Gå til innhold
Arkivverket

[#58626] De Galders gods

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK, har bestilt Skattematrikkelen for 1647 for Rogaland og S&F. De pleier å komme raskt fra Ringstrøms antikv. Hordaland har de til utlåns på BOB, så den kan jeg låne der, men Karin har den, så det er vel ikke nødvendig.Lars Ove, jeg tar imot bildene av Bergs bok, hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tror vi snart må få publisert Adelsprosjektets adelsgodshistoriske katalogene på internett. F eks på www.genealogi.no med oppstart senere på året (høsten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Håper av noe av dette med adelsprosjektet også blir å finne i Norsk Slektshisstorisk Tidsskrift eller geneologen. Det er greit med internett, men jeg vil også gjerne ha noe utenfor internett. Ellers går det raskt med antall innlegg her ser jeg, og jeg som blir borte fra 22.06 til 29.06 får sikkert mye å lese når jeg kommer tilbake fra landsfestivalen i gammeldans på Geilo. Siden jeg har slektsforskning i dette området, skal jeg også få med meg noe om det(og jeg har jo også noe fra middelalderen i dette området blant annet Busnesætta på 1400-tallet, men det er en annen historie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (177)Ja. Godt å se at at Internett-publisering også er blitt et godt og det beste alternativet for noe av ditt arbeid.Om man må betale et abb. på kr 300,- til NSF for å få tilgang, er småpenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise (178): det dreier seg om kildetekster og regester av kilder. med andre ord ikke den typen innhold som passer i NST.Lars Ove (179): ja, da må det bli en webpublisering som krever et medlemskap. Småpengene er nødvendig for at tjenesten kan driftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler fra personnavnregisteret:[Velb.] Berte Galle: 1625: nr. 37c, salig, gods i verge hos Christoffer Galle. 1665: nr. 302 gods i arv til velb. Kirsten Bildt og Gregorius Brockdorf[Velb.] Boel Galle. 1648: nr. 204 bygde opp Sønderbø til residens for 20 år siden sammen med velb. Anders Blome.Velb. Christoffer Galle til Vrem 1625. 1611: nr. 01 i Båhus len / Vigen. 1612: nr. 02. 1625: nr. 04, nr. 05, nr. 36, nr. 37 arvet sal. Lisbet Galle, nr. 38, nr. 66.[Velb.] fru Else Galle til Nygård 1612, salig Wedie von Jasmunds. 1612: nr. 02. 1639: nr. 156 salig.de Galler: 1639: nr. 156. 1665: nr. 309 besatt Tom, skifte 1646.Velb. Gaute Galle til Nørlund 1625: 1625: nr. 04, nr. 05, nr. 40. 1647: nr. 187 velb. fru Hedvig Marsvin (Jørgensdatter) [til Tom], salig Gude Galles.Velb. jomfru Kirsten Ellen (Elin) Galle: 1648: nr. 190, nr. 194 forvalter Peder Jørgenssønn, nr. 241.Laurits Galle: 1625: nr. 74, landbo på en av gårdene til Laurits Jørgenssønn til Strøm.Lisbet Galle, gift med salig Jørgen Friis: 1625: nr. 37b salig, arving Christoffer Galle.Oluf Galle til Tom 1611: 1611: nr. 01. 1612: nr. 03 av hans eget og barns gods samt forlening.Oluf Galle: 1625: nr. 74 landbo på en av gårdene til Laurits Jørgenssønn til Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tor (174) m.fl.Du nevner flere adelsjordebøker som trolig de fleste av oss amatører har lite kjennskap til, bl.a. Vincentz Lunges jordebok fra 1530-tallet. Den omtaler du som den skal være trykt. Er det en norsk eller dansk utgivelse og når og hvor ble den utgitt i tilfelle. Er det flere enn Hartwig Krummedikes og Vincentz Lunges jordebøker som er utgitt av adelsjordebøkene i Norge? Og går det an å få en oversikt over de som ikke er utgitt, og jeg tenker da mest på tiden før 1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Finn (182):Adelsjordebøkene som Tore nevnr er i all hovedsak utrykte og fra 1600-tallet (Statholderksbet etc). Årene 1625, 1639, (1648) og 1661 ble det foretatt registreringer. Mye av dette kildetilganget er omtalt i Tor Weidlings doktoravhandling fra 1996.Det som er trykt, er å finne i serien 'Norske Regnskaber og Jordebøger', som er kommet i 5 bind fram til 1972 (noen få 1500-talls bøker, bla. Karl Knutsson fra ca. 1520 og Vincens Lunge fra ca. 1535).I tilegg kommer manuskriptet som inneholder Hartvik Krummedikes jordebok. Bildet Lars Ove har innlegg (171) later til å være fra den forvanskede utgaven som ble trykket i 'Samlinger til det Norske Folks Sprog og Historie' på 1830-tallet. En nær diplomatarisk utgave finner vi i Minneskriftet over Sophus Bugge fra 1908, ved Albert Kjær. Dette er den hittil beste. Så er det den historie-faglig anlagte versjon til Benedictow fra 1970. Sistnevnte har dessverre ikke gode nok kvaliteter mht kildetrohet og godsanalyse.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vincens Lunges jordebok 1535 er trykt i NRJ. I samme serie finnes Knut Knutssons (Båt) jordebok ca 1519.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are (184) - du kan ikke felle en slik dom over Benedictows arbeide uten å være mer spesifikk. (Useriøs kritikk, med andre ord.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn (182): ja, det finnes en slik oversikt. Jfr mitt innlegg 181. Det er nettopp denne oversikten - med regester av alle jordebøkene - som jeg tenkte at vi skulle publisere påm www.genealogi.no. Jeg husker ikke anntallet kilder til ca 1650. Men for tiden 1611-1778 dreier det seg om ca 800 dokumenter, bestående av jordebøker, jordeboksregistre, skattelister over beskatning av adelsgods og statlige fortegnelser over setegårder og adelsgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore (186):Klart jeg kan, siden jeg har gjort meg bruk av boken i en viss utstrekning.Men vil noen ha en utdyping, så kan man jo gi seg i kast med forskjellene mellom Kjærs kildeutgave og hvordan Benedictow har utnyttet dette eller ei.Den manglende jordegodsanalyse, går på at den ikke er foretatt fullt ut, dvs at det fortsatt er mye å hente i en dikron analyse.Benedictows arbeide står seg på behandling av ulikt prismateriale og han gir jordeboken et historisk perspektiv, som den første (og kanskje hittil eneste??).Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg i mitt hovedfagsspesiale over Kastelle augustinerkloster gitt et diakront kadaster over eiendommene. Kanskje første gang det gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har med andre ord drevet prosopografisk forskning ? Dette burde du snarest publisere, Finn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, jeg prøvde jo å få avhandlingen antatt hos et forlag, men jeg fikk et brev tilbake der de hevdet at de tvilte pa at jeg hadde vært i Venedig i 1350. Siden har jeg ikke prøvd, skjønt det er jo en evighet siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg har nå funnet fram Vincents Lunges Jordebok som er trykt i NRJ fjerde binds annet hefte s. 469 ff, utgitt i 1906. Hr. Lunge hadde et stort jordegods, og mange av gårdene i Gallegodset finner en her. Detaljene kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Vedk. H. Krummedikes Hardangergods.Kan noen angi i smør gaven i Hallanger, Ulvik, fra Gaute Isakson og Ingebjørg Jonsdatter til Reidar Dagfinnson og jomfru Sigrid ( Aslaksdatter)LenkeMvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Karin (196)Andre med større kompetanse kan sikkert svare deg bedre enn jeg kan på ditt spørsmål.Jeg vil et øyeblikk tilbake til Børve i Ullensvang.Jordeboka til V.L. (Vincents Lunge) viser at han eier en part i denne gården (inkl. Sandstå som nøyaktig tilsvarer det som er oppgitt for Gallegodset i 1625 og 1649.En må da kanskje ha lov å anta at denne Galleparten er kommet fra Vincents Lunges gods. Men hva med denne Kristoffer Gøye. Han eier også i Børve, og i følge innlegg (167) og (168) så eier han adskillig mere enn Galle. Hvor er denne jorda kommet fra? Er det noen som kan sette opp en enkel anetavle for denne Kristoffer Gøye, slik at vi kan se hvilke muligheter som kan finnes for eventuell arv. Jeg forstår det slik at han er blant Eske Billes arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Ser at dere fått henvisningen til Vincent Lunges jordebok. Glemet nok å si i mitt forrige innlegg at man ikke kan se bort fra at Vicnets også kan ha skaffet seg eiendommer utenom Nonneseter kloster og arv fra Austrått. For på Østlandet var han jo en betydelig kjøper/utpresser.Så arvegangen til Christoffer Gøye (1584-1652): Han var sønn av Mogens Gøye (død 1615) - omtalt som lystige Mogens - og Hilleborg Krafse. Hilleborg Krafse var datter av Eiler Krafse (1524-1599) og Hilleborg Esgesdatter Bille(død 1602) som igjen var en datter av Esge Bille (d.e.).Kjell Bråstad nevner også i sin hovedoppgave at Christoffer Gøye fikk hånd om Urnes og et stort tilliggende gods i 1640 da det var et skifte mellom arvingene etter Esge Bille. F.eks. i adelsjordebøkene 1624 er det da også angitt at det var salige Esge Bille som var eier av dette godset. Jf. mitt innlegg i debatten om Brunlagodset, hvor jeg peker på at Brunla og mye tilhørende gods gikk fra Esge Bille d.e. til Jørgen Bille og videre til Esge Bille d.y. (Jørgensen). Peder Iversen på Fritzø må ha fått hånd om Brunla og tilhørende gods på Østlandet og Sørlandet ca. 1610, mens altså Urnes og Vestlandsgodset vandret til Christoffer Gøye.NB Mye av det slektshistoriske for danske adelsslekter kan man finne på nettet. Søk på google etter 'dansk biografisk lexikon', så finner man den digitaliserte utgaven på runeberg.org.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Tor for orienteriga!Ja, jeg burde ha tenkt på Runeberg, men hodet virker ikke like godt bestndig ;-). Berit Frank Pagh la forresten inn en lenke til Runeberg i debatten om Brunla.Ser av Runeberg at den omtalte Mogens (den lystige) Gøye (Gjøe) også hadde Allehelgens gods i forlening ca 1595. Ellers var vel Christoffer lensmann over Nedenes len.Når det gjelder godset sønnafjellsk, så er det i jordeboka (1535) oppgitt at det var kjøpegods anskaffet etter at Vincents og Margrete ble gift.Når det gjelder arvegodset etter Katarina markvardsdatter Buk, så kan jeg ikke skjønne at alt har gått riktig for seg. I tilfelle må det være slik at Henrik Krummedike har kjøpt mesteparten av odelsgodset tilbake etter de riktige arvingene etter 1476. Men kanskje det finnes tråder som vi enda ikke har fått øye på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tror vi kanskje skal være litt tålmodige når det gjelder Krummedikes gods.O. J. Benedictow arbeider med et nytt verk, og det blir ferdig i løpet av 2009.Jeg har noe av utkastet, men det kan jeg ikke publisere ennå. Men kanskje kommer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg vil tro at flere enn meg gleder seg til å lese Benedictows nye verk om Krummedikegodset, Lars Ove.Ellers ser jeg at Vincents Lunge eier i Frønes også, ikke bare Børve. Lanskylda på parten hans er 1 laup salt.Andre gårder som han eier part i i Ullensvang er; Hawssatwett, Hwalness, Naa og Espinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.