Gå til innhold
Arkivverket

[#59443] Niels Christensen Lillebye og Anna Maria Carstensen


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Niels Christensen Lillebye (f. 1794) og Anna Maria Carstensen (1795-22. 2. 1835) sin uekte datter Birgitte Petrine Lillebye ble født i Oslo den 27. 4. 1821 og døde den 9. 11. 1898. Anna Maria var eksaminert jordmor, og Niels var 'stensættermester'. Jeg kan imidlertid ikke finne noen passende kandidater i FT 1801. Er det noen som har noen tips til hvor jeg kan lete etter Niels og Anna Maria? Var de kanskje innvandret fra f.eks. Danmark?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant få i 1801 som brukte Lillebye som etternavn i Norge. Derimot i 1865 er det flere med dette navnet, både i Østfold og i Trøndelag områder.Finner en familie her i Østfold som har en sønn som heter Nils Lillebye . Muligens en oppkalt etterkommer?LenkeKan det tenkes at familien du søker kom fra Sverige?Har ikke greid å lokalisere dem på Fam. s. til tross for mange med navn Lillebye.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge inn den jeg fant med Lilleby i etternavn i Norge i 1801-tellingen: LenkeKan hende det vil lønne seg å søke i Sarpsborg området etter Nils Christensen Lilleby?Vet du hvor i Olso datteren ble døpt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står det litt om jordmorutdannelse i den tiden : LenkeFra 1818 var det visst nok jordmorutdannelse i Kristiania, det spørs om det var her Anne Marie C. fikk sin utdanning?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt mer lesestoff om jormorutdannelsen i den tiden: LenkeMulig du kan få hjelp til å finne damen som hadde jordmorutdannelse i eksamensprotokoller fra den tid-Det står litt om disse protokollene her også.Når det gjelder stein hoggere, så vet jeg at en god del svensker kom til Østfold fra Sverige på denne tiden og drev med stenhogging i Sarpsborg / Halden og Fredrikstad-områdene. Mulig denne Niels kan være ført på innvandrerlister fra Sverige siden han ikke er å finne i Norge 1801, det jeg kan se:Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei og takk for respons!Det kan godt hende at Niels kom fra Sverige, det høres jo ikke usannsynlig ut etter det du forteller. Kanskje er han kalt Lillebye fordi han tjente på en eller annen gård (f.eks. i Østfold) med det navnet - for meg lyder det iallefall veldig lite svensk. Det vel heller ikke slik at Niels og Anna nødvendigvis må være fra samme sted eller samme land, de var jo så vidt jeg vet ikke gift og formodentlig heller ikke noen ordentlig 'familie'; men det kan jo også være at de giftet seg etter at Birgitte var født. Jeg vet i det hele tatt for lite om disse menneskene til å trekke noen konklusjoner. Jordmorsporet er interessant, jeg skal sjekke ut linkene når jeg har skrevet ferdig dette svaret =)Av en eller annen idiotisk grunn har jeg unnlatt å notere hvor Birgitte Petrine Lillebye er døpt, men jeg har jo sett kirkebokoppføringen noesteds, så jeg får prøve å lete det fram igjen. Det jeg har om denne slekta bygger forøvrig mye på gamle notater i familiens eie. Birgitte giftet seg med buntmaker Christian Sørensen Winger (14. 2. 1820, Modum-9. 8. 1895) og fikk bl.a. sønnen Søren Albert Winger (1847-1904), sokneprest rundt om i landet, og som har vært omtalt i et par tråder her på Brukarforum tidligere.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da dåpen til Birgittes ektemann på Modum 20 feb 1820?LenkeNederst på v. s. i kirkebok.Håper du finner igjen dåpen til Birgitte Lillebye, for der kan det muligens stå opplysninger om barnefaderen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Christian Vinger med hustru og barn i Kristiania i 1865. Ser at hans etternavn blir skrevet med enkelt V her.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her finner du en husjomfru som er født i Sarpsborg som bruker Lilleby som etternavn i 1865-tellingen.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen

Hei, det er mulig du har funet ut av denne saken for lenge siden, men jeg står fremdeles fast når det gjelder Niels Christensen Lillebyes opphav. Her er en mulig teori.Jeg fant ut at Christian Olsen Winger og Christine Andersen Winger, altså Christian Sørensens farfar har en sønn ved navn Niels Christiansen født 29.03.1794 i modum.Det finnes en gård/sted i Hokksund ved navn Lillby(e).Kan Niels Christensen Lillebye og Søren Christiansen være brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.