Gå til innhold
Arkivverket

[#58626] De Galders gods

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Are, du uttaler deg så kryptisk i kveld. Vennligst kan du dechifrere, slik at også vi uinnvidde kan forstå litt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Douglas Adams? Hans 'Hitch-Hikers Guide to the Galaxy', hvor noen en gang spurte hva meningen med livet var (tror jeg, eller var det at annet spørsmål).Uansett satte de verdens største datamaskin på saken, og denne regnet i åresvis (var det tusner av år), og endelig kom den frem til at svaret var 42. Men da hadde det gått så lang tid, at ingen lenger husket spørsmålet.Og mens vi venter på at alt lys skal gå opp i alle verdens hjørner, trekker de spesielt interesserte seg tilbake til det som kun finnes mellom stive permer. Dette av frykt for å pådra seg genealogisk cyber-allergi av den aller verste sorten, den som handler om avmakt i møte på den tastede tanke.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Per Nermo

Såvidt jeg forstår var Christoffer Tønnesen Galde (c1555?-c1632) g.m. Birgitte Danielsdatter Bildt, og hans farbror Christoffer Gautsson Galde (c1515?-et1553) g.m. Birte Clausdatter Bille. Det var altså førstnevnte som ble saksøkt i 1622 om odelsgodset etter halvsøsteren Berte.Og såvidt jeg forstår var det Else Tønnesdatter Galde (c1570?-c1635?) (g1. m. Wedege von Jasmund og g2. m. Sigvard Gabrielsen Akeleye) som i 1617 overdro sitt gods (Nygård i Tune) til kronen og som ved avtale med kongen var årsaken til at godset hun ca.1633 arvet etter sin bror Christoffer Tønnesen Galde også gikk til kronen, inkl. Galle-godset på Sunnmøre.Det ser etter dette ikke ut til å være riktig som Bjørn J. Dale sier at det var denne Else's grandniese og navnesøster Else Tønnesdatter Galde som overdro Galle-gods på Sunnmøre til kronen. Hun var altså (hvis hun fantes) iflg. BJD sønnedatter av Christoffer Tønnesen Galde.Er det etter dette grunn til å anta at denne 'grandniesen' og hennes far 'Tønne Christopherson Galde' han ses bort fra ? (eksisterte de ?)Hvilke barn hadde ev. Christoffer Tønnesen Galde (c1555?-c1632) og Birgitte Danielsdatter Bildt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har en Tønne Galde som var gift med Abelone Vincensdatter Lunge, men jeg har kun Mads som sønn på disse. Var Christoffer Tønnesen Galde en sønn av disse? Jeg har Mads Tønnesen Galde født ca 1545 som en av mine mulige forfedre gjennom mulig datter Abelone som var gift med Jens Olufsen Mechlenborg. Det er vel noe omdiskutert om de slektsmessige forbindelser her? Ellers kan jeg ikke bidra med noe særlig her, men bare lære av debatten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christoffer var (som der framgår i debatten) en yngre halvbror av Mads (og Berte), fra Tønnes' 2. ekteskap med Vibeke Jochumsdatter Beck (død 1606). Christoffer hadde helsøsteren Else.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er nok en stund siden jeg har lest de tidligere innleggene her, og så ikke at svar på det jeg spurte om sto i innlegg 43 her. Nå har Tønne Christoffersen Galde fått både kone nr. 2 og 2 barn til i forhold til det jeg hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Gjelder Christoffer Gauteson åby d. ca 1555 g. Birgitte Clausdatter, Bille Åby.I 1399 pantsatte Greip Ivarson div. eiendommer til Gaute Erikson, bl.a Hauso i Ullensvang.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=1691&s=n&str=>LenkeIht Are Gustavson på Hardangerseminaret aug.2008, skal også fru Kristina Nicolasdatter 1379 (Rane Jonsons ætt) g. Jens Erengisleson Hjerne ca 1348-1376 ha eid i Hauso.Hartvik Krummedike (1443-1478) eide i Hauso. Det kan selvfølgelig være at Greip Amundson, en annen eier i Hauso også kan ha pantsatt jord i Hauso, iom at han betalte 120 mark i bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Karin, det er ingen som har funnet ut hvordan slektskapet var mellom de ulige grenene av slekten Galle. Christoffer Gautessons farfar, Svein Galle, er kjent fra 1471. Denne Svein bør være en sidegren av Vestfold-linjen til Galle, der fornavnet Svein anvendes (Svein Rolvsson ved midten av 1300-tallet, far til Nikulas). Svein Galles far oppgis i en likpreken på 1600-tallet som Poul Galle, men noen ved dette navnet er ikke funnet i kildene. Navnet kan være feil. Svein Galle behøver heller ikke være av en agnatisk linje av Vestfold-linjen men kunne også være en kognatisk linje. Men Svein Galles og sønners våpen taler for at han er en Galle agnatisk. Jeg vet altså ikke om noen begrunnede forsøk på å knytte disse slektslinjene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Karin (58)Det er interessante opplysningar du kjem med her, men det er eit par ting som er uklårt for meg.Innleiingsvis nemner du Christopher Gautesson (Åby) d. 1555. Eg går frå at dette er son til Gaute Sveinsson Galle, som hadde som morfar, Gaute Nilsson Kane.1. Er det slik å forstå at Christopher Gautesson (Åby) også eig noko i Haus?2. Denne Gunnar Jonsson Bringsvær, - kan du seia noko meir om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 59Takk for svar. Kan det være noen forbindelse til Peter Sveinson Galte,nevnt 22.09.36? Han bruker galten i våpenet, jf.NS nr.318[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?bind=4&rnr=1207>LenkeHan har blant annet eid jord i Håkons KjølstadLenkeFinnes det noen kjente forbindelser mellom Peter Sveinsson og andre galler på Østlandet?Finnes det noen Sigrid Aslaksdatter Bolt på beg. av 1300 tallet?Hei Finn.Christoffer Gauteson eier i Hauso iht opplysninger gitt av Are Gustavsen som ref.til Stattholderarkivet.Gunnar Jonson Bringsvær finnes det skrevet mye om, i dette forumet finnes han omtalt i tema 62767, jf tema om Asdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin, jeg har ingen kjennskap til at personer ved tilnavn og / eller slektsnavn Galte (Galt, Galtung osv) er i slekt med Galle (Galde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei igjen Karin og takk for orienteringa, men Gunnar Jonsson Bringsverd vart eg ikkje særleg klokare på. Eg går ut frå at han er ein annan enn rådmannen i Bergen med same namn.Elles er det jo interessant at Hartvig Krummedike, Hr. Gaute Eriksson og ein muleg etterkomar etter Adalis Erlingsdoter ser ut til å ha ått i same gard. Det er jo ikkje den einaste garden at dette er tilfelle.Eg har fleire gonger i ymse debattar lagd fram ei hypotese om at Gaute Nilsson Kane var gift med ei dotter av Ivar Trondsson i Aspa og at etterkomarane hans på den måten var å finna i odelsrekkja etter Adalis Erlingsdotter. Vidare går hypotesa ut på at Ingeborg Erlingsdotter gift med Nikolaus Galle var syster til Adalis.Som kjend hadde Nikolaus og Ingeborg ei dotter, Sigrid som vart gift med Markvard Buk som igjen hadde dotra Katarina gift med Hartvig Krummedike. Katarina hadde born med Hartvig som døydde etter mora slik at borna arva mora og Hartvig borna då dei døydde (utan eigne livsarvingar). Då Hartvig døydde ville odelsgodset etter Katharina gå attende til næraste arving i odelsrekkja. Dette kunne vera Ivar Trondsson i Aspa. Han veit vi levde lenger enn Hartvig Krummedige.Om Gaute Kane Nilsson (til Strøm) var gift med ei dotter til Ivar Trondsson, så ville også dottersønene hans kunne vera arvingar til noko som tidlegare hadde vore Krummedigegods.Så eigentleg underbyggjer dei opplysningane du kjem med her dei tidlegare framsette hypotesane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Karin - du skriver i (61):'Personlig tror jeg han er g. med en datter av Asle Bengtsson, men finner ikke noen kjappe ref.i RN'.Hva begrunner du det med?Ellers står det kloke ting om Gunder Jonsson Bringsværs slektsforhold i Per Holte Rosenkildes artikkel 'Karen von Ansbachs morsaner' i Ætt og Annet (Grenland Ættehistorielag) årg. 27/ utg. 71 (2006).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Takk ToreElin Simonsdatter g. Brynjulv Eilivsson hadde en part utskilt fra Hauso.LenkeDatteren til Eiliv Brynjulvsson, Elin E g. Torbjørn Halvardsson, hvis datter Sigrid g Ossur, erklærte Gaute og brødrene for sine arvinger. Er det far til Christoffer, Gaute Sveinson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 64Jeg har nevnte hefte, kjøpte det nettopp pga av artikkelen.Jeg har ikke tid til å begrunne det nå, for da må jeg finne notater. Men gjelder egentlig forbindelsene til Vinje i Telemark, jf Reidar Borgarson, Gunnar Jonson og Skjeldulf Anundson salg til Svein Arneson, m.m.samt salg av noe jord på Gol j.f tema Rike Torstein Askjellson. Er Anund det samme som Amund/Ogmund?Greip Amundson kan være sønn av en Amund Olafson, jf. ref. 35 i nevnte artikkel om Gunnar Jonson som kjøpte Nødingen av Ogmund Olafson i 1448, NHD III side 96. Hvis årstallet 1448 er riktig, må det vel være snakk om en annen Gunnar Jonson? Ref. Per Holte Rosenkilde: Karen von Ansbachs morsaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin, du teppebomber denne tråden med navn og kilderlenker, men jeg vet egentlig ikke hvilken retning du beveger deg eller hva du vil ha ut av initiativet ditt.Er det eierforholdet til Haus du vil oppklare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg tror jeg får oppklare et par misforstelser. Når det gjelder eierskapet til Hauso, så er det riktig at dette er knyttet til Christoffer Galle som døde ca. 1555. Godset gjenfinnes i en jordebok over Galle-gods fra ca. 1625. Dette gjelder altså Hauso nord for Aga, og ikke Huse som befinner seg på platået bak Kinsarvik på andre siden av fjorden.Under mitt innlegg på Hardangerseminaret kom jeg inn på flere østlandske jordeiere som satt med gods i Hardanegr, deriblant Hartvik Krummedike og Gunnar Jonsson (Bringsvær). Ingen av disse kan imidlertid knyttes til Hauso. Hartvik har blant sitt gods bl.a. storgården Huse ved Kinsarvik. Gunnar Jonsson kan ha hatt (dvs det er han etterkommere som positivt sitter med godset) Hardangergods som befinner seg andre steder i fjorden- Det er Aksnes i Vikør, Sætveit i Jondal, samt Ålvik og Ytre Ålevik som ligger lenger inn i fjorden. Altså ingen Hauso.Kristina Nikolasdotter skal også knyttes til annet gods enn Hauso. Jo Rune Ugulen har redegjort for hvilket gods dette er i NST (2004) og i sin doktoravhandling.Det er dermed ikke grunnlag for å koble Hartvik Krummedike opp mot Galle'ene. Altså ingen kobling mellom den eldre og yngre slekt Galle.Hva som derimot er interessant er Greip Ivarsson pantsetting av Hauso til Gaute Eiriksson. Her kan det ligge et utgangspunnkt for videre forskning.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei AreTakk for oppklaring. Da har jeg notert feil. Min interesser i dette temaet gjelder ikke Huse, eller det kjente Hardangergodset til Gunnar Jonson Bringsvær. Kun Hauso, nabogården til Jåstad.Men jeg opprettholder min hypotese om at Greip Amundson, er sønn av en Amund Olafson.Og mitt spørsmål gjelder, hvem er arvingene til Sigrid Torbjørnsdatter. Finnes det hypoteser?.Selvfølgelig kan det være så enkelt at Gaute Erikson overlater alt han eide i Hardanger/Kvinnherad til sin søster g. Kane, men det kan jo også finnes alternative løsninger.Til Tore. Jeg stiller bare spørsmål om noe som jeg tutler på med når jeg har behov for å slappe av med noe annet enn hverdagssysler. Christoffer Galde, som jeg da regner med kan være Christoffer Christoffersen, eier også i andre eiendommer i Hardanger iht skattematrikkelen for 1647. Feks i Børve der Solve Olafson makeskiftet med Håkon Erlingson i 1446.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siste Christoffer Galle kan isåfall ikke være etterkommer til Christoffer Galle som døde 1555.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ok, men hvorfor skulle det stå på Kong. Maytz wegne, aff S. Welb. Christoffer Galdes gods, nesten 100 år etter hans død?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Christoffer Galle som vi har jordebøker etter (og jordegodsopplysninger for) fra 1620-årene, var sønn av Tønne Galle, noe som kommer frem av tidligere innlegg i denne tråden. Og som forøvrig er overveldende mange ganger fortalt i den genealogiske litteraturen. En kartlegging av opphavet til hans jordegods er et bra prosjekt, hvis det er det man ønsker. Jeg antar den jobben er enkel, og sikkert allerede utført av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Kilden er Skattematrikkelen 1647 for Hordaland. Det var nytt for meg, da er det Christoffer Tønnesen som er eier i 1647.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt var ikke Christoffer Tønnessen eier i 1647. Da var han jo forlengst død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.