Gå til innhold
Arkivverket

[#58134] Trenger dere oppslag på SAH? Nå har jeg litt ledig tid framover

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

Hei, Lars Ove. Dette er et meget generøst tilbud til oss slektsgranskere som ikke har så lett tilgang til arkivene.Tenkte derfor jeg skulle henge meg på med et spørsmål. Jeg er ute etter å finne ut om det ble foretatt noe skifte etter Peder Sørensen f. ca 1758. Han bodde på Malerstuen under østre Os i Sør-Odal og døde 28.4.1830. Kona het Inger Nielsdatter og hun døde 28.8.1822. Det er spesiellt sønnen Søren, født ca. 1792 jeg er interessert i finne ut om er nevnt i skiftet. Spesiellt er hans oppholdsted interessant.Dersom du kan finne ut om det finnes skifte etter disse hadde det vært fint.mvh Jan Kristoffersenmail: jan.kristoffersen(krøllalfa)getmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Lars Ove! Takk for tilbudet! Skulle gjerne ha visst hva som står i skiftet etter mine oldeforeldre. Särlig oldemor Ingeborg Marie Pedersdtr.f.18 des. 1835-d. 21 mars 1894. Oldefar Anders Halvorsen f. 25 mai 1825-d.1913.Vet at begge döde i Eidsvoll, men hvor? Og hvor ble hun begravet? Min farfar(deres sönn)Oscar Andersen f. 22 nov. 1876-d. 1929 flyttet til Oslo, men jeg har heller ikke så mye kunskap om ham. Er litt langt unna noen arkiv i Norge, så takk for muligheten om du har tid! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan! Peder Sörensen f. 1758 står som bonde og gårdbr. på gården Ous på Ström i 1801 tellingen og gm Inge Nielsdtr f. 1770 med barna Niels f.1791, Sören f.1792, Gunder f.1796, Herman f. 1799. Peder döde 25 april 1830 som 72 åring står det i kirkeboka. Inger döde 28 august 1822 som 54 åring. Malerstuen står oppfört på de begge da de döde i kirkeboka. Tenkte du ville vite om söstrene til Sören og at han ser ut som i Familyserch at han skulle väre födt 1793, men det kan jo väre galt! Lykke til...! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen beskjeder:Jonny Kristiansen: Dessverre finnes det ikke skifte på Gorovangen :-(Karen Øsvik: Det samme gjelder deg; ingen skifte på Struterud.Liv: Ingen skifter på Slaatland, desverreØystein: skifte har du fått pr e-mailRandi Fjellbu: Hvis det finnes et skifte etter hans kone, befinner det seg hos sorenskriveren, ikke på SAH desverre.Jan: Ikke noe skifte på Malerstuen, men mange på Os, men ingen etter 'dine'.Wenche: Skifte i innlegg 79 er ikke på Hamar, men i Oslo, hvis det finnes. Ditt spørsmål i innlegg 80, skal jeg sjekke til uken.Til slutt vil jeg si:Jeg leter i skifteregistrerings-kortene, og hvis jeg ikke finner det dere spør etter der, så sier jeg at det ikke er noe skifte. Det kan være en sannhet med modifikasjoner fordi en del skifter på husmannsplasser ikke er registrert på kort. For å finne skifte må man da inn i protokollen, og da må jeg i alle fall vite måned og år for skifte, ellers blir det alt for tidkrevende for meg. Normalt skjer skifte ikke så lenge etter dødsfallet, men det er ingen regel. Det kan ta måneder før skifte blir avholdt.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Lars Ove !Tusen takk for tilbakemeldig !! Setter pris på at du tok deg tid :-) Du har et meget godt poeng når det gjelder datoer for skifte. Jeg har desverre ikke klart å finne dødsdata på personene jeg etterlyste. Jeg får lete videre - etter det også ;-)Tusen takk igjen for innsatsen:-)Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars Ove! Takk for at du vil titte i riksarkivet i Oslo. Ingeborg Marie Pedersdtr. döde jo 21 mars 1894. Hun er den som döde först. Har også en annen av mine tipp-tipp...som heter Johanne Hansdtr f. 1785?-d.13 januar 1845-hun var gm Halvor Eriksen fra Röisistuen f. 1788-d.1860. Han har jeg det meste av forfedrene til bla. far Erik Halvorsen Dalsrud (Korslund) f. 1761-d.1824, men Johanne har jeg ikke noe annet enn pappan må jo hete Hans..! Tenkte kanskje et skifte etter dem vill gi meg noen tråder til hennes slekt!? Bare om du har mulighet og tid. Tusen takk! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche:Tror du misforsto. Jeg skal IKKE til Oslo og Riksarkivet. Jeg skrev bare at hvis skiftet finnes, er det i Riksarkivet. Jeg kan sjekke det du spurte omi innlegg 80, men jeg vet også at det ikke finnes skifte på Malerstuen, da jeg nettopp har sjekket dette for en annen en her på debatten.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Lars Ove. Takk for at du tok deg tid til å sjekke for meg, selv om resultatet ble negativt. Jeg får prøve andre veier til målet.Bakgrunnen for spørsmålet kan leses her: LenkeWenche (80): Takk for opplysningene. Jeg tror det har sneket seg inn en misforståelse vedrørende ditt innlegg 80. Jeg oppfattet dette som en opplysning til meg, ikke som et ønske om arkivundersøkelser til Lars Ove. Mulig jeg tar feil, men...mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove !Et lite spørsmål fra meg: fantes det ikke skifter overhodet fra Skaaland, eller vil det hjelpe hvis jeg gir deg dødsfallsdata ? Vet ikke om du har anledning til å hjelpe mer, men prøver meg alikevel:-) En meget god hjelper har skaffet meg dødsfallsdata, her er de om det er til noen hjelp: ministerialbok Jevnaker/Lunner 1891 – 1906, døde: Død 12.6. 1899 Kari Thorstensdtr., Føderaadskone, født 1824. Bopæl Slaatland.Ektemann Johannes Kristensen,Død 24.6. 1900 Johannes Kristensen, føderaadsmand, enkemand f. 1819. Bopæl Slaatland.Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivDet kan nokvære en mulighet at jeg finner disse rett i protokollen når du har såpass mye opplysninger.Fra midten av 1800-tallet så begynte man å føre skifter i tre forskjellige protokoller; skiftebehandling, skifteregistrering og skifteutlodding. Mange av disse har eget register i protokollen. Jeg skal sjekke dette. Forøvrig kan jeg nevne at bare på SAH så er det anslagsvis 90 000 registerkort for skifte.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove !Jeg begynner å skjønne at det ikke er så rent lite jeg(vi) ber deg om når jeg(vi) kommer med spede opplysninger. Må innrømme at hvertfall jeg nok blir fort veldig navlebeskuende og tror at det bare er 'mine aner' som finnes i et kartotek og slett ikke 90 000 andre... og når det i tillegg finnes diverse kartotek så forstår jeg godt at din innsats er avhengig av litt mer konkrete opplysninger ja.. Skjemmes litt over at jeg er så overivrig, jeg får skylde på at jeg er uerfaren med å jakte på slekta ;-).Samtidig er jeg veldig glad for at du nok en gang vil sjekke. Tusen takk, både for din 'utholdenhet med naive spørsmål' og for at du vil bruke av tiden din :-)Riktig god helg til deg og dine.Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv:Ditt spørsmål er ikke naivt, men jeg tror ikke så mange vet hvor omfattende arkivmaterialet på et Statsarkiv er. Og når skifter også bare er en bitte liten del av det totale arkivmateriale, så er det klart at det er/blir mye å lete i hvis man ikke vet noen datoer. Men du verden så lærerikt og morsomt.Og det er bare morsomt å hjelpe når jeg har anledningLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars ove !Godt du tar det på den måten :-) Jeg må innrømme at jeg aldri har vært på noe arkiv som helst annet enn det lokale biblioteket. Og som sterkt påvirket av datatiden så er det fort gjort å tro at alt er like lett tilgjengelig som å sitte å søke rundt på google eller tilsvarende ;-) Flott at du forklarer dette for meg og andre, en trenger det innimellom :-)Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove.Tusen takk for at du har sett etter for meg. Jeg gjorde den bommerten å tro at Struterud i Odalen var en gård... det var en husmannsplass under Stormoen, så mest sannsynlig om det var noe skifte vil det vel være under Stormoe eiet. Har du mulighet til å ta en ny titt for meg? Siønne Pedersen Struterud begravet 3 februar 1793 og Ingeri Olsdatter Struterud begravet 10 juli 1795.Ha en god helg hilsen Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan! Det var bare en opplysning, ikke noe annet! Beklager om du opplevde det som noe annet! Mine slekter er noen helt andre! Til deg Lars Ove, beklager jeg at jeg missforsto at du skulle til Oslo. Takk for opplysning. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei Lars Ove!No skal eg plaga deg litt til! :-PKan du finne fram skifta til ekteparet Hans Larsson og Lisbet Jonsdotter på Holemork i Skjåk? Hans døydde 14.2.1847 på Holemork, Lisbet døydde kanskje i 1829, men litt usikker på det - har ikkje funne det i kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen beskjeder:Liv: Jeg kunne heller ikke nå finne noe skifteKaren: Det var mange skifter på og under Stormoen, men desverre ikke etter 'dine folk'.Atle: Jeg fant et skifte etter Lisbet (se under), men ikke etter Hans. Jeg tror jeg har mistet din nye epost-adresse så hvis du sender meg en mail sender jeg deg dette skiftetMvh Lars Ove

bilete4693.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Lars Ove for at du har gitt meg opplysninger om skiftet etter Semming Oudensen(innlegg 61). Jeg har vært bortreist i 14 dager, og har derfor ikke kunnet se svaret her før i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise:Du har jo bare fått bilde av skiftekortet(61). Selve skiftet har jeg her, så hvis du sender meg en mail, så får du det pr e-post. (lars.ove.wangensteen@gmail.com)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.