Gå til innhold
Arkivverket

[#58626] De Galders gods


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Jordeboken knyttet til Åby fra 1620-tallet reflekterer trolig forhold som kan skrive seg et stykke tilbake på 1500-tallet.Jeg tror ikke dete godset er skikkelig kartlagt. På den annen side så er det vel mye av Galle-godset som er modent for ekstensiv analyse. Spørsmålet dreier seg nok mer om hvem som skal foreta dette og hvordan det hele skal finansieres. Snakker vi om et årsverk eller to?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg kan vise til mitt innlegg 21 ovenfor, datert 14. april 2008, der jeg mener det smarteste er å lese den mest aktuelle faglitteraturen først og stille spørsmål etterpå, og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Are (76), det skulle være en enkel og rask sak å transkribere de antuelle jordebøkene for slekten Galle. Ca en time arkivarbeid per jordebok. Skal vi gjøre det senere i sommer ? Jeg får ikke tid før i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Karin, i innlegg 71 skriver du: ''Ok, men hvorfor skulle det stå på Kong. Maytz wegne, aff S. Welb. Christoffer Galdes gods, nesten 100 år etter hans død?.''Fra hvilken kilde stammer sitatet ditt (Kong. Maytz wegne, aff S. Welb. Christoffer Galdes') ? Og når og slutter du ''100 år'' du skriver om. Altså 100 år fra når til når ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Nærmere 100 år fra Christoffer Gauteson døde ca 1555 til 1647. Jeg forholder meg til at det er den nevnte Christoffer Tønnesen, så fremt det ikke er snakk om en ansamling av gods på samme måte som Finnegodset, Giskegodset o.l Når jeg får anledning til en ny tutledag, vil jeg prøve å se om det finnes noen Galde eiendommer, som ikke stammer fra Vincent Lunge.Til 76 og 77. Jeg gleder meg til de transkiberte jordbøkene, og satser på at de blir lagt ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg satser ikke på at de legges ut på nett. men blir trykt, når den tid kommer.Karin, du nevnte i innlegg 69 en Christoffer Christoffersen (Galle) - har du forlatt dette navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Her er den første sida frå adelsjordeboka i Statthalderarkivet som omhandler De Galders gods. Christopher Galle til Urembs gods er ført rett etter Rosenkrantz-godset på Nordmøre. Jordeboka er ført av Rasmus Lauritzen, fogd for Rosenkrantz-arvingane (etter Jacob Rosenkrantz) og Thage Thott. Rasmus Lauritzen har også førd adelsjordebøkene for Giske og Rosenkrantz.Kjeldereferansen er: RA, Jordebøker i Statthalderarkivet 1624-26, DIX 5.Det eg lurar på er om det går an å få hjelp til å identifisera desse gardane. Det er sagt at godset ligg nordafjeldsk, men det tyder nok i all hovudsak Vestlandet etter det eg kan sjå.Sidan det er såpass mange vestlendingar som følgjer med på digitalarkivet, så er det sikkert nokon som dreg kjensel på dei gardane som he er er opplista.

bilete7184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Finn (84):Kanskje du burde legge inn en transkripsjon av den samme siden, slik at flere kan være med å identifisere? Det sikkert ikke alle som klarer å tyde teksten du har lagt inn.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om det er nokon som har vanskar med å lesa den gotiske skrifta så står det vel om lag som følgjer;Nu Eptherføllger di Jorder som Erlig och Welb(oren) Mannd, Chrestoffer Galle thill Vremb, haffer giffuett mig sin fuldmachtt paa her Nordenfields. Udschreffuen eftter den Jordebøigh som hans welb. Sielfffer haffer Mig thillstillett.

bilete7185.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det var raskt levert, kan supplere spørsmålstegnet ditt med: «3. ß. i peng.», altså 3 skillinger i penger.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

glemte å si at Kjellesvik i dag hører til Vindafjord, men i gamle Ølen kommune som hørte til Hordaland til for få år siden. Ølen ble innlemmet i Rogaland, og en del av Vindafjord kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Tore. Ja, naturlegvis må det vera ein c.Arnfrid - kjempeflott! Tusen takk! Da er vi i gang. Har du dei trykte skattematriklane for Hordaland frå 1647. Der går det kanskje an å få stadfest at identifikasjonane dine er rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Bygdeboken for Fana har ang. Nedre Brattland:Landskyld 1625: 1 laup smør, 1 tønne malt, 1 får.Tilhørte Nonneseter Kloster i senmiddelalderen, overtatt av Vincent Lunge i 1528 (sammen med resten av klosterets jordegods). Så skal den ha blitt overtatt av Tønne Galde som var gift med en datter av Vincent Lunge. I 1640-årene heter det alltid at gården er 'de Galders gods'. Deretter overtar Stattholder Hannibal Schested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Kjell-Arne Mellum. Denne identifikasjonen av Brattland ser ut til å vera heilt grei.Førebels har vi det da om lag slik som i den vedlagde tabellen.

bilete7186..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sagstad og Hausdalen er der flere steder, bl a finner vi begge gårdene i Faba, men om det er dit vi skal aner ikke jeg. Kanskje der står noe mer i Fana-boken, Kjell-Arne, under de gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Arnfrid så langt!Når eg meinar at gardane ligg på Vestlandet (sørom Statt) så er det mest fordi huder og skinn ikkje var noko landskyldeining lenger nord. Det var vel mest berre smør og fisk det gjekk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Her er det som står om Kjellasvik i Bygdebok for Ølen II (Anders Haugland 1986):Det var Finne-ætta på Voss som eide garden i 1326 etter et diplom datert Bergen 13.5.1326:LenkePå 1600-tallet var det ”de welbyrdige Galles Godts” inntil ca 1650 og i 1660 ble garden kjøpt av biskop Jens Schieldrup i Bergen.I 1680 var det bøndene på Kjellasvik som eide jorda,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(97) Mulig, finner ike noen gård som starter med Tu hos Rygh som skulle være mer sansynlig. Men hva er etymologien, mon tro, til Ture? Kan det være Tore, slik at vi skal til et gårdsnavn som starter med To....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det som Øystein Ask skriv om Kjellasvik skulle vel stadfesta at Arnfrid har funne fram til den rette garden.Gløymde i farta denne oversikten over Gallegods i niande bandet av Norske Rigsregistranter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.