Gå til innhold
Arkivverket

[#57964] Gamle bordbønner?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Som barn husker jeg fra skolen på Stolmen at man alltid sang for hver time man skulle begynne. Timen startet alltid med sang, enten det var norsk, eller matte, vi skulle ha. Det var mange fine sanger. Jeg har heldigvis klart å få fatt i en del skolesangbøker, men jeg er ikke i stand til å finne alle de fine sangene vi sang.Uansett hvilke sammenhenger vi var samlet i som barn og skulle spise så ble det alltid sunget. Sangen 'I Jesu navn går vi til bords.....' ble brukt i de aller fleste sammenhenger. Både til hverdags og fest. Den ble brukt i hjem og på skole og i andre festlege sammenhenger. Det hendte aldri at vi fikk servering uten at det måtte synges for maten.Jeg tror at dette er en veldig fin skikk og vel verdt å ta vare på, og føre den videre til senere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Den tid skoledagen startet med morgensang og morgenbønn brukte jeg alltid denne lille i småskolen: Gud som har oss småbarn kjær, se til meg som liten er. Hjelp meg denne dag å være snill og god, deg, Gud, til ære. Amen.Det som er så hyggelig med denne tråden er at det dukker opp mange gode minner ved gjensynet av de kjente og kjære morgen- og aftenbønner og -sanger. Kom gjerne med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Per Helge.Den minnet noe ja, men jeg husker verset var langt, og en følte det aldri tok slutt. Jeg mener det var et spesiellt bordvers.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Og så har vi denne kveldsbønnen:'Når jeg legger meg til hvile13 engler om meg stårtvende ved min høyre sidetvende ved min venstre stårto ved putento ved foten dessforutento meg dekkerto meg vekkeren meg viseralle himmelens paradiser.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.