Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne K. Landholm

Til Kjellaug!Joda jeg har fått det med meg, og takker for oppklarende svar. Når man leser bygdebøker så lurer man jo selvfølgelig på hvor forfatterene har sine opplysninger fra og hvor korrekt det er. Forøvrig er det et omfattende og imponernede arbeid de har gjort og således ikke underlig om der skulle forekomme noen feil og utelatelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helt enig Anne, alle disse forfatterne har gjort en kjempejob!Mye interessant i tingbøkene: [url="http://digitalarkivet.uib.no/DA/tb12001690shl.htm>http://digitalarkivet.uib.no/DA/tb12001690shl.htm 'Engel Hanssen Giøn aff Stranduig schib: loed l(æse sit) Kiøbe breff, till Hanss!! aff!! (Hann: och?) hans Hustrue, b(ørn) och Arffuinger, aff dend Erlig och Gudfr(ygtige) Matrone, Else Peders Sl: Mag: Jens Hofman Udgiffuet Liudende Paa dend gaard Steen(s)land, Herudj Ous schb: och Samang!! (Samnanger) ….. sogen(?), Skyldende Vdj Aarlig Land Skyld (med)'http://digitalarkivet.uib.no/DA/tb12001692shl.htm 'Erlig och Welagt Mand Knud Eye, Loed læsse it Kiøbe breff till Hann: och hans Hustrue, Kristj Knudz datter begges deris børn och Arffuinger, Aff hans Fader Welfornehme Mand, Engel Hanse/n Giøn, och hans Hustrue, Kristj Torgiels datter Vdgifuet, Liudende Paa it Græs bette Kaldis Skaar Sætter, Liggende Vnder hans Paaboende Jord, Nordere Tun Giøn Och' 'Erlig och Welagt Mand Torchils Engelsen Giøn Haffde Wed Lens Manden, och Mend ladet, udj Rette stefne, Guldbrand Beriesen Hammersland, til at Annamme penge for it SPand Smør'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til innlegg nr.175. Jeg skal prøve meg på en oversikt Terje. Jeg har ikke slektsprogrammet mitt tigjengelig, så andre får evt. bekrefte/avkrefte opplysningene. Gen 11. Rasmus Hansen Gjøen f. 1719- Gen 22. Hans Torgilsson Gjøen 1690-1760 gift 02.11.1710 med 3. Herborg Jansdtr. (Mentz) Bolstad 1693-1753 Gen.34. Torgils Engelsson Gjøen 1658-1716 gift 24.06.1678 med 5. Marite Torkildsdtr. Bolstad 1659-17266. Jan Torkildsson Bolstad 1647-1721 gift 03.08.1690 med 7. Herborg Rasmusdtr. 1667-1723 Gen 48. Engel Hansson Gjøen 1635-1702 gift med 9. Kristi Torgilsdtr. Aga 1629-171710. Torkel Jansson Mentz Vevatne Tysnes 1607-1662 gift med 11. Magdele Olufsdtr. Eikeland 1614-167312. Som nr.1013. Som nr.1114. Rasmus Pedersson Linga 1625-1676 gift med 15. Magdalena Lauritsdtr. Galtung, Torsnes 1617-1681 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det skal finnes en slektstavle fra 1548–57 over Galtung, Smør, Bagge, Orm og Benkestokk. Dette har jeg fra Vigerust, men hvor man kan få mer informasjon om denne, vet jeg faktisk ikke. Men jeg skal undersøke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

forts fra (179) dens skal være gjengitt her:slektstavlen i NST 36 (1997), s. 93skematisk i NST 2 (1930), s. 157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En gren av Magdalena Lauritsdtr og Rasmus Pedersens etterslekt er beskrevet i Sunnhordlandsslekter I, s72 - 73.Her står det bl a at Hans Jansen og Jan Jansen var fra to forskjelige ekteskap for Jan Torkildsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var jo trolig bare 4-5 år mellom Jan og Hans.Sier Sunnhordlandsslekter 1 noe om hvem som eventuelt deres mor, og hva er kilden for en slik påstand?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nede på høyre side synes jeg å kunne lese at Marite Joansdtr. N. Boelstad døde 4mnd og 2 dg gammel 16.07.1671? Er dette en datter av Jan Torkildsen?LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(182) Gjøen slekten er ikke beskrevet i Sunnhordlandsslekter, men i forbindelse med Magdalena Lauritsdatter og Rasmus Pedersen kommer dette frem. Kilden er ikke nevnt.Rasmus og Magdalena hadde iflg boken barna:a. Peder Rasmuseen Linga f 1660 død 1727, student 1676, gm 1) Margrete Eliasdtr, skilt 1702, død 1711, dtr av sogneprest Elias Andersen i Skånevik. De var søskenbarn. Gm 2) Herborg Halsteinsdtr Rød, død 1740.b. Hans Rasmussen Bru, Strandebarm, født 1670, død 1745, gm Kari Olsdtr Berge, død 1746. Sønn: Rasmus.c. Elisabeth, gift 1676 med Søren Sørensen Hess, sogneprest i Strandebarm 1676-88.d. Magdalena, gm Povel Glad, sogneprest i Nordfjord.e. Herborg, født 1657, død 1721, gift 1690 med Jan Torkildsen Mentz, Bolstad. Sønn: Hans Jansen Holdhus gm Elisabeth Pedersdtr Linga, søskenbarn.f. Elen Rasmusdtr, gift 1693 med Jan Jansen Mentz, Bolstad, sønn av Jan Torkildsen i et tidligere ekteskap.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Arnfrid.Men hvem er dette søskenbarnet Elisabeth Pedersdtr. Linga som giftet seg i Strandebarm 17.06.1708 med Hans Jansen Holdhus? Er hun identisk med den Elisabeth Pedersdtr. som ble gift med Søren S. Hess i 1676? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

KB starter ikke før 1669, så det blir vanskelig å finne Jan Torkildsens første vielse, ang. 1668, og dåpne til Hans, ang. 1667.Elisabeth Pedersdtr Linga skal, iflg mine noteringer, være datter av a. Peder Rasmussen Linga i hans ekteskap med Margrete Eliasdtr. (Skånevik). Elisabeth er forøvrig min formor. Nei, hvordan Hans Jansen og Elisabeth Pedesdtr var søskenbarn har jeg ikke funnet. Men Elisabths bestmødre var søstre, Magdalena og Lisbeth Lauritsdtr Galtung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(181) andre setning er dermed feil. Teksten i Sunnhordlandsslekter 1 henviste selvsagt til at Jan Jansen var sønn i et annet ekteskap enn ekteskapet mellom Jan Torkildsen og Herborg Rasmusdtr. Ref (184).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid.Jeg har inntrykk av at jo lengre ned i denne slekten vi graver, jo mer uoversiktlig blir det. Jeg kan heller ikke se at de er søskenbarn, med mindre man her snakker om en annen Lisbeth enn hun som var gift i 1676 med SSH. FamiliySearch antyder at denne Lisbeth var født rundt 1690.Er det sannsynlig at Peder og Margrethe hadde mer enn en datter som var døp Elisabeth?OJeg vil nok tro at denne Lisbeth må ha vært født 1685-1690 for hun fikk barn med Hans helt frem til 1730. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Elisabeth, gm Søren Hess, var datter av Rasmus Pedersen, s.pr. i Strandebarm [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=395&storleik=>Lenke Søren Hess overtok embedet etter sin svigerfar, iflg Lampe.Elsiabeth, gm Hans Jansen, var datter av 'rundbrenneren' Peder Rasmussen Linga, og dermed sønnedatter av Rasmus Pedersen, s.pr. i Strandebarm, i hans ekteskap med Margrethe Eliasdtr Skånevik LenkePeder Rasmussen Linga var altså litt av en kar, her litt fra Anitas side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for at du førte meg tilbake på riktig spor. Den ene var selvsagt en Rasmusdtr. og den andre en Pedersdtr.Og dersom noen skulle beskylde meg for å være en rundbrenner, så kan jeg jo nå skylde på at det ligger i genene. :-)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være barn til Fartein Olufsen som døde på Valen ca 1689 og var sønn til Oluf Farteinson Linga (ca 1610-1670) og Inger Lassedtr Tveit (ca 1618-1670)?Det passer jo med oppkalling av Inger og så har vi og gården Tveit i familien.Ludvig bror til Fartein Olufsen skal ha bodd på Øvre Tveit.Oluf/Ole Farteinsen Linga skal være nevnt i Norsk slektshistorisk tidskrift B. I s 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg tror også det. I Sunnhordlandsslekter 1 s 73 står det at etterslekten er beskrevet i 'Hardanger' 1939 s 79. Hva er det?Jeg har funnet forlovelsen til Peder og det som vel må være Herborg Halsteinsdtr Rødi i 1711 samt dåpen til dattern Margrete i 1712. Han giftet seg altså ikke igjen før etter at Margrete var død i 1711. Hm. Og ble hun boende på Store Linga til hun døde? Har ikke funnet dødsfallet hennes, som ang. skal ha vært i 1711. Blanceflor Danielsdtr xxx er blant fadrene til Margrete i 1712. Han må jo ha fått tilgivelse, kan det se ut for. Det var vel slik, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ble det noe barn av dette forholdet? Jeg har prøvd å lete litt i kirkebøkene både i Strandebarm og Hålandsdalen 1691-93, men uten å finne noe.Forøvrig kan det se ut til at Peder fikk flere barn i ekteskapet med Herborg Halsteinsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det sies at Peder Tasmussen Linga skal ha hatt 17 barn ialt, men jeg har ikke sjekket om dette tallet stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.