(?) Haslem?Han er vel en av mine mulige aner, og jeg har få opplysninger om han. Jeg legger ved noen data, sikkert velkjente for de fleste, om han og Lisbeth:Løytnant i Rømelings kompani Jacob Albrecht, født 1675 i Preussen, død 1755 på Kleven, Eidsberg. Gift med Margrethe Bing / Dorte Else Malene Bing, født 1678 hvor?, død oktober 1743, gravlagt 10. oktober 1743 i Eidsberg. (Liun'tnant Albrechts frue, nom Margrethe Bing)Barn 1 Lisbeth Cathrine Jacobsdatter Albrecht, født 1698? Død 1768 i Eidsberg. Trolovet 5.8.1733: Knud Christensen og Lisbeth Kathrine Albrecht Cleven. Caut. Ole Taraldson Haslem og Nils Larsson Julem i Rakkestad, dragoner under hr. capit. Dieterics compagnie.Kort oversikt over barna til Lisbeth Albrecht og Knud Christensen:Barn 1 Jacob Albrecht Knudsen, født november 1737 på Ringsbye, Rakkestad. Døpt 13.11.1737 i Rakkestad. Knud Christens-søn fra Ringsbye og Elisabeth Catharinæ Albrechtsdatter, deris sønn Jacob Albrecht. Faddere: Liutenant Jacob Albrecht og wagtmester Nils Giølssøn og Ditlev Wibe, wagtmesterens hustrue og Berthe Thoer Mellebyes.Barn 2 Christen Knudsen, født april 1740 på Rustad, Rakkestad. Døpt 18.04.1740 i Rakkestad. Knud Rustad og Lisbet Jacobsdatter, deres sønn Christen, døpt i Rakkestad. Faddere: Nils Bryntesen paa Rustad, Thor Olsen Slummerud?, Gunhild Nils Østbyes.Barn 3 Knut Knutsen, født 1742 på Skykkelstad/Kleven, død 1812 i Eidsberg. Lundsrud, Ft. 1801, Eidsberg, Presteskogen: Knud Knudsen, 59 år, sønn av Knud Christensen Haslem fra Rakkestad som i sin tid bodde på Kleven og Skykkelstad. Hans mor var Lisbeth Cathrine Albrecht, som var datter av løytnant ved Rømelings kompani, Jacob Albrechts på Kleven, død 1755,- 94 år, og hustru Margrethe, død 1743- 65 år gammel. Knud Christensen døde før 1742 ( ant. i pesten ) og hans hustru ble gift med Lars Hansen Bjering, en av futens etterkommere. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg tror også at 1726-rullen gir tilnærmet riktig alder for Jacob Albrecht, altså født ca 1675. Det betyr at han gikk i dansk tjeneste i Brabant i syttenårsalderen, og det er nok ikke usannsynlig, men kanskje 1672-73 gir et riktigere fødselsår?Knut Christensen og Lisbet Cathrine Albrechts barn: I tillegg til dem du har ført opp har vi Ide Sophie, døpt 11. november 1732 i Rakkestad, og Anne Sophie, døpt 2. mars 1735 på Kleven i Eidsberg. Ide Sophie ble begravet 9. juni 1734 i Eidsberg, mens Anne Sophie giftet seg 6. desember 1759 (1758?) med Gudbrand Engebretsen og bodde på en rekke husmannsplasser i Mysen/Narvestad-området.Det er ikke mye å spore opp om Knut Christensen, men 31. oktober og 2. november 1741 var han formynder for Botil Jonsdatter i en overhoffrettssak om odelsløsningsrett til Rustad i Rakkestad (Overhoffretten, voteringsprotokoll 1741, samt avsiktsprotokoll 1741, fol. 55). Overhoffretten var nest høyeste rettsinstans i det gamle dansk-norske riket, og saken hadde da tidligere vært ført både for hjemting og lagting. Det hadde vært skifte etter Gunnor Bergsdatter Gapestad i Rakkestad 12. desember 1684. Hun eide en større part i Rustad, om ikke hele gården, og hadde barna Hans Olsen Haslum samt Signe og Siri Olsdøtre. Botil Jonsdatter var Signe Olsdatters sønnedatter, og tapte saken til fordel for Hans Olsen Haslums etterkommere. Botils far het Jon Simensen, og farmoren Signe Olsdatter må ha da vært gift med en Simen.Jeg har referert dette såpass omstendelig ettersom Knut Christensen, som den tid bodde på Rustad, som formynder utvilsomt har vært nært beslektet med Botil Jonsdatter. Jeg har ikke selv forsket på dette, men kan vi identifisere Jon Simensen og hans hustru, vil vi trolig også finne Knut Christensens slekt tilbake i flere ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

De som er interessert i tamperetten (konsistorialretten) og problematikken rundt brutte ekteskapsløfter, bør lese Kari Telstes doktorgradsavhandling fra 1999: 'Brutte løfter. En kulturhistorisk studie av kjønn og ære 1700-1900'. Jeg får gjøre oppmerksom på at Kari Telste er min samboer, og at anbefalingen kanskje grenser mot snikreklame for nærmeste familie.De som har Holbergs samlede i bokhylla, bør ellers lese skuespillet 'Maskerade' fra 1720-årene, der omstendighetene rundt tamperetten får en dominerende plass. Vi burde egentlig lese Holberg oftere. Selv om det dreier seg om lette komedier der alt settes på spissen, er det få som ham som kan gi uttrykk for hvordan folk på 1700-tallet tenkte.I 'Maskerade' spiller Henrik, Holbergs gjennomgangsfigur, selv en parodisk scene om tamperetten, som nesten ord for ord stemmer med formuleringene i den norske varianten:'Nu er jeg Tamperretten'.(Sætter sig ned og læser med Gravitet):'Saasom Seigneur Leander har forlovet sig med Herr Leonards eneste Jomfrue Dotter, og han siden den Tid ingen skjellig Aarsag kand fremføre at tilintetgjøre samme Forlovelse, saa dømmes han at ægte hende inden 6 Uger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, dette var et tema der Stens kunnskap om de indre Smaalenene virkelig falt inn på rett plass.Dorothea Magdalena Bing (alias Margrete) sine foreldre er vel etter dette enda mer usikre. Kan det være slik at det eneste som knytter henne til Jens Willadsen Bing og Klara Andersdatter Bruse kun er navnet BING? - Eller finnes det andre indikasjoner ?Eller vet noen om det finnes en annen antydning til dokumentasjon på et bror-søster-forhold mellom Anders Jensen Bing (som ble sogneprest i Onsøy) og Dorothea Magdalena Bing (alias Margrete).(Sognepresten i Onsøy var helt sikkert sønn av Jens Willadsen Bing og Klara Andersdatter, og jeg kan ikke se at noen annen av denne Bing-slekta hadde noen forbindelse med Smaalenene før dette. Da må man til Nordvest-landet, Trøndelag og videre nordover.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det som i alle fall er klart, er at paret Dorothea Magdalena Bing og Jacob Albrecht ikke har brukt Clara og Jens ved dåp av sine barn. Johannes/Hans/Jens/Johan har samme opphav riktignok, men oppleves likevel som ulike navn, synes jeg. Det er en Johan Conrad og ei Johanne Lucie i barneflokken. Man finner heller ikke igjen navnene Clara, Jens, Anders eller Willads blant de barnebarna som er med i innleggene her. Mye tyder vel på at paret giftet seg før de kom til Norge (og at ingen av dem var født i Norge).Som eksempel på flere innvandrede Bing-familier til Smålenene, vil jeg bruke denne familien fra Fredrikstad i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10103&gardpostnr=81&personpostnr=793&merk=793#ovre>Lenke Fredrik Christian er omkring femti år yngre enn Dorothea Magdalena. Fredrikstads byleksikon mener han var den første Bing her til lands av sin slekt og opphavsmann til 4 generasjoner som bar Bing-navnet i Fred.stad. Se under B her http://www.f-b.no/Byleksikon/ FCB er også far til sorenskriver i Tune og senere Rakkestad, Just Johan Bing. I 1801 bodde han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Vi har jo Conrad som et interessant navn. Jacob og Dorothea Magdalena hadde barnebarn ved navn Johan Conrad og Peter Conrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Iflg. innlegg 11, hadde de også en sønn Johan CONRAD Albrecht som døde kun 5 år gammel, men navnet Conrad forekommer vel verken blant etterkommere av Clara Andersdatter Bing (1693-1782) eller Frederik Christin Bing (1750-1802)? Si fra om jeg tar feil !!Dersom Vigdis mener det er ytterst tvilsomt at Dorothea Magdalena Bing kan være datter av Jens Willadsen Bing og Klara Andersdatter Bruse, så må jeg si meg enig.De som ved FT1801 bærer navnet BING i Smaalenene vil jeg tro kan ha en forbindelse til Onsøypresten Anders Jensen Bing. Hans datter var sågar gift med en JUST, så det kan vel også tenkes at BING-navnet (+Just-navnet) også ble viderebrakt via spinnesiden.Når Fredrikstad byleksikon fremstiller DANSKEN Frederik Christian Bing (1750-1802) som en slags stamfar til Bingene i Fredrikstad, så har de antakelig rett, men jeg vil samtidig tro at det fantes en norgesforbindelse også før 1750.Det er jo fristende å tenke seg at Just Munch og Clara Andersdatter Bing hadde et barnebarn (Frederik Christian Bing) som kalte sin sønn JUST. Skjebnen til Just og Clara sin sønn Hans, f. 1731 i Fedt, er f.ex. foreløpig ukjent. Han har vel antakelig fulgt sin mor til Onsøy i 1733/34, men herfra er det foreløpig ingen spor.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Iver: Det gikk nok litt galt i # 34 - Jacob og kona hadde SØNNEN Johan Conrad og dattersønnen Peter Conrad.Jacob Albrecht var i brigadér Juels regiment i begynnelsen av 1700-tallet. Har noen tilgang til f. eks. Vaupell og kan se om dette regimentet hadde tilknytning til en spesiell by eller sted i Danmark? I så fall kan vielsen mellom Jacob og Dorothea Magdalena være inngått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Dessuten bør man forsøke å etterspore Ovenstads kilde om Jacob Albrechts militære karriere. Jeg antar at Ovenstad har brukt dokumenter utstedt ved slutten av Jacobs karriere, noe som ser ut til å være tilfelle for alle offiserer i hans militærbiografi. Her kan det stå verdifulle opplysninger som ikke er medtatt i biografien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har oversett det faktum at det finnes en JUST BING som skal være født på Nærøy i 1718 med sogneprest Willads Jensen Bing (1669-1739) og Magdalene Susanne Lund (1686-1784.) som foreldre.Willads Jensen Bing var bror av onsøypresten, Anders Jensen Bing, - følgelig også onkel til Clara Andersdatter Bing (Hun som var gift med Just Munch)Så viser det seg at denne JUST BING inngikk ekteskap i Besser Holbæk (Danmark) 28.mai 1749 med ei Abigael Marie Brandt. Iflg kilden skal denne Just ha blitt begravet på Samsøe 25. febr.1765.(NB:Alt iflg. FS-kilder).Hvordan denne Just Bing fant veien til Danmark, skal foreløpig være usagt, men man må vel si at tampen brenner ganske kraftig når jeg antar at Fredrik Christian Bing er resultatet av ekteskapet mellom Just og Abigael. JUST og ABIGAEL er jo rimelig eksklusive navn, og man gjenfinner de begge på Fredrik Christian sine barn.Men jeg vil fortsatt tippe at de Bingene vi nå snakker om har ingenting å gjøre med Dorothea Magdalena Bing (alias Margrete) sin Bing-familie å gjøre, - så jeg får vel beklage dette sidesporet. På det annen side ville det vært grådig morsomt om det virkelig fantes en slik forbindelse.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi virkelig luft under vingene, men avgjort spennende! Det var ikke noe problem under dansketiden at embetsmenn flyttet fra Nordland til Samsø. Svært mange embetsmenn var jo danske, sågar tyske og alle utnevnelser skjedde hos kongen i København. Jeg synes du har funnet en artig kobling til Fredrikstad-Bingene, Iver!Når det gjelder forlaget om at Just Munch kunne være forfar til sorenskriver Just Johan Bing f 1793, har jeg innvending mot at kvinnene kunne bringe sine slektsnavn, her Bing, inn som etternavn for sine sønner. Det har jeg ikke sett eksempler på, bare som mellomnavn. Har dere?Vi er nok inne på et sidespor i forhold til Jacob Albrecht, men vi holder oss da til slektsnavnet BING. Foreløpig kan jeg ikke se noen forbindelse til Trondheim eller andre steder i Norge. Sten har jo gitt noen veiforslag til videre granskning.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (38) Just Bing fra FS begravet på Samsø, gift med Abigael Marie Brandt. Jeg har sjekket med kirkebok for Besser, Samsø herred i Holbæk amt. Han var prost. Passer godt inn med prestefamilien i Trøndelag. Det står ikke noe om forbindelse til Norge. Jeg skal se om det står noe under begravelsen. Kanskje han fortjener et eget tema?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vigdis har nok rett i at det ikke var ofte på 1700-tallet at mors slektsnavn fortrenger fars. Men jeg mener å ha et par eksempler på at det kan forekomme.Og jeg deler hennes oppfatning i at f.ex. etterkommere av Christiania-biskopen Hans Munch og sønnen, sogneprest Just Munch neppe ville kutte ut Munch-navnet til fordel for eksempelvis BING. Men ei av etterkommerne kalte seg Aagaard-Munch Lenke , og i dette tilfellet var Aagaard-navnet hentet fra far-mor. (NB: Mora var Clara Jensdatter BING).Selv om vi ikke bør gå videre under dette temaet i navnebruken vedr. JUST innenfor Bing-familien, - så ser jeg for meg en mulighet fot fornavn-oppkalling gjennom fadderskap. Veldig mye ligger til rette for at bispesønnen/sognepresten på Kvernes Just Munch kan ha vært fadder ved Just Bing sin dåp på Nærøy, siden Munch på denne tiden var i ferd med å tiltrede Bing-familien på Nord-vest-landet/Trøndelag (men dette er foreløpig kun en uviktig spekulasjon).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver, du er nok inne på noe når det gjelder Just Bing. Når det gjelder disse doble slektsnavnene, undres jeg på om folketellingene gjengir rett hva som er mellomnavn og hva som er etternavn.Det tok ikke lang tid i Eidsberg før Jakob Albrecht satte spor etter seg, se disse to sidene fra 1721 og 1722 hvor han som forlover har satt sitt navnetrekk. Morsomt hva? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7485&idx_id=7485&uid=ny&idx_side=-85>LenkeHans hustru må vel ha vært omtalt som Malene, da av de som sto nært, og dette har blitt til Margrete ved begravelsen, hvor presten og bygden kanskje mest kjente henne som Madame Bing, eller Fru Løytnant Albrecht(s). Jeg har sittet med Erlandsens 'Geistlighed' og den stemmer ikke helt med siden fra Danmark 'www.nose.dk', men uansett ikke noen Magdalene Bing der, men 2 stk Maren som er litt påfallende. Ingen gift Albrecht. Se fotnoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

FLOTT Vigdis !!Da har vi i alle fall en sekundærkilde til MARGRETE Bing sitt ekteskap med fogden Peder Nielsen på Øye i Surnadal på Nordmøre. (Ref. innlegg 1) Nå har jo ”Margrete” på sett og vis mistet sin aktualitet, siden det er Malene (Dorothea Magdalene) det dreier seg om, men spørsmålet kan vel fortsatt være om det fortsatt finnes noe belegg for at Peder Nielsens enke inngikk ekteskap med Jacob Albrecht. (Men det tviler jeg sterkt på.)BING er jo en gammel dansk (fra Skåne) adelsslekt. (Med mannsnavnene: Joachim, Kjeld, Anders fra 1500-tallet) Det ser ut til at første gangen man støter på dette slektsnavnet i Norge, så omtales en ANDERS BING som lensmann over nonnekloster i Oslo i 1580 årene.Om det er noen forbindelse herfra og til Bingene i Midt-Norge fra første halvdel av 1600-tallet, skal foreløpig være usagt, men så langt jeg kan se, er det vel tale om kun EN Bing-familie i Norge (NB: som er kjent) når vi kommer til siste halvdel av 1600-tallet.Men fortsatt er det Binger i Danmark, og fremfor alt vil det være meget rimelig om det finnes BINGER i preussiske områder i denne perioden.Sannsyneligheten bør vel tale for at Malene kom sørfra, og ikke nordfra.PS: (Fra innlegg 21) Jacob Lambrecht var ikke nevnt hos Peder Guldbrandsen von Todderud (merkelig !), men svært mange andre offiserer fra det Smaalehnske regiment er tatt med.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry.Det var Major Peder Todderud som har gjort opptegnelsene om den krigen i tidsrommet 1709-1719, - og selvsagt ikke hans stamfar og navnebror med von i navnet. (Kristiania 1887).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deichmann hadde dessverre ikke boka: Optegnelser af Generalmajor Peder Todderud om Krigen 1709-19 meddelte af Kaptein C. O. Munthe. I serie: Videnskabsselskabets Skrifter. II. Historisk-filosofiske Klasse. 1897. No.6. Forfatter: Todderud, Generalmajor Peder Årstall: 1897 Trykt: Kristiania : I kommission hos Jacob Dybwad Sidetall: 157 s.Boka er et nytt bekjentskap for meg, og jeg har en annen løytnant som jeg ville slått opp, Nils Hansen Løg(h). Men Iver, er det Lambrecht eller Albrecht du har sett etter?Mange kvinner er dessverre anonymisert i stor grad i de gamle kildene. Jeg så også i to slektsoversikter på Deichmann: Just Bings fra 1948 og Aagaat Daaes om Lundslekten, Malene Susanne L. gift med Willads Bing, uten å finne spor av forbindelse til Albrecht. Vi kan vel fremdeles håpe på at noen kan finne og publisere opphavet til Malene Bing, løytnant Albrechts frue.(Jeg har gitt Just Bing eget tema her på Brukarforum.)Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Albrecht og opplsningene i (27): * Ifølge Ovenstads militærbiografier kom Jacob Albrecht i tjenesten 1692 i Braband under Kronprinsens regiment, var med ved Steenkirchen og Landen og i beleiringen av Lamur (skal være Namur!), og kom så til Danmark, der han var i brigadér Juels regiment fra 1701 til 1709 og etter dette i Viborgstiftske nasjonale infanteriregiment. Til Norge kom han da han 15. august 1718 ble premierløytnant ved 2. Akershusiske nasjonale infanteriregiment, Eidsbergske kompani.*Jeg sitter med Vaupell uten egentlig å finne ut så mye. Kan ikke se at det er noen oversikt over de danske i perioden 'vår'. Det var flere brigaderer Juel. Og vanskelig å finne ut hvilket av regimentene Jacob Albrecht var i og hvor det befant seg! GREGERS JUEL hadde ett, men det gikk allerede 1703 inn i et annet regiment som ikke er navngitt, se http://runeberg.org/dbl/8/0568.htmlEr det noen som har oversikt over de danske regimenter 1700-1718?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ved ytterligere lesning, forstår Vaupell I, s 238, kom troppene som hadde kjempet i Flandern, hjem i 1698. *Det danske Korps gik igennem Nordtyskland tilbage til Danmark og indlemmedes atter i Hæren i Begyndelsen af 1698.*Ut fra disse fakta, antar jeg at Jacob Albrecht nå, etter 1698, møter Magdalene Bing! Men hvor?Er det ikke mest trolig at det skjedde i København?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

For tiden pågår en lettere opphisset diskusjon om skanning av Olai Ovenstads militærbiografier, en debatt som jeg for all del ikke ønsker å blande meg inn i. Men i # 137 opplyser Tore H. Vigerust at Ovenstad baserte seg på kartotekkort med kildereferanser som ikke framkommer i bøkene. I disse kortene kunne det være mulig å finne flere spor etter Jacob Albrecht.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.