Gå til innhold
Arkivverket

[#58150] Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen)


Gjest Johs H Hammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. At jekteiere i Nord-Norge hadde hus i Bergen er kjent fra før. Slekta Palte i Salten hadde gård i Bergen, 'Paltegården', bl.a.Johs. Jeg tror du blander sammen to Jens-er. Jens Torkildsen var vel ikke født så seint som du sier, men det var Jens JØRGENSEN, sønn av Jørgen Nilsen og Ellen Torkildsdatter.Når det gjelder Jens Torkildsen som slo seg ned på Hakvåg, og hvor sønnen Torkjell Jensen seinere tok over så bør en vel gå til primærkildene for å få dette bekreftet. I Slektsbok for Steigen av M.B.Hansen, 1955, står i allfall Torchel Jensen(Joensen) som bruker under Hakvåg, gift med Anne Jensdatter og med sønnen Joen, f.1705.Ellers er det flott at det kommer innlegg fra flere!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, ja, jeg ser jeg har notert feil. Jens Jørgensen hadde 1 våg i Brennvik i 1665 og var da ca 42 år. Kilden for den opplysningen har jeg ikke tatt var på, men det er vel fra et skattemantall.Jeg finner en Jens Torkildsen i Skjerstad, 70 år i 1666 i Manntall 1663-66 for Helgeland og Salten prosti på Digitalarkivet. Men det er neppe rette Jens.Det er jo litt underlig at ikke det kommer fram noen Jens Torkildsen for Hakvåg i 1666. Jeg finner ikke Hakvåg heller her, men nettleseren min, Opera,ser ikke ut til å like denne databasen. Ift denne ser det ut til at jeg må benytet Explorer.Det vil jo være fint om vi kan bedre belegget for Jens Torkildsen Hakevåg sin tilknytning til Torkel Jensen.Når det gjelder Trond Olsen, så mener jeg vi ikke kan knytte han foreløpig til Steigen i det hele tatt. Vi kan knytte han til Inner-Onøy og Inndyr som eier, og til Ytter-Hernes som bruker. Sønnen Søren kan knyttes til odel for Mørkved i Stange. Kjersten Olsdatter, gift med Hans Olufsen, var bruker etter Trond av Ytter-Hernes. Sønnen Stephan hadde også odel i samme gård i Mørkved i Stange. Antakelig var Trond og Kjersten søsken.En Ola Sjursen døde 'på Bodø' i 1613. Det er tolket som på prestegården. Der regjerte Hans Olufsen. Det er nok grunnen til at Ola Sjursen av Terje Gudbrandson trekkes fram som en farskandidat til Kjersten. Mauritz Rasch var gift med en Guren Olsdatter. Hun var datter av Ola Sjursen. Mauritz hadde vært kapellan for Hans. Terje G holder muligheten for at Trond, Kjersten og Guren var søsken åpen. Bodin bygdebokII del 3, side 383-384 og 426-28.Mauritz Rasch hadde i noen opptegnelser notert seg at Tronds sønn Jens døde på Hærnes, også han i 1613. Det tyder på familiemessig nærhet. Terje G har drøftet dette.I følge Terje G. skal den ene vågen i Kaldvåg i Hamarøy og den halve vågen i Mark og halve i Vassås i Bindal komme fra Tronds svigerfar Tolleiv.Trond Olsen er interessant for denne tråden, i alle fallt pga hans sønn Sørens odel i Mørkved. Christiansen 'mistenker' at eiendommer der var arvegods etter Guttorm Dalesson. I Mørkved hadde både Manderup Schønnebøl, herr Stephen Hansen, herr Jon Nielsen og Søren Trondsen odel.Jeg har merket meg at en Siourd Olsen i Brennvik var lagrettemann i 1601, se 222.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den Hans Olsson som vert nemnd i Bodø g.m. Kirsten Olsdotter må vel vera identisk med presten Hr. Hans Olsson (Soop), der sistnemnde var son til kanniken, Ole Nilsson (Tibi), som også var sokneprest i Borgund. Mora var Gjertrud Anfinnsdotter Soop.Den Stephen som hadde odel til Mørkved var son til Hans og Kirsten, men han var også gift med Sara Nilsdotter Krabbe, medan Hr. Jon Nilsson Todal var gift med ei dotter til Hr. Peder Krabbe i Aure. Krabbedotra frå Aure var søskenborn til Sara Nilsdotter, eller sagt på ein annan måte, Hr. Nils Lauritzson Krabbe i Nesna og Hr. Peder Krabbe i Aure var brør og begge sonar til Hr. Lauritz Nilsson Krabbe i Stangvik på Nordmøre. Denne sistnemnde presten var så son til den Hr. Nils Krabbe som er nemnd i samband med Mørkved.Om det var på denne måten at Stephen Soop og Jon Todal var odelsborne (eller rettare representerte konene sine) til partar av Mørkved er kanskje tvilsamt. Jon Todal var jo også gift med ei dotter av Mauritz Rasch, noko som då betyr at Jon Todal også kunne representera henne. Mor hennar var som kjend Gudrun Olsdotter. Svein Tore Dahl seier at Mauritz var gift med, Gudrun, dotter til Oluf Sjursson kven det no kunne vera?Det kan altså sjå ut som denne sams odelen til Mørkved kan koma frå denne ”ukjende Ole Sjursson i Bodø. Han kan da altså ha dei tre borna;1. Trond Olsson der sonen Søren hadde odel til Mørkved 2. Kirsten Olsdotter gift med Hr. Hans Olsson Soop, der sonen Stephan Hansson Soop hadde odel til Mørkved. 3. Gudrun Olsdotter gift med Hr, Mauritz Rasch der svigersonen Hr. Jon Nilsson Todal reprenterte dotra til Gudrun som også hadde odel til Mørkved. Av desse tre personane er det berre Gudrun som synes sikkert å vera dotter til Ole Sjursson. Om vi ser på kronologien her, så var det eldste barnet til Mauritz og Gudrun f. i 1601, medan den yngste var født i 1625. Mauritz var født i 1576 og truleg var kona noko yngre sidan ho fekk born såpass seint som i 1625. Ho kunne vera født i tidsromet 1580 – 1585.Kirsten Olsdotter som var gift med Hans Soop var truleg noko eldre enn Gudrun, da ein i alle fall veit at ho fekk ei dotter i 1595. Det er ikkje til hinder for at ho kunne vera syster til Gudrun, men ein må også halda opent for at ho kunne vera morsyster til sistnemnde. I praksis vil det då seia at Kirsten var søster til Trond og at ei søster nr. 2 kunne vera gift med Ole Sjursson i Bodø. Det betyr då at alle dei som hadde odel kunne nedstamma frå Olav Guttormsson gjennom hans tre born, Trond, Kirsten og NN Olufsdotter g. m. Ole Sjursson. Sidan Manderup Schønnebøl også hadde odel i Mørkved, så kan dette vera ei plausibel forklaring så langt, då ein helst vil tru at det er gjennom Guttorm Dalesson at denne odelsretten er kome til Saltenområdet. Det var kanskje ikkje så mange andre vegar den kunne koma?Spørsmålet ein kan stilla seg er vel kanskje om det ikkje også ville vera mange andre odelsarvingar til det omtalte godset, - eller var odelen fordelt gjennom arv på ein slik måte at det var desse nemnde personane som hadde dei rette fullmaktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Apropos forbindelseslinjer mellom Trond Olsen sin slekt og Lund folket.Anders Svendsen er født på Måløy, Steigen ca. 1740. Hans bestefar er Willum Nielsen født i Fjelldal-Tjeldsund. Willum sine foreldre igjen er Nils Sjursen( 1647-1720) og Karen Andersdatter (1656-1729)Trond Olsen og nn Tollufsdatter er Karen sine besteforeldre.Førstnevnte Anders Svendsen ble gift med Karen Jacobsdatter( 1762-1805) født på Lund, Lundøy i Steigen, og de er mine tipp,tipp oldeforeldre. Info. er hovedsaklig hentet fra Skifte CD fra Salten MB. HansenKaren er oldebarn til Oluf Sørensen, hvis bestefar er Torkjell Jensen på Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Finn, takk for et godt bidrag igjen. Jeg har nok vært litt vel opptatt av at det er få klare spor etter Olaf i Steigen. Men den beste odelen etter Guttorm var gjerne ikke på Lund? Jeg synes de to alternativene dine er gode.Jeg har søkt etter en Oluf Sjursen. Det fins en fogd på Seløy på Helgeland. Stedsmessig er dette bra, men han er kanskje noe for gammel. Han kom visstnok fra Gudbrandsdalen. Han er nevnt i Disse tider, disse slekter av Alan Hutchinson, sidene 38 og 44.Grete, vet du når Tolleivsdattera døde? Av Folk og slekt i Trondenes, bindI, side 500, går det fram at Trond Olsen ble gift med Marit Gregersdatter ca 1590, samt at han selv var født 1560. Jeg finner det litt merkelig at han så overtar på Sand i Lødingen etter sin antatte svigerbror Ola Tolleivsen, hvis han hadde voksne sønner med Tolleivsdatra som mor.Ellers takk for opplysninger om etterslekta til Torkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Trond Olsen var gift med Marit Gregusdtr. som vi vet om. Men var han gift med denne Tolleivsdatter. Har vi noen bevis på det? Denne Tolleivsdatteren skal også ha vært gift med Hans Christphersen (West)og fikk bl.a. sønnene Jon omkr 1616 (49 år i 1665) og Tolleiv/Tolluf (d.før 1665). Disse 2 bodde på Hårvik i Tjeldsund.Jeg ville tro at han fikk overta gården Sand pga sin stilling som lensmann.Tollef/Tolleiv-navnet går heller ikke igjen i Niels Sivertsen/Sjursen og Karen Andersdtr sin slekt.Grete: Hva er kilden for at Willum Nielsen (1683-1748) var født på Fjelldal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rev. Robbie Osmundson

Hopefully I am in the right forum. I am looking for the wife and parents of the following person:Peder Pedersen LUND. Died 1714 in Lund, Skjerstad, Nordland. The only reference that I have a copy of is from Skifter i Salten # 20039. Any other information that you can give would be appreciated. I have an unconfirmed report that his wife may have been Lisbeth Mikkelsdtr OS.Thank-you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Michael(532)Fødestedet til Willum kan like gjerne være Måløy. Opplysningene er hentet fra slektsprogrammet mitt. Tror Fjelldal ble valgt pga. hans tantes skifte( CD rom) i 1729 nr. 7009, der det står: ' Karen Andersdatter i Tjeldsund, søster av avdøde. Død. Gift. Ektefelle Niels'Ellers belyser skifte 11862 slektsforholdene tydeligere.Mest sannsynlig er Willum født på Måløya, men har ingen kilder på verken det ene eller andre.Johs(531)Denne Tollufsdattra er løselig fundert, og hentet fra slektssider på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Michael, Terje Gudbrandson påstår ikke at Trond var gift med ei Tolleivsdatter, det jeg kan se. Han skriver blant annet ''Han skriver også: 'Seinest året etter (dvs i 1619, jhh) flytter så Trond til Sand i Lødingen.Trulig var kona hans datter av skipperen Tolleiv Nilsson på Hov i Lødingen, for Trond ser ut til å ha kommet nordover i tilknytning til skiftet etter Tolleiv og å ha tatt over fartøydrifta etter den avdøde. Seinest 1624 står dessuten Trond som eneeier av den jorda Tolleiv hadde eid - 1 våg i Kaldvåg i Hamarøy og 1/2 våg i hver av Bindal-gårdene Mark og Vassås. Og fornavna Kasper og Søren var også navn på to av sønnene til Tolleiv på Hov'.'Seinest 1630 hadde Trond da tatt over som lensmann i Tjeldsund fjerding etter Ola Tolleivsson på Hov, som vi må tru var en værbror, og beholdt ombudet fram til han døde.'Christiansen skriver i artikkelen i NST om 'Frang, Vik..': 'Trond var etter eiendomsforhold å dømme, gift med en datter av Tollev Nielsson på Hov i Lødingen. Noen av de samme godsforholdene tyder også på at det kan ha vært en forbindelse til Birgitte Olufsdatter, enke etter en herr Oluf Jonsson, som var sogneprest i Tromsø 1613-16.'Vi er vel nokså nær en positiv konklusjon her, men små forbehold tas altså. I forhold til hva Terje G. skriver, så er ikke fornavnet Kasper noe poeng, for er opplysningene i Folk og slekt i Trondenes rett, så ble Trond gift med Greisdattera i 1590, og det var fem år før Kasper skal ha blitt født.Robbie, Skjerstad is on the south side of the Salten fiord in northern Norway. The Lund we debate here is on an island south-east of Vestfjorden.I have sifted through a source from about 1663, but not found any Peder Pedersen, Lund, Skjerstad there.It may be an idea for you to establish an own thread in the forum to try to find out more.Grete, hvor løselig fundert hun er kan vi jo diskutere. Jeg holder meg primært til det Terje Gudbrandson har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Er det noen som kan plassere Birgitte Olufsdatter, nevnt i 4. avsnitt foran (i 535)?I Nordnorsk diplommateriale av Audun Dybdahl under Odelsbrev på Inndyr gård og det underliggende gods:'32. Birgitte Olufsdatter, salig hr. Olufs i Tromsø, hennes kjøpebrev på en jordpart i Kaldvåg i Hammarøy gjeld og i en gård med navn Vassås i Bindal, desligeste en gård ved navn Mark i samme fjerding, uder Ole Jensens hånd og segl samt velbårne Jørgen Henriksens hånd.'Her kan man jo lure på om hun kjøper jord av Trond Olsen. Eller om de samtidig eide jord i disse gårdene. Det står ikke dato på innførsel 32. Trond Olsen eide de samme steder etter 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Svein Tore Dahl nemner også ein Hr. Oluff på Helgø i Troms. I 1625 betalte nemleg enka etter denne Hr. Oluff for odel i Berg i Sand og Marken i Bindal i Brønnøy. Ein må vel tru at denne enka er den same som Birgitte Olufsdotter og at Hr. Oluf i Helgø er identisk med Hr. Ole Jonsson i Tromsø. Det kan da være at Birgitte har arvet en part av Marken sjølv og at ho seinare kjøpte noko av Trond, som vel måtte ha fått dette med kona?Kjenner ein då til andre med odel i Berg i Sand på den tida?Opplysningane om odelen til enkja frå Helgø skal vera å finna i RAO (Riksarkivet i Oslo?) i jordeboka til stathaldaren 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg byrjar å ana at samanhengen kan vera noko ansleis enn det vi har trudd til no. I alle fall trur eg vi skal prøva ei anna hypotese enn den Ellefsen har skissertDet er ymse som tyder på at Tollev Nilsson på Hov var gift med ei Olufsdotter, då Ole verkar å vera eldste sonen. Kva om Trond Olsson er son til Ole Tollefsson og ikkje gift med ei syster av sistnemnde. Også Birgitte Olsdotter g. m. Hr. Oluf i Tromsø kan vera dotter til Ole Tollefsson. Dei kan begge ha arva partar i Bindalsgodset etter 'far sin' Ole Tollefsson. Sidan Trond Olsson har odel i Mørkved, så kan denne odelen koma frå farmora som då kan vera dotter til Oluf Guttormsson.Eit anna tilhøve som kanskje kan peika i same retning er at ei Hustru Christine, sl. Hr. Torkild Haraldsson i Gildeskål hadde i 1614 ein odelspart i Inndyr på 2 våg, 2 pd. Ei Karine Olsdotter, g.m. Gebelus Christoffersson åtte 2 våg, 1 pd i Inndyr same året, medan Tron Olsson berre åtte ein liten part på 1 pd i same gods. Dette kan tyda på at Hustru Christina og Karine Olsdotter var systre, medan Trond berre representerte ein mindre arvepart som hadde vorte oppsplitta gjennom fleire ledd.Førebels må vel dette kallast mest tankespinn, men ein bør kanskje vurdera å utvikla hypotesa vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når det gjelder Gjeble Pedersøn se denne deabatten 20519: Lenke eide&nr=55&antinnlegg=50&startnr=&antall=&spraak=#anker - og innlegg 48, han er feilaktig blitt kalt Christophersen sies det - selv om det er nok av Christopher i hans etterslekt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Finn, antakelig tar Terje Gudbrandson feil når han i Bodin bygdebok bind II, del 3, side 427 skriver at 'Senest 1624 står dessuten Trond som eneeier av den jorda Tolleiv hadde eid - 1 våg i Kaldvåg i Hamarøy og 1/2 våg i hver av Bindal-gårdene Mark og Vassås'. Simon Ellfsen skriver at i odelsskattemantallet for 1617 så var skylda for hver av de to Bindal-gårdene på 1,5 våger.Det kan altså være 2 våger i forskjell mellom det Tolleiv eide og det Trond hadde i 1624.Når Finn i 538 viser til S T Dahl, at Birgitte Olufsdatter i 1625 betaler for odel i Marken i Bindal, så er jo det interessant. At hun kan være en datter av Ole Tolleivsen kan jo virke nærliggende å tro.Jeg synes også vi skal merke oss at det for Terje Gudbrandson ser ut til at Trond Olsen kom til Sand for å overta fartøydrifta etter Tolleiv, mens Ole ble lensmann etter faren.Jeg synes vel det ser noe merkelig ut om Trond Olsen skulle være sønn til Ole Tolleivsen.I forhold til odelen på Mørkved i Stange er vi antakelig nærmere noe når Tronds sønn Søren, Kjersten Olsdatters sønn Stephen og mannen til Guren Olsdatters datter, Jon Nilsson Todal, alle selger odel der ca 1653.Når det gjelder disse gårdene i Bindal, så har vi vel ingen knytning til Oluf Guttormsen. Derfor er vel tankene dine, Finn, i 539 nokså luftige, som du jo selv understreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I 1647 sitter Marrette Gregersdotter som eier av Balstad med 3 w. Trond Olsen fikk denne eiendommen igjennom et makeskifte med Frantz Kaas i 1635. Det er nevnt i(535) at Trond ble gift i 1590 med Marith Gregersdatter. Er det samme kvinne som sitter med gården Balstad i 1647 hvis det er tilfelle kan vi stryke hypotesen at Trond var gift med ei datter til Tollev Nilssen eller med hans enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Michael, jeg lurer på om tidspunktet for giftemålet med Marit Greisdatter kan være riktig. Men det er dette som står i Folk og slekt i Trondenes, som tidligere referert.Terje Gudbrandson skriver på side 426 i Bodin bygdebok, bind II, del 3, side 426, under Trond Olsen: ' Trul. g I med Tolleivsdotter fra Hov i Lødingen'.Kasper Trondsen var født i 1595. Han skulle i så fall være sønn av Marit. Når Terje G viser til at dette også var navnet på en av Tolleivs sønner, så bortfaller poenget om Kasper var Marits sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er samd med Johs i at det nok vert litt trongt med tida om ein gjer Trond til ein son til Ola Tollefsson. På den andre sida finn eg ikkje noko som tyder på at Trond er gift med ei syster av Ola. Ellefsen skriv da også at Ola truleg er identisk med ein Oluff 'Trundhiemsfar' nom sat i frelseskår i 1611 - 1612 og at den same Oluff var styrmann på faren si jekt. Det rimer dårleg med at Trond kom og tok over jektebruket til Tollef. Det var nok helst slik at Trond hadde med si eiga jekt då han kom til Sand.Ut frå dette og samanhalde med ymse andre ting kan vi prøva oss på ein ny hypotese.Ei dotter til Olav Guttormsson vart gift med ein Oluf. Desse to fekk m.a. sonen Trond og dotra Birgitte. Oluf døydde og dotra til Oluf Guttormsson gifta seg på nytt med Tolluf Nilsson på Hof. I og med at første mannen til NN Olufsdotter skulle oppkallast på eldste sonen, vart han heitande Oluf (OLa/Ole). Når Tolluf står som eigar av dei nemnde gardane i Bindalen, så er det på vegne av kona og når ho døyr vert odelsgodset delt på borna etter vanlege reglar.Det kan vera at ein grundigare studie av denne hypotesa også vil medføra at ein må forkasta ho, men ho er i alle fall betre enn den forrige eg sette fram. Det påståtte ekteskapet med Tollefsdotra vil også falla bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Simon Ellefsen viser til bygdeboka for Tjeldsund, av Konrad Naustvik, mht barna til Tolleiv Nilsen.Men i alle fall for Kaspers del, så ser det ut til at Marit Greisdatter er moren, ikke Tolleivsdattera.Slik jeg ser det, så er det en viss knytning mellom Trond Olsen og et par gårder i Bindal og en i Hamarøy. Hvorfor han eier her er noe uklart ennå. Jeg forstår ikke helt hvorfor disse gårdene skal bringe Oluf Guttormsen på banen. På meg blir dette ganske hypotetisk og noe for lite deduktivt.Men det er mer enn tydelig at slektsforholdene etter Tollev Nilsen trenger avklaring. Og det må jo være en eller annen nær sammenheng mellom han og Trond Olsen. Hvordan, gjestår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Johs.Eg trur du har misforstått når du trur at eg meiner at desse gardane i Bindal er bindeleddet til Olav Guttormsson. Når eg trur det er eit samband mellom Trond Olsson og Olav Guttormsson, så er det fordi son til Trond, Søren Trondsson hadde odelsrett til ein part av Mørkved. Førebels kan eg ikkje sjå at denne retten kan ha kome gjennom nokon annan enn Olav, difor forsøket på å linke Trond til Olav. Gardane i Bindal er likevel interessante, fordi vi veit at både Trond, Birgitte i Tromsø og Oluf Tollefsson eig partar i gardane. Førebels veit vi ikkje om det er dei same partane det er snakk om heile tida, eller om ulike partar som er fordelt ved arv mellom søsken. Om det siste er tilfelle, og både Trond, Birgitte og Ola Tollefsson har fått partar i gardane, då er det mest truleg at dei tre har same mor, og at gardane kjem frå henne. I tilfelle vil det prova hypotesa mi om halvsøsken.Sidan Ola Tollefsson lever så lenge som han gjer (ca 1640 ?), så kan det ikkje vera arv frå han Birgitte sit med i 1625. Sidan det er odel det er snakk om så må ho ha arva godset, enten frå far eller mor si. Ho kan da neppe vera dotter til Ola Tollefsson, slik eg foreslo tidlegare. Det er meir sannsynleg at ho er syster til Trond. Det betyr i tilfelle at heller ikkje Trond kan ha fått dette godset med ei eventuell Tollefsdotter. Det ville ikkje ha gjeve Birgitte nokon rett til ein del av godset. Den einaste måten eg kan sjå at dette kan ha gått føre seg på, er at dei tre, Ola Tollefsson, Trond Olsson og Birgitte Olsdotter i Trømsø er halvsysken med sams mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Finn, at Olav kan være et bindeledd for odelen på Mørkved i Stange er jeg med på.Jeg er også enig i at gårdene i Bindal er interessante når vi først drøfter slekts- og familierelasjoner for Trond Olsen.Siste avsnitt er et godt grunnlag for videre diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Er det nokon som har skattematrikkelen for 1647 for Nordland og som kan undersøkja kor store desse gardane var (samla skyld) og kven som åtte dei i 1647 event. også i 1661. Eg tenkjer da på Marker og Vassås i Bindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Ang. Balstad: Ifølge 'Gårds og slektshistorie for Tjeldsund' er Mari Gregersdatter ført som eier 1645-50. Deretter i 1652-53 eier Peder Trondsen hele gården 'som han selv besidder og ingen odelsskatt gifuer af'. I 1659 er Peder trolig død, og Casper Trondsen eier 1/5 av gården og Michel Storm 4/5, som er kalt hans pantegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.