Gå til innhold
Arkivverket

[#58475] Kaptein Johan Christian Garmann f. ca. 1696 Fredrikshald

Gjest Bodil Øvernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Øvernes

Jeg er kommet noe videre i ettersøkningen etter etterkommere av Johan Christian Garmann. Fra et tidligere innlegg i Debattforum kom det frem at Andreas Carsbech, f. 1716 i Trondheim (sønn av borger Nicolai Carsbrech og Maria Møller) fikk en stilling som sogneprest i Hafslo, Sogn i 1754.Christine Margrethe Garmann døde der i barselseng og ble gravlagt 6.9.1756 i Hafslo. Barnet hun fødte ble oppkalt etter sin mor. Siden det er nevnt at Kirstine Garmann i 1760 hadde ansvaret for sine to datterdøtre på henholdsvis 8 og 4 år, vet jeg også at dette barnet må ha overlevd.Jeg finner ingen av disse barnene i 1801-tellingen. Er de imidlertid adoptert av andre slektninger, vil de kunne finnes der under andre navn.Andreas Carsbechs første kone, Boel Margrethe Grønbech, fødte i 1746 en sønn som ble gitt navnet Christian. Dersom hennes besteforeldre skulle være Hans Jensen Grønbech og Boel Johansdatter Hass, må da hennes far antagelig være Christian Grønbech f. 9.7.1683. (Alt naturligvis hvis, såfremt, ifall.) Finnes det noen som kan bekrefte denne teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I skifter under Drammen kan det henne du finner noe av interesse? LenkeHer er flere navn som kan være klargjørende for slektssammenheng.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan Bodil, dette var eit spennande tema! Eg har no studert dei ulike innnleggi i kombinasjon med kyrkjeboki for Vågå, og eg finn følgjande:* Første kona til sokneprest Andreas Carsbrech, Boel Margrethe Grønbech, var fødd ?.8.1723 og døydde i Vågå ?.4.1748.* Andreas Carsbrech og Boel Margrethe Grønch fekk TO born:- Christian Carsbrech, fødd i Vågå ?.4.1746, døydde i Vågå ?.9.1750.- Helvig Marie Carsbrech, døypt i Vågå 19.6.1747, døydde i Vågå ?.5.1748.* So fekk Andreas Carsbrech og Christina Margrethe Garmann tre born i lag:- Johan Christian Carsbrech, døypt i Vågå 30.6.1750, døydde i Vågå ?.11.1754.- Boletta Margrethe Carsbrech, døypt i Vågå 3.12.1751, ukjend lagnad- Christina Margrethe Carsbrech, døypt i Hafslo 29.8.1756, ukjend lagnadEg er sjølvsagt svært interessert i opplysningar om lagnadane til dei to yngste borni her, men eg har òg ymse andre spørsmål, som kanskje du, Bodil, etter kvart vil ha svar på...:* På kva gard i Vågå budde kaptein Johan Christian Garmann?* Kva var det fulle namnet til kona til Johan Christian Garmann, Kirstina ....? Og kvar kom ho ifrå?* Christina Margrethe Garmann må vera fødd kring 1725-1728 og må då vera fødd i Nedenes der Johan Christian Garmann då tenestegjorde. Men KVAR i Nedenes kan huslyden ha butt?* Ymse tyder på at Boel Margrethe Grønbech hadde ei mor som heitte Helvig, og bryllaupet hennar med Johan Christian Garmann vart halde i Moss. I Moss budde Christian Grønbech med kona Helvig Kirstine Hass; dei fekk ein son Jens i 1725, so kvifor ikkje dotteri Boel Margrethe i 1723? Kva yrke hadde faren Christian og kvar hadde Christian og Helvig opphav ifrå?Dette vart mange spørsmål, men huslyden er svært so spennande...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Du er tydeligvis langt foran meg når det gjelder informasjon om denne familien. Som det fremgår ovenfor, er min antagelse at Boel Margrethe Grønbech var datter av Christian Grønbech i Moss (han var ifølge Terje gift tre ganger). Han behøvde imidlertid ikke ha bodd i Moss da Boel Margrethe ble født. Nå kommer du med ytterligere opplysninger som tyder på at min antagelser kan være riktige.Christian Grønbech var, ifølge Terje E Skrolsvik, f.9/7-1683 og var sønn Boel Johansdatter Hass gift med Hans Jensen Grønbech. Boel Johansdatter var igjen datter av Elsebeth (Elisabeth) Garmann (og Johan Hass), foreldre Johan Garmann og Boel Hermansdatter Reimnich.Jeg vet ikke hvor Johan Christian bodde i Vågå, letingen min etter ham startet like etter påske. Jeg vet imidlertid at han bodde i Holt omkring 1730, kanskje et par år før og et par år etter. Blant annet kjøpte han Langtveit Rønningen som han solgte videre igjen etter et par år. Han skal også ha kjøpt et par andre mindre eiendommer, men jeg antar at han kan selv ha bodd på Langtveit Rønningen, da denne eiendommen ligger ikke langt fra Kapteinshuset på Godderstad.Jeg aner ingenting om Kirstine og hennes opphav. Dersom paret giftet seg i Kristiansand, vil kirkebøkene derfra være forsvunnet i den store bybrannen. Den første datteren ble født ca. 1721 og jeg har heller ikke funnet hennes fødsel. Kirstine ville ha vært 40 år i 1730, så jeg går ut fra at Christine Margrethe må være født noe før.Navnet til den første datteren, Johanne Marie Elisabeth, kan imidlertid få tankene over til Barth slekten, eventuelt Vibe slekten. Kun i Vibe-slekten finner jeg alle navnene brukt sammen. Her brukes også navnet Johan Christian - uten at jeg derved er kommet noe særlig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Jeg var i Oslo i forrige uke og fant da en artikkel i NST om Understøttelse-Anstalten og dens norske innskytere. Blant dem var Andreas Carsbrech som gjorde et innskudd for sin kone Boel Margrethe Grønbech. Jeg skal gjøre et forsøk på å finne ut om noen av hans etterkommere kan ha søkt om understøttelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her er Christian Grønbechs copulasjon m. 1. eller 2. hustru Helvig Marie Hey(de?) 2. okt. 1718: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1717-1731), Kronologisk liste 1718, side 17.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7447&idx_id=7447&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Og her er Jens Christiansen Grønbechs dåp 26. okt. 1725 m. foreldre og faddere:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 1 (1725-1752), Kronologisk liste 1725, side 3. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Takk for opplysningene. Får forsøke å legge alt i sammen og kanskje man er så heldig å finne det man leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Jeg finner Kaptein Johan Christian Garmann innført som død i oktober 1760 i Vågå ministerialbok. Hans alder er da oppgitt til 66 år, hvilket vil si at han må være født ca. 1694. Lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Dette gikk visst litt for fort. På samme side i 1761 står Christine, fru capt. Garmann, oppført som død i april 1761. Spørsmålet er da - hva skjedde med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Bodil. De opplysningene jeg har notert på Christian Grønbech er at han var gift i Moss m ei gml enke som døde 1717,ingen barn. 2:i Fredrikstad.her var det barn, og 3:Trondhjem.Bør vel sjekke kirkebøker for Fredrikstad i aktuell tid. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Jeg har nå gått igjennom ministerialboken for Fredrikstad fra 1718 til juni 1724. Jeg finner ingen barn med Christian Grønbech og hustru Helvig som foreldre. Christian Grønbech er derimot fadder for Friedrich Grønbechs sønn Niels ikke så lenge etter bryllupet. Friedrich får også to barn senere, men her er ikke Christian Grønbech nevnt som fadder. Jeg finner ham heller ikke nevnt som fadder etter 1719 i Fredrikstad, men det er alltid en mulighet for at jeg ikke har sett godt nok etter. Friedrich Grønbech derimot ser ut til å være populær i så måte. Jeg tror derfor at Christian Grønbech i tidsrommet 1719 og ca. 1725 må ha befunnet seg et annet sted enn Fredrikstad og Moss. Det ville være meget underlig dersom Jens f. 1725 var deres første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Jeg ser jo nå at det er registrert kirkebøker fra Moss først fra 1725, så det er jo da ikke underlig at man kun finner Jens Grønbech.Helvig Marie står forøvrig med navnet Hess (Haess) ved dåpen til Jens i 1725.Ellers har jeg funnet en Jens Jensen Hess i Hafslo, Sogn, gift med Lucretia von Krogh. Andreas Carsbrech fikk som tidligere nevnt, sognepreststilling i her i 1754. Kjenner noen til om dette kan være familie til Johanne Sophie Hess gift med Fridrich Grønbech og Helvig Marie Hess gift med Christian Grønbech?? Jens-navnet finnes både blant Fridrich og Christians etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Så på konfirmerte i Moss. Helle Marie Grønbech konf. 30/9-1736 (16år ?). Hans Grønbech 16 år 1738, Bodil Margrethe Grønbech 16 år 1738, Maren Sophie Grønbech 16 år 1738 og Margrethe Grønbech 15år 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Her er etterlatte ifølge skifteprotokollen:Christian Hansen GrønbechIfølge Moss skifteprotokoll het Christian Grønbechs enke Beate Christine. De hadde barna Elisabeth Helvig Grønbech, Holger Grønbech og Poul Hendrich Grønbech. Fre et tidligere kull hadde Christian Grønbech barna Helle Maria Grønbech, Maren Sophie Grønbech, Boel Margrethe Grønbech og Hans Grønbech.Vi kan derved slå fast at Boel Margrethe Grønbech var hans datter og at forbindelsen til Garmann familien også er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Så fint at første forbindelse Grønbech – Garmann er klar. I mellomtiden har jeg sett litt videre på dette:Som n. (35) skal Fredrik Hansen Grønbechs hustru Johanne Sophie Johannesdatter Hess ha hatt tre søsken: Niels, Jens, Johanne Sophie og Christine Marie.Fredriks bror Christian Hansen Grønbech ble altså iflg. kirkeboka g. 2. okt. 1718 i Fredrikstad m. Helvig Marie Hey. Siste bokstav må være en avkuttet S.I Christian Grønbechs sønn Jens Christians dåp 26 okt 1725 er morens navn angitt som Helvig Kirstine Hæss, ikke Helvig Marie.Kanskje Christine Marie Hess, Helvig Marie Hes og Helvig Kirstine Hæs var en og samme person. Navnet Helvig har hun i hvert fall fra sin farmor Helvig Pedersdatter (ca. 1650 Østfold – e. 1700) g.m. rådmann i Fredrikstad -1680, forretningsmannen Niels Christensen Hess (f. ca. 1630 - skifte 18. mars 1700).De to brødrene Christian og Fredrik Grønbech var g.m. to kusiner, Fredrik som nevnt m. en datter av Johannes Nielsen Hess, og Christian m. en datter av Peder Nielsen Hess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Tusen takk for hjelpen Terje. Din informasjon var utrolig nyttig. Som du ser av skifteprotokollen overlevde alle de du nevnte barna du fant konfirmert, sin far.Jeg er imidlertid ikke kommet noe lenger vedr. barna til Christine Margrethe og Andreas Carsbrech - og heller ikke med Johan Christians og Christines opphav. Jeg har kontaktet Rigsarkivet i København, og muligens kan noen har gjort krav på understøttelse for de to pikene.Jeg har også kontaktet Statsarkivet på Hamar for å høre om det fantes et skifte etter Garmanns, og om det fantes formyndere oppnevnt for de to pikene. På Riksarkivet i Oslo fant man ikke noe militært skifte etter kaptein Garmann. Det ble jo også sagt i Lassens samlinger at Christine Garmann satt i små kår etter mannens død.Er det noen som har forslag å komme med her i hvilken retning jeg skal begynne å lete? Jeg er forholdsvis fersk i slektsforskning i forhold til mange som har holdt på i årevis og tar imot forslag med takk.Jeg er blitt gjort oppmerksom på at Johan Henrich Garmann oppholdt seg en tid ved Telemark/Vestfold. Men jeg føler meg slett ikke sikker på dette forslaget fra Thomle om at han er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Mange takk for innspill som må ha kommet samtidig med at jeg la inn det siste innlegget. Jeg har sjekket Hess-familien og sitter igjen med inntrykket av at Christine Marie og Helvig Marie (Christine?) Hess var to forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er spennande å følgja denne debatten, og særleg er eg glad for at ''bitane'' etter kvart kjem på plass. Men eg sit att med nokre spørsmål om Grønbech-ætti:* Kva YRKE hadde Christian Hansson Grønbech i Moss?* Kvar BUDDE Hans Jensson Grønbech = staden der Christian og søskerni hans VOKS OPP?* Kvar BUDDE Peder Nilsson Hess = staden der Helvig Marie (Kirstine?) Hess VOKS OPP?Elles vonar eg framleis òg at dei to døtrene etter Andreas Carsbrech og Christina Margrethe Garmann vil dukka opp, ein eller annan stad...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Om Christian Hanssen Grønbech (1683 - 1741) har jeg notert: Borger, Handelsmand, Moss. Rikest på Moss. Gift 3 ganger, enkemann 2 ganger. Barn i 2. ektesk.Gift: 1709 på Moss m. 'alderne Encke'; 1718 i Fr.stad m. Helvig Marie Hess 'Jomfru, fød i Fridrichstad, en forneme Borger Mands daatter, og hafde Børren med hende'; 1729 på Moss, Beatha Bierck 'Jomfru barnefød i Trondhiem'.Det mellom anf.tegn. er fra 'Familien Grønbechs Slægtebog / meddelt af E.A. Thomle' som er et særtrykk fra Pers.hist. tidsskr. med familiens egne nedtegnelser.Om faren har jeg (kopiert fra et el. annet sted = en kortversjon av hans hist.): Grønbech, Hans Jensen (Hanssen), født 1632 i Danmark. Kom til Drammen 1650. Tollfullmektig sammesteds 1657, skipsmåler 1661 (9. aug. 1662). Tidendeskriver i Drammen 20. april 1664 (69). Returnert til København 1680, hvor død før 5. mai 1683.Dette er visst fra genealogi.no - tolleroversikten.Han er omtalt bl.a. i Drammens historie.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.