Gå til innhold
Arkivverket

[#57287] Ole Fartegnson Tveit, kalt 'Ole Bagge'

Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Gilje Dale

Eg startar no med Bjarne, 323. Les oppatt første lina og siste avsnitt i innlegget ditt.Fleire gamle sogemenner og og nye, har skrive om dette emnet, der namnet Losna er sentralt. Eg for min del har ikkje hengt meg opp i Losna-namnet.Lars Kindem, som eg har studert mykje, kom til det som du er inne på i siste avsnittet. Det undrar meg mykje at du ikkje har lagt merke til det før.Først dette med Mats, far til Mats-sønene. Kindem fann at Samson Filippusson var far til Mats. Ditt innlegg synest å opna mot det same.Fartegn Filippusson og Samson Fillippusson, var dei brør?. Lars Kindem meinte dei var brør, men han har ikkje gode argument. Når du hevdar at dei to kanskje ikkje er brør, så passar dette likevel i Kindems vidare slektsoge. Og det passar med ditt argument i siste avsnitt, at dei to ikkje er brør.Fartegn Filippusson er i alle samanhengar far til Anne, kona til Mats.Var Fartegn og Samson brør?. Eg meiner du er inne på det rette, men det er dette med Filippus då.Framleis vil eg hevda at Samson Fartegnsson d.y. på Linga er av Anders Jensen si slekt.Med alle tiders obtimistisk og glade helsing, Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til LeifDa skal jeg oppsummere mine sidesprang om slekten Pus 'pustrungane', fra UlvikPeter Pålson kjøpte 4mmb i Steinsletto (nær Husnes, kan korrigeres av noen fra Kvinnherad) seg et notvarp i Osen ved Myklebostad i Skåla.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=7386&s=n&str=>LenkeHer ser vi at bror til tidligere nevnte Grim, Greip Amundson pantsetter sin jord i Myklebustad i Uskedalen i Kvinnherad , samt Sæd i Eifjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

De digitaliserte diplomene ligger på UIB sine nettsider.Og så glemte jeg jo ut besten, Olaf Erlingsson,(bror til Greip Erlingsson) som kjøpte jorda i Sæd av Greip Ivarsson.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg forstår i likhet med Ole (326) ikke helt logikken i siste avsnitt i (323). Dersom Bjarnes teori om at Erik Rosenkrantz' odelsrett til Augastad er kommet via Samson Filippussons mulige sønn Mads er riktig, kan det argumenteres med slektskap mellom Losnaætta og Samson Filipusson. Men dette gjør da ikke Fartegn Filipusson beslektet med Losnaætta, all den tid Bjarne poengterer at Samson og Fartegn i en slik kontekst umulig kan være brødre.Det heraldiske argumentet til slutt i (323) er forøvrig helt forkastelig. Ulike våpenmerker sier ingenting om slektskap. Det er snarere slik at vi har flere belegg for brødre med ulik våpenføring enn for brødre med lik våpenføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi har to eksempler på brødre med ulik våpenføring, altså bare ett eksempel på brødre med lik våpenføring - er det det du mener, Lars ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg tror ikke vi skal bruke den retrospektive metoden her. Jeg har hovedsaklig jobbet med NS, sjøl om det mest relevante her sjølsagt er 1400-tallet. Praksis etter 1500 kan godt være helt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 329.Jeg kom iskade for å skrive at Olaf Erlingsson kjøpte jord i Sæd av Greip Ivarson i 1398, det skal selvfølgelig være Sæbø i Eidfjord. Her finner en flere eiere i 1615, bla. Filippus Hovland og Ivar Viknes (kan være sønnen til Olaf Amundson Lote, som er nevnt med en sønn Ivar)for å nevne noen.Sæd er imidlertid mye mer spennende, for her bodde den rike Ragna Åsulvsdatter, som iht til segnet bygde kirken i Eidfjord. Dokumentasjon; Gravsteinen til Ragna som står i kirken og er i utmerket god stand. (Sæd følger Krummedike-slekta, er i 1456 oppført med 2 lp.i Krummedike sin jordbok).Når det gjelder Filippusnavnet på Hovland i Ullensvang, er det naturlig å tenke at denne nevnte Filippus er opphavet til navnet, iom at diplomet var oppbevart på Hovland;Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Tore. Vonar at Karin ikkje synest at eg blandar korta og surrar til det flotte ho gjer. Men no er me (ho) like ved Greip Ivarsson og då er det kanskje OK å nemna innlegg 258 og 259, Olav Nilsson Bagge eller Olav Gunnarson Bagge.Systra til Gaute Eriksson, Gyrid, hadde ein son som heitte Nils Gunnarsson Kane. Både Nils og Gunnar. Kan det tenkjast at det er ein samanheng her? Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Kanskje det finnes noen høflige og hyggelige personer på nett idag, som av ren uegennyttighet kan hjelpe å transkibere noen få linjer i Bergen kalvskinn, og på den måten bidra til å fortsette en både interessant og underholdende debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg trur kanskje du er optimist når du vionar på at nokon kan oversetta latin på dette nivået Karin. Den einaste som eg har sett prøvd seg litt er vel Astrid Ryen frå Trondheim. Men ho les vel neppe denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Lars (330) du mener vel ikke det skriver i siste avsnitt? Jeg anvendte nøyaktig samme argument som Bjønnes et al (inkl. Lars Løberg)i NST 93.94 sitat: 'siden Samsons (Filippuson min tilføyelse)våpen avviker fra Losna-ættens våpen, er det heraldiske forhold det viktigste argumentet mot at et nært slektskap skulle foreligge mellom Filippus Fartegnsons ætt og Losna-ætten.' Jeg synes ikke denne argumentasjonen er forkastelig. Det som virkelig overrasker meg er at våre fire antagelig fremste genealoger/slektsforskere bygger sitt viktigste argument for et slektskapsforhold på en ren gjetting, nemlig at Samson og Fartegn var brødre.Ellers skrev jeg ikke at de to 'brødrene' skulle ha ulikt segl. Det jeg skrev var Samson sitt og Fartegns etterkommere sine segl var ulike.Mitt siste avsnitt i 323 bygger på at Erik Rosenkrans året før odelsrettsaken om Augastad overtok 'Losna-arven' etter Ingrid Erlendsdt. og gjør krav på Augastad som en del av denne arven. Det odelskravet er det min og såvidt jeg forstår også Tore Vigerust sin teori, (Genealogen 1/99) at det stammer fra Samson Filippuson. Vigerust mener at Samson Filippuson i så fall ble arvet av Fartegn Filippuson sine barn ved at de to er brødre. Min teori er at Fartegn Filippuson sine barnebarn (Mads-sønnene) hadde et odelskrav ved at Anna Fartegnsdt. var gift med Mads, som jeg antar er Samson Filippuson sin sønn. Hvis Augastad er en del av Losna-arven og gitt at Erik Rosenkrans sitt odelskrav på Augastad går via Mads-sønnene, betyr vel det at Ingrid Erlensdt. og Fartegn Filippuson på en eller annen måte var i slekt. Men for all del, jeg påstår ikke at det er slik og ser gjerne at ekspertisen kan se nærmere på koplingene her og evt. påpeke hva som er feil.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Man kan jo håpe vet du Finn. Elin Wiljalmsdatter eide iht diplomet, 4 mmb i Spildo. Prosten på Voss, Jon Trondsson er også nevnt i diplomet.LenkeJeg ville så gjerne ha visst hva som stod der, for i oversikten over eiendommer i skøytebrevet fra Gyrvild Fadersdatter i 1582, står det at hun eide 1 lp.sm 3 lp.salt i Nedre Spildo og 4 lp.salt i øvre Spildo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Karin, har lagt det inn som egen tråd. Forøvrig går dette langt utover min forstand, men interessant å følge med i.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det første diplomet av 1364 forteller at 4 mmb i Spildum var blitt solgt av den mindreårige (umyndige?) Elin. Det andre av 1389 sier at 4 lauparbol i Spildum var blitt solgt av den samme Elina Viljalmsdatter. Resten dreier seg om hvem som skrev diplomene og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Karin. Les nøye innlegg nr 340.Då eg såg namnet, Astrid Ryen, måtte eg tenkja på kor mange som har lese alle innlegga her.Onsdag 12/11 kl 15.03- 8 419. Måndag 17/11 kl 9.36- 8 838, onsdag 19/11- kl 15.22- 9 157 og i kveld, laurdag kl 21.12- 9 763. Det er ikkje få gonger 'tråden' er lesen og det er di skuld.Går ut frå at alle har fått med seg: Dotter til Peter Nilsson var gift med Samson Lodinsson. Denne dottera kunne ikkje vera serleg yngre enn dei uekte borna til onkelen, Guttorm Nilsson. Omlag 1500.(pluss-minus.) Det store skiftet på Torsnes var i 1497.Det er såleis ein heil generasjon mellom dei to Gusskalkane, sonen til Samson Lodinsson og sonen til Samson Fartegnsson d.e på Børsheim.Til Tore: Olav Nilsson eller Olav Gunnarsson Bagge?: Systra til Gaute Eriksson, Gyrid, hadde ein son med namnet Nils Gunnarsson Kane. Kan det tenkjast at dette skapar problem for oss i dag? Det er så at Nils Gunnarsson Kane var onkel til Bodil Svalesdotter Smør. Denne Bodil var svigermor til Olav Bagge med dei to namna.Det som undrar meg mest, er at Erlend Halvarsson ikkje vert nemnd. Han sto Klosterlasse nær i motreformasjonen og var nær skyld med sjølvaste erkebispen. Det er reint tilfelleleg at hovuda til dei to nemnde ikkje står på stake på Ænes eller Seim den dag i dag. Venleg helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ole (346): Mulig jeg er litt tungnem, men har altså ikke fått med meg at Peter Nilssons datter var gift med Samson Lodinsson. Såvidt jeg har sett i litteraturen skal Peter Nilsson ha hatt en datter Herborg som var født, bodde og døde på Torsnes, Jondal og var g.m. en Olav Persson (1480-) som bodde på Norheim/Sandven, Kvam. Hun kan kanskje ha vært jevngammel med Samsons hustru Herborg (f. ca. 1505?), men er det samme dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, der var Christian hjemme igjen.Ole (346) kanskje du ikkje har observert at eg har lagt inn ein eigen tråd om sakji, og den har nok Astrid lese; LenkeArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for det Bjarne.I h.h.t. Kjellaugs innlegg 283 skal Peders datter Kirsten være den som var g.m. en Olav og ha fått en sønn Torbjørn med ham (som bodde på Sandvin i Vikøy, Hardanger). Selv har jeg altså tidl. notert at det var en mulig datter Herborg som var g.m. denne Olav, og hadde sønnen Thorbiørn (Torben) Oluffssen (Olavson) Ness (ca. 1530-1605) med ham (som senere ble fogd i Sunnhordland). Mener også å huske at dette var et resultat av en tidl. debatt her på DA. Hva kan være rett, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.