Gå til innhold
Arkivverket

[#56890] Ludvig Dybing


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg klarer nesten ikke lese hva det står. Noen som er flinkere til å tyde det en jeg? Jeg ser det står Carl Ludvig og Horten, men det er også alt.Ingen som vet om en sjømannsliste med en sjømann som passer derfra? Jeg har fått ett tips om en dame fra Australia som søker etter Karl Ludvig Jakobsen Dybing, han lette etter sin tippoldemor som da var søsteren til Karl Ludvig, hun hadde visstnok funnet at han var sjømann og hadde funnet ham i ett register i London der han hadde byttet skip - jeg har sendt epost til henne, men ikke fått noe svar enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Dybing finnes som ulike gårder i to adskilte områder, både i Helleland (på Hetlandsheia) og i Heskjestad/ Lund, begge i Dalane, Rogaland. Jeg finner imidlertid ingen Ludvig født rundt 1853 i noen av Helleland/ Heskjestad-bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han som drog til Horten i 1866 het Karl Ludvig Jakobsen Dybing, han var födt i 1853. Har har vel droppet Karl kanskje. Det er jo ting som ofte skjer. Se #23 og #25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Ja... har funnet ham!Karl Ludvig ble født 01.02.1853 på 'Kjedeland' i Høyland, Rogaland, foreldre Jacob Svendsen Dybing f. 25.02.1825 på Dybing i Heskjestad og konen Karen Pedersdatter f. 04.05.1824, Malmeim, de ble gift 1845 i Høyland. Søsteren til Karl Ludvig, Karen Christine, ble født i 1858, og da heter faren ganske riktig Jakob Svensen Dybing.Familien bor i 1865 på Østraadt, vet ikke hvordan man legger til lenke, men søk på dig.arkivet på Jakob Svends. Dybing, der er sønnen Carl Ludvig Jacobs. 13 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Carl Ludvig Jacobsen Høiland f. 01.02.1853, født på Killingland i Høyland, sønn til Jacob Svendsen og Karen Pedersdatter, ble konfirmert 06.10.1867 i Høiland. Dette må jo være den samme som Ludvig Dybing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Søsken til Karl Ludvig Jacobsen Dybing: (funnet via familysearch.com: Svend f. 1845 Maria -46 Jørgine Elisabeth -48 Ole Gabriel -50 Carl Ludvig -01.02.1853 (debattinnleggets Ludvig Dybing) Johan Lauritz -55 Karen Christine -58 Enevald -61 Enevald -62 Enevald -63 Karoline -66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Se her: http://www.disnorge.no/sfbasen/card.php?uid=14620Jeg vet at han traff Frelsesarmeen i Australia. På linken er det en dame som etterlyser informasjon om sin familie. Hun har Karen Kirstine Jakobsen Dybing som utgangspunkt og denne flyttet til Australia.Hun skriver også 'Karl Ludvig Jakobsen Dybing (Sjømann) b1853 Høiland, jumped ship in 1875 in London (residence given as Killingland, Høiland) ' Dette må hun jo ha funnet ett sted. Jeg har prøvd å sende henne en epost, men hun svarer ikke. Noen som vet om det finnes ett engelsk sjømannsregister for de som skifter skip i London? Muligens han reiste som sjømann til Australia?Jeg er ganske sikker på at vi har funnet Ludvig Dybing, men jeg mangler litt på å få det bekreftet. Interesant at vi klarte å koble ham tilbake til gården Dybing. Til informasjon så finnes det idag mange Dybing i Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det var broren OLe Gabriel han reiste med til Horten iflg Høylandsboken, men der var de ikke lenge, se Lenke Gården Kjedeland, Killingland ligger ved grensen til Sola kommune. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Nei, lenge kan de kanskje ikke ha vært der, siden Karl Ludvig ble konfirmert i Høyland alt året etter (i 1867). Eller han kan ha dradd tilbake til Horten etter å ha blitt konfirmert på hjemstedet? Var det vanlig å reise ut, f.eks. for å ta arbeid eller hyre, før man var konfirmert, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg vil tro at det var vanlig.Se folketellingen i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f61123&gardpostnr=620&personpostnr=4058&merk=4058#ovre>Lenke Vi vet Ludvig har tre eldre søsken, men ingen av dem bor hjemme.Men det som er viktig nå er å finne linken til Australia, eller at Ludvig var sjømann. På Familysearch.org så finner jeg søsteren Karen Kristine og hun er da gift med Anders Sigmundsen. Disse finner jeg også igjen i Emigranter fra Stavanger LenkeJeg finner en Ludvig Jakobsen som det ikke står verken årstall eller reisemål. Mulig det er ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Her er noe av det som står om familien under Dybing i Bygdeboka for Heskestad (nr. 53, side 120):Sven Jakobsen Dybing dpt 13.5.1781, gift 18.12.1813 m. Valborg Knutsdatter Heskestad dpt. 26.1.1772.... Han var ivrig haugianer, men ble etter tradisjonen bebreidet av H.N. Hauge for sin sjuskete bekledning og sin sørgelige stemme, så Hauge skal ha sagt: 'Dette dit Vesen er taget og ikke givet!'Sven Jacobsen var gift 2 m. Malene Larsdatter (foreldre ukjent). Han solgte gården i 1836 til Tollak Tjørn. Så flyttet de i 1836 til Stangeland i Klepp.Barn i annet ekteskap: 1. Jacob født 1824, død 1924 2. Jacob, født 25.2.1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Retter forrige innlegg:Barn i annet ekteskap: 1. Inger født 1824, død 1824 2. Jakob f. 25.02.1825Sven Jacobsen og 2. kone Malene Larsdatter (foreldre ukjent) flyttet 1836 til Stangeland i Klepp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Morsomt det med H.N. Hauge.Da var altså bestefaren til 'min' Carl Ludvig Dybing Haugianer, det var interessant.Jeg la forresten ut på forumet spørsmålet om hva 'SE KORT FOR MER INFO' betydde. Det er utvandrersenteret i Stavanger som har ett ekstra kort på denne personen, men de tar visst betalt for å gi ut denne informasjone. Jeg skal sende de en mail og spørre om dette, men betale det vet jeg ikke om jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.