Gå til innhold
Arkivverket

[#58134] Trenger dere oppslag på SAH? Nå har jeg litt ledig tid framover


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Christin Markussen

Rettelse til mitt forrige innlegg:Gustav Adolf Olsen (Neråsen) var født i 1895, ikke 1897 som jeg skrev !!!Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Øystein: En vrien sak,men jeg skal sjekke skifter på Balce i håp om at han er nevnt der.Jarleif: Skal sjekke dette neste ukeOla: Skifter skal sjekkes neste uke.Hans: Skiftet blir fotografert og sendt pr Epost til deg neste uke.Anne Lise: Skal sjekke skifter for deg jeg.Liv: Fattigvesenet lå under kommunen, og er neppe å finne på SAH, men jeg skal sjekke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei Lars Ove. Har du mulighet til å sjekke om det finnes skifte etter Christian Mikkelsen og Maria Haagensdatter Grimaasstuen på Toten ? De ble begge gravlagt 29. mars 1801. På forhånd takk. Med vennlig hilsen, Arne Haaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Lars Ove ! Setter stor pris på at du vil sjekke for meg. Tusen takk :-) At du tilbyr deg å undersøke for oss andre er gull verdt :-)Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Hei, Jeg sender en forespørsel om oppslag vedrørende Tolga.Jeg leter etter en evt forbindelse mellom Jon Knudsen Tolgen som var bergmann i Kongsberg døde 1746 ca 31 år gml, (ifølge kirkeboken for Kongsberg kom han fra Tolgen, Røraas) og Knud Jonsen bruker av Johnsgård (senere Jørnolsagard) som er en del av Tolgensgård.LenkePå Tolga som beskrevet i Tolgaboka (Eggen) bind 1 s 367 er i 1723 Knud Jonsen bruker av Johnsgård (senere Jørnolsagard) som er en del av Tolgensgård. Knud Jonsen er sønn av Jon Haldorsen, som er smelter ved Tolgen hytte i 1687. Knud Jonsen forsvinner fra kildene fra Tolga står det i boka. I 1735 nevnes en annen bruker på denne gården. Hans datter (eneste barn som er nevnt) Ingrid Knutsdatter Johnsgård gifter seg i 1736 med Paul Sivertsen som bruker nabogården Paulsgård. I kirkeboken (beskrevet i Tolgaboka s. 370) nevnes barna Knut f. 1738, Sivert f. 1743, Jon f. 1748, Paul f. 1757, Ingeborg f. 1737 og Marit f. 1740 og Elen.Om ”min” Jon Knudsen Tolgen d. 1746 er sønn til Knud Jonsen Johnsgård er det jeg lurer på.Det nevnes få andre med samme navn i disse bøkene, i Tolgaboka nevnes Knud Jonsen Døl, vil tro dette er samme person som er nevnt på Johnsgård. Etter folkeminne var han eller faren fra Gudbrandsdalen.Finnes det skifteopplysninger evt andre opplysninger fra Tolga for denne perioden?På forhånd takk. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei.Har du mulighet til å se etter et skifte etter Ole Mikkelsen og Kari Nilsdatter på Baltebøl i Hof? Er interessert i opplysninger om deres datter Mari/Maren Olsdatter f. ca 1730.På forhånd takk, Karen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei!Vil du prøve og finne skifte etter Mads Kjellsen og Kari Eriksdtr. Gorovangen,Tangen i Stange kommune.Han født 1760 og hun født 1786.Kan ikke finne når disse døde. Men håper at du finner noe.Du ær go! Vh.Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne Lise Hovdal:Det er vel dette skifte. Send meg en mail skal du få foto av orginalen (lars.ove.wangensten@gmail.com)Lars Ove

bilete4582.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Joar Flynn Jensen: Her må jeg ha hjelp for å lese sakene, og jeg regner med at noen hjelper meg med det i neste ukeJarleif: Fotoene er på vei til deg via epostOla Mæle: Vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt rett, men jeg kan bekrefte at det ikke finnes skifte på Lunke med disse personene. Men forsto jeg deg rett?Hans Mathisen: Skiftet er på vei til deg via epostLiv Christin: Desverre hadde ikke SAH denne. Det er nok liggende i det kommunale arkivetInger Lyngstad: Kunne desverre ikke finne skifter på disse brukene i den tidsperioden.Karen Østvik: Jeg sjekket bare kortene for Solør og Odalen i dag, og der var det ikke noe på Baltebøl så tidlig. Men jeg skal sjekke om de ligger i arkivet til Hedmark neste uke.Jonny: På Gorovangen fantes det deverre ikke noe skifte som passer, men var dette en husmannsplass er det mulig at det finnes allikevel, men da må jeg ha navnet på 'hoved-gården'Atle Brandsar: Du får ditt etterhvert :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Lars Ove!Jeg lurer på om du kunne se i pantebok for Fron, Nord-Gudbrandsdalen, om det kunne stå hvor Hans Hansen kom fra, da han 21/2 1713 fikk skjøte på Holoen av arvingene til Anders Knudsen. Skjøtet ble vel tinglest 19/6 1713. Hans skulle ha en eldre bror som skulle få bruke en plass under Holoen, så hvis hans navn skulle være nevnt i panteboka, ville jeg være glad for å få rede på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arne Haaland:Jeg fant et skifte i dag, så hvis du sender meg en mail (se innlegg 61), så sender jeg det til deg.Lars Ove

bilete4584.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei igjen!Under Gorovangen står det at det er G.Nr:196 og bruksnr.1.Gammelt matrikkelnr.210.Vet itte om det er noen hjelp,men må jo prøve.Ellers takk for utvist interesse! Vh.Jonny Kristiansen Svar på innlegg 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Mæle, Skagan

Lars OveHei! Tusen takk for den gode hjelpen du gir. Jeg leter etter min tippoldemor Marit Jonsdatter og hennes død. Mitt håp var at det skulle finnes et skifte etter henne, men får bekreftet at det ikke finnes. Så tusen takk for hjelpa.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove. Takk for at du så etter.Kan jeg be deg se etter et skifte til??? Struterud i Nord Odal: ektefellene Sjønne Pedersen død 1793 og Ingrid Olsdatter død 1795.Karen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei ! Vet ikke om du fortsatt har tid og anledning til å sjekke mer, men om du har, så har jeg et spørsmål til deg: kan du sjekke skifte etter disse personene:1. Johannes Kristensen (f.1819 på jevnaker) husmann på Slaatland Nedre av Maurtveten på Jevnaker (vet desverre ikke dødsdato)2.Kari Thorsdatter(f.1825 på jevnaker), kone til nummer en,bosted samme plass.Vet ikke dødsdato på henne heller, men de finens ikke i 1900 tellinga, men i 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70532&gardpostnr=203&personpostnr=1345&merk=1345#ovre>Lenke I 1900 telinga har dattern Theoline Johannesdatter (f.1861)og svigersønn Peder Johansen(f.1869) tatt over gården Slaatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Til innlegg 60:Tusen takk for svar! Ja, jeg stammer fra barn nr. 5 Marte g.m. Ole Andersen. Men kan du finne ut noe mer om faren hennes? Hva betyr datoen øverst på skjemaet? Hvorfor er det to forskjellige skjemaer? Er det første fra skifte etter kona til Anders, Malene som døde 30.12.1829?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ØysteinDette er bare registreringskortene.Selv skifte(ne) kan jeg finne i protokollene og fotografere, bare send meg epostadressen din skal du få de i løpet av ukenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.