Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg synes det er fint at noe av det materialet jeg publiserer blir satt pris på og kommer til nytte. Og jeg synes det er morsomt å kunne oppfylle noens ønsker. Finn sendte meg et ønske om jordeboken, og to dager senere lå den på nett.At jeg har kritikere er også bra. Men til nå har vel mine kritikere vært mine beste markedsførere, og det var vel kanskje ikke vært hensikten?Det jeg også har registrert er at DIS har fjernet innlegg som henviser til min hjemmeside. Det kunne kanskje vært på sin plass at moderator i DIS kunne forklart hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,Jeg slutter meg til dem som er takknemlig for at erkebiskop Olav Engelbregtssøns jordebok er digitalisert og lagt på [url="http://wangensteen.net/>http://wangensteen.net/Jeg vet ikke hvorfor den er lagt ut uten visning på Google boksøk Lenke om det kan ha noe med rettigheter eller andre ting. her er i hvertfall de siste overenskomstene vedr Google Boksøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor boken ikke er publisert på nett før, men jeg tror ikke det har noe med rettigheter. Boken ble sist utgitt i 1926.Og jeg følger jo litt med, men jeg er mer opptatt av sunn fornuft og moralen, enn det juridiske. At noen synes det er helt feil, skal jeg ta konsekvensene av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den aktuelle jordeboka var utsolgt allerede 1978, da jeg forsøkte å kjøpe den. Jeg har savnet den på nettet. Forhåpentligvis reagerer ingen på at Brinchmann døde for under 70 år siden (1950). Det beste hadde vært om det ble trykt opp, slik som mange andre kildeutgaver ble trykt på nytt på 1980-tallet. Men det skjedde ikke, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gode slektning,Dette var ikke et synspunkt fra min side. Dette var et tips om å sjekke andre boksider for å unngå unødvendig dobbeltarbeid. Der er, som nevnt tidligere, flere ressurssider, både norske og internasjonale, som f t holder på å skanne frigitte bøker.Synspunktene mine tar vi privat. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er boken på nett, og det er vel det viktigste for noen.At Tore V synes det er ok ser jeg på som en anerkjennelse.Så jeg fortsetter der jeg slapp. Mange bøker blir skannet, og mye annet, men jeg har lært noe; ingenting blir markedsført i forkant, alt kommer litt overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(229)'Og jeg følger jo litt med, men jeg er mer opptatt av sunn fornuft og moralen, enn det juridiske.' Ja, ja, stort klarere kan det vel ikke sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg publisert kartet:'Mellem-Hedmark'Dette kartet er fra 1819. (se debatt 65816) Jeg har skannet kartet i 9 overlappende deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt i dag:'Stortinget 1900-1903'Alfabetisk fortegnelse, biografier, ræpresentanternes adresse i Kristiania, Lagtingets og Komiteernes sammensætning, plan over stortingssalen m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

LOW(234) Selv om du ikke bryr deg om det juridiske tror jeg du i dette tilfelle bør undersøke hvilken institusjon som har kartrettighetene her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Berit i (239), dette kartet kjenner jeg faktisk og svaret er enkelt; ingen. Det var en kommersiell vare dengang (i den grad man kan kalle et kart fra 1819 det), leeeenge før lovreguleringer var aktuelt.(Av en eller annen grunn lurer jeg på om du er like oppmerksom når du bruker nettet forøvrig, undres hvorfor jeg er det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berits gjentatte forsøk på 'ta meg' for noe ulovlig blir bare komisk.Juss er kanskje Berits hobby? Og sunn tankegang og 'bondevett' er tydeligvis underordnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Ref. innlegg 229, 230, 239 og 240/241. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at åndsverkloven setter begrensninger i hva man kan publisere og mangfoldiggjøre, gjelder også på nettet. Dette er en lov jeg må forholde meg til daglig i mitt virke som forlagsredaktør, og som jeg stadig oppdateres på. Vedr. kart er det Statens kartverk (tidligere NGO), eller en annen institusjon som f.eks. kommune/fylke, som har rettighetene, også på det som er nevnt som en kommersiell vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Berit, en kommersiell vare fra 1819 ????? Da skal det bli spennende å se lovhenvisningen. (PS. Det eksisterte ikke fylker på dette tidspunkt, heller ikke Statens Kartverk meg bekjent )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ventet bare på det.Nå kjenner jeg faktisk åndsverkloven, og jeg også må forholde meg til den.Et spørsmål til A. B. Tuft (som sier hun kjenner lovene omkring kart):Påstår du at Statens Kartverk / Staten / Kommune / Fylke har rettigheter til ALLE kart? Gjelder det også Wangensteen-kartet (som er på min hjemmeside) og eventuelt orienterings-kart og lignende kart private har utarbeidet og finansiert? Og hva med GPS-kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Mitt poeng er at det vanligvis alltid er noen som innehar rettigheter til trykt materiell, også kart. NGO heter i dag Statens kartverk, og som det står på hjemmesiden: 'Som Norges eldste sivile tekniske statsetat startet Norges Geografiske Oppmåling (NGO) landets første offisielle kartlegging i 1773, vitenskapelig basert triangulering i 1779, kyst- og sjømåling i 1785, og egen reproduksjonsanstalt og karttrykkeri i 1854.' Jeg har prøvd å komme med en orientering om lovverket og spesielt dette rundt jordeboka, men ønsker på ingen måte å delta i krangelen. Men, det er lov å spørre om lov til å legge ut på nettet før man gjør det. Det er mange som gir sitt samtykke og helt eksemplariske er boka som er lagt ut med etterkommernes tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Berit, det som står i (245) er forsåvidt OK, men jeg savner stadig henvisning til den 'rettighetsloven' som med tilbakevirkende kraft gir Statens kartverk (eller andre) rettigheter tilknyttet et 200 år gammel kart som har vært fritt omsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som et lite sidesprang, 'Mitt poeng er at det vanligvis alltid er noen som innehar rettigheter til trykt materiell'. Da har du ikke sett i min bokhylle! Et lite eksempler, hvem har rettighetene til mine (trykte) 'plakater' fra 1700-tallet, det danske kongehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

GKB(240)1) Det selges kart i dag også, men du får ikke publiseringsrettigheter for det. 2)Når det gjelder hva jeg kan laste ned eller ikke prøver jeg å være det. Hva nå det har med mitt innlegg å gjøreLOW(241)1)Håper noen ler, en god latter forlenger livet. 2) Nei. 3) Hvis du mener underordnet loven, ja det mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit, det virker nesten forsonende alle krumsprangene man gjør for å unngå å svare på spørsmålet mitt. Jeg snakker KUN om 'henvisning til den 'rettighetsloven' som med tilbakevirkende kraft gir Statens kartverk (eller andre) rettigheter tilknyttet et 200 år gammel kart som har vært fritt omsatt'. Om det er for vanskelig skal jeg forsøke å omformulere spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg var for ca. 8 år år siden i kontakt med Kartverket i forbindelse med et kart fra 1854 som jeg har publisert på nettet (på www.slektshistorielaget.no). Fikk dengang opplyst at det ikke gjaldt noen spesielle lover og regler for kart, vanlig opphavsrett gjelder også for kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.