Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, nå må dere gi dere! Skal jeg bli sittende igjen med både Peder Fiske, som besvangret sin søster førend konfirmasjonen, og Peder Linga, som trolig begikk minst to leyermål. Jeg nedstammer jo fra dem begge. Peder Fiske visste jo ikke bedre, etter det som bygdebokforfatteren skriver, men Peder Linga, da, prestesønn og student hev vore....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Javel da, når det skal være slikt mas, så får jeg bare tilstå at jeg er direkte beslektet gjennom datteren Lisbeth.Og siden moren var prestedatter, kan det jo tenkes at det var Den Hellige Ånd som kom over henne, og ikke Peder Rasmussen. :-)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg må jo dele Peder Fiske med deg Arnfrid. Nytter ikke å skulke unna der.Men Lisbeth fikk jo en veldig bra mann (bror til min 5. tippoldemor) så jeg tror han kom inn med så mange gode gener at det overdøvet de dårlige Lisbeth drog med seg etter faren (dvs dersom det er hennes første gemal du stammer fra)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har skjønt det måtte være noe mellom Rune og meg, men det har vi visst vært innom før. Ja, rekken min er slik:Peder Rasmuss Linga gm Margrete Eliasdtr Skånevik - Lisbeth Linga gm Hans Jansen Mentz Bolstad - Malene gm Olav Johannessen Helland - Lisbeth gm Olav Steintveit - Brita gm Nils Nilsen Kvittigen - Nils Nilsen Kvitingen gm Kristi Fiske (barnebarn av Peder Fiske) - Nils Nilsen Kvtingen til Natland gm Anna Monsdtr Langeland - Kristine Nilsdtr Natland gm Aksel Haldorsen Mjøs til Landaas - Ingolf Akselsen Landaas til Meland, min farfar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De to første leddene er de samme for meg. Så fortsetter det slik:Margrethe Hansdtr. Holdhus gift med Jan Andersen Koldal i Samnanger.Engel Jansen Tveiteraas Fana gift med Rakel Olsdtr. Holen,LaksevågMadli Engelsdtr. Kirkebirkeland Fana gift med Conrad Andersen Fanahammeren FanaHans Conradsen, Konradsplasset Fana gift med Alithe Joensdtr. Nordrevold FanaCarl Johan Hansen Grønneviken, Årstad gift med Anne Christine Nilsdtr. Gravdal Laksevågog min morfar Harald Nicolai Hansen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kva skal eg seia då, som har to vegar attende 'Rom'. Ei dotterdotter av Margrethe Hansdtr. og Jan Andersen, var nemleg gift med ein dotterson av bror til Margrethe, Rasmus Hanson Linga. Dei og etterslekta budde på Søvik i Fana fram til kring 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Slik ser det ut bakover hos meg: Rasmus Pedersen gm Magdalena Laurtisdtr. Galtung - Hans Rasmussen Bru gm. Alis Johannesdtr. Y.Børsheim - Rasmus Rasmussen Berge gm. Martha Johannesdtr. Nordtveit - Alis Rasmusdatter Tveita gm. Anders Olson Laukhammer - Marta Andersdtr. Nera Laukhammer gm Hans Torsteinson Skorpo - Marta Hansdtr. Skorpo gm. Nils Endreson Flornes - Brita Nilsdatter Flornes gm Mads Jenson Espevik - mine oldeforeldreAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stammer som sagt fra onkelen Hr Hans Pedersen på Fusa og Anna Jensdtr Loss Hans sønn Peder Hansen Tysse og Marita Knutsdtr Aarlandså blir det komplisert for her stammer jeg fra to av deres barn: 1)Anna Pedersdtr Tysse og Nils Pedersen Stålby2)Knut Pedersen Tysse og Kristi Hansdtr Steinslandmen jeg stammer og fra Peder Hansen Tysses 'uegte' datter3)Malena Pedersdtr Hope og Anders Monsson BørdalPeder Hansen Tysse hadde nok arvet noen av disse genene, for han ble ihvertfall far til to-tre barn utenom ekteskapet!Mine fire oldeforeldre på morssiden var alle fra Samnanger ikke noe rart at jeg er som jeg er!!Peder Knutsson Fiske er forfar til min mormor. Hennes mor het forresten Tveitarås.Jan Anderson Koldal/Tveitarås var bror til min 3. tipp. Hans kone var datter av min 5. tippoldemors brorDa er jeg syvmenning til Runes mor (vi har ellers 5 forskjellige felles forfedre) og seksmenning til Arnfrids far (den famøse Peder Fiske), men og 8-menning til Arnfrid igjennom Peder Hansen Tysses etterkommere. Vi har jo og noen andre forbindelser.Rune er 8-menning til Arnfrids far igjennom Lisbet Linga og hennes mann.Det blir en stor familie etter hvert!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er i hvertfall klinkende klart at denne delen av Galtung - Gjøen - Haavik - Bolstad - Linga - Staalby - Tysse - Loss- Kvitingen - Fiske mv -slekten godt kan få til et utrolig flott slektsstevne. Ja, du Kjellaug og jeg er jo i slekt i flere andre grener også, både fra Sunnhordland og Sogn, jeg har mistet fullstendig oversikten.Apropos min far som var f 1910, -vi fant ut en gang at han var noe slikt som 8-menning til to av hans egne barnebarn også (grenen Koldal, Trengereid, 'Jakthavnsslekta').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg visste jeg hadde stor familie, men at den også hadde funnet veien til Frankrike var jo storveis. Nå har jeg familie i alle verdensdeler, så da har vi jo kontroll på det meste. Dette er jo forresten en hyggelig biting med interessen for slektsgranskning, at man stadig oppdager nye slektninger. Og selv om det jo er mange slektsledd mellom oss, så deler vi altså da også alle en stor interesse for historie. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne, såg ikke ditt innlegg da jeg holdt på med noen reknestykker-:)Jeg har og Hans Rasmussen Bru (søskenbarn til min forfar Hr Hans Pedersen) i min data, men jeg har han gift med Kari Olsdtr Berge. Var hun andre kona hans eller er det galt?Mellom Hans Rasmussen og Rasmus Rasmussen har du vel et ledd til?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg kan sjå er Rune og eg 7-menningar gjennom Jan Andersen og Margrethe Hansdotter. Og det er berre hyggjeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Kjellaug! Godt du følger med. Her har jeg utelatt noen ja. Det som er korrekt er selvfølgelig at Hans Rasmussen Bru gm Kari Olsdatter Berge - Rasmus Hansson Berge gm Alis Johannesdtr. Y. Børsheim - Rasmus Rasmussen Berge gm. Martha Johannesdatter Nordtveit.. osv Takk for din årvåkenhet, det er jo kjekkest at det blir korrekt :-))Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå må jeg le. Dette er jo riktig artig får en si. Familien er nok spredd over store deler av kloden, det er ganske sikkert!! Så vi har alt under kontroll!!!Jeg må og si at jeg har ikke oversikt over den delen av sognefamilien hvor vi har felles aner Arnfrid, det blir jo selvsagt mye mer enn de fem felles forfedre vi har fra Samnanger.Ellers er jeg 7-menning til mine barnebarns farmor, så da blir det noe liknende som med din far, Arnfrid!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ikke helt, Kjellaug, du og dine barnebarns farmor er vel omtrentlig samme generasjon. Min far er 8-menning til to av hans egne barnebarn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ikke helt, Kjellaug, du og dine barnebarns farmor er vel omtrentlig samme generasjon. Min far er 8-menning til to av hans egne barnebarn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er venstrehendt, og nå begynner jeg å tro at det kan være genetisk. For dersom Peder Rasmussen mistet sin høyre hånd, da var vel han nødt til å bruke venstrehånden resten av levetiden. Ja, ja, det meste har en forklaring bare man ser litt stort på det.En riktig god natt til familien.PS. Ja, jeg vet at du Bjørn begynner å våkne til liv på denne tiden, men jeg må få meg litt skjønnhetssøvn.(ikke det at det hjelper)Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det vil ikke overraske meg mye om flere av dere er etterkommere etter Peder Fiske også, les om han her LenkeGod natt fra meg også til hele slekten,Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne, Du er 10-menning til Rune og 10-menning til Arnfrids far. Jeg er 10-menning til en av dine foreldre!Haha, Rune! Det må nok gå et hakk lenger tilbake for jeg er nesten venstrehendt (ble fortalt at jeg skulle bruke den 'fine' hånden) og en av mine sønner pluss et barnebarn er og venstrehendt. På Samnangersiden er det flere venstrehendte i min nære familie. Tydelig noe genetisk der!!Hei til Bjørn og, da må vel jeg være 7-menning til en av dine foreldre og! Bare hyggelig - når skal vi arrangere slektstevne?Du har rett Arnfrid, din fars tilfelle var heller unikt!Men nå tar jeg og kveld, jeg tror og på skjønnhetssøvnen -:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I morgen skal jeg lage en etterslektstavle etter Rasmus Pedersen og Magdalena Laurtisdtr. Galtung, - eller må jeg gå lenger tilbake for å få alle med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har òg kontroll på det meste, så han Fiske skal du få ha i fred, men eg skal lesa.Det vi derimot burdre sjå nærare på i denne vidfemnande slekta, er økonomien. For då Malene Rasmusdotter (dotter til Rasmus Hanson Linga) vart gift i Fana med Nils Skipenes av heller ringe kår, hadde dei råd til å kjøpa eit bruk på Søvik. Far hennar døydde då ho var lita, men kor stort var buet - og kor mykje ervde ho - og kven passa på denne arven, slik at ho kunne kjøpa seg gard nær byen?Dessutan: Son til Malene og Nils, Rasmus Nilsen, som vart gift med Anne Margrete Knutsdotter (dotterdotter av Jan Andersen) fekk to døtre og ein son. Alle tre vart spilsjuke, tillike med eine sonen til Nils (bror til min oldemor).Kan alt dette inngifte som var i denne slekta, ha svekka motstandskrafta mot spilsjuka (spedalskhet)? Eg trur det, avdi eg òg finn denne sykja i andre ledd kor det har vore dobbelt inngifte. Er det andre som har funne spilsjuke i t.d. Samnanger eller Strandebarm (som låg sør om grensa for den store ubreidinga av den sykja?). Etter det eg har funne ut, kom nemleg svekkinga mot denne sykja frå Galtung-slekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Kjellaug: Det må i så fall vera mor mi (døydde 2002) - og tanta mi (som døydde ugift i 2006, nær 96 år). Dei hadde mormor frå Søvik - ho vart over 90; dottera (bestemora mi) vart over 93. Du finn dei i basen til Anita - kor der av alle ting er eit eller fleire kryssingspunkt til farsslekta mi som òg ligg der! Men dei må du leita deg fram til, avdi mange kring kryssa framleis er i live.Gjerne eit slektsstevne - men det vert stort, svært stort. Då gjeld det å finna ein høveleg stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I den tingboka det er refert til i (220) står det at kona til Jon Bolstad kom ut i leiermål. Hvis dette var Herborg, har jeg jammen litt å slekte på;) Jeg stammer fra Herborg i en linje (den linjen som denne tråden opprinnelig startet med), og fra Peder i en annen linje - denne går via datteren Elen (f. 1714), som var gift med Lars Torgersen Bru - Anna Larsdtr Fossen, g.m. Ole Sæbiørnsen Giære - Sæbiørn Olsen Tveita (Stord), g.m. Agathe Rasmusdtr Grasdal (Fitjar) - Rasmus Sæbiørnsen Grasdal, g.m. Ragnhild Nilsdtr - Ole Rasmussen Gauksheim, g.m Marte Olsdtr Kalvenes, disse er mine tippoldeforeldre. Og ikke nok med dette, han Rasmus Hansen Gjøen, som denne tråden startet med, hadde kanskje også sine 'svin på skogen': [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=pa12431669&gardpostnr=134&personpostnr=146&merk=146#ovre>Lenke. Og et annet barnebarn av Peder, Rasmus Hansen Holdhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I den tingboka det er refert til i (220) står det at kona til Jon Bolstad kom ut i leiermål. Hvis dette var Herborg, har jeg jammen litt å slekte på;) Jeg stammer fra Herborg i en linje (den linjen som denne tråden opprinnelig startet med), og fra Peder i en annen linje - denne går via datteren Elen (f. 1714), som var gift med Lars Torgersen Bru - Anna Larsdtr Fossen, g.m. Ole Sæbiørnsen Giære - Sæbiørn Olsen Tveita (Stord), g.m. Agathe Rasmusdtr Grasdal (Fitjar) - Rasmus Sæbiørnsen Grasdal, g.m. Ragnhild Nilsdtr - Ole Rasmussen Gauksheim, g.m Marte Olsdtr Kalvenes, disse er mine tippoldeforeldre. Og ikke nok med dette, han Rasmus Hansen Gjøen, som denne tråden startet med, hadde kanskje også sine 'svin på skogen': [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=pa12431669&gardpostnr=134&personpostnr=146&merk=146#ovre>Lenke. Og et annet barnebarn av Peder, Rasmus Hansen Holdhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei 10 menninger og alle andre familimedlemmer! Slektsstevne er en super ide, men som du sier Bjørn så må vil finne et romslig og høveleg sted, kanskje et sted som har vært i slektens eie en eller annen gang?Om jeg ser på Hans Engelsen Gjøn eller rettere hans far Ingjald Olufsen Haavig så har jeg hans 3 sønner Hans, Anders og Laurits som 'stamfedre' . Anders sin datter Kari hadde 3 døtre Anna , Brita og Marta .Laurits sin sønn Sten - og Hans sin datter Inger og hennes 2 barn Hans og Agote. Og Engel Hanson Gjøn sin sønn Torgil.Tre av mine oldeforeldre er da etterkommere etter Ingjeld Oluffsen Gjøn .Hvor mange mennninger de var til hverandre har jeg ikke regnet ut, men ser slekten har krysset sine egne spor mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.