Gå til innhold
Arkivverket

[#58641] Vestlandets nordligste punkt; Nord-Vestlandet, Sør-Vestlandet

Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Sunnmøres nordligste punktNordspissen av øya Fjørtoft i Haram kommune er det nordligste punktet på SunnmøreKommunens fre store øyer kalles NordøyaneDet nordligste punktet på fastlandet ligger litt øst for Eik i Haram kommune, ved kommunegrensen til Vestnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Møre og Romsdals historie er i grove trekk følgende: I 1662 vart Romsdals Amt oppretta. Det bestod av Nordmøre Fogderi, som før hadde ligge direkte under Trondheims len, og Romsdal Fogderi, som var direkte videreføring av Romsdals len. Sunnmøre var ikke med.Fra 1671-75 låg Sunnmøre Fogderi under Romsdals Amt, men fra 1675-78 var Sunnmøre Fogderi og Nordfjord Fogderi eget amt, fra 1679 innlemma i Bergen Stiftsamt. Fra 1689 vart Sunnmøre Fogderi permanent med i Romsdals Amt som i 1919 ble til Møre Fylke. Navnet skapte strid og har siden 1.juli 1935 vært Møre og Romsdal Fylke.'Årle i old' var vel heile strekninga langs kysten av fylket kalla Møre (havlandet). Det er vel ikke tvil om at under folkevandringstida strømte raumane til, 'Raumariket', Romsdal østfra. Men det har nok vært folk i Romsdal lenge før den tid. Det viste vel utgravingene i forbindelse med Ormen-utbygginga på Gossen i Aukra kommune, der de fant menneskekranie fra lenge før den tid. Jeg husker ikke i farten hvor mange tusen år tilbake i tid det stamma fra. Etter dette funnet kan vel romsdalingene like godt ha kommet inn fra havet om de hadde fartøy til det(det siste var vel en drøy påstand)?En ting er i alle fall sikkert, og det er at det har vært 3 forskjellige folkeslag i dette fylket. Men årtidene har gjort at de har fått mye til felles også. I grensestrøka var det mye giftermål over fjell og fjorder, og siden kommunikasjonsmulighetene ble større, har de jo blanda seg mer utover hele fylket, ja, fra andre fylker og utlandet også.Hilsen en romsdaling, som har hatt det trivelig på Sunnmøre størstedelen av livet, men engang romsdaling, alltid romsdaling. Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Romsdals nordligste punktDet nordligste punktet i Romsdal (fastlandet) finner vi i Fræna kommune, litt øst for Hustad. Det ser ut til at det nordligste punktet er i Nordneset evt ved kommunegrensen til Eide i østKvitholmen fyr tilhører Eide kommune (og er dermed på Nordmøre). Vest for fyret ligger noe små holmer som tilhører Fræna. Holmene er enda lenger nord enn punktet på fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

VESTLANDETS NORDLIGSTE PUNKT :4 aktuelle kandidatera) Hvis hele Møre og Romsdal er en del av Vestlandet, så er det nordligste punktet - Tjeldbergodden (beliggende i Aure kommune, Nordmøre) inne på fastlandet like vest for fylkesgrensen mellom Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal - Nordspissen av øya Smøla ligger lenger nord enn Tjeldbergodden. Nord for Smøla ligger noen holmer, bl a Veiholmen, med Haugjegla fyr som er det nordligste byggverket i Møre og Romsdal fylkeb) Hvis Nordmøre IKKE er en del av Vestlandet, så må vi bevege oss til Romsdal for å lete etter Vestlandets nordligste punkt. Her finner vi - Det nordligste punktet i Romsdal (fastlandet) finner vi i Fræna kommune, litt øst for Hustad. Det ser ut til at det nordligste punktet er i Nordneset evt ved kommunegrensen til Eide i øst - Kvitholmen fyr tilhører Eide kommune (og er dermed på Nordmøre). Vest for fyret ligger noe små holmer som tilhører Fræna. Holmene er enda lenger nord enn punktet på fastlandetc) Hvis også Romsdal faller tenom definisjonen av det som er Vestlandet, så havner vi på Sunnmøre - Nordspissen av øya Fjørtoft i Haram kommune er det nordligste punktet på SunnmøreKommunens fire store øyer kalles Nordøyane - Det nordligste punktet på fastlandet ligger litt øst for Eik i Haram kommune, ved kommunegrensen til Vestnesd) Hvis hele Møre og Romsdal fylke IKKE kan regnes som en del av Vestlandet, så må vi krysse fylkesgrensen til Sogn og Fjordane for å lete etter Vestlandets nordligste punkt - Punktet skulle da bli Honningsvåg på Stadlandet i Selje kommune (også det nordligste punktet i Sogn og Fjordane fylke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Ti innlegg (27) Møre (havlandet)Det er jo en utrolig navnelikhet med italiensk *mare (= hav) !Hvis raumane kom østfra (fra det som er dagens Romerike i Akershus), så må vi kanskje regne Romsdal som en del av Østlandet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Gode Celvin og alle andre,I historisk tid høyrte Sunnmøre til Gulatingslagen, Romsdal og Nordmøre til Frostatingslagen, i samsvar med dei seinare og velkjente kultur- og dialektgrensene.Før den tid kan det ha funnest ein eigen Mørelag, kanskje med Tingvoll på Nordmøre som midtpunkt. Dette lagområdet kan ha strekt seg fra Stad i sør til (og med?) Namdalen i nord og jamvel ha omfatta Orknøyane, Shetland og Færøyane. I så fall kan det ha dreidd seg om eit eigentlig havland (av mare på latin), eit Møre.No burde det vel seie seg sjølv at eit Sunnmøre og eit Nordmøre opphavlig må ha utgjort eitt område Møre, og at det i dette området ikkje kan ha rådd nemneverdige kultur- eller dialektskilnadar. Skillet, eller grensa mellom Sunnmøre og Nordmøre må ha vore fjellet Stemshesten ved Hustadvika, der dagens grense mellom Romsdal og Nordmøre går (trur eg). Det vi no kaller Romsdal kan såleis godt ha vore del av Sunnmøre, slik Fosen var del av det opphavlige Nordmøre. Det vil seie at Fastlands-Møre kan ha bestått av 48 skipreide med ei folkemengd på nær 70.000 menneske. I tillegg kom kanskje ei rekke skipreide på vesterhavsøyane, kanskje 16 i alt, slik at heile 'Møre' kan ha omfatta 64 skipreide med ei folkemengd på vel 92.000 menneske (eg reknar med 1440 menneske i kvart skipreide). Gulatingslagen kan samtidig, på 900-tallet, ha talt like mange skipreide, 16 i fjordane, 16 i Sogn og 32 i Hordaland.Ein gang på 900-tallet, kanskje så seint som på 1000-tallet, blei Mørelagen oppheva og delt mellom Frostatingslagen og Gulatingslagen på fastlandet og nokre mindre lagområde på vesterhavsøyane. Fastlandsmøringane kan enno på denne tida ha vore eitt 'folk', og det er vel lite likt til at noken av dei kunne uttale ein tjukk L.Men i vissa fra 1100-tallet må ei 'trøndifisering' ha gjort seg gjeldande fra Romsdal og nordetter. Den tjukke L'en som dagens romsdalingar og nordmøringar enno uttaler med trøndsk eller 'austnorsk' perfeksjon, er snautt noken sunnmøring, orknøyværing, shetlendar eller færing i stand til å uttale . Endelig: I førhistorisk tid slutta 'Vestlandet' ved Stad, den utstrekte knyttneven i havet mellom Nordfjord og Sunnmøre; problemet er at det ikkje heitte 'Vestlandet' då.I dag sluttar Vestlandet i nord der vestlandsmålet, -kulturen og -mentaliteten sluttar, omtrent midt på Midøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til 30: Før du lar deg besnære av tanken om at romsdølene egentlig er romerikinger - tenk på følgende:Etter det jeg har lest (beklager, husker ikke nå hvor), het Glomma, i alle fall deler av den, i gammel tid Rauma. Ved Rauma bodde raumene, og deres område/rike var Raumariki = Romerike.Nå er Rauma et typisk elvenavn som karakteriserer den aktuelle elva som bærer navnet. Jeg mener å huske at Rauma betyr den buldrende e.l., men det er ikke hovedpoenget mitt her.Det er naturlig at flere elver kan karakteriseres på samme vis og at, i dette tilfellet, Rauma dermed kan bli navn på flere elver - uavhengig av hverandre.Elva Rauma fra Lesjaskogsvannet til Åndalsnes har vel gitt navn til Romsdal og romsdølene. Jeg kan ikke se at det er noen grunn til å tro at disse navnene har noe med Romerike og romerikinger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til 29Om vi definerer Sunnmøre som nordgrense for Vestlandet så er det en øy/holme Langflesa nord for Fjørtofta som hører til Haram. Enda lengre ute er 'Systrene' avmerka på kartet, det er kanskje Vestlandets nordligste punkt.Om 'Havlandet'.Vet vi eller ønsker vi å tro at Møre betyr Hav/Havland?Aschehaugs Konversasjonsleksikon (1970) sier om Møre:Navnet er et gln. ord mærr, 'myrland'.Her er det vel en professor Bjarne Berulfsen med spesialitet på norsk språkhistorie og stedsnavn som har hatt siste ord som språkkonsulent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (17): Jeg vil tro de fleste regner Sør-Vestlandet som identisk med Rogaland (alt. A). Korshamn på Revøy ligger på Sørlandet, 5.5 km nord-nord-vest for Lindesnes fyr (da ville jeg heller kalt det nord for Lindesnes enn vest, selv om det er 2 km vest for strandkanten på Lindesnes[halv]øya).Jeg tror ikke det er mange som regner Agder (nord)vest for Lindesnes som Sørvestlandet - har aldri hørt det før - Sør-Vestlandet starter i elven som deler tettstedet Åna-Sira i to og følger (nå) fylkesgrensen mellom Vest-Agder og Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Per (35) - Du er så nøyaktig og korrekt! Eg tok det litt på gefühlen. Jau, kanskje er det helst Ryfylke, Jæren og Dalane som ein tenker på som Sør-Vestlandet.Men meterologane tar oss i vestre Vest-Agder med under Vestlandet, og når turistsesongen tar til, når det kryr av pissemaur i byen og det står ein R-bil utafor kvar ein hyttevegg, da føler eg at eg bur på Sør-Vestlandet -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

SØRVESTLANDETno.wikipedia skriver dette :Sørvestlandet er ikke alltid helt presist definert. Det er ikke, som navnet kanskje kan lure noen til å tro, bare den sydlige delen av vestlandet. Folk som ikke bor der (gjerne folk fra østlandet) referere det ofte i betydningen hele Rogaland og Vest-Agder, men dette er en for vid definisjon da den trekkes på tvers av kulturelle, dialektiske og topologiske grenser. De som bor der selv mener det er området fra Stavanger (Rogaland) til Egersund (Rogaland) eller Flekkefjord (Vest-Agder), hovedsakelig pga. flatlandet det ligger i, som kan minne om Danmark. Noen ganger inkluderes deler av Vest-Agder helt frem til Mandal av dialektiske grunner (se Okka). Sørvestlandet begynner der Fjord-Norge slutter, da Boknafjorden er den sydligste egentlige fjorden på Vestlandet.http://no.wikipedia.org/wiki/Sørvestlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til BJD i innlegg 31): Du snakkar om Møre som 'Havlandet', men her er vel ikkje mindre eller meir hav enn resten av landet langs leia? Og kva med det svenske landskapet Møre, rundt Kalmar så vidt som eg hugsar? Elles er det ingen som har kommentert mitt Innlegg 24: Kva tid tok me til å kalle oss vestlendingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ja, hvor langt strekker Vestlandet seg? I min skole- og studietid, lærte vi at Møre og Romsdal var en del av Vestlandet. Midt-Norge var ikke noe begrep ennå, ikke tror jeg det var så mye snakk om Nord-Vestlandet heller. Men begge de siste begrepene er greie å bruke. Midt-Norge har etter hvert blitt ei nemning på Møre og Romsdal og Trøndelagsfylka, helst skatte- og helsemessig, som nevnt ovenfor. Jeg ble for noen få år siden spurt om hvor jeg kom fra. Jeg ønsket ikke å gi vedkommende noe nøyaktig svar, og svarte Midt-Norge. Responsen var: 'Å er du trønder?' Ordet Nord-Vestlandet sier seg selv at det er den nordlige delen av Vestlandet. Etter barnelærdommen mener jeg at Nordmøre har vært en del av Vestlandet. Lokal-TV for Romsdal og Nordmøre heter til og med Nordvestrevyen.Nordmøringene har jo språktrekk fra trønderne, og det er ikke rart at Finn som bor i en grensekommune til Trøndelag, kan føle seg mer som en trønder enn en vestlending. Som romsdaling føler jeg meg ikke som en trønder, men kanskje mer i slekt med dem enn hordene og rygene. Og jeg vet hvilken retning jeg ville helle til om fylket vårt skulle blitt tvangsdelt, noe som visstnok har stilnet av.Svar til nr. 30. Ja, Møre kommer av det latinske mare=hav. Svar til nr. 30 og 32. Nei, romsdalingene er nok ikke romerikinger, men de kommer vel fra det samme østgotiske folkestammene som strømte innover landet vårt i folkevandringstida.Jeg skiller også mellom en romsdøl og en romsdaling. Romsdølene bor i Raumadalføret, selve Romsdalen mens romsdalingene bor i fjordene og på øyene utenfor, i 'Havlandet' (Møre).Det er mange interessanne teorier om befolkinga av Romsdal i Asbjørn Øverås: Romsdals-soga b. 1 fra 1928. Kan nå leses på Romsdal Sogelag sine kjeldeskrifter http://www.romsdal-sogelag.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ein trønder vil snakke om at dei held til 'nordenfjells'. Gjeld det også for nordmøringar og evt. romsdalingar? Dette kan kanskje seie noko om dei ser på seg sjølv som vestlendingar eller ikkje.Elles meiner no eg at som fylke er Møre og Romsdal eit av dei fire vestlandsfylka, sjølv om det kommunikasjonsmessig og administrasjonsmessig høyrer til regionen Midt-Norge. Midt-Norge er det same som fylka Sør- og Nord-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til innlegg (41).Det er klart vi held til nordafjelsk. Sønnafjelsk vert for meg sørom Dovrefjell. Elles er eg redd du må leita lenge før du finn ein Nordmøring og kanskje Romsdaling også som vil seia at dei ser på seg sjølve som Vestlendingar. Synspunkta mine på dette har eg lagd fram tidlegare, så eg skal lata vera å gjenta dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Bildene av fjellene som lenke i innlegg (42) peker til var kjempeflotte !Vedr. NORDVESTLANDETno.wikipedia har en kort passasje / definisjonNordvestlandet er den nordligste delen av Vestlandet, vanligvis regnes dette å tilsvare Møre og Romsdal. I noen sammenhenger regnes dog også Nordfjord i Sogn og Fjordane med til Nordvestlandet.Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Nordvestlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Meteorologisk institutt skriver dette på sin hjemmeside :I værmeldingene betyr ”Vestlandet” fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn & Fjordane og Møre & Romsdal. ”Stad” utgjør i mange tilfeller et værskille, slik at begrepet ”Vestlandet sør for Stad” brukes. Grovt sett skilles da Møre & Romsdal ut fra de tre fylkene lengre sør på Vestlandet. ”Vest-Norge” er et litt uklart geografisk begrep og skal derfor ikke benyttes i værmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Til Harald Jarl (39):Bare fordi eit stykke land ligg ved kysten kvalifiserer ikkje til noka særskilt nemning, men for Møre, slik eg teiknar det opp her, dreier det seg om eit område som på sett og vis både ligg ved, i og kring havet. Då blir det eit rett 'Havland'.Til Helge (33):Møre har i alle fall samme rot som 'mare', og Berulfsen har sikkert ikkje rett i at det tyder 'myrland'; høyrt på maken! Det viser helst til 'blåmyra'. Jamfør ellers det enno levande 'marbakken' ('blåmyrbakken'?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Til (43): Eg er ikkje ueinig i at nordmøringar ikkje er vestlendingar, likevel er Møre og Romsdal (etter mi meining) rekna som eit av vestlandsfylka. Poenget mitt i (23) var nettopp det at kva som er vestland og ikkje m.a. kjem an på samanhengen, f.eks. fylke eller fogderi.Så tilbake til spørsmålet mitt. Ein eller annan stad vil ikkje folk seie at dei bur nordafjells. Kanskje vil ein heller seie nord for Stad? Kor langt vest er ein kommen då? Til Vestlandet? Kvar byrjar folk å snakke om nordafjells?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Det er kanskje vel så interessant å høre hva trønderne selv mener om møringenes angivelige slektskap med trønderne. Ingen kan vel bedre vite kriteriene for å være en 'ekte' trønder enn en trønder selv..? Vi ser at Tor Andersen, som jeg formoder er trønder, skriver i innlegg 34 at han regner Møre og Romsdal som vestlandet!Selv om den trønderske kultur vel er egenartet nok i seg selv, ligger den vel også nærmere øst-Norge enn vest-Norge? Språket regnes tross alt som østnorsk og mye av landskapet finner vi igjen på Østlandet. Så hvis Finn Oldervik ikke er vestlending må han snarest gå over til å skrive på bokmål/østnorsk da nynorsk hovedsakelig er bygd på vestlandske språk:-)Uten at jeg kan så mye om Rogaland, så vil jeg vel påstå at deler av Rogaland(Sør-Vestlandet) ofte kan stå like nære Danmark/Jylland på den ene sida, som sogninger eller sunnmøringer på den andre sida. Tatt i betraktning språk, landskap og bruk av naturen.Det er forøvrig mye rart når det gjelder dagens fylkesgrenser. Det er f.eks. misvisende at mitt eget hjemsted, Grenland, skal ligge i fylket Telemark. Telene er vel et fjellfolk med nære tilknytninger til indre Agder og andre østnorske fjell- og dalbygder og de sier 'eg' og 'ikkje'. Grenene bor langs Vikenkysten og er kulturellt i slekt med vestfoldinger(og noen østfoldinger), samtidig som de sier 'je/jæ' og 'ikke' eller ofte 'ente'. Deler av Aust-Agder kan vel også medtas i en Vikværsk kultur sammen med grenene og er derfor vel så mye østlendinger som sørlendinger. Men det blir jo en litt annen debatt.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kva tid namnet Vestlandet vart til, kan vere uklart. Men den geografiske eininga må vere gammal. Med atterhald om at W.Schultz si utgåve frå 1869 Lenke er rett attgjeving av originalen, brukar Snorri namnet 'mitt land(it)' i Soga om Harald Hårfagre om det som ikkje er Vika, Opplanda eller Trøndelag, altså Vestlandet.46. 'Eiríkr konungr tók allar tekjur þær sem konungr átti um mitt landit hinn næsta vetr eptir andlát Haralds konungs, en Ólafr austr um Víkina, en Sigröðr, bróðir þeirra, hafði alt um Þrœndalög.'Litt lengre framme set Harald sønene sine til styringsmenn i ulike landsdelar: 35 'Hann skipti landi með þeim: Vingulmörk, Raumaríki, Vestfold, Þelamörk, þat gaf hann Ólafi, Birni, Sigtryggi, Fróða, Þorgisli. En Heiðmörk ok Guðbrandsdali gaf hann Dag ok Hring ok Ragnari. Snæfríðar sonum gaf hann Hringaríki, Haðaland, Þótn ok þat er þar liggr til. Guthormi hafði hann gefit til yfirsóknar frá Elfi til Svínasunds ok Ránríki; hann hafði hann sett til landvarnar austr við landsenda, sem fyrr er ritat. Haraldr konungr sjálfr var optast um mitt land. Hrœrekr ok Guðröðr váru jafnan innan hirðar með konungi ok höfðu veizlur stórar á Hörðalandi ok Sogni. Eiríkr var með Haraldi konungi, feðr sínum; honum gaf hann Hálogaland ok Norðmœri ok Raumsdal. Norðr í Þrándheimi gaf hann yfirsókn Hálfdani svarta ok Hálfdani hvíta ok Sigröði. Hann gaf sonum sínum í hverju þessu fylki hálfar tekjur við sik, ok þat með, at þeir skyldu sitja í hásæti, skör hæra en jarlar, en skör lægra en sjálfr hann. 'Her er 'mitt land' området mellom Telemark og Romsdal; altså f.o.m. Agder t.o.m. Sunnmøre. Vidare ser vi at Romsdal og Nordmøre er nemnt særskilt som noko anna enn 'Trondheimen' (men kanskje medrekna i Trøndelag når dei såg stort på det, jf. ovanfor).Snorre skreiv truleg dette i 1220-åra; kanskje etter eldre tekster. .. og igjen med adenne atterhald om Schultz er kjeldetru på desse punkta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.