Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#58997] Lavesen/Olsen på Songe og Havstad i Tromøy sogn 1860-1880

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Ole Johan Lavesen, f på Søm i Fjære 7/6/1838 ble 1861 gm Karen Alete Eriksdatter (fra Songekilen el. Flademoen?). De fikk barna Jens f 17/10/1861 og Aatilde (?) Emilie f 20/3/1865.Kan noen finne spor av deres liv og evt. etterslekt?Ole Johan Lavesen var min tippoldefars eldre bror. OJ var styrmann.- Jarl -

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg fant dem i RHD tellingene.Karen er født i Østermoland prestegjeld.Det står at Ole johan er født i 1837 i Fjære.Nå er det letingen etter etterslekten som må sjekkes da.Skal gå igjennom litt andre ting for deg.

• 8 måneder senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har brukt noen timer på å bla frem og tilbake i panteregistre for Songe-kilen, men finner dem ikke. Er det noen som har bedre oversikt over struktur i tinglysingsmaterialet, og kan finne Ole Johan? Han står jo oppført i ft1865 som selveier. - Jarl -

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er det tinglyste auksjonsskjøtet på eiendommen (fra panteboka), datert 2. mars 1863 - til styrmann Ole Johan Lavesen (starter nederst på høyre side (nr. 23) - fortsetter på neste side):LenkeSkriften er liten og vanskelig å lese, og dersom man forstørrer den til 150%, blir den dessverre litt uskarp.Går vi så tilbake til panteregisteret (se lenken i innlegg 7), viser det seg vel at Ole Johan Lavesen ikke satt med denne eiendommen så lenge. Jeg har her ikke gjort alvorlige forsøk på å følge historikken, men det ser vel ut til at nye eiere kommer inn i bildet i 1866?

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon av en feiltolkning i innlegg 8: Nyere eiere kommer ikke inn i bildet i 1866. Ole Johan Lavesens bruk på Songe blir solgt på auksjon til H. P. Petersen i 1869.Her er auksjonsskjøtet: Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.