Gå til innhold
Arkivverket

[#58150] Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen)

Gjest Johs H Hammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Johs H Hammer

Eva, jeg har sett i M B Hansen Slekter og gårder i Steigen, men finner ikke de personer du spør om verken under Lund i Engeløy eller Lund i Leiranger. Kirkebøkene for Steigen er jo scannet, og andre kilder er jo tilgjengelig på Digitalarkivet.Leiv, takk for informasjon. Denne Jens Christensen lesemester blir også kalt Jens Christensen Dull.Ellers har jo aktiviteten i tråden gått kraftig ned. For egen del har jeg ikke arbeidet særlig med stoffet det siste.Som tidligere nevnt tror jeg helst at Hans Clausen var en svoger av Peter Pedersen og kona til Jens Eriksen.Mht Ole Andersen Bagge som tidligere er nevnt, synes det nærmest å tro at han var av slekta til moren til Jørgen Nilsen. Hadde Jørgen vært en Bagge ville han sikkert tatt navnet med seg på noen måte. Mor til Jørgen kunne man da gjette på kunne være en tante til Ole Andersen Bagge, og at Jørgen og Ole da var fettere. Det er jo interessant å merke seg at Jørgen Nilsen har 3 hus i Skrova i 1616-17.Det synes jo ellers som om Bagge er et navn med tilhørighet i landsdelen en del bakover i tid, se f eks gaven Ørsnes i Vågan fra Ingeborg, Bjørn Bagges kone, i AB jordebok s. 162.Ellers undrer jeg stadig på hvorfor navnet Erik, Guttorm og Gjertrud forsvinner fra etterslekten, gitt at vår forklaring på tilknytning mellom Torkel og Gjertrud er riktig. Men ikke nok til at jeg tviler på de konklusjoner vi har trukket ad sammenhengen.Ellers vil det være på sin plass å søke å sammenfatte/henvise til sammenfatninger ad anene til Gjertrud Guttormsdatter og Peder Andersen.Forøvrig bidrar jeg gjerne til å forsøke å klarlegge, hvis mulig, den saken som var mellom Gjertrud og Peder Hansen Schønnebøl i 1604.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Ja, Johs. det har vært veldig stille på denne tråden, og det er jo beklagelig. Men kanskje har ingen noe nytt å komme med akkurat nå. Sjøl kan jeg ikke bidra med noe nytt. Har tenkt litt på oppkalling i forbindelse med de 3 barna til Eline Trondsdatter og Guttorm Daleson. For meg ser det ut til at eldste datter, Karen er oppkalt etter sin mormor, -om nå den rette er funnet - Karen Kold. Sønnen Oluf er vel ganske sikkert oppkalt etter erkebispen, onkel og arbeidsgiver til foreldrene. Så tror jeg at Gjertrud må være oppkalt etter sin farmor, Guttorms mor. Vi vet vel ikke hennes navn fra tidligere. Så etterlyser du oppkalling av Gjertrud og Guttorm. Det har jeg gjort lenge. Nå var vel Gjertrud et ganske sjeldent navn her oppe i nord, den gang, og Guttorm var såvisst heller ikke ofte brukt. Kanskje er det grunnen. En annen sak er jo at barn døde og ofte i en alder som gjorde det umulig for foreldrene å 'erstatte' dem. Og så er jeg jo enig i at saken mellom Gjertrud og Peder Hansen skulle vært interessant å få belyst.-Vel - dette ble jo ikke noe storartet innlegg, og vel ikke nok til å få debatten igang igjen. Men jeg håper at tråden spinnes videre!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg deltok selv på Benkestokk-seminaret i 1999og hadde på forhånd mottatt Benkestokk-raporten,uten å legge merke til det som synes å være en trykkfeil på side 94:'Jens Kristensen Dull'i Innlegg 796 gjengitt som 'Jens Christensson Dull'og i InnIegg 803 gjengitt som 'Jens Christensen Dull' Jeg refererer kilder: Bergen Historiske Skrifternr 41 av 1935Jens Christensen lesemesters dagbok side 97 - 125.'Kommentar'ved Olav Riste side 110 - 123.side 110(Kortfattet gjengitt av meg)1572. 15.juni hadde J.fått løfte på det første præbendesom ble ledig ved Bergen Domkirke,og han overtar dette 1. jan. 1573.På tittelbladet er nevnt Jens sitt fulle navn Doldio,dativ avDoldius som er navnet latinisert.Det skulde peke mot en norsk navneform Doll eller Dold. Kort fra dedikasjonen på tittelbladet:'Johanni Christiernj Doldio'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, Ja, fraværet av oppkallinger kan ha naturlige forklaringer.Tore, jeg har ikke sett henvisninger til noen odelsjordebok før 1625, men er ikke den rette til å svare. Men diverse tidligere landskatte-lister fins jo.Leiv, takk for informasjon om Jens lesemester Doll/Dold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jens Christensen brukte ikke selv noe slektsnavn.Han virket som lesemester og ettertiden kjenner ham kortog godt somJens Christensen Lesemester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Fra Konrad Naustvik har jeg mottatt endel opplysninger som kanskje har interesse i denne debatten,- og jeg har hans tillatelse til å legge det inn. Det gjelder først Trond Olsen. Hans sønn Casper var ikke født på Sand. Han var - likesom de andre barna - født lenge før Trond flyttet til Tjeldsund. Naustvik er videre kommet til at Trond var gift bare en gang, med Marith Gregersdatter. Så lurer Naustvik på om den Amund vi har sett nevnt for Vik kanskje kunne være en bror av denne Marith Gregersdatter.- Så var det hvilken tid Trond og Marith ble gift. Årstallet 1590 som er nevnt i 'Folk og slekter i Trondenes' er tatt ut av lufta.- Marith ser videre ut til å være fra Bodø-traktene, - der er en Lars Gregersen som i 1623 overdrar sin part i Godøynes på 1 1/2 våg fisk til Frantz Kaas (Pkt. 25 i reg. på Bodøgård) Så er det Tronds part på 1 p. i Inndyr. Den kvittet han seg med i 1628. I registreringen på Bodøgård står det under pkt. 15: Et pergamentskjøte av Christen Alfsen på 3 1/2 pundsleie i Inndyr, og Johannes Ingemundsen 1 1/2 pundsleie jordegods ibidem, Trond Olsen 1 pundsleie ibidem, Steffen Andersen 1 pundsleie jordegods, Nils Jetmundsen skjøte på 1 pundsleie i fornevnte Inndyr, disse alle i et pergamentskjøte med syv hengende segl for. Datert Inndyr 3. mai 1628. Naustvik har også endel merknader om Synnøve Jensdatter og hennes jordegods, og også om de som overtar dette, men jeg mener at dette er kommet fram tidligere.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, takk for interessant informasjon. At Naustvik har kommet fram til at Trond Olsen bare var gift en gang er verdt å merke seg. Hans tidligere vurderinger av at Trond kanskje hadde vært gift med en datter av Tollef Nielsen, har fått flere til å uttrykke seg tilsvarende.Når Naustvik forkaster både Sand som fødested til Casper og 1590 som årstall for Tronds giftemål, så er det viktig nok. At Casper ikke kunne være født etter at Trond flyttet til Tjeldsund, ca 1620 er jo ganske klart. Jeg har ut fra opplysningene i Folk og slekter i Trondenes trodd at Casper var født i Tjeldsund før Trond bosatte seg på Hernes i Bodin.Det er jo godt mulig at det var Marit Gregersdatter som var årsak til at Trond er ført opp med den lille parten i Inndyr.Jeg har tidligere stusset over at så mange av barna til Trond havner i Tjeldsund (Casper, Søren, Dave/David, Maren og Siri), mens Peder og Anna havner i nordfylket, under antakelse av at de var voksne da Trond flyttet til Tjeldsund, og Trond eller Marit ikke på forhånd hadde tilknytning til området. Det er nå en del som kan tyde på at barna kan ha flyttet med foreldrene, dvs at de ikke var voksne i 1620. Da er deres senere plassering lettere å forklare.I Disse tider - disse slekter, Alan Hutchinson, side 74 skriver han. 3 vog i Indre Onøy [i Lurøy]eides av Trond Hernes og Paul Hansen, ingen av dem bodde i området (Træna, Lurøy, Rødøy, Meløy). Pauls part ble overtatt av en Laurits Hansen i 1623, mens han bodde på Ytre Onøy. Jeg lurer på om ikke dette kan være samme person som i 1623 selger 0,5 våg fisk i Valla, selv om det står Lars Hansen i Arnøy i utdragene fra registreringer på Bodøgård i 1670.Det er også interessant å merke seg at under Odelsbrev på Inndyr gård og det underliggende gods, kommer som innførsler3. Trond Olsen (1 spanns leie i Inner-Arnøy!, skal være Indre Onøy) og makeskiftet med Ballstad (Inndyr 9.6.1635)4. Lars Hansen i Arnøy, skjøte på 0,5 våg i Valla (Lurøy 21.4. 1623)5. Lars Rochertsen, skjøte på 1 våg i Valla. (Lurøy 21.4. 1623).Jeg har også merket meg denne Lars Gregersen. Om det er noen sammenheng mellom ham og Marit Gregersen, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

At Konrad Naustvik angir Trond Olsen som gift kun en gang, med Maritte Gregersdatter, har jeg gjort oppmerksom på i et tidligere innlegg (753). Der luftet jeg også spørsmålet om det var sønnen Casper som var gift med en datter av Tollef Nilsen. Noen kommentarer til det?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Harry, jeg har ikke bygdebøkene for Tjeldsund, men der skal det visst stå om Trond' Han var trolig først gift med ei datter av Tollef Nilsen på Hov i Tjeldsund, og det ser ud til at han kom hit da Tollef døde, overtok fartøydrifta etter han, og seinere lensmannsombudet etter Ole Tollefsen.' [Konrad Naustvik: Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund I-II. (Tjeldsund 1990-94), s. II:313]. Men det viktige er jo hvordan Naustvik nå vurderer dette. Og det har Torbjørn formidlet til oss.I følge sognepresten i Trondenes sitt manntall i 1666 var da Casper Trondsen 71 år, altså født ca 1595. Han var da i alle fall voksen i 1620.På meg virker det som om Trond var av noenlunde samme generasjon som Tollufs sønner Ole og Søren. Jeg vet ikke om Casper kan ha vært gift med en datter av Tolluf. Men det kan neppe være forklaringen på hvorfor Trond Olsen flyttet til Tjeldsund ca 1619.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Nei, men for å snu det litt rundt, så kan jo det at Trond med familie flyttet til Tjeldsund være en grunn til at Casper eventuelt giftet seg med en Tollefsdatter. Jeg bare lurer på om det det fins noen kilder som kan understøtte dette, ettersom Erik Berntsen på sine slektssider har dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Nei, men for å snu det litt rundt, så kan jo det at Trond med familie flyttet til Tjeldsund være en grunn til at Casper eventuelt giftet seg med en Tollefsdatter. Jeg bare lurer på om det det fins noen kilder som kan understøtte dette, ettersom Erik Berntsen på sine slektssider har dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Tillater meg å hente opp denne tråden, som så ut til å ha 'hengt seg opp'. Beklager forøvrig dobbeltposting. Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Harry, det har tidligere vært antydninger fra bygdebokforfattere om at Trond Olsen kunne ha vært gift med ei Tollufsdatter. Konrad Naustvik har nå, i følge Torbjørn, kommet til at Trond bare var gift en gang. Vi vet at han var gift med ei Marit Gregersdatter.Antakelsen om at Trond kunne ha vært gift med ei Tollufsdatter vil jeg tro skyldes det at Trond skal ha tatt over jektefarten etter Tolluf, deretter som lensmann. Han bosatte seg ikke på Hov, hvor Tolluf bodde, men på Sand.Siden vi vet at Casper var født ca 1595, vet vi at Trond hadde voksne barn da han flyttet fra Hernes til Sand ca 1619. Det er da påfallende at 'alle' ser ut til å havne i Tjeldsund etter hvert.Casper skal ha vært gift to ganger. Ca 1630 med ei kvinne som levde mellom 1600 og 1655, ca 1660 med ei kvinne født ca 1635. Opplysninger fra Folk og slekt i Trondenes, s 142. Jeg er mest interessert i den siste. Hun kunne umulig være ei datter av Tolluf.Den første kunne jo være det. Men her får andre gjøre jobben med å prøve å finne ut av forholdene.Jeg holder det ganske åpent at Trond har hatt en tilknytning til Tjeldsund før han ble lensmann og bosatt på Hernes i 1609, om ikke annet at han kan ha hatt nær familie der, evt at kona Marit hadde det.Det ser ut til å være en forbindelse mellom Trond og Tollufs familie. Likedan ser det ut til å være en forbindelse til Birgitte Olufdsdatter. Det er da interessant at hun solgte en bygård i Bergen i 1598 til Frantz Kaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

JohsJeg har lenge vært klar over at Trond Olsen sannsynligvis kun var gift med Maritte Gregersdatter, jeg har påpekt dette i tidligere innlegg. Når det gjelder Casper, har jeg notert at hans 1.kone var en Tollefsdatter mens hans 2. kone het Margrethe. Kilden for dette er nok Erik Berntsens slektssider, hvor det står følgende:Kasper Trondsen ble født i 1595 i Sand, Tjeldsund, Nordland. Han var sønn av Trond Olsen og Marit Gregersdatter. Kasper Trondsen giftet seg med NN Tollevsdatter, datter av Tollev Nilsen, i 1630 i Trondenes, Troms.1 Kasper Trondsen giftet seg med Margrethe NN i 1660 i Trondenes, Troms.2 Kasper Trondsen døde i 1685 i Fauskevåg Store, Trondenes, Troms.Men jeg vet jo ikke hvor etterettlig dette er.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Harry, hvis ikke Erik Berntsen har kildehenvisninger til sine opplysninger, tillegger ikke jeg dem særlig betydning.Jeg har reflektert litt over at Trond kalles Trond Hernes av Alan Hutcinson i Disse tider- disse slekter. Stammer det fra en primærkilde, tyder vel det helst bare at Trond bodde på Hernes da innførselen ble foretatt. Siden farsnavnet ikke benyttes, og siden han har parten sammen med en Paul Hansen, kan det virke trolig at Indre Onøy er kona Marits arv. Da Trond selger parten, blir den innført blant de parter det er odelsbrev på for Inndyr gård og underliggende gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den Laurits Hansson som Johs omtalar m.a. i innlegg (810) kan kanskje vera identisk med ein sorenskrivar på Helgeland av same namn, omtala i perioden 1614 - 1628. Han var også med å bevitna pantebrevet frå Anders Benkestok til Maurits Rasch på Sør-Valle. (Hasselberg og Dahl 1999)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Johs H Hammer

I tiendepengeskatten for 1521, side 203, 204 og 213 er det noen innførsler som angår Lund. En Nils forekommer på side 213, han skatter 1,5 mark. Ellers skatter en Erland, en Torgør, en Jens og en Oluf. Disse fire fordeler seg nok på Lund på Lundøy og i Ledningen. Det er ikke godt å koble noen av disse til diskusjonen som har vært her.Se IV. Regnskabsbog over Tiendepenge-Skatten for Bergenhus Len 1521-22LenkeEllers har jeg sett noe nærmere på de innlegg som har angått Mårnes. Jeg kan ikke se at Jens Eriksen eier særlig mer enn 3-4 våg noen gang. Jeg finner ingen Erik som eier i Mårnes. Verken Gjertrud eller Peder Andersen eide trolig noe i Mårnes.I 1521 var det en Oluf der som skattet 10 lodd sølv. Nå kjenner vi ikke kona til Torkel. Men det ser ikke ut til at Torkel har fått sin eierpart i Mårnes via Jens Eriksen, med mindre han kjøpte den på sine eldre dager. En Oluf Pedersen i Ytterstad eide 4 våger ca 1620, en Oluf i Mårnes 3 våger i 1625.Å få til noen knytning mellom Torkel og Jens vha Mårnes har ikke jeg klart så langt. Ut fra eierforhold til Ersvika og Mårnes er trolig Synnøve datter av Jens Eriksen, som vi har kommet fram til. Pga eierforhold til Hjartøy i Folda er trolig Torkel og Synnøve søsken.Gjetter vi på at Synnøves 3 våger i Mårnes var arv etter Jens, kan det se ut som om Jens har kjøpt 4 våg i Mårnes, som har blitt arv for Torkel. Mulgens denne parten med eiere til midten av 1630-tallet på Ytterstad i Lødingen (Torkel Olsen). Dette kan tyde på at Jens døde ca 1647, nærmere 90 år, hvis våre ressonementer holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Hei! Eg er av og til inne og ser på denne debatten, og det er jo mykje interessant som er komen fram. Eg har ikkje så mykje å bidra med, men eg ser jo at det er usikkerhet om korleis Synnøve Jensdtr. kunne makeskifte fra seg enkelte gårdparter, bl.a. Kjerringøy. I Skattematrikkelen 1647, under Odelsskatten finn vi på side 119: Steffen Jacobsen eier udi Kjerringø 1 1/2 W, Besidder det sielf. På side 121: Stenfind (Jacobsen)i Misvær eier udi Maarnes i Gilleskaal 1/2 W. Under Leilendingsskatten side 151: Kjerringø: Steffen Jacobsen 3 1/2 w, er Skyssskaffer. Side 176: Maarnes: Rasmus Jacobsen 3 W. Ellers såg eg ein stad i debatten nemnt uder Ersvik: Jacob Jakobsen. Disse tre Jacobssønnene meiner eg er barn av Synnøve Jensdtr. og Jacob Hansen i Hjertøya. De kommer da i tillegg til de tre barn vi kjenner fra før: Øllegaard, Jacob og Christen. Mvh Konrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Hei! Eg er av og til inne og ser på denne debatten, og det er jo mykje interessant som er komen fram. Eg har ikkje så mykje å bidra med, men eg ser jo at det er usikkerhet om korleis Synnøve Jensdtr. kunne makeskifte fra seg enkelte gårdparter, bl.a. Kjerringøy. I Skattematrikkelen 1647, under Odelsskatten finn vi på side 119: Steffen Jacobsen eier udi Kjerringø 1 1/2 W, Besidder det sielf. På side 121: Stenfind (Jacobsen)i Misvær eier udi Maarnes i Gilleskaal 1/2 W. Under Leilendingsskatten side 151: Kjerringø: Steffen Jacobsen 3 1/2 w, er Skyssskaffer. Side 176: Maarnes: Rasmus Jacobsen 3 W. Ellers såg eg ein stad i debatten nemnt uder Ersvik: Jacob Jakobsen. Disse tre Jacobssønnene meiner eg er barn av Synnøve Jensdtr. og Jacob Hansen i Hjertøya. De kommer da i tillegg til de tre barn vi kjenner fra før: Øllegaard, Jacob og Christen. Mvh Konrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Hei igjen . Det vart dessverre ein liten feil i siste linja. Det skulle sjølvsagt være Øllegaard, Anders og Christen. Konrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad, takk for antakelig meget interessante opplysninger. Har vært opptatt med andre ting i dag. Skal se nærmere på dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.