Gå til innhold
Arkivverket

[#59863] søker opplysninger on foreldrene til Anne Andersdtr. i Brunlanes 1802


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Konkret til innlegg 100: Et skifte oppgir arvingene til den avdøde. Ektefelles barn i eventuelt tidligere ekteskap, nevnes ikke.Jeg har dessverre ikke hatt tid til å studere skiftet før jeg skriver dette, men etter det jeg leser av de siste innleggene, virker det naturlig å konkludere med at Anders Nilsen og Malene Halvorsdatter på Åsrummen *ikke* er identiske med Anders Nilsen og Malene Halvorsdatter som ble gift 1797 og fikk barn i 1799, 1802 og 1806. Dette passer jo bra med at vi ikke fikk alder ved død til å stemme med med den antatte dåpen til Anders Nilsen.Denne saken har dermed tatt en ny og spennende, men samtidig kompliserende, vending! Samtidig er det jo fint at Ragnar framskaffet dette skiftet - ellers ville vi kanskje fortsatt på det som kan late til å være feil spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjen KristianNår det gjelder skiftepapirene, så har tydligvis ikke jeg bruk for dem. Dersom noen har bruk for dem så gi beskjed, så sender jeg dem gjerne i posten.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tok meg tid til en liten kikk likevel. Paret på Åsrummen er bestemt ikke det paret vi leter etter. Dermed kan vi også se bort fra den Malene Halvorsdatter som er begravet (innlegg 50), hvilket medfører at vi ikke lenger har noe anslag på 'vår' Malene Halvorsdatters begravelse.Spørsmålet om Anne Andersdatter, f. 1802 på Austein-eie som datter av Anders Nilsen og Malene Halvorsdatter, var den samme som ble gift med Anders Olsen Hauene, er vel derfor også uavklart - dessverre.I og med at den Anders Nilsen som døde i 1813, 64 år gml, nå er ute av bildet, så forsvant imidlertid min siste motforestilling med hensyn til at Anders Nilsen, gift i Hedrum 1797, var fra Solli under Bakke. - Det er da i alle fall noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ble feil i første avsnitt, innlegg 103. Det skal være: [...] at vi ikke lenger har noe anslag på når 'vår' Malene Halvorsdatter var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel ikke noe i veien for at de to Malene Halvorsdøtre faktisk er samme person, og at hun faktisk var gift med to forskjellige Anders Nilsønner.Ved vielsen i 1811 er Malene oppgitt å være enke og komme fra Blaaager. En Børre Johnsen er fadder ved Anne Andersdatters dåp i 1801 (se innlegg 1).Hvis man finner skifte etter Anders Nilsen Austein-eie, kan det kanskje løse saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anne Andersdatter Aasrum konfirmeres 21. september 1817. Det styrker teorien om at disse Malene Halvorsdøtre er en og samme person.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg kikket litt i Brunlanes bygdebok 2. på side 95 står det faktisk under Austein og plassen Signerydningen:Anders Nilsen og Malene Halvorsdtr. sin dtr. Anne ble døpt 1800, datteren Anne Severine 1806Men det er desverre alt som står der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var jammen en skikkelig nøtt. Lurer igjen på om den losjerende skredderen samme navn, Anders Nilsen som jeg fant i lenke innlegg 80, kan være den savnede i 1801-tellingen?Synd at bygdeboka ikke har flere spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkJa, her må vel alle nuligheter holdes åpne.Er det en Anders Nilsen som er død her i 1810?nr 7 fra toppen, venstre side.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ragnar (99) og Ketil (105): Dere har rett i at Malene Halvorsdatter kan ha vært gift med to menn ved navn Anders Nilsen, noe konfirmasjonen i (106) kan tyde på. I så fall vil begravelsen i (50) likevel være relevant.For å få dette til å henge sammen, er det av betydning å finne den antatt første Anders Nilsens begravelse, og gjerne også et skifte. Kan det også finnes et skifte eller ei dødsmelding etter Malene Halvorsdatter?Den losjerende skredderen til Gunn (80, 108) kan for all del være rett mann - det står jo ikke noe om han var gift eller ugift. Men oppholdt han seg alene, les: uten Malene, bør også hun finnes et eller annet sted i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til å være en Anders Nilsen Solberg om jeg ikke leser feil?Alder passer vel ikke helt, men hvor nøyaktig aldersangivelsen er vet jeg ikke.Håper Ketil kan ta en titt på denne karen også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

109: 'Anders Nielsen Solberg', 52 år. Det bør vel kontrolleres med bygdeboka/FT1801 om dette eventuelt kan være en annen mann (også dennes alder er i høyeste laget til å matche Anders Nilsen fra Solli).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå skal vi se - Lenke - 11.(?) mai 1809 begraves 'Anders Skomager fra Blaaager', 40 år.Det passer med alder på Anders Nilsen fra Solli, og det passer med Malene Halvorsdatter ved vielsen i 1811 var fra 'Blaaager'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser også at Ketil leste bedre enn meg (112, 113) - Hansen er det riktige i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkSkomaker kan jo passe bra, med tanke på første barnet til Anne Andersdtr. og Anders Olsen. Sønnen Nils f.1825 var jo også skomakermvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som vet hvor plassen/stedet 'Blaaager' i Brunlanes er?Har sett mellom bygdebøkene for Brunlanes og Hedrum uten å finne navnet.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ikke noe som liknet på gardsnavnet i 1801, derimot i 1865-tellingen er nevnt Blaaegeren , muligens det samme navn: LenkeKan hende noen lokalkjente fra området kan hjelpe deg med dette.Jeg kan ta en tur innom biblioteket her i byen på tirsdag til uken for å lete i det de har av Brunlanes og Hedrumstoff, om ingen kommer på banen her før meg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkUnder Blåekra i Brunlanes bygdebok side 93.Avskrift:Anders Nilsen fikk feste på Blåekra 1801. Han betalte 3 rdl. 48s. i avgift + 15 arbeidsdager årlig. På egen kost skulle han få 24 s. pr. dag, men på husbondens kost kun 12 s. Hustruen skulle få henholdsvis 18 og 8 s. pr. dag.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint, da fant du litt flere opplysninger. For meg ser det ut til at denne plassen ikke er nevnt i 1801-tellingen, av en eller annen grunn?Her kan muligens ekspertene hjelpe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Ja, takket være din hjelp GunnJeg burde vel tatt med hele stykket under Blåekra. Da den han kjøpte Blåekra av var:Avskrift:Skomaker Jon Evensen, Han var f. ca. 1753, g.m. Severine Engebretsdtr. f.ca. 1762 De hadde 4 barn: Even f.ca. 1790, Maria f. ca. 1793, Gustine f.1795, Sara f.1797 og John f. og d. 1798. John Evensens hustru solgte huset etter at Jon hadde vært borte i to år til Anders Nilsen. Hun forbeholdt seg et kammer og adgang til kjøkken.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om den skomaker Jon Evensen fortsatt lever og bor her på gården i 1801-tellingen med sin familie?Da skulle man nesten tro at Anders Nielsen kjøper huset litt senere?Om ikke Blåekra var en del av denne gården den gang?LenkeHvilken av Brunlanesbøkene fant du disse opplysningene i?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk GunnJeg fant opplysningene under Blåekra i Brunlanes bygdebok 2. side 93Det kan se ut som om det muligens var en plass under Austeinmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.