Gå til innhold
Arkivverket

[#58379] Halvor Olsen Mellum i Sørskogbygda,Elverum.


Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1756 finner jeg en Ole Olsen Sættren som fadder (nederst til høgre): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 2 (1751-1756), Fødte og døpte menn 1756, side 68-69. Permanent sidelenke: LenkeMen det var vel flere som het Ole der og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Arild, da er det en mulighet for at Halvors mor het Johanne eller noe liknende med andre ord.Fant en på Grue med foreldre Ole Olsen og Johanne Halvorsdtr f. 18 nov. 1758, men dessverre så er det og en annen fil om han at han ble gift med en Marthe Halvorsdtr 28/12- 1782.Da dTorills Halvor gifta seg (se lenke innlegg 2) står det helt tydlig ungkar. Finner ingen andre som kan passe dessverre-:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Tusen takk for velviljen! problemet er fremdeles at det er for mange med samme navn her,Her er to mulige kandidater til,døpt i 1767 i Elverum.. LenkeMvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Der blingset jeg på årstallet 1767 er nok litt sent kansje...Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi ser ofte en del avvik, men 10 år er nok vel mye!Har du funnet hans død? Da ville du kunne sammenlikne årene og være mer sikker på hans fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Har en som døde 24 mai 1843,63 år. Mulig det er rett Halvor Olsen jeg har. Tror jeg legger han på is,til jeg blir litt mer dreven i dette da det snurrer bra innimellom.. Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Du skrev vel feil når han døde 63 år gammel? Finner ut at Halvor Olsen Mellum som dør 24 mai 1843 er føderådsmann på 86 år.Skulle passe med fødsel omkr 1757/1758? Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 9 (1843-1856), Døde og begravede 1843, side 197. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8894&idx_id=8894&uid=ny&idx_side=-191>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Tusen takk det høres mer riktig ut,da passer det bra med han fra Værlien så langt. Det går litt fort i svingene innimellom.Hjertlig takk for all godvilje og hjelp jeg har fått. Apropo Mellum Kjell Arne det kommer jeg tilbake til når jeg får sett litt nærmere på de forskjellige bygdebøkene for Elverum for her er det noe som ikke stemmer helt.Det er flere Mellum iElverum og jeg vet at navnet Peder eksisterte på Mellum I Hernes også,samt at det var Mellum i Heradsbygda med ganske like navnetradisjoner som i Sørskogbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han fra Værlien døde dessverre og de fikk et nytt barn de kalte Halvor i 1768, se innlegg 15 og lenke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

TorillDet er ikke det enkleste område å lete i. Finnegrønn, med sin bygdebok, farer over det område med 'harelabb', begrunnelse: for mange bruk.Den nye serien stoppet jo før de ble ferdig med det område.Og når de da bruker like navn og flytter ofte, samtidig så det ofte er flere ekteskap, kanskje innblandet med svensker, eller de dro til Sverige og utførte kirkehandlinger der, så er det ikke enkelt.Embret Embretsen aner går bla. til Værlien. Marte Mattisdtr. aner går bla. til Flisberget.Hadde vært kjekt viss det viste seg vi var i slekt.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

I Sørskogbygda er det to Mellum. Mellum, der Kjell-Arne har opphavet sitt, ligger i søndre del av Sørskogbygda, mellom Hornmoen og Rølsåsen. Så har man Mellum lenger nord - i Uthuslia, nær Vestre Sætre eller Hemmer-Sætre (pleiehjemmet). Det er på det sistnevnte Mellum - i Uthuslia - at Hallvord Olsen med familie bodde. I luftlinje er det over en halv mil mellom disse to Mellum-ene, og de har ingenting med hverandre å gjøre.Ola Hallvordsen Værlia, nevnt tidligere i tråden, er det holdt skifte etter i 1780. Av barn er nevnt Siri, Hans og Ola - ingen Hallvord.Jeg mener Hallvord Olsen Mellum er identisk med den Hallvord Olsen Vestre Sætre som er konfirmert i 1776. Fødsel omkring 1757, slik aldersoppgavene i 1801 og 1843 tilsier, passer da bra. Det ser ut til at han er uteglemt i kirkeboka blant døpte. Et sannsynlig foreldrepar er Ola Hallvordsen og Marit Olsdatter, husfolk eller innerster på Vestre Sætre i ekstraskatten 1762. Usikkert dette her, men verdt å spinne videre på.Ola og Marits sønn Amund, født 1765, nevnt i innlegg 13, er rimeligvis lik den Amund Olsen Langholen og Amund Olsen Skurstad som var fadder for Hallvords barn Marte i 1797 og Johanne i 1801. Amund er vel lik snekkeren på Skurstad i 1801: Lenke. Ei eldre søster av Amund, Olo Olsdatter, bodde på Langholen og døde der 1829.Ola Hallvordsen døde 1800 og Marit Olsdatter 1795. Det er ikke holdt skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet

Hjertelig TUSEN TAKK!! Nå har jeg noe å spinne videre på. Kjell Arne. Jeg tror ganske sikkert vi er i slekt mye like navn her,må bare se litt nærmere på dem først. Har: Severin Dpt.22.01.1844 Karinus Dpt.01.01.1848 Johan Dpt.11.05.1828 Marthe Dpt.17.11.1829 Inger født 1842 gm.Hans Mortensen Sætereie i 1878 Amund Dpt.19.01.1842 min tippoldefar gm.Kari Olsdtr.Uthus. Hans Født 1840 gm.Kari Johansdtr. Embret Født 1826 Har ikke eksakte data på alle enda men det blir etterhvert.Du har ikke Jens Halvorsen noe sted du,med tanke på navnelikheter her? Jens bodde også på Fjeldet, han var født 1764 og giftet seg med Sigrid Embretsdtr.Graff i 1789. Han var sønn av Halvor Eriksen Fjeldsveen og Kari Embretsdtr.Værlien.Det kan vel være en mulig søster eller bror her?Mvh.Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei,Jeg kan ikke finne noen Jens Halvorsen sånn i første omgang, men jeg skal sjekke nøyere.De gikk jo ikke så langt når de fant en ektefelle, så sjansene er jo store at det er en felles link. Jeg har mange anerekker som ikke er utforsket enda. Kommer tilbake hvis jeg finner noe.Du får ha god 'jakt'.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet.

Takk for det!Tror jeg har kommet meg litt videre hvis dette er rette folka.ved å lokalisere fadderne. Fant at de hadde døpt sønnen Ole Olsen i 1751 og da skrev Halvor seg under Finstad i Hernes sammen med kona Marit og det ser ut til at hun var søster av Amund Olsen Finstad som går igjen som fadder for barna.Så nå gjenstår det å lokalisere hvor Halvor stammer fra.tror jeg begynner på Schulstad i Hernes,hvor det ser ut til at familie medlemmer har hatt tilhold. Navnet Johannes er mye brukt der,ser også at det har vært brukt faddere fra Nøtsel og Uthus i Hernes,er tungt inne der fra før med forfedre. Fra Nøtsel er veien heller ikke lang til Stenhammer og Nederberg hvor navnene ble mye brukt. Har blitt fortalt at jeg bla. skal stamme fra Suren slekt eller Suroinen (det finske navnet) som de mener Flisbergsslekta kom ifra. Har mye finske forfedre og det er et sant virrvarr av Morten,Henrik osv. God jakt til deg også Kjell Arne!!! Mvh.Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Nordhagen Fjeldsaunet.

Oooops jeg skrev Halvor..det skal selvfølgelig være Ole som døpte sønnen Ole i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Stein Gammelmo

Hei Torill,Jeg fikk en opplysning av Kjell Arne Mellum om at jeg leter etter de samme aner som du letet etter i fjor. Vaer venlig aa ta en titt paa inlegg nr.72278, kanskje kan du hjelpe meg vidre.mvh stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.