Gå til innhold
Arkivverket

[#59840] Hvem var Fredrik Vilhelm Bubandt, f ca 1832, d 1902 i Kbh


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

..og det kunne du funnet ut på egen hånd med litt research, uten å legge det ut for offentligheten her på DF. Dessuten har jo denne familien bedt deg om diskresjon.Du har ikke svart meg på hvor kronikken om Køhler-Orth har stått (46).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Familien har forsåvidt ikke bedt om diskresjon.Brevet som var sendt meg rekommandert ble føerst motatt av meg idag.Det ble sendt meg rek. fordi man ville være sikker på at jeg mottok dette brevet.Statsarkivet i Bergen har også motatt et brev fra familien der de redegjør for endel problemstillinger.De fakta som fremkommer i denne debatten er ikke ukjente for dem. Men jeg har i tillegg mottatt følgelgende opplysninger: Fredrik Bubandt giftet seg etter at hans første kone døde med Augusta Katharina Heide.Det er også funnet ut i gamle Danske arkiver at han kom fra Tyskland til Danmark under navnet Heide !Han arbeider som Lithogtraf og Trykkeriarbeider i København.Jeg har også mottatt et bilde av ham der han iflg.Marinemussseet i Horten er iført Tysk Marineofficer uniform!Han døde i København i 1902.Det er selvsagt en mulighet for at han bevisst har oppgitt feilaktige opplysninger om sitt fødested og annet.Det er likevel intressant å kunne finne ut mer om denne mannen Fredrik Vilhelm BubandtEtter å ha gått igjennom brevet jeg mottok idag tyder mye på at det trengs oppklaring i visse forhold, bl.a hvorfor han er iført Offiseruniform fra den Tyske Marine.Håper på konstruktive tilbakemeldinger.Jeg vet like lite som dere om denne saken.Dette tema er laget for om mulig noen som leser dette har noen kjennskap,direkte/indirekte til denne mannen.Dette vil hjelpe familien til å¨få flere fakta på bordet.Familien er seriøse og distingverte mennesker. Deres identitet skal holdes utenfor offentlighet.Vennlig HilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det er nok eit faktum at denne tråden er ”fortapt” som seriøst ordskifte – av grunnar som har vore nemnt. Siste setning frå Dag Søpler (44) er faktisk eit godt råd: start eit nytt tema med ein nøytral tittel – utan noko spekulativt innhald.Eit anna godt råd er å oppsummere i detalj alt du veit (inkldert det som kom fram her). Når du ber folk om å bruke av tida si til å løyse dine oppdrag, kan du ikkje halde tilbake noko. ”funnet i gamle danske arkiver” held ikkje. Kva slag protokoll? Når? Kva står der? Kven har sett etter der? Og det er ikkje høfleg å kome etterpå og seie at 'dette visste vi frå før'.Personen her har tydelegvis ein identitet frå fødsel til død i Danmark. Om ein annan person har overteke og brukt ein person-identitet er vanskeleg å finne ut av, nettopp fordi det er ein gyldig identitet heile vegen. Det er i utgangspunktet ei stor og utfordrande oppgåve, og endå vanskelegare når det heile har skjedd i eit anna land. Det kan hende ein dansk spesialist med mykje tid kunne funne ut av det. Men korkje du eller familien bør ha store voner om å finne ut av det her.Biletet du har fått kallar på ein del spørsmål. Det første er om det kan vere FVB. Korleis veit familien det? Kor sikkert det er at det er ein tysk uniform? Kva tidspunkt? Alder på den avbilda? Det kan vel tenkjast at FVB var i tysk (verva) teneste i før 1860. Men hugs at Danmark var i krig med Tyskland i 1863-64. Tyske uniformer stod neppe høgt i kurs i Danmark etter det. Tidlegare teneste i tysk marine var vel heller ikkje noko ein danske snakka høgt om i tiåra etter 1863. Tysk militærteneste kan faktisk forklare både bilete i tysk uniform og eit ”hemmeleg” fortid. På den andre sida: Eit velutvikla militært byråkrati hadde nok oversikt over danskar med tilknytning til tysk militærmakt. Dersom dansken FVB hadde vore i tysk teneste, finst han nok i eit arkiv – både på dansk og tysk side.Og til slutt: Spørsmålet høyrer vel eigentleg heime i eit dansk forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er i det meste enig med deg Ivar i dine konklusjoner. Når det gjelder Gamle Danske arkiver så etterspør jeg vedkommende etter det.Det eneste interesamnne er Fredrik Vilhelm Bubandt i Tysk offiser Marineuniform.Tror ikke det er hensiktsmessig å starte en ny tråd.Dersom meddebattantene ikke ønsker tråden så er det letteste å overse den og unnlate flere innlegg, da vil den forsvinne av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Send en mail til Nedrebø og be han endre tittel til f eks 'Hvem var Fredrik Vilhelm Bubandt, f ca 1832, d 1902 i Kbh?'Legg også temaet inn på DIS-Danmarks slektsforum.Legg frem alle opplysninger du har i saken.PS! Du sier at 'Familien er seriøse og distingverte mennesker. Deres identitet skal holdes utenfor offentlighet.' OK, men alle med evne til nettsøk finner greit deres identitet med fullstendige fødsels- og bostedsdata. Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette synes jeg var helt ok.Bare en liten påminnelse: Det er ikke lovlig å legge ut navnene på nålevende uten deres tillatelse her på forumet.Heldigvis er man streng på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette synes jeg var helt ok.Bare en liten påminnelse: Det er ikke lovlig å legge ut navnene på nålevende uten deres tillatelse her på forumet.Heldigvis er man streng på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.