Gå til innhold
Arkivverket

[#60029] Utvandring til USA. Trenger hjelp.


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jeg prøver å finne ut hvor det ble av min oldefar. Har fått god hjelp og kommet til en god kandidat.Johan Knudsen som utvandrer fra Oslo til Wisconsin 6. okt. 1904 med 'Hellig Olav'.Han er oppført som maler, 27 år fra Aasnes, Solør.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=248488&personpostnr=248488#nedre>Lenke---Men min John Knudsen er f. 1873 i Åsnes, på gården Strætdammen. Med foreldre Knud Olsen og Lisbet Olsdtr.Lenke---Her er han muligens i Ft 1900 men med fødselår 1877? På gården Jensons i Åsnes. Oppført som Maler og tømmerhugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kjell-Arne! I looked around the 1910, 1920 WI censuses for your Johan/John with different spellings of 'Knudsen'. No luck so far finding someone who 'fits'...I suppose he could have also used the farm name 'Jenson'??mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiMy John/Johan are born in the farm Strætdammen, and the person i belive is him in 1900 stayed in Jenson's farm, and then stayed in Gravingen farm, before he went to USA from Oslo, in 1904.But I agree, Jenson is the most possible name he could have been taking.(if he did not use Knudson.)Is it possible to find his arrivel in Wisconsin in 1904? Maybe he is registred with the name he may have used in USA?Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei !Johan Knudsen ankom New York 19. oktober 1904. Det står at han maler og er fra Solør. Han har oppgitt at han skal til sin friend Botolf Langerud, Arkdale, P.O., WI. Så da vet du iallefall at han er ankommet sitt nye land.Skal ta noen søk på folketellingene også.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Arkdale ligger i Adam county, Wisconsin, så det er kanskje et sted å starte for å finne han 'over there'.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kjell-Arne og Tordis! I looked around in the Adams county census for all Norwegians living there in 1910...again...nothing seems to fit. Even looked for someone with the last name Langerud.There is a 1905 WI state census...I don't have Ancestry from my home, so perhaps someone in this forum can do a search in 1905??mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Kjell-Arne !Jeg har prøvd flere søk i kveld, men ikke funnet noe sikkert.Har du noen flere opplysninger om John/Johan ? Hadde han søsken som emigrerte ?Har du funnet hans konfirmasjon ?Jeg synes det er litt for stor sprik mellom 1873 og 1877 så det er derfor jeg ønsker flere opplysninger.Har du sjekka med utflytterlistene i Åsnes ?Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker for all hjelp. Jeg vet fryktelig lite om han. men han er den eneste jeg finner i Ft 1900 som kan passe. Har funnet han konfirmert i Åsnes i 1887.LenkeSå det er ikke sikkert det er min John/Johan som emigrerer, men han er min beste kandidat. Hadde håper på noen barn, og fulltreff med navneoppkalling :)MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En jeg har kontakt med i USA har funnet noen kandidater som kan vere aktuelle:Jeg fant en Johann Knudson som bodde i Chicago i 1910, 35 år gammel, kostelev, enkemann, han sa at han ankom i US i 1907, yrke = tømmermann. og her er en annen . . . John Knudson, bodde i Leeds, Benson county, ND, 32 år gammel, bodde hos svigerinne, ugift, han sa at han ankom i US i 1903, yrke = jordbruksarbeider. Svigerinne hans het Randi Knudson, enke, 30 år gammel, tre barn, Ragna (6), Lena (4), Clara (3) og sønn Jorge (6 måneder), Randi ankom i US i 1903.Her er noen til (i FT'en for 1910) . . .John Knudson, Chicago, ankom i US i 1882. John Knudson, Minnesota, ankom i US i 1897. John Knudsvig, Williams, ND, ankom i US i 1893 John Knudsen, Philadelphia, PA, ankom i US i 1894 John Knudsen, Seattle, WA, ankom i US i 1897 John Knudsen, Clam Falls, Polk county, Wisc, ankom i US i 1896.Kanskje en av dem er den du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ved ankomst Ellis Island 1904 oppgir John Knudsen at han skal til sin bror Karl Knudsen,biletten er betalt av broren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei,Takker alle for hjelpen, jeg er helt uerfaren med leting i Usa. Og da jeg har bare opplysninger funnet i kirkebøker, er dette sikkert ikke lett.Det som er helt sikkert er at han er i Hedmark i 1897 og 1898. se fødsler i innl. 1.Den gode kandidaten i Ft 1900 og i utvandrete fra Oslo, er det jo selfølgelig stor usikkerhet. Bl.a. fødselsår.Min mor som er inngift i den familien, 'mener å ha hørt en gang at han godeste John reiste til Amerika'.Jeg har funnet foreldrene til min John, Knud Olsen og Lisbeth Olsdtr.Han har en bror Karl f. ca. 1862.Solveig:Han du har som ankommet Ellies Island. Er det samme mann som dro fra Oslo i innl. 1?MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Solveig.Han blir en veldig god kandidat, spesielt med hensyn med broren Karl.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei alle! I looked at the manifest for the Ellis Island record. It looks like Johan's brother lives in Ettrick, Trempealeau County, WI. So we have another place to 'look around' for census records!!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiI am so happy that you and other uses their time to seach for me. I have never before tried to find ancestors in USA.Thank you.Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kjell-Arne!...you are welcome!! (vær så god!) I also see in the manifest that it says like John is going to 'Black River'...this is near Ettrick...just a bit south. I don't know if it really is a town now...but perhaps there was work there. Lots of 'logging' (cutting trees) type work was going on in that area. Just some thoughts! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiI have problem to seach in the immigration 'database' from Oslo.I come back when it is ok.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det er en Johan f.1877 i Åsnes. Farens navn er ikke oppgitt, men hans fødselsår er oppgitt til 1850, bopel Syversætre. Moren er Johanne Iversdatter f.1842, bosatt Knappumsplassen. I FT1875 for Åsnes finnes på Syversætre tj.gutt Knud Adolsen f.1851 og tj.pige Johanne Iversdatter f.1842. Dette kan være foreldrene til den Johan som er født i 1877 og som kan være den som emigrerer. Alderen stemmer i allefall bedre.Familien til Johan f.1873 Knud Olsen f.1829 og Lisabet Olsdtr f.1830 Ole f.1852 Karl f.1862 Ludvig f.1864 Jon f.1873 Marie f.1867 Ida Olava f.1870 Berthe Marie f.1854 budeie Åsnes Oline f.1856 budeie Våler Johanne f.1859 budeie Våler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Slik jeg ser det nå er det to Johan/John Knudsen fra Solør som ankommer New York i okt 1904. Den Johan som reiser 6. okt. 1904 med 'Hellig Olav' ankommer New York 19. okt. med Hellig Olav. Han har iallefall følge med Ole Auseth fra Gausdal. Det er han jeg skriver om i innlegg 4.Utifra de opplysningene som er fremkommet senere, er nok dette feil person.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Berit.Jeg fant 2? stk. Johan f. i 1877 i Åsnes hvor farens navn ikke var oppgitt, bare årstall.Det er klart at han du har funnet, og hvis faren er Knud Adolsen, passer bedre på han som blir letet opp i Usa, utifra fødselsår. Har han er bror Karl? MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.