Gå til innhold
Arkivverket

[#58150] Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen)


Gjest Johs H Hammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Konrad Naustvik - Ettersom du nå er inne i debatten tillater jeg meg å spørre deg om du har noen kommentar til problemet med Kasper Trondsen (f. 1595) sine to koner (ref. innlegg 817). Vet du om kilder som kan identifisere disse?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad Naustvik, Anders ser ut til å ta over Hjartøy etter Synnøve. Han har 4 våg der i 1647. Øllegaard har du plassert i Tjelle. Jf innleggene (3) og (20). Christen er nevnt i (300). Når han var en Jacobsen, viser jo det at det var en feil i NRR ad Synnøves makeskifte.Disse har du tidligre betraktet som Synnøves og Jacob Hansens barn.Mht Rasmus (eier av 3 våg i Mårnes)og Jacobs tilknytning til Synnøve Jensdatter (bruker av 1,5 våg i Ersvika), så var jeg inne på det i innlegg (54). Er grunnlaget ditt eierskap i gårder og farsnavn, for at du konkluderer som du gjør. Eller har du ytterligere belegg?.Det kan da se ut som om Rasmus hadde Synnøves part før hun makeskiftet den.Mht Steffen, så har han en part i Kjerringøy på 3,5 våg og 0,5 våg i Mårnes. Parten i Kjerringøy kan vel være en part han i så fall hadde etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Johs. Ja, det er både farsnamn, og det faktum at Synnøve overtar disse partene og bruker dem i makeskiftene. Når det gjeld det omtalte makeskiftet i NRR så meiner eg at eg såg originalen på Riksarkivet i 1974-76, og skreiv det direkte av der. og der sto 'Synnøve Jensdatter .. med sin datters mann Hans Arensen og sønnene Anders Jacobsen og Christen Jacobsen'. Dessverre har eg forlagt notatet. og kan ikkje finne det nu. Mvh Konrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad, takk.Makeskiftet er lenket tidligere i debatten. Her er den igjen:LenkeDu har jo selv rettet opp to av de feilene som er i dokumentet, farsnavnet til Anders og at Hans ikke var ektefellen til Synnøve men dattera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Til Harry (817) og (826) Når det gjeld Trond Olsens ekteskap, så var eg nok litt for snar til å avskrive at han var gift to ganger. Når eg ser tilbake på mine notater frs då eg arbeidde med Tjeldsundbøkene, så ser eg jo at ein av grunnene til at eg meinte han var gift første gang med ei Tollefsdtr. - var at Tollef hadde en sønn med namnet Søren (som også Trond hadde). Så eg meiner fortsatt at Trond trolig var gift to ganger. Angående Casper Trondsens to ekteskap har eg ikkje mange holdepunkt, men eg held det for utrulig at han skulle være gift med ei datter av Tollef Nilsen - (som ville være gammel nok til å være hans mor). Eg har heller ikkje sett at Casper har etterkommere som er oppkalt etter Tollef. Såg ein stad at det var noen som meinte Caspers andre kone bar namnet Margrethe, men eg veit ikkje kor de har det fra. Eg vil heller tru at første kona var Margrethe,(enke etter Peder Simonsen som brukte Store Fauskevåg før ham) og at ho døydde ved fødselen av deres tredje barn Margrethe Casperdtr. ca. 1640. Mvh. Konrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Konrad - Mange takk for den oppklaringen. Så da er det allikevel slik at Trond Olsens første kone var en Tollefsdatter, og at andre kona het Maritte Gregersdatter? Og sønnen Casper hadde også to ekteskap, det første da antagelig med en Margrethe, mens den andre kona er ukjent? Jeg har Trond Olsen blant mine forfedre (som bl.a. mange andre ofotinger), og er derfor interessert i disse personene.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad, det er en interessant vurdering du har ad Kaspers ekteskap.Når det gjelder Trond Olsen, så ser det for meg ut som om det viktigste 'sporet' til hvorfor han dro fra Hernes til Tjeldsund er å finne på Sand, ikke på Hov. I praksis må vel det da ha noe å gjøre med Laurits Nielsen eller enka etter han.Siden de fleste barna til Trond bosatte seg i 'nærheten', da flere av dem måtte være godt voksne da Trond flyttet til Tjeldsund, så vil jeg tro at Trond eller kona hadde tilknytning til området.Trond Olsen har mellom 1624 og 1627 0,5 våg smør i hver av gårdene Kaldvåg i Hamarøy, Marker og Vassås i Bindal. Det samme hadde Oluf Tollufsen og medarvinger i 1623. Oluf Tollufsen hadde flere søsken. Trond Olsen, hvis han representerte en arving, må han da i det minste ha kjøpt ut arvinger til Tolluf.Når Birgitte Olufsdatter kjøper parter i Kaldvåg, Marker og Vassås av Inndyr-godset, virker det trolig for meg at Trond først har solgt, og Birgitte deretter har innløst på odel.Jeg har forsøkt meg på en 'teori' i innlegg (560) om at Tollufs kone kan ha vært gift med en Oluf tidligere, som Trond og Birgitte stammer fra. Hvis hun hadde brakt inn disse gårdene Tolluf satt på, kan det muligens forklare eierforhold til partene etter at Tolluf dør. Men dette blir jo nokså luftig.I tillegg har vi disse interessante opplysningene om Søren Trondsen som selger odel i Mørkved i Furnes i 1653.Trond Olsen er definitivt en person som mange slektsinteresserte med aner fra Nordland vil forsøke å finne mer ut om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Johs. Det do sier om Trond og hans tilknytning til Sand kan eg være enig i. Eg har jo også tenkt på slekts forbindelser den vegen, men det blir vel vrient å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

HarryEg vil ikkje heilt påstå at Tronds første kone var ei Tollefsdtr. men det kan være mulig. Trond hadde jo heller ikkje kalla opp noen av sin barn, det kan jo være andre muligheter med hensyn til namnet Søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Jeg har absolutt ingenting nytt å komme med i debatten, men jeg er glad for at Konrad Naustvik er med. Jeg ser jo at Trond Olsen er diskusjonstema ennå, men at det er vanskelig å plassere ham på rett sted i denne slekta på Lund,- om han var en av dem. Jeg ser også at Konrad nevner dette med oppkalling, og det har jeg ofte sett på som en pekepinn. Men oppkalling kan ikke ha vært så obligatorisk likevel. Vi har jo mange eksempler på det. Et navn - forsåvidt et meget alminnelig et - går igjen i generasjoner i den greina av Lund-ætten jeg kommer fra, nemlig Ellen (Eline). Men ingen etterkommere etter Ellen Torkjellsdatter har kalt noen sønn Torkjell feks. Ikke i 'min' streng. Så noen ord om Oluf Guttormson, som ser ut til å bli borte for oss etter at han forlater Lund. Han kan vel ha forlatt landsdelen? Det gjorde jo både hans morfar og hans egne foreldre. Både jeg og andre har vel vært inne på at Oluf kan være faren til Trond og (mitt forslag) til Karen Olufsdatter på Indyr. Skulle det være slik har jo Oluf kalt opp sin morfar og mormor. Men det kan jo sjølsagt være rene tilfeldigheter.Så spørs det vel om det er så mye mer å finne ut om denne slekta, eller om man nå møter veggen!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad, ad (833): ja dette kan bli vanskelig å finne ut av. Min beste gjetning nå er at Trond enten hadde noen slektsmessig knytning til Laurits Nielsen eller kona, eventuelt at kona til Tolluf Nielsen hadde vært gift før og var den som eide partene i Kaldvåg, Vassås og Marker.Et enda mer nitid arbeid med de brikker av puslespillet vi kjenner til kan muligens bringe oss videre. Det er også tråder som kan føre oss videre. Blant annet solgte Birgitte Olufsdatter en gård i Bergen til Frantz Kaas i 1598, om jeg ikke husker feil. Kanskje er det spor å finne i Bergen?Det hadde vært fint om du ville sammenfatte for oss grunnene for at Trond skulle ha vært gift med ei Tollufsdatter, eventuelt ei anna kvinne før han ble gift med Marit Greisdatter.Hvis dette var riktig at han var gift med ei Tollufsdatter, så har vi jo ei forklaring på hvorfor han kommer til de partene han overtar etter Toluf. Jeg vil tro at bare Tronds eldste barn i såfall kunne være barn av Tollufsdattera. Skjønt vi har jo bare en påstand om at han ble gift med Marit Greisdatter i 1590. Den er jo ikke verifisert på noen måte.Torbjørn, den senere lensmann i Steigen, Torkel Enoksen, regner jeg som sønn av Enok Jørgensen, sønn av Ellen Torkelsdatter.Ja, Oluf kan ha forlatt landsdelen, etter at han måtte gi opp Lund.Jeg har ellers lagt merke til at Manderup hevdet at Karen hadde Lund som setegård, da han skulle forsvare sin bakgrunn. Så går det fram av NRR ad rettssaken i 1598 at broren, det vi mener er Oluf, hadde Lund. Flere år etter rettssaken overtok så Gjertrud etter broren. Det kan da se ut som om broren har tatt over etter Karen, tydeligvis vært troendes til å selge, hvoretter Gjertrud har skaffet seg Lund ved dom. Kanskje hadde broren faktisk solgt, og at hun så 'blokkerte' salget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Til nr 823: Hvis vi kan legge til grunn Slektsbok for Skjerstad og Fauske, bind 1, s 280 – 281, så virker det mest sannsynlig at Stenfind (Steffen?) Jacobsen i Misvær var sønn av en Jacob Stenfindsen samme sted. Denne Stenfind har dermed neppe noe med Lund-slekten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konrad Naustvik

Hei! Johs. Eg har dessverre ingen sikker grunn for at Trond var gift med ei Tollefsdatter, det er nok berre namnet Søren og sammenfallet med at Tollef døde i tida før Trond kom oppover fra Hernes,samt at Trond i følge Odelsskatte-manntallet viser at han i åra 1624, 1626 og 1627 eide de samme gårdparter som Tollef Nilsen, og etter ham av Ole Tollefsen og hans medarvinger. For alt det eg veit kunne han like gjerne være i slekt med Laurits (Lars) på Sand, han var jo også død like før Trond kom dit. Gården Sand var jo mykje større enn nabogården Hov. Ei anna sak som eg har grubla litt over - Casper-namnet var i bruk i Tjeldsund da Trond kom dit, der var ein Casper Jonsen som brukte en part av gården Melsbø i tida 1620 - 1631. Men eg kan ikkje påvise slektskap med Trond eller noen andre i nærområdet. Eg har vist nemnt det før, i alle fall for Torbjørn, at påstanden om at Trond blei gift 1690 med Marit Greisdtr. er 'tatt ut av luften'. Eg har i alle fall ikkje nemnt årstall for giftemålet, eller kem av barna som kunne være av de to eventuelle ekteskap.Til 837: Eg er enig med deg Leif. Eg tok berre Stenfind med av vanvare i farta.Mvh. Konrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad, takk for betraktninger og vurderinger. Jeg setter stor pris på at bidrar her.Leif, takk for oppklaringen. Jeg arbeider med å skrive sammen funn fra denne diskusjonen, så da slipper jeg med å ta med Jacob og Rasmus som 'nye' barn av Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Ja, Johs. Jeg er klar over Torkjell Enoksen,- men han er jo tross alt et oldebarn av T.J. Jeg hadde jo forventet at Ellen og Jørgen skulle kalle opp Torkjell på et av sine barn, men det ble det ikke noe av. Og i den lina jeg kommer av - etter Ellens datter Anne - finnes ingen Torkjell. Men - dette betyr jo ikke noe for debatten!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, Torkels sønn Søren hadde en sønn, den eldste, som ble kalt Torkel. Likedan skulle Torkels sønn Jens hatt en sønn Torkel. Så det navnet ble da bruk ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, i innlegg (77) viser du til en sak i lagtinget om arv etter Ellen Torkildsdatter. Jeg mener du et sted har knyttet Torkild Jensen til opplysningene, men finner ikke dette igjen.Har du disse opplysningene som knytter Torkild til saken? Evt også mer nøyaktig referanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Johs.Ja, det er riktig at jeg skrev om dette tidligere. Det går fram av lagtingsprotokoll I for Nordlandene og Finnmark. Sidetallet har jeg ikke notert. Saken gjaldt en uoverensstemmelse mellom arvingene etter Jørgen Nilsen på Skagstad (Ellen Torkildsdatters mann), hvor brødrene til Nils Jørgensen mente han hadde utnyttet at han var en slags 'formynder' for dem når det gjaldt deres arv etter faren. Her siteres det da fra et brev fra Torkjell Jensen, barnas morfar, at han 'ancher' på at Jørgen ikke hadde gjort rett overfor barna når det gjaldt deres morsarv. Saken verserte over en tid, for det går fram at det ikke ble foretatt skifte etter Jørgen da han var død, og heller ikke noen registrering av det store boet, som altså eldstebroren Nils hadde hatt hånd om til nå. Saken endte med at Nils ble frikjent for brødrenes mistanke, det ble skiftet mellom barna og alt endte i fordragelighet.Men - i og med at Torkjell Jensen ikke hadde vært helt fornøyd med svigersønnens (Jørgen) behandling av barnas morsarv kan det kanskje tyde på at forholdet mellom ham og Jørgen ikke var så bra? Kanskje konkurrerte de med hverandre i handel og vandel.- Og kanskje var det av den grunn jeg ikke finner noen Torkjell blandt Jørgens og Ellens barn?Holder dette?Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Johs.Ja, det er riktig at jeg skrev om dette tidligere. Det går fram av lagtingsprotokoll I for Nordlandene og Finnmark. Sidetallet har jeg ikke notert. Saken gjaldt en uoverensstemmelse mellom arvingene etter Jørgen Nilsen på Skagstad (Ellen Torkildsdatters mann), hvor brødrene til Nils Jørgensen mente han hadde utnyttet at han var en slags 'formynder' for dem når det gjaldt deres arv etter faren. Her siteres det da fra et brev fra Torkjell Jensen, barnas morfar, at han 'ancher' på at Jørgen ikke hadde gjort rett overfor barna når det gjaldt deres morsarv. Saken verserte over en tid, for det går fram at det ikke ble foretatt skifte etter Jørgen da han var død, og heller ikke noen registrering av det store boet, som altså eldstebroren Nils hadde hatt hånd om til nå. Saken endte med at Nils ble frikjent for brødrenes mistanke, det ble skiftet mellom barna og alt endte i fordragelighet.Men - i og med at Torkjell Jensen ikke hadde vært helt fornøyd med svigersønnens (Jørgen) behandling av barnas morsarv kan det kanskje tyde på at forholdet mellom ham og Jørgen ikke var så bra? Kanskje konkurrerte de med hverandre i handel og vandel.- Og kanskje var det av den grunn jeg ikke finner noen Torkjell blandt Jørgens og Ellens barn?Holder dette?Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, takk skal du ha. Henvisningen til protokollen og årstallet 1653 burde gjøre søkingen lett.Siden jeg skriver om dette nå, må jeg jo avgjort skaffe meg en kopi av denne saken, siden den dokumenterer knytningen mellom Torkel, Ellen og barnebarna..... og utskrift av denne saken 1604, når vi først er inne på rettssaker.Nei, hvordan forholdet var er vel ikke så godt å vite. Men det virker jo i alle fall som om Torkel syntes Jørgen hadde gjort noen av barna urett ad morsarven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Konrad Naustvik

Johs. I innlegg (827) nemner du at Jens Eriksen trolig har kjøpt den parten i Mårnes som Oluf Pedersen på Ytterstad i Lødingen eide 1616 - 1620. Det kan nok stemme, Iver Størkersen Ytterstad (trolig Olufs svigersønn) 'med hans medarvinger' satt med den 1622 - 1630, Torkel Olsen (trolig sønn av Oluf) 1632 - 1633. Jacob Edissen (trolig svoger til Torkel) 1634 - 1635. Seinere var der ingen på Ytterstad som eide den. (Torkel-namnet kan kanskje tyde på at der var slektskap med Torkel J. på Lund) Mvh Konrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Konrad, jeg ble ikke klar over innlegget ditt før nå nettopp. Takk for informasjonen og for støtte til vurderingen i (821). Når Jens Eriksen hadde 3 våg i Mårnes i 1610, kan han jo ha hatt noen sterkere tilknytning dit, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei alle som er interessert i denne strengen!Nå har det vært stille så lenge at jeg frykter for at vi er kommet til veis ende, som det heter. Kanskje er kildene uttømt, eller opplysninger er så godt skjult at de ikke lar seg avdekke.-Det har vært diskutert og spekulert en hel del om Trond Olsen og hans tilknytning til denne slekta, og det er vel tydelig at han var en av dem,- men hvordan?Ellers har vi jo fortsatt ikke funnet navnet på den datteren av Peder Andersen og Gjertrud Guttormsdatter, som ble mor til Torkjell Jenssen,- og forsåvidt heller ikke om Jens Eriksen i Måløya var hans far. Så vet vi ikke navnet på Torkjells kone, så der er en del som ennå ikke er klart,- og som kanskje ikke kan pålitelig avklares heller. Hvem var Engelbrekt Gunnarsons far, feks?Forbindelsen til Aspa-ætten er vel ganske klar, gjennom Jorann, g.m. Engelbrekt, og vel også gjennom Peder Andersen (Kusse) og hans far(?) Anders Olson Kusse i Måløya.Spørsmålene er fortsatt litt for mange, men.-Johs - jeg går ut fra at du prøver å sette opp en oversikt, og kanskje er i ferd med starten på en artikkel om denne slekta? Jeg håper jo det vil skje en del ting før 'sommerferien', og jeg er vel ikke alene om det. Skulle bare ønske at jeg kunne hatt noe å gi her sjøl.-Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Torbjørn, i dag fikk jeg svar fra Statsarkivet i Trondheim om at de ikke så seg i stand til å finne noen sak fra 1653 ad arven etter Ellen Torkelsdatter. Det var 43 sider å bla i.Det hadde sikker hjulpet med en bedre referanse, enn henvisningen til en dom fra Lagtinget for Finnmarken og Nordlandene fra 1653. Har du mulighet for å hjelpe meg der?Jeg har klar et utkast til artikkel, men skulle så gjerne hatt teksten i denne saken, for et sikkert belegg mellom Jørgen, Ellen og barna. I tillegg har jeg ikke tenkt videre på illustrasjoner, bortsett fra en slektstavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Johs.Det var godt å se at du er i ferd med å skrive den etterlengtede artikkelen!Når det gjelder skifte etter Ellen Torkjellsdatter så vet ikke jeg om det finnes. Du vet at jeg har bare hatt adgang til skifter som finnes i de eksisterende skifteprotokoller, og de går for Salten ikke lenger tilbake enn til 1713, som jo er alt for seint i vårt tilfelle. Skifte etter Jørgen var jo egentlig ikke holdt, etter det som går fram av lagrettsprotokollen, og noen ordentlig registrering i boet etter ham var jo ikke foretatt da han døde. Det som sies i lagrettssaken er jo på langt nær hva en mener med et skifte. Men det må jo ganske riktig ha vært holdt skifte etter Ellen, i og med at Jørgen giftet seg på nytt. Det er litt vanskelig å forstå at det skulle ta så lang tid å bla gjennom 40-50 sider, men arkivene er vel blitt mere uvillige enn tidligere.-Hvor det ble av alle Torkjell Jenssons eiendommer vet vi vel ikke, men noen kjennes jo. Men - for slektssammenhengen får vel ikke det så stor betydning?Jeg beklager bare at jeg ikke kan hjelpe her, Johs., men slik er det.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.