Gå til innhold
Arkivverket

[#58150] Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen)

Gjest Johs H Hammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Johs H Hammer

Godt nyttår!Flott at du tar initiativ igjen, Torbjørn! Vi har jo dvelt en hel stund i denne tråden med Trond Olsen. Det skyldes jo mest at hans sønn Søren er nevnt i forbindelse med denne odelsavståelsen ad Mørkved gods på Hedmark i 1653. Siden Manderup Schønnebøl utstedte fullmakt til innløsning i Store og Lille Mørkved i 1648, har flere vært opptatt av denne 'knytningen'. Jeg har inntil videre skrevet mitt om dette, sammenfattet i (747), hvor jeg knytter Søren Trondsen, evt kona, til Manderups mor slekt.Når det gjelder hvor sjeldent navnet Søren var på begynnelsen av 1600-tallet, så var det kanskje heller sjeldent da. Men ettersom landet ble befolket av stadig flere dansker, og fikk stadig mere dansk påvirkning, ble navnet nokså utbredt. Men du kan jo ha rett i den mulighet du antyder, likevel.Navnet Dave er sjeldent i Nord-Norge, og kan være en viktig 'signatur'. Visstnok kalte han seg også David. I så fall har tanken om Dale, som jeg også har vært inne på lite for seg. Jeg har merket meg at Terje Gudbrandson skriver om Trond Olsen: 'Det er heller ikke utenkelig med en tilknytning til Palte-slekta på Fenes i Landego. Både der og i barneflokken til Trond forekommer det forholdsvis sjeldne navnet Dave.'Vi har kanskje ingen eksplisitt referanse til jord Oluf Guttormsen arvet etter sine foreldre. Men vi har jo tolket det slik at han satt med Lund før rettssaken i 1598. Videre ligger det nær å tolke det slik at han tidligere hadde avhendet arvegods. Dette ut fra Gjertruds frykt for at han skulle selge Lund ut av slekta.Når Guttorm skrev seg til Frang, innebar nok det at at han faktisk eide Frang, og at Frang var hans setegård. Vi vet jo også at størstedelen av Frang i 1616-17 var det arvingene til Peder Hansen på Steig som var bygselsrådige over.Som jeg har skrevet tidligere, så er jeg ikke så sikker på at det bare var det at Tollev Nilsen på Hov døde som gjorde at Trond Olsen dro til Tjeldsund ca 1619. Muligens hadde Tollev vært gift på ny med mor til Trond. Det kan også være en knytning mellom Trond og folket på Sand som han tok over etter.Harry, hvis du klarer å kildebelegge dette, så er det jo fint. Kasper skal første gang ha blitt gift ca 1630, så det kan vel uansett ikke hjelpe til med å forklare at Trond Olsen dro fra Bodin til Tjeldsund ca 1619.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei og takk for hurtig reaksjon!Det var flott å se at dere er i vigør i nyåret, og fortsatt interessert i denne 'tråden'. Kommentarene fra Finn og Johs er registrert med interesse. Og Johs, du har rett - Dave er et navn i Palteslekta. Terje Gudbrandson bekrefter dette idag, og mener at navnet er rett tydet. Men han har sansen for min tanke om at Trond Olsen og Torkjell Jenssen kunne være gift med hver sin datter av en Søren. Etter det Harry Aronsen sier så var jo Trond ikke gift med en Tolleivsdatter, og det argumentet faller vel da bort. Men å finne en riktig Søren kan vel by på vanskeligheter - om det nå har noen hensikt.- At danske navn kom inn i bruken her nord er riktig. Den tredje Søren jeg har funnet er en Beiarværing, som ganske riktig var av dansk blod. At Trond Olsen giftet seg nordover hang kanskje sammen med at han ikke eide større jord her i Salten? Finn - jeg mener å ha sett at du har gått bort fra din hypotese om at Trond kunne være en sønn av Oluf Guttormsen, men jeg finner ikke innlegget ditt om dette. Er denne slektssammenhengen helt utelukket? Din kommentar ang. arv aksepteres uten innvendinger!Ellers kan jeg jo nevne at såvel Trond som Torkjell har ei datter ved navn Maren, - et mye brukt navn her nord den gang. Vi vet at Torkjell hadde datteren Ellen, gift med Jørgen Nilsen,Skagstad. De to hadde også ei datter ved navn Maren,- som jeg jo antar var en oppkalling, KANSKJE fra Ellens familie.Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

På Erik Berntsens slektssider på Internett er det anført at Kasper Trondsen 1. gang var gift 1630 med nn Tollevsdatter, 2. gang 1660 med en Margrethe. Det ser ut som kilden her er oppgitt til 'Folk og slekt i gamle Trondenes' (Bjørkenes/Jensen), men etter det jeg kan se ved selvsyn er det her kun oppgitt at Kasper var gift to ganger, ingen navn. Dette sier også Konrad Naustvik i 'Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund'. Naustvik angir Maritte Gregersdatter som Trond Olsens enke, og sier intet om at Trond var gift flere ganger.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Torbjørn (752)Det kan kanskje vera innlegga frå 640 og utover at Oluf Sjursson vert lansert som muleg far til Trond Olsson. Eg trur likevel ikkje vi kom fram til nokon sikker konklusjon vedrørande farskapen. Eg kom vel etter kvart fram til at denne Oluf kunne vera brorson til Guttorm Dalesson og av den grunn også ein muleg arving til odel i Mørkved.Også Sigrid Dalesdotter hadde born, - i det minste sonen Jens Pedersson. Kanskje det er nokon som veit kven far til denne Jens var? Eg undrast også på om han kunne vera identisk med den seinare lagmannen i Nord-Noreg, Jens Pedersson (Skriver). Han vart som kjend avretta i 1575.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, det er lett å finne fram informasjon ved å søke autoamatisk gjennom innleggene. Denne egenskapen gjør det også lett å lete fram stoff blant så mange innlegg på grunnlag av forskjellige søkeord. Jeg brukere Opera som nettleser og finner søkefunksjonaliteten under Rediger og Søk.Det er mulig vi kan få noe mer ut av den kunnskapen vi har om Trond Olsen. Jeg har brukt en hel del tid her uten å finne ut av hvem hans forelde var, men deltar gjerne i videre diskusjon. At han ble gift med Marit Greisdatter/Gregersdatter i 1590, legger jeg til grunn. Om mor til Søren var en Sørensdatter, kan jo være et interessant spørsmål.For meg synes det som nevnt tidligere, som om han eller kona var av samme slekt som Karen Guttormsdatter. Holder ikke argumentasjonen min i (747), så er Krabbe-slekt nevnt som en mulighet. Noen forhold kunne også meget løselig peke mot Kusse-slektskap.Skal det bli noe fart på diskusjonen igjen bør det vel gjøres en sammenfatning av forhold av interesse for å komme videre med å kunne avklare hvem foreldrene til Trond Olsen kan ha vært, om han var gift to ganger, og i så fall hvem hans første kone kunne ha vært, o.l. Skal jeg gjøre det, blir det ikke før til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Johs (755): Hvilken kilde legger du til grunn for at Trond Olsen giftet seg med Marit Gregersdatter i 1590? Dette er hverken nevnt av Lysaker (Trondenes bygdebok) eller Naustvik (Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund). Hvis det er 'Folk og slekt i Trondenes', så sier forfatterne i forordet at deres forskning er 'kirkeboktid'. For de eldste generasjonene står de 'i gjeld til Lysaker, spesielt for 1600-tallets del'. Interessant derfor å vite om det finnes en annen kilde enn ovennevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Når det gjelder Trond Olsen på Sand skriver Konrad Naustvik på side 314 i G og S for Tjeldsund II A sitat: Trond svarte regelmessig 3.-års bøksel av 1 vog fisk.Han døde ca. 1644 og Maritte Gregersdat. er seinere ført som eier av Balstad. Enka på Sand betalte kopskatt i 1646 for en dreng og to kvinnfolk. Ho er trolig enka etter Trond Olsen.Det er ikke kjent kor mange barn Trond Olsen hadde, men de etterfølgende kan trolig regnes som hans barn: sitat slutt.Så nevner han 8 barn som 'kan regnes' som etterkommere. Og sitat: Maritte Gregersdtr. Sand står ennå i 1649 som eier av 3 vog i Balstad. sitat slutt .Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Johs - du har så rett. Jeg har nå i et par timer lest gjennom innleggene i siste del av denne veldig lange debatten, og funnet 'svar' på det jeg har luftet ovenfor, eller ihvertfall gode avklaringer. Jeg legger meg 'på været', som en sa her nord før i verden, og følger spent med framover. At debatten er kommet i gang igjen i det nye året er ihvertfall viktig og gledelig.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

May, nei, kilden er som du antyder. Jeg har ikke noe bedre.At Trond var gift med Marit Gregersdatter kan vi legge til grunn. Om Trond var gift en gang før han ble gift med henne er fortsatt et åpent spørsmål. Konrad Naustvik og Terje Gudbrandson mener det er trolig at han var gift med en Tolleivsdatter. Dette har jeg tillatt meg å trekke ganske mye i tvil, og formulert at det er lite trolig at det var slik. (Det er sikkert ganske djervt av en amatør).I 'Folk og slekt i Trondenes', I Familie, side 142, familiene 1620 og 1622 er Kasper Trondsens to ekteskap ført opp. Han skal ha levd mellom 1595 og 1685. Han er ført opp med Sand som fødested.Trond Olsen og Marit Gregersdatter er ført opp som familie 6467. Hernes og Sand er ført opp som bosteder. Bare Kasper av barna er ført opp der.Hvis det er riktig at Sand var Tronds bosted i 1595 er dette en ganske interessant opplysning. Men det er vel en viss risiko for at dette skyldes en feil.Når det gjelder Kasper Trondsen på Fauskevåg, er det mulig det kan finnes noe om han i Trondenes bygdebok.Terje, de 8 barna er vel hos Naustvik de samme som Terje Gudbranson nevner. Han nevner Jens, Kasper, Søren, Per, Dave og Maren. Og kanskje også en Trond og ei datter til?Simon Ellefsen har ført opp ei Sigrid og ei Annna. http://www.nose.dk/Norge/tolluf.htmlTorbjørn, ja, det er fint at det fortsatt er interesse. Men det er vel ingen grunn til å legge seg på været? Her blåser det da lite? Kunne du tenke deg å skrive litt om Skrova-'sporet'? En deltråd om dette kunne kanskje ha framgang, selv om det synes nokså vrient også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Konrad Naustvik nevner barnene: Sitat: 1) Jens d. på Hernes v/Bodø 1613. 2) Casper f.ca 1595,d 1685 Gbr i Store Fauskevåg. Var 2 ganger gift og har ei kolossal etterslekt. 3) Søren skipper og lensmann etter faren. 4) Peder bosatt på Balstad.5) David bosatt på Kilstad og hadde minst 3 sønner,se der og under Melsbø.6)Maren død 1692,gift med Anders Mikkelsen Fjelldal.7)Datter (Sirj?)gift med Ole Odensen /Evensen på Strand.8) Datter eller sønnedatter Anna Trondsdtr., gift med Anders Jajobsen Fiskøy.sitat slutt.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Terje, takk. Opplysningene er jo de som står i (620), men med ullen referanse der. Så det var greit å få det i klartekst.Jeg har gjennomgått denne tråden for å kartlegge hypoteser etc om slektskap for Trond Olsen. Her er nok å ta av. Det er flere innlegg som det er god grunn til å gå gjennom på nytt. Det er mange meninger som er brakt fram som kan fortjene mer diskusjon enn hva det har blitt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja jeg har og fulgt med. Er tungt inne her med tilknytning både til Sirj og Maren. Faktisk to ggr med Maren. Og jeg er vel ett par ganger inne med Synnøve Jensdatter og Lund folket. Liland og Ofoten er ikke så lett å finne info om så langt tilbake. Har noen aner felles med Konrad Naustvik, men når han ikke fant noe mer, vil ikke jeg prøve. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg trodde Frang-ætten - og Skjønnebølle - hadde kontroll på gården Frang i Stange. Men nå ser jeg at gården 1616/17 var eid av en Peder Jenssen i Steigen: ''Franng Halduord ½ dr foering, 4 ß Wisöer. Byger Peder Jensen paa Steig hans Arffuinger.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det spørs om Peder Jensson er feilskrift for Peder Hansson (Schønnebøl). Sidan det står hans arvinger, så må jo tydelegvis Peder ver daud i 1617. På det tidspunktet var det jo også Peders arvinger (inkl. Manderup) som sat med garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Tore, umiddelbart er dette litt forvirrende. Med henvisning til NRA,RK,Lensr.sk. Akh. len, legg 40.4, Jordebok 1616-17 for Hedmark fogderi, skriver Christiansen i 'Frang, Vik og Store Re i Stange - brikker i ett og samme genealogiske puslespill?' NST 40 (2005): 91-145 følgende på side 111: 'Snaue tre tiår senere avslører kildene hvem som eier størstedelen av Frang. I 1616-17 oppgis det nemlig at Peder Hansen paa Steig, hans arffuinger er bygselsrådige over Frang'Hvis det virkelig står Peder Jensen i din kilde, så blir jo det verdt mer enn en tanke. Er kilden den samme som Christiansens? Har han tydet feil? I så fall må vi jo spørre hvilken realitet som kan ligge bak dette?Hvis det er en annen kilde så får vi vel tro at det er en feilskrift i den kilden du viser til.Finn, dette virker jo nærliggende å tro. Men det forutsetter jo at Christiansen har tydet sin kilde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ikke mye jeg kan bidra med her, bortsett fra kanskje å avfotografere orginalkildene på SAH? hvis jeg får spesifisert hva.Forøvrig treffer jeg Christiansen både titt og ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager.Jeg møter ikke Christiansen titt og ofte, men derimot Ødegaard.Det gikk litt fort på tastaturet, og litt sent i hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Lars, takk for tilbudet. Først får vi høre fra Tore om det foreligger en feiltyding.Ellers var det strålende innsats i av håndballjentene i Makedonia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs (768)Ok. Men bare si i fra hvis det er noe jeg skal gjøre.Og Makedonia var helt topp, både som land og sportslig. Kina neste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Johs (765), jeg skal se nøyere etter i morgen eller til mandag. Kanskje det var P H.Det Mørkved som jeg nevnte i et tidligere innlegg (eid av Henrik Undset), kan ligge i Redalen, ikke i Furnes, og dermed være en annen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Fint å se at mange engasjerer seg i debatten:)En liten avsporing fra hovedtema: I innlegg 12 fra Frank Johansen er det spørsmål om slektslinjer bakover på Lund, Leiranger i Steigen vedr. Jens Olsen (d.1755) gm. Johanna Nielsdatter.Johanna er datter av Niels Hansen Slangerup og Sara Pedersdatter Holck. Niels var prest i Rørstad i Folda. Info. finnes bla. i S.T Dahls prestehistorie s. 310-311.Jens sin far er Ole Hansen(1602-1681)fra Strandå i Kjerringøy. Han var skipper og lensmann. Jens sin mor er Siri Jensdatter. Hun var 39 år yngre, og hans 2 kone. Du finner mer info. i Bodin Bygdebok 11.7A av Terje Gulbrandsen, se bla. s. 150.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Jeg vil trekke fram det forhold at Stefan Hansen underskrev og beseglet da Trond Olsen i 1635 makeskiftet Indre Onøya i Lurøy med Balstad i Lofoten med Frants Kaas.Dette har også Christiansen trukket fram i sin artikkel om Frang etc. Siden Frants Kaas holdt til på Inndyr,er det ikke overraskende at en pastor i Gildeskål bevitner. Men nå vet vi at Trond Olsens sønn Søren og Stefan Hansen overdro samme odel i Mørkved i Furnes. Dette kan svakt indikere at Stefan Hansen også var odelsberettiget til Indre Onøya. Dette blir likevel selvsagt ikke mer enn en hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Johs - du vet at å ligge på været er en god, gammel talemåte her nord, men man lå ikke lenger enn høyst nødvendig! Så nå er jeg her igjen.Skrova, - alle vet at det er ett av Lofotens mange fiskevær. Det ligger rett over Vestfjorden fra Steigen, og er altså korteste vei. Hva som var spesielt med Skrova vet jeg ikke, men lensregnskapene har hvert år for dette fiskeværet oppgave over 'husmenn' eller 'værmenn' som har hus der. Om alle er kommet med vet jeg heller ikke, men jeg har notert de jeg har funnet, år etter år. Jeg må jo tilføye at jeg ikke har funnet slike oversikter for noen av de andre vær i Lofoten.Det første året jeg har er 1611. For Helgeland er oppført 'Oluff sine Arvinger' med 2 hus. dette er da magisteren, som døde i 1611, og som arvingene betalte for de neste to årene. Videre finner jeg Hans Clausen, Norsem,(Sømna) 1 hus. Hermann på Mo (Brønnøy) har 1 hus Christoffer på Skagstad har 1 hus, Herr Abel på Laskestad (Abel Broch) har 2 hus. Jens Eriksen i Måløya har1 hus.I 1612-13 finner jeg at Hans Clausen har 1 hus, Herr Christen (Stensøn Schanke) i Brønnøy har 1 hus. Hermann på Mo 1 hus.I 1614 har Herr Abel på Laskestad 2 hus, Jens Eriksen i Måløy 2 hus, Herr Christen i Brønnøy 1 hus, Hans Clausen, 1 hus, Hermann på Mo 1 hus, og Bendigt på Sand i Skjerstad, 1 hus.I 1613-14 har Oluff Andersøn (Bagge?) 2 hus. Niels Biørnsøn, (Henningsvær?) 2 hus. Han må være sønn av Bjørn Olsen som for skipsskatten for Vesterålen og Lofoten 1548-1567 var skipper og styrmann til halvparten av hans frakt av 2 skip og en liten jakt. Så står det videre, Niels Biørnsen, styrmann på det ene skip.'Gammel Maren' 1 hus. Denne gamle Maren kan kanskje være enka etter Herr Abel? At de hadde ei datter med samme navn er jo intet hinder. Jeg har notert at Arne Olufsen kommer inn i hennes sted året etter, og det er vel hennes svigersønn, presten,- uten at det står Herr foran navnet.-Christoffer på Skagstad 2 hus. Jens i Måløya 2 hus.I 1615-16 har Jens Eriksen i Måløya 3 hus, Herr Christen i Brønnøy 1 hus Hans Clausen 1 hus. Oluff Andersen 2 hus.I 1616-17 har Jens i Måløya 3 hus. Jørgen Nilsen (Skagstad) 3 hus. Herr Christen i Brønnøy 1 hus. Hans Clausen 1 hus, og Oluff Andersøn 2 hus.I 1618-1620 har Jens Eriksen i Måløya 4 hus. Anne salig Hans Wrangels 1 hus. Herr Christen i Brønnøy 1 hus, og Hans Clausen 1 hus.For 1621 har jeg notert Jens Eriksen med 3 hus.Dette er hva jeg har notert om husene i Skrova og eierne, så langt. Fra skiftet etter Jørgen Nilsen Skagstad vet vi at han hadde flere hus (rorbuer,vel?) der ute.Om dette har noen betydning for 'saken' vet jeg ikke, men det får tiden vise.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, tusen takk for at du har satt sammen denne oversikten. Jeg har vært klar over at Skrova har vært noe spesielt for folk fra Steigen. Det går jo også tydelig fram av oversikten.Hva vi kan få ut av den, er jeg spent på. Jeg har også noen opplysninger om hus der senere av folk som ættet fra Lund, som det kanskje kan være av interesse å se på. I 1727 var det tre med slektsbakgrunn fra Lund-ætta som hadde rorbu der.Det var ikke lenge du lå på været, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.