Gå til innhold
Arkivverket

[#57702] Adelsgården Bjelland i Kvinnherad - eierskap 1500-1700

Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje det er rett ? Jeg skal sjekke etter hva som står i Personalhistorisk tidsskrift 1986 mm om norske studenter i Köln.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er interessante opplysningar dette om at både Kristoffer Trondsson og Gaute Taraldsson har vore studentar i Køln. (Skjønt eg tvilar sterkt på at Tore vil finna noko i NPT for 1986, kanskje heller andre bindet frå 1886?). Kan det tenkjast at også andre i krinsen kring erkebiskopen har studert på same staden, til dømes Jon Teiste?Finst det nokon samla oversikt over studentmatriklar frå utlandet i middelalderen, og kvar dei eventuelt er trykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det finnes ingen samlet oversikt over studentmatrikler, så langt jeg vet, men det kan godt tenkes at noen har laget en slik - altså en bibliografi over studentmatrikler;vi i Norge har hovedsakelig to problemer knyttet til studentmatriklene: 1) de utgitte matriklene er ikke innkjøpt til norske biblioteker ; 2) vi har ingen samlet oversikt over nordmenn i disse matriklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for den, det var en fyldig liste ! Her er et lite supplement :Christian C. A. Lange : Matrikel over norske Studerende ved Rostocks Universitet 1419-1690, Norske Samlinger, I (Christiania 1849-1852), s. 72-94. -- Ludvig Daae: Matrikler over Nordiske Studerende ved fremmede Universiteter (Christiania, 1885). -- Christian Callmer: Svenska studenter i Rostock 1419-1828 (Skrifter utgivna av Personhistoriska samfundet 21, Stockholm 1988 = Personhistorisk tidskrift 84: 1-2). -- Jan Liedgren: Svenska studenter i Rostock 1419-1828. Supplement, Personhistorisk tidskrift 1991, s. 60-73. -- L. Daae og H. F. Rørdam : Danske og norske Studerende ved Universitetet i Greifswald, Kirkehistoriske Samlinger VI (Kjøbenhavn 1899–1901), s. 340–378, 498–507.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg finn ikkje nokon matrikkel som omhandlar universitetet i Køln verken i den omfattande lista til Christian eller i Tore si liste. Hadde dette universitetet eit anna namn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk skal du ha Arnfrid. Eg hadde jo sett det om eg hadde lest Christians liste grundig. Så spørs det om det er muleg å få tak i noko av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dokumentet som Arentz gir lenke til i innlegg 50, viser seg 1) å ligge på en webside (ninaniku.no) som er tatt ned, og fordelt (i 2003) på to nye websteder (nina.no og niku.no, men på disse websidene ligger ikke dette dokumentet ;2) dokumentet har ingen navngitt forfatter;3) dokumentet har ingen kildehenvisninger.Derfor bør man være særdeles skeptisk til opplysninger som gis i slike dokumenter.Og opplysningen er altså GAL. Christoffer Trondsson studerte ikke - IKKE - ved Universitet i Köln.Om norske studenter i Köln, se bl a L. Daae : Matrikel over nordiske studerende ved Universitetet i Köln i det sextende aarhundrede, Historisk tidsskrift III (Kristiania 1875), s. 481–491. -- Julius Høyer : Danske og norske Immatriculerede ved Kølns Universitet fra 1389–1466, Personalhistorisk tidsskrift 3.rk.V (1896), s. 292–296. -- Ellen Jørgensen : Danske og norske studerende ved Universitetet i Cølln i Tidsrummet 1476–1559, Personalhistorisk tidsskrift 8.rk.II (1923), s. 91–98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore, når du så bastant slær fast at Christoffer Trondsson ikkje har studert ved Universitet i Køln, så har du gått gjennom Ellen Jørgensen sitt utvalg for det aktuelle tidsrommet. Eg går då ut frå at du må stola 100 % på dette utdraget, sidan du er så sikker. Du nemner ikkje noko om Gaute Taraldsson. Fann du ikkje han heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Både Ludvig Daae og Ellen Jørgensen publiserte matrikkelutdrag fra den aktuelle tidsperioden (1520-1550) og ingen av dem fant Christoffer. Jeg stoler på deres arbeid.Først Daae, så Jørgensen, beskriver den norske studenten som innskrives under ''Gautho Nytrosinensis, Norwegus', immatrikulert 4.6 1528, som Daae mener må være Gaute Taraldsson, og som Jørgensen skriver det samme om, med henvisning til Daae.Torbjørn Olavsson (Bratt) innskrives 15.5 1527, Hallvard Taraldsson, nidrosiensis, innskrives 2.10 1535, Trond Aslaksson, nidrosiensis, innskrives samme dag 2.10 1535, Jens Olavsson (Bratt) innskrives 9.11 1529 under 'Johannes Andenos (Nidrociensis) ex Norwega'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. innlegg 50 og 60. Om man går inn på NIKU.no vil dokumentet lett kunne finnes, bl.a. ved søk på Steinvikholm, men her er dokumentet klart for nedlasting: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den rapporten ser da sanneleg seriøs nok ut for meg. Kan det vera Lars Hamre som er opphavet til opplysninga om at Kristoffer Trondsson hadde studert ved Universitetet i Køln?Elles er det interessante opplysningar som Tore kjem med om dei andre som hadde studert i Køln. At både Halvard Taraldsson, som må vera bror til Gaute, begge i tilfelle søstersøner til erkebiskopen, begge hadde studert var overaskande. Torbjørn og Jens Olavssøner Bratt var nok også søstersoner til erkebiskopen (søner til Marin), medan Trond Aslaksson vel var brorsonen hans.Nokon Teiste fann du sikkert ikkje som student ved dette Universitetet Tore. Kva med andre europeiske Universitet? Kvar kan ein venta å finna norske studentar utanom Køln og Rostock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi finner norske studenter i Prag, Erfurt, Leipzig, Rostock, Frankfurt ved Oderen (som det he tpå norsk), Lowen (eller Louvain), Köln, Paris, Wittenberg, og noen flere steder, antar jeg. Og selvsagt i København, mer der en det meste av matrikler brent opp (dt finnes riktignok et lite utdrag).At en rapport er seriøs, er forsåvidt greit nok, - jeg har jo ikke kalt Steinvikshom-dokumentet useriøst. Men det er ukontrollerbart. Altså ikke vitenskapelig. Men det er forsåvidt også greit, bare det at jeg ikke kan bruke det, siden kilder som nevnt mangler, og forfatteren holder seg skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sæbjørgs dokument som det ble gitt lenke til i innlegg 63, oppfatter jeg som et helt annet dokument enn det jeg omtalte og kritiserte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår ikke dette, Tore, forfatteren er vel grei nok. Ser at hun dessuten har publisert flere kulturhistoriske artikler; LenkeHun har da også med kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ser ut til at Sæbjørn har misforstått en setning hos Lars Hamre : Norsk politisk historie 1513-1537 (1998) s. 254-255,der Hamre skriver om to yngre slektninger av Olev Engelbrektsson som spilte en politisk rolle, først omtales Gaute Taraldsson, som hadde studert ved universitetet i Köln, deretter omtales Christoffer Trondsson. Hamre skriver 'Det gjeld vidare om Christoffer Trondsson', men setningen viser til innledningen om at han var en yngre slektning av erkebiskopen som spilte en politisk rolle, mens Sæbjørg har mistolket dette som at også Christoffer hadde studert i Köln. Da skulle saken være oppklart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott at du hadde kilden og kunne slå opp, Tore.Forøvrig syntes enkle jeg at artikkelen til Sæbjørg Walaker Nordeide var interessant. Hun må da ha navnene fra Sogn. Jeg har jo både Walaker og Nordeide blandt mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. innlegg 12:Kan den Jon Haar til Gjersvik som er nevnt her Lenke være den s.s. Jon Nilsson Haar?Forøvrig er det kanskje noen som har svar på ett eller flere av mine spørsmål i innlegg 22 (siste linje), innlegg 24 (siste linje) og innlegg 26 (tredje siste avsnitt), over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Karin Romstad

Hans Teiste til Bjelland flytter til Lunde.(Lundegaardt) Dette framgår av en sak, NHD Bergen 27 juli 1622, der han skrev seg til Lunde, men i saken er det inntatt en panteobligasjon datert Stavanger 31 august 1603 der han skriver seg til Bjelland og pantsetter 2 av sine gårder i Hardanger, 3lp.smør og 1 tønne salt i Aksnes(Kvam)og 2 lp.sm. og 2 huder i Lofthus. Bjelland er i 1647 eid av velb.Thord Benkestokk.Tore Vigerust heller til at Tord Trondsson var g. med en datter av Jens Petersson Tjøtta(Min merknad Bru Ryfylke) Han viser til en Herredagssak i 1604 hvor fru Kjersti Moritsdatter saksøker Hans Teiste til Bjelland for en gjeld hans hustrus morfar hadde til Kjerstis far. Gjelda var opprinnelig stiftet av bror til Jens, Hans Petersson (arvingene til hustru Dorethe på Fladaker)Hans Teistes kone skal være fru Brynhild Benkestokk, hvis mor var Kirstine Skjolerband av Jordanger og hennes foreldre var Jens Pedersen Skjolderband til Bro og Adelus Friland. Ref. Tore Hermundssson Vigerust. Benkestokk-seminaret. Meløy 14-15 august 1999.I NHD Bergen 19 juli 1604 framgår det av tiltalen mot Hans Teiste til Bjelland og hans hustrus morfar, avdøde Jens Petersson, (som hadde arvet sin bror hans) at Kirsten far Moritzs Perzen var gift med Maren Fixdother til Gunesrup. (Kirsten har iallefall en bror Nils)I NHD Bergen 27 juli 1622, i en sak mot Daniel Otteson Bildt framgår det at Hans Teiste også skyldte penger til far hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.