Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#57322] Edvard MYHRE, f ca 1843 i Trh, sønn av Johannes Myhre og Rebakka f. Rønning?

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Edvard MYHRE skal være født 1843 i Trondhjem. Hans foreldre var Johannes og Rebekka Marie Ivarsdatter Myhre f Rønning.Er det noen som har kjenneskap til denne familien?Finner Rebekka Marie Ivarsdatter Rønning på DIS-treff, f 1810 i Trh., flyttet til Tromsø, der også sønnen Edvard bodde. Samme sted er det opplysninger om at Edvard flyttet til Bergen, men jeg kan ikke finne han der. Hans barnebarn Astrid Myhre f 1895 ble imildertid gift i Bergen med Alfred Strømme.Jeg er interessert i dåpsopplyninger om Edvard, som også bærer mellomnavnet Andreas, samt opplysninger om foreldrenes vielse og herkomst.I 1865 bor Edvard med foreldre og søsken i Grønnegaten, Tromsø. Far Johannes og sønn Edvard er begge tømmermenn. De har også barna Gurine, 19 år, og Johanna, 11 år. Edvard ble forøvrig gift i Tromsø 10. aug 1868 med Mekeline Eline Hansdatter fra Tromsø. I 1875 bor de i Nordre Strandgate, Tromsø. De har barna Rebekka Constanse f 1869, Haakon Julius f 1871 og Georga Nicola f 1874.All hjelp mottas med takk!Mvh Arnfrid M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Her er iallefall foreldrene viet Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A17 (1839-1847), Ekteviede 1843, side 334.Permanent sidelenke: Lenke nr 63mvh Kirsti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Edvards dåp, nederst Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A16 (1840-1847), Fødte og døpte 1843, side 79 Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Kristi.Det var DK i Trh. Fedre Even Johannesen og Iver Olsen, begge Trh, så vidt jeg kan se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

(2) Hvilket sogn og prestegjeld (i Trh) er det som står vedr Johannes Evensen Myhre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Tror det må være Horrig sogn, og det er vel Horg i Støren. Hvis det stemmer er vel Johannes døpt her Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Horg i Støren, Ministerialbok nr. 687A03 /2 (1788-1815), Fødte og døpte 1811, side 86-87.Permanent sidelenke: Lenke 1 jan 1811.mvh Kirsti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen; og da skal vi til Grinde eller Grende, ser jeg.Du må ikke stresse for mye, Kirsti. Nå gjør du jo snart hele jobben for meg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Det er bare hyggelig, Arnfrid. Og kjekt når det er noe vi kan finne ut av. Og jobben blir vel egentlig aldri ferdig...mvh Kirsti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Henning Myhre

Du skal videre til Hølonda og gården Myra ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Takk for begge innleggene Henning. Da antar jeg at dette er din slekt. Det er en venninnes slekt. Jeg har funnet denne rekken: Astrid Henriette MYHRE ♀ født 23. aug 1895, døpt 4. sep 1898 i Tromsø. Hjemmedøpt 9. okt 1895. g. 6. des 1919 i Nykirken, Bergen, med Alfred STRØMME ♂ født 19. jun 1889, døpt 4. aug 1889 i Nykirken, Bergen. Foreldre: Maskinist Elling Ananias Ellingsen Strømme og Martha Olsdatter Aase. Astrid Henriettes foreldre: Haakon Julius Edvardsen MYHRE ♂ født 4. des 1871, døpt 9. jun 1872 i Tromsø, gm Anna Louise Olsdatter FØRDE ♀ uekte født 29. mai 1865, døpt 18. jun 1865 i Førde, S&F, som datter av Ole Eliassen LUNDE og Birthe Maria Larsdatter FØRDE. Vielse: Borgerlig viet 17. apr 1893 i Tromsø. FT 1900; Bosted: Storgaten, Tromsø. Haakon Julius er sjømann. De har også barna Magnus Emil Lie f 1891, Edit Olufine f 1898 og Borghild Marie f 1900. Haakon Julius' foreldre:Edvard Andreas MYHRE ♂ født 28. aug 1843, døpt 12. nov 1843, Domkirken, Trondhjem, gm Mekeline Emilie HANSDATTER ♀ født 11. mai 1845, døpt 21. jul 1845 i Tromsø. Vielse: 10. aug 1868 i Tromsø. FT 1875: Bosted: Nordre Strandgate, Tromsø. De har også barna Rebekka Constanse f 1869 og Georga Nicola f 1874. De eier 1 gris. Edvard er sjøfarende skipstømmermann. Edvard Andreas' foreldre: Johannes Evensen MYHRE ♂ født 1. jan 1811, døpt 4. jan 1811 i Horg, Støren, gm Rebekka Marie Ivarsdatter RØNNING ♀ født ca 1811. Vielse: 2. nov 1843 i Domkirken, Trondhjem. FT 1865: Bosted Grønnegaten, Tromsø. Johannes og sønnen Edvard er begge tømmermenn. Johannes og Rebekka har også barna Gurine, 19 år, og Johanna, 11 år. Mekeline Emilies foreldre:Hans Per OLSEN ♂ Harstad, gm Karen Johanne Michaelsdatter SAMA ♀ Harstad. Vielse: 23. sep 1839 i Trondenes. De har også barna Andreas Martinus f 1839, Klaudine f 1847 og Petrine f 1853. Flyttet til Tromsø mellom 1847 og 1853. Johannes Evensens foreldre: Even Johannesen ♂ Trondhjem, gm Guri Jensdatter Rebekka Maries far: Ivar Olsen ♂ Trondhjem Hans Per OLSENs far: Ole MICHELSEN ♂ Harstad Karen Johanne Michaelsdatters far: Michael Pedersen SAMA ♂, Trondenes Kan du bekrefte denne rekken?Mvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk.Jeg skal legge det inn i anetavlen til min venninne. Hun er barnebarn av Astrid Henriette g Strømme. Da har du og min venninne felles oldeforeldre, altså tre-menninger, hvis jeg har forstått det korrekt.Nei, rekken bakover til de kongelige tror jeg vi holder utenfor.Mvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive