Gå til innhold
Arkivverket

[#58721] Hjelp til å tyde fødested ved dåp, Ås Akershus 1849


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Glørud

Berits ... : før hjdbtOg så står det Hsmd foran farens navn (men det var jo ikke så viktig).Ser ut til å ha flyttet fra Herumpl. (= Herumshytten ?) før 1865, for det er vel denne fam. som er på Værket u. Nordby V. i 1865 - med en ny husmor (pers.nr. 20-27):Lenkemvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Takk Berit og Egil. Jeg kom også frem til at de bodde på Værket i FT1865 men at moren er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Konfirmert 2/10 1864 Ås: Karen Helene Andreasd. Vennersgård, foreldre Andreas Hansen og Inger Andersd. som vel er de du leter etter?Viet 18/2 1849 Ås: Enkem., Inderst Andreas Hansen 50 år, Herumpl. og p Inger Andersd. 30 år, Pugstad. Fedre: Hans Nielsen og Anders Jørgensen.Forutsatt at oppgitt alder for Andreas er riktig ved vielsen, kan det ikke være han som er på Verket under Nordby i Ft. 1865. Den eneste Andreas Hansen som er funnet død ved en rask gjennomlesning 1850-65 er A.H. Rustadplass 52 år, forhen 'bygdevægter', inderst, død av nervefeber 5/6 1850, bgr. 9/6 (s. 413, nr. 14)Min teori er at A.H. og I.A. flyttet ut av bygda siden ingen av dem er med i Ft. 1865 for Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Har funnet nok en informasjon som indikerer at Andreas Hansen Rustadplass som døde i 1850, var far til Karen Helene. Ved hennes vaksinasjonsinnførsel i 1850 benevnes A.H.s bosted Rustadplass. Hvor det ble av Inger Andersd. vet jeg ikke, men i Ft. 1865 er det mange ved det navnet i alder 40-50 år, bare ikke i Ås. Vet ikke om du fortsatt er interessert i disse opplysningene, så jeg vil gjerne ha en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Inger-Berit jeg vil gjerne ha den informasjonen du har :) Beklager at jeg er sen i reaksjonen men julestria vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Vi tar ferie til i romjulen! Her er også julestri, men jeg hviler ved datamaskinen. Gledelig jul!Hilsen gammel Ås-sokning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Ås kirkebok innflyttede: Innførsel nr. 7 1848: 10 Nov. Inger Andersdr. (f. el. dpt.) 10/10 1819 Spydeberg, til Pugstad, giftes med Andreas Hansen Herum pl.Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1841), Fødte og døpte 1819, side 49. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2933&idx_id=2933&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Dette kan være Anders' fødsel, hvis han var den som i Ft. 1801 var 'National Soldat', bosatt på Ruud vestre som tjenestedreng, 24 år: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1778, side 246. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2931&idx_id=2931&uid=ny&idx_side=-252>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Her har jeg kanskje funnet Anders død, selv om ikke alderen stemmer helt: Østfold fylke, Spydeberg, Ministerialbok nr. I 5 (1842-1862), Døde og begravede 1855, side 248. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=446&idx_id=446&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Tusen takk igjen Inger-Berit. Har ikke hatt anledning til å drive så mye med dette i romjula heller men jeg har lest de kilder du gir meg :). Vi får se på nyåret. Godt nytt år til dere alle......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.