Gå til innhold
Arkivverket

[#59971] Emigrantpioner Johan Reinert Reiersens morsslekt (Øyestad)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Kan denne Gierul Tollefsen være en kandidat? Eller er 1755 for langt unna 1745 i tid? International Genealogical Index / Norway - 2 Select records to download - (50 maximum) 1. GIERUL TOLLEFSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 25 MAR 1755 Froland, Aust-Agder, Norway 2. Gierul Tellefsen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1755 A Moland, , Aust-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han bør absolutt ikke utelukkes, Benn. I så fall er alderen blitt ti år feil i kirkeboka ved begravelsen i 1797. Han må da ha vært 42 år - ikke 52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er linken: Lenke Dvs han var da 34 år da han gifta seg andre gang og det er meget mulig. Det som og teller for at du har funnet rett pêrson er at mora het Aase!Det var ikke uvanlig med store forskjeller i alder på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gierul Tellefsen, f. i Froland 1755 (et stykke nede på høyre side): LenkeDet ser ut til at han er sønn til Telef Biørnsen Seljestøl og Aase Knudsdtr. Jeg kan ikke umiddelbart ta stilling til ham, men jeg ser det er en Berul blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Seljestøl ligger et godt stykke fra Furre i Øyestad, men tett ved grensa mot Austre Moland (bare for å ha plassert gården på kartet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se ditt eget innlegg n° 38, der du konkluderer med at far hans kan være Tellef Biørnsen, her har du jo da svar på det-:)Ja, takket være Ben da, kom ikke så langt at jeg fikk lagt inn fra kirkeboka-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Innlegg 33: Gierulv Tellefsen og Aase Jacobsdtatters jente nummer to er kalt Aasille. Hvordan passer det med vitnene i Gierul Tellefsens dåp i 1755?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hun er kalt Aasille i ft. 1801, men Aase ved dåpen i 1795, og det passer jo glimrende som en oppkalling av farmora (Aase Knudsdtr.). Hun er sannsynligvis ikke oppkalt etter mora, som jo også hette Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Aase Knudstr. ser ut til å ha vært gift to ganger. I hvert fall får Giærul Aslagsen Seliestøl og Aase Knudsdtr. dattera Turie (?) døpt i Froland 22. desember 1748 (se øverst, høyre side): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Brudeviet 'Maria Besøgelsesdag' 1753 - Tellef Biørnsen Seliestøl og Aase Knudsdtr. (se et stykke ned på høyre side): Lenke Gierul Tellefsen ble altså f. 1755 - og oppkalt etter moras første ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar med et par FS-referanser til Aase Knudsdatters to ekteskap, selv om ingen av dem henviser til kilder:Aase Knudsen Pedigree Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: About 1722 Of, Arendal, Aust-Agder, Norway Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Gieruld Aslaksen Family - - - - - - - - -Aase Knudsen Pedigree Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: About 1722 Of, Arendal, Aust-Agder, Norway Christening: Death: 1774 Seljestol, Froland, Aust-Agder, Norway Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Knud Sorensen Family -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Tellef Biornsen Family Marriage: 02 JUL 1753 A Moland, , Aust-Agder, Norway------------------------Fødested Arendal er nok i beste fall en tilnærmet stedsangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Skal tro om dette er vår Aase Knudsdatter med far Knud Sørensen og søsken? Det er jo et stykke unna 1722, men så spørs det hvor pålitelig årstallet 1722 er.AASE KNUDSEN Pedigree Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 24 APR 1712 Oyestad, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: KNUDT SOFRENSEN Family Mother: HELJE_ SIMENSDR Results for: Norway Father: Knud Sorensen Exact Spelling: Off Batch Number: C421091 [refine search] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 4 Select records to download - (50 maximum) 1. AASE KNUDSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 APR 1712 Oyestad, Aust-Agder, Norway 2. SIMEN KNUDSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 18 MAR 1716 Oyestad, Aust-Agder, Norway 3. SOFREN KNUDSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 18 MAR 1716 Oyestad, Aust-Agder, Norway 4. SOFREN KNUDSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 06 JUL 1710 Oyestad, Aust-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan det godt være. Jeg får ta en runde med bygdebøkene for Øyestad og Froland for å se om det der kan være noen opplysende spor å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

IGI FS Knud Søfrensen og Helje Simensdr gifter seg 28. sept 1710 i Øyestad.Oddbjørn: Har du anledning til å sjekke i kirkeboka om ovennevnte Knud Søfrensen har tilknytning til Seljestøl i Froland?- Jeg ser det som en mulighet at denne Knud Søfrensen er identisk med Rune Landsverks Knut Sørensen Seljestøl (f. før 1684). Han er igjen sønn av Søren Knutsen Seljestøl (f. 1652) som igjen er sønn av Knut Eriksen Haugsjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå funnet denne vielsen i kirkeboka:Dom: 15 a Trinit. (som i 1710 var 28. september): Brudefolch af Store Omhaalt: Knudt Søfrensen og Helje Simensdatter. Lenke (øverst, høyre side)Om det kan ha vært noen forbindelse mellom store Omholt og Seljestøl, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten geografisk opplysning: Store Omholt ligger i Øyestad, mellom Bjorbekk og Løddesøl - m.a.o. et godt stykke fra Seljestøl i Froland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå også sett på dåpen til Aase Knudsdtr. 24. april 1712 (4. søndag etter påske). Faren kalles fremdeles Knudt Søfrensen Omhaalt - og fadderne (de jeg greier å tyde) kommer fra Omholt og Løddesøl.Så foreløpig ser det vel dårlig ut med en mulig forbindelse til Seljestøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje det kan være verd å sjekke denne kandidaten også:AASE KNUDSEN Pedigree Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 02 MAR 1721 Oyestad, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: KNUDT HANSEN Family Mother: MARI JONSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det ble ikke noe nærmere. Kirkeboka viser seg at faren her var Knudt Hansen Sandstød (altså Sandstø i Øyestad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Fra Froland IV side 564ff SeljestølKnut Erichsen Haugsjå f. (1606)Søren Knudsen Seljestøl f. 1652Knut f. (før 1684)I 1670 åra ble de 8ksk som tilhørte Søren Knudsen Seljestøl f. 1652 pantsatt. Familien reiste fra bruket. Men sønnesønnen Søren Knudsen krevde i 1739 å få løst til seg disse 8 ksk. Søren Knudsens søster var Aase Knudsdatter. Fiane vet ikke hvor Søren Knudsen og Aase Knudsdatter var født eller når de var født. Men de var i alle fall ikke født på Seljestøl.Aase Knudsdatter var gift med 1) Giærul Aslagsen d.1750. Deres førstefødte barn het Helje, f. 1740. (Giærul Aslagsen eide fra 1645 en annen part i Seljestøl)Aase Knutsdatter ble i 1753 gift med 2) Tellef Bjørnsen Furre. Barn: Gjerul f. 1755.Ut fra disse dataene- og særlig opplysningen om at Giærul Aslagsen og Aase Knutdatters førstefødte barn het Helje- ser jeg fortsatt ikke bort fra sporet på Store Omholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott! Hjertelig takk, Benn. Ut fra disse opplysningene er jeg enig i dine betraktninger når det gjelder et mulig opphav på Store Omholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg sjekket Øyestad-bøkene i dag, men fant ingen Knut Sørensen på Store Omholt. Han kan ha vært 'innom' der som husmann, uten at han har havnet på 'omtaleplass'.Jeg fant imidlertid litt mer vedr. Furre (løpenr. 479:'I 1790 solgte Aamund Karlsen 3 kalvskinn i gården for 180 daler til Gjerul Tellefsen seljestøl i Froland, 1745-1797, gift med 1: Kirsten Abrahamsdatter, 1752-1780, barn: Abraham født 1779, Tellef født 1780; gift med 2: Gunhild Jakobsdatter, barn: Kirsten født 1790; gift med 3: Aase Jakobsdatter, barn: Jakob født 1792, Aase født 1795, Terje født 1797. Gjerul var sønn av Tellef Bjørnsen Furre. I 1796 solgte han sin andel i gården til Gjerul Kittelsen Rogdelien. Vel et år senere ble det skjøtet videre til Daniel Olsen (Øvre) Nevesdal'.Her tror jeg Bråstad tar feil m.h.t. de 3 ekteskapene. Jeg mener nemlig fremdeles at Gunhild må være feilskrift for Aase i 1790.Tellef Bjørnsen er ellers omtalt under 'Fleskestøkket', som var en husmannsplass under Furre. Han kjøpte plasse (plassrettighetene?) i 1783 av Peder Knudsen for 25 daler - og solgte videre samme år til Terkel Rommundsen for 45 daler. Plassen ble i 1802 solgt til John Klemmetsen Rogdelia og etter hvert 'overført fra Furre (i Øyestad) til nabogården Rogdelia (i Froland)'Det sto ingenying i Øyestadboka om at Gjrul Furra skal ha vært straffet. Kanskje har Knud Knudsen her bygget på noen løse rykter - eller det kan ha skjedd en sammenblanding med forrige eier av Furre, Aamund Karlsen, som hadde blitt idømt 1 års festningsarbeid i 1786 for å ha deltatt i Lofthus-opprøret. Men heller ikke Aamund Karlsen hadde altså vært tyv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

I 1710 da Sønnen Søfren Knudsen ble født, var Knud Søfrensen fortsatt på Store Omholt. Men det kan se ut som han har flytta fra Store Omholt til Skanum? [...?] Asdalseie. Han oppholdt seg i alle fall der da sønnene Simen og Søfren ble født i 1716. Dersom han var husmann, er han vel neppe omtalt på sin nye husmannsplass heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.