Gå til innhold
Arkivverket

[#58010] Hjelp


Gjest Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kaja (97) i 1847: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 1 (1830-1854), Fødte og døpte 1847, side 70. Permanent sidelenke: LenkeHer og står han som Carl Fredriksen og mora har droppet Ingeborg igjen.Faddere: Anne Larsdtr, Berta Andreasdtr, Tollev Olsen, Christian Arensen (?) (så synest jeg det står det samme navn en gang til) - alle fra Stalbergeje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Johan 1850 (n° 62): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 1 (1830-1854), Fødte og døpte 1850, side 159. Permanent sidelenke: LenkeHer kaller han seg for Carl Frederick Danielsen igjen, hun fortsatt bare Marie Jensdtr. StalsbergejeFaddere: Dorte (?) Marie Andersdtr, Kristine Christiansdtr, Ole Nilsen, F.. Pedersen, Bernt Guldbrandsen alle fra Stalsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Caroline 1853 (n° 12) Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 1 (1830-1854), Fødte og døpte 1854, side 227b. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7620&idx_id=7620&uid=ny&idx_side=-227>LenkeHer er han gått tilbake til Carl Fredriksen igjen.Faddere: Berthe Marie Andersdtr, Johanne Hansdtr, Ole Nisen, Anders Gulbrandsen, Peder Pedersen.Det er ikke tvil i min sjel lenger om at dette er far til Anton og. Fødselen hans har du jo allerede.Nå står det som sagt bare igjen å få statsarkivet i Oslo til å sjekke dødsmeldingene til Carl / Carl Fredrik og Marie / Ingeborg Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I dødsmeldingen i Statsarkivet får du normalt vite hvilke barn den avdøde har etter seg og om det er skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Forstår ikke helt hva du mener nå,jeg har barna til Carl Fredrik.hele problemet her går på at en ikke finner Carl Fredrik s foreldre foreldre pga to ulike fedre i Vielsene,hvem er rett Daniel Jacobsen eller Fredrik Danielsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det virket slik på meg fra innlegget ditt på DIS at du ikke var sikker på om Anton var hans sønn, pga de forskjellige etternavna hans.Da får du heller bare unnskylde at jeg kastet bort tid med å finne det du allerede hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da snur jeg spørsmålet. Har du sjekker kirkebøkene i forsøk på om Daniel Jacobsen/Fredrik Danielsen fikk flere barn i Skedsmo enn Carl Johan? Og har du sjekket de samme kirkebøkene etter et eventuelt dødsfall i Skedsmo på en Daniel Jacobsen/Fredrik Danielsen?Om du virkelig vil finne svaret på spørsmålet ditt Jane, betyr det at kirkebøkene må sjekkes side for side. Og dette bør du kunne gjøre selv, nå som de skannede kirkebøkene er tilgjengelig på nettet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er det f.eks. en Daniel Jacobsen, ugift 31 år i 1801.LenkeOg en Daniel Jacobsen giftet seg i Høland 11.11.1809 med Christine Christophersdtr. (FamilySearch). Jeg finner derimot ingen Daniel Fredriks. (uansett skrivemåte) i 1801 tellingen annet enn i Vest-Agder, Hordaland og Nordland. Totalt 5 personer. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessuten stod det tydlig Daniel Jacobsen ved Carls første ektesakp, hadde funnet den samme som deg Rune og nett leita han opp i kirkeboka: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 6 (1794-1814), Trolovede 1809, side 262. Permanent sidelenke: Lenken° 14 Han var fra Larsbraaten og hun var enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg så raskt gjennom døpte i Skedsmo 1815-1820, uten å finne en eneste innføring hvor farens navn var Daniel eller Fredrik.Det kan selvsagt bety at Carl Fredrik ikke er født i Skedsmo (selv om han bor der ved konfirmasjonen), eller han kan være født utenom ekteskap og at Daniel/Fredrik ikke var fra området.Om Jane kommer på banen igjen kunne det vært til stor hjelp om hun kunne fortelle vilke barn Carl og kona hadde, dette med tanke på navneoppkalling. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Han Daniel Jacobsen fra Friderichstad er det ikke,han har jeg skjekket ut,Men han fra Høland har jeg ikke funnet,tidligere.Har skjekka Kirkebøker til den store Gullmedalje i Skedsmo finner ingen død der med noen av navnene.Finner heller ingen andre Barn i Skedsmo med noen av dem som far,tror han må være født utenfor ekteskap..Funderer litt på hva du mener 'gjøre selv' alle vet vel at det finnes KB.Hadde vel ikke lagt inn etterlysning hadde jeg funnet han selv,har ikke tendensene til å la andre finne mine aner,når det skjer står jeg virkelig fast.Å det gjør jeg mange steder pga at mine aner er fra,Hele Norge...Men mest fra Hedmark,Akershus,Oppland...Hilsen Jane Fjerdingby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ingen grunn til å føle seg snurt, Jane. 'Alle' vet ikke at kirkebøkene finnes på nett, og det er langt fra 'alle' som ønsker å gjøre den drittjobben det kan være å sitte i timesvis å sjekke kirkeboksider med tildels rotete eller svak skrift. Og det er slett ikke 'alle' som klarer å se skogen for bare trær.Jeg for min del har holdt på med dette i over 15 år(på hobbybasis) og det var lenge før kirkebøkene kom på nett. Så jeg vet utmerket godt vilken tilsynelatende håpløs oppgave det kan være å finne de svarene man søker. Men jeg har i alle fall lært meg en ting, og det er ydmykhet. Ikke minst med tanke på alle dem som frivillig bruker timer av sin egen tid til å hjelpe andre. Ta derfor imot all den hjelp du kan få, og bli ikke hårsår fordi om noen stiller spørsmål ved hva du har funnet eller ikke funnet. Du har tydeligvis en 'slektsnøtt' her, og da kan selv den minste opplysning være av stor betydning.Vet du hva foreldrene til Carl`s hustru het? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser du på fadderne over (skrev dem opp i #2 og utover), Rune, vil du se at det ikke er noen Danielsen blant dem.Kan han ha kommet fra Sverige? Navn som Carl Fredrick lyder mer svensk enn norsk. Kaja er jo heller ikke så vanlig, bare 2 i Norge i 1801.Synd at det mangler kirkeboksider for årene før 1814 for døpte i Skedsmo. Han kan jo være født utenfor ekteskap. Mathea var første dattera, kanskje hans mor het det? Hvordan var det med oppkalling av konens foreldre?Tror ikke det er det paret fra Høland, har kikket igjennom kirkebøkene for fødde fra 1811 og utover, ingen Carl Fredrik ell Carl Danielsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Rune.Jeg er kjempe glad for all hjelp, og er kjempe taknemlig for at noen tar seg bryet med å hjelpe andre.Men siden jeg nå har lett etter denne fyren her å fått så mye hjelp alle steder,så blir en til slutt helt oppgitt,da en ikke finner løsningen.Det verste eller den største gleden er vel at jeg nå tror dere her inne har løst gåten min å at det er han fra Høland som er faren til Carl Fredrik han Daniel Jacobsen.Pga på faddere til barna står Løken Nevnt,men det er også Løken på Lørenskog så jeg trodde vel det var det først,men Høland har jeg også lett,men tydlighvis hele veien oversett han her.Nå x jeg finga her om at dette kan være rett etter innherdig leting siden 95.Selv min Bestemor sa at ingen kjente til faren til Carl Fredrik.håper håper håper nå Hilsen Jane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.