Gå til innhold
Arkivverket

[#59411] Hvilken Margit Johannesen er den rette?


Gjest Kristine Holm Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Holm Nilsen

HeiJeg leter etter informasjon om et par som fikk en sønn 04.06.1908. Barnet het Oskar Elias Jakobsen. De var ugift da sønnen ble døpt, men det ser ut til at de har giftet seg senere ved sønnens konfirmasjon, da det står en 'h' foran Margit Johannesen (hustru?):LenkeOpplysningene jeg har er:- Margit Johannesen født 1877. Oppført med yrke 'fabrikkarbeiderske', ved sønnens dåp og konfirmasjon. - Bernt Jakobsen født 1874. Oppført med yrke 'D/S Fyrbøter', ved sønnens dåp og konfirmasjon.Ved Oskar sin konfirmasjon 11.05.1924, er bostedsadresse Nøstetorvet 10.Men etter en kikk i adressebok for Bergen 1924-1925, finner jeg 3 forskjellige ved navn Margit Johannesen, som jobber på fabrikk. Og ingen av dem bor på Nøstetorvet. Den ene har adresse C.Piils sm 2, den andre Skuteviksvei 16, og den tredje Skutevikens Tvergate 4. Når det gjelder Bernt Jakobsen, finner jeg kun en ved det navnet i samme adressebok. Han står oppført med yrke 'Styrmand', og er bosatt Inddalsveien 29.Jeg vet ikke om noen av de hadde mellomnavn, men jeg klarer ikke finne Bernt Jakobsen i 'Døde i Bergen 1912-1972'. Derimot finner jeg 8 personer ved navn Margit Johannes(s)en. De fem mest aktuelle har dødsdatoer: 07.Jan.1948 10.Apr.1948 07.Mai.1949 04.Des.1956 12.Nov.1964Er det mulig å få vite noe mer om Margit og Bernt? Ble de egentlig gift? Fikk de kanskje flere barn? Er svært takknemlig for all info.På forhånd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette skulle vel kanskje ha vært på Brukerforum?Vigde fram til 1911 ligger her på DA, der er de ikke.Jeg fant den samme Bernt Jakobsen i 1906, med adresse Egedesgate 1, Sandviken. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=stem1906&gardpostnr=11150&personpostnr=11150#nedre>LenkeMen det er vel litt rart at han skulle gå fra styrmann til fyrbøter. Men i ft 1900 på landsbasis finner jeg ingen med det yrket og det navnet. En fisker fra Finnås, men han var f. i 1876. En annen f. 1875 er sjømann og fra Kristiania, men i Amerika i 1900.En Bernt Jakobsen fra Aarstad f. i Manger 1874, men han var gartneriarbeider.En Bernt Olai Kornelious f. i 1875 i Bergen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Oskar Jakobsen bodde ved folketellingen i 1922 i Nøstetorvet 10 sammen med ugift forretningsdame Hanna Häggbom, født 12. juni 1880.Margit Johannessen, 72 år gammel, ugift fabrikkarbeiderske, døde 10. april 1948. Det er av skifteretten oppgitt at hun ikke hadde pårørende. Hun hadde tydeligvis vært syk i en årrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Opplysningene ved konfirmasjonen ser ut som om de er hentet fra dåpsattesten, siden det er nøyaktig de samme opplysningene som er oppgitt ved dåpen Lenke når det gjelder yrke for eksempel. Ved dåpen står det at opplysningene om barnefaderen er oppgitt av moderen, såvidt jeg kan se. Vet ikke om det også kan tas som en indikajon på at Margit og Bernt aldri giftet seg selvom det står en 'h' ved konfirmasjonen.Bernts adresse er vanskelig å tyde ved dåpsinnf.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

En Bernt Jacobsen i skipslistene fra tellingen 1900: Lenke. Det er nok den samme styrmannen som Kjellaug fant i (2), han er født i 1863. Det er jo ikke sikkert Margit visste så mye om barnefaren - eller at han (eller hun) oppga uriktige opplysninger. Kan han ha vært gift, for eksempel? Eldre enn hun trodde?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Oskar Jakobsen f. 1908 og død 1977 på DIS gravminner, håper lenken virker til bildet: Lenke Gravplass Loddefjord i Laksevåg prosti.Kona het Dagmar 1910-1973 og det er også en Randi her - datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Holm Nilsen

Takk til Yngve Nedrebø for utfyllende opplysninger! Kjellaug og Kristinn - takk for innspill.Jeg heller nok helst mot at Margit og Bernt aldri ble gift, og tror den 'h'en' som er påført ved konfirmasjonen, er en skrivefeil. Den lenka som peiker til Oskar sin dåp, er interessant. Jeg har ikke funnet den innføringen før nå. Da står dåpen oppført i både klokkerbok og ministerialbok for Fødselsstiftelsen. Jeg kom nok over klokkerbok-innføringen den gang jeg lette etter Oskar. Og der var det ikke oppgitt noen adresse på foreldrene. (Kun 'bosted Bergen')LenkeDet er litt vanskelig å tyde Bernt sin adresse. Kanskje statsarkivet kan være til hjelp? Er det mulig å finne noe mer info om Bernt ved hjelp av den adressen?Kan denne Hanna Häggbom være en fostermor eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Synest adr. til Bernt begynner med en Lak/Luk/gaardgd. 10 og hennes adresse ser ut for å være Harald Haarfagresgd.29Står det Johannesk. etter hennes adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Holm Nilsen

Kjellaug: Den Oskar Jakobsen med kone Dagmar du fant på gravminner, er sønnen til Margit og Bernt. Jeg har kontroll på opplysninger om kone/barn/barnebarn osv.., men det er bakover det stopper opp. (Med Oskar sine foreldre.) Randi er ikke datteren.Kristinn: Jeg har søkt i skipslistene tidligere, og kommet over samme Bernt født 1863, men lar han foreløbig ligge, siden det er feil fødselsår og yrke. Det kan selvsagt hende han 'lurte' Margit med både alder og yrke, men vi får gi han litt tillit til det motsatte er bevist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Kristine,Det virker som om Hanna Häggbom var en fostermor, ja, det ville jeg også tro.Jeg fant et dødsfall her i listen fra sjømannskirken i Baltimore på en Bernt Jakobsen født i 1875 Lenke . Han er ikke knyttet til Bergen på noen måte i denne oppføringen, men jeg nevner det likevel.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

#5: det er nok denne Berent Jakobsen i i ft 1900: LenkeHan var da styrmann og f. i 1863 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

He he - her er en nyfødt Bernt Jakobsen i Balsfjord som 'hjelper faderen med jordarbeide' ved folketellingen 1875 Lenke - må ha hatt spesielle krefter! En sjømann i Bergen kan komme fra så mange steder i Norge, så det kan være noe å ha i mente.(Ikke rart man begynner å betvile opplysninger i kildene...)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel samme Bernt Jakobsen f. 1863 som emigrerer her i 1912: Lenke Han er gift men har ikke familien med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1904 bor han i Blegevei søndre: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=stemrett&gardpostnr=1675&personpostnr=1675#nedre>LenkeDet er nok den samme som gifter seg her i 1886: LenkeDåpen hans øverst til venstre her: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. B 5 (1863-1868), Fødte og døpte menn 1864, side 23. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Margit Johannesen f 1877 og bosatt hos sin far Elias Johannesen i Bergen i 1900: LenkeEttersom det ikke stod Johannesdr ved Oskars fødsel, kan vi vel tenke oss at Johannesen var etternavnet og ikke farsnavnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Holm Nilsen

Har funnet akkurat den koblingen for lenge siden, og har den i bakhodet :) Det er antakelig den samme som er mor til Oskar Elias. Jeg tenker Oskar er oppkallet etter sin mors far 'Elias'. Det er Oskars far, Bernt, som er mest spennende å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ettersom hun kalte sønnen Oskar Elias, er vel det en mulighet at det er henne.Denne Elias Johannesen var bakersvend og finner kun en som gifter seg i Bergen: Lenke I ft 1900 står det at han var født i Bergen, men her står det Fjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da var det unødvendig leting med andre ord.Den Bernt født i Balsfjord er gårdbruker i 1900, så han kan du eliminere.En Berent f. 1872 er og styrmann: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=vigd1816&gardpostnr=3134&personpostnr=3134#nedre>LenkeSå var det han fra Oslo som jeg skrev over som var sjømann: LenkeDu skal ikke se bort fra han fra Finnås som var fisker i 1900, men han var f. 1876:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Utfyllende informasjon om Oskar Elias Jakobsens mor, Margt Johannessen.Margit Marie var født 7. januar 1877 i Bergen, datter av bakersv. Elias Johannessen og h. Anne Pauline Olsen. LenkeI folketellingen 1912 for Bergen, er Margit M. Johannessen, f. 0701 1877 i Bergen, ugift fabrikkarbeiderske og bor samen med sin ugifte søster Olga Johannessen, f. 2310 1879, syerske i Harald Hårfagresgt. 29. Denne adressen bodde Margit også på da sønnen Oskar Elias ble døpt. Den 12. februar 1916 i Johanneskirken blir Margit M. Johannessen viet til verksarb. Kristian Jensen f. 1874. Margit Jensen f. Johannessen døde i Bergen den 30. august 1931. I skifterettens dødsjournal er det oppgitt at hun etterlot seg enkemannen skipsrørlegger Kristian Jensen, bosatt i Harald Hårfagresgt. 29, og et særkullsbarn um. sønn Oscar Jensen, 13 år gml. hos Hægbom i Nøstegaten. Selv om barnet her er kalt Oscar Jensen, er det ikke tvil om at han er identisk med Oskar Elias Jakobsen f. 4/6-1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Veldig bra, Marianne, da er jo hun ihvertfall identifisert - uten tvil.Kan det være en mulighet for at Jakobsen og var familienavn og ikke Bernts farsnavn? Jeg tenker på Oskar selvsagt. Men jeg finner ingen med de navna i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det vil antageligvis være mulig å finne mer om Oskar Elias Jakobsens foreldre i arkivet etter Bergen fattigvesen (senere sosialvesen). Dette er oppbevart ved Bergen byarkiv.Byarkivet har lagt ut en skannet versjon (ikke søkbar) av en såkalt hovedbok over 'Fattige barn 1901-1906'. Den finnes på denne lenken, https://www.bergen.kommune.no/organisasjonsenhet/byarkivet?articleId=15865&artSectionId=2043De skal ha tilsvarende protokoller til ca. 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Holm Nilsen

Tusen hjertelig takk til Marianne for mye nyttig info.Jeg registrerer at den Oscar Jensen som nevnes i skifte etter Margit, står oppført med alder 13 år. Dersom det menes at han er 13 år i 1931, er jo det ikke riktig. Oskar giftet seg i 1930, og fikk en sønn samme året. Da var han 22 år gammel. Altså må han være 23 år gammel i 1931 da moren dør. Samtidig må han allerede være bosatt sammen med kone og sønn.Jeg går da utfra at Margit og Kristian ikke fikk barn sammen, siden det ikke er nevnt noe i skifte. En annen ting; da må det være en annen Yngve Nedrebø har funnet i #3: 'Margit Johannessen, 72 år gammel, ugift fabrikkarbeiderske, døde 10. april 1948. Det er av skifteretten oppgitt at hun ikke hadde pårørende. Hun hadde tydeligvis vært syk i en årrekke.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Her har jeg visst fått mange trykkleifer på en gang. Margit Jensen f. Johannessen døde 30. august 1921, ikke 1931.Margit og Kristian Jensen hadde ikke barn sammen.Den Margit Johannessen som Yngve Nedrebø fant som død i Bergen i 1948 er en helt annen dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Holm Nilsen

Mange takk for oppklarende svar :)Da er jeg selv ikke i tvil om at rett Margit endelig er funnet. Da gjenstår den mystiske Bernt Jakobsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.