Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Hei, i innlegg 20 og 22 er omtalt Rasmus Hansson Gjøen 1719- g.m Christi Knudsdatter Eikeland, bosatt Møgster, Austevoll. De ble trolovet Fer. 1. Pentecost og var beslektet i 2. og 3. ledd. Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei einaste eg finn i farta som kan vera aktuelle, er Knut Olsen Ekeland og Brita Olsdtr. Gierrevig som vert gift i Fusa 0601 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Herborgs leiermål; Ja, hva skal man si, var det Peder som hadde vært ute igjen?Ellers står dette om Inger Farteinsdtr'Kongl: May:ts Foget tilspurte Johanes Nordtvett og Stee/n Lygre o/m de er widende at det Qvindfolck Inger Farteins datter so/m war dømbt till at betalle hendes Leiermaals bøder 6 Rdr: noget er Eiende till de Resterende bøder so/m er 2 Rdr: effter so/m de begge var hos hende, sam/m/e bøder at udtage, begge desse1704: 71bMend wed Eed testerede at de Var hos hende og sam/m/e bøder Vilde udtage, me/n de iche fant hos hende saa meget so/m 4re skilling Var af verdj, ude/n allene de gl: Kleder hu/n gick udj, Almue/n ogsaa \{her}/ testerede at hu/n aldeelis indted er Eiende, me/n er Fattig og Elendig, hvilcke Kongl: May:ts Foget begierede at maatte indføris og hann: beskrefve/n meddeelis,'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anne (250) Noen eksempler:Jeg har Ingjald Olufson Haavik og Ingegerd Lauritsdtrs to sønner Hans (7. og 8. tipp) og Anders (9. tipp) blant mine forfedre.Deretter Hans Ingjaldson/Engelson Gjøen og Kristi Knutsdtrs tre barn: Inger (7. tipp), Ingjald/Engel (7. tipp) og Anna (6. tipp) blant mine forfedre.Det er ikke det eneste tilfelle hvor flere av barna befinner seg blant mine forfedre (se 233, f. eks)Ja, det er på tusenvis av folk som stammer fra disse rundt omkring i Norges land - og ellers i verden i dag-:) Bjørn (246)Kanhende du har noe her, fant dette: Lenke'Hva forårsaker spedalskhet? Infeksjonen forårsakes av Mycobacterium leprae. Det er en bacille som tilhører samme familie som tuberkulose-bacillen (mykobakterier). [...] Mennesker er den viktigste verten for bacillen, og sykdommen spres via dråpesmitte fra smittede pasienter og, mindre vanlig, gjennom direkte hudkontakt. Selv om dette er de viktigste smittemåtene, er det mange pasienter som ikke vet om hvordan de er smittet. Risikoen for å smittes med sykdommen, avhenger av hvordan immunsystemet til den enkelte person reagerer på bakterien.De aller fleste av verdens befolkning er ikke mottakelige for spedalskhet. Det ser ut til at det bare er mennesker med helt bestemte arveanlegg, som kan få sykdommen.'Denne siste setningen er jo spesielt interessant i dette tilfellet hvor det var så mye inngifte folk.Nå kan jeg ikke si at jeg har funnet et eneste tilfelle blant mine forfedre fra dette distriktet, men så står det jo heller ikke hva de døde av - ihvertfall ikke i Samnanger bygdebok etter hva jeg har sett.Steinsbø (bygdebøker fra Bømlo, etc. ..) tar med slike kommentarer og der var det flere på øya som døde av lepra har jeg sett.Tvert imot blant mine forfedre i Samnanger har jeg konstatert en bra høg alder på flere, spesielt i slekta fra Høysæter.På Tyssesida ble f. eks. Anna Jensdtr Loss over 90 (d.1729) men hun kom jo ikke fra samme slekta, mens hennes mann Hr Hans Pedersen ble bare 60.Det er ikke lett å vite hva de døde av de som var yngre. Men dersom det var Lepra, ble de vel sendt bort ettersom det var så smittsomt.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(251) - (253). Jeg har notert Marta Samsonsdtr Markhus som mor til Christi Knudsdtr. Her er forlovelsen med Knud Gierrevig i 1722 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

251-53 og 256: Takk Lars!Jeg har forøvrig en Marta Samsonsdatter Markhus d. 1685 g. 21 jun 1674 i Hålandsdalen m. Hans Haldorsen Tveit (ca. 1652 Tveita, Hålandsdalen - Skifte 25. sept. 1708 (Prot. 1708-1712 A.a.3a, , s. 34b)Tveita, Hålandsdalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Kjellaug (255): Endeleg ein lækjar som er samd med YN og underteikna. Og det er desse arveanlegg vi meiner å ha funne i Galtung-Gjøn-slekta, serleg etter dobbelt inngifte. For i dette området var det lite lepra-smitte, men nokre fekk sykja, både i Strandebarm (bygdeboka der har med slikt) og i Fana. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne noen navn?Jeg er jo interessert i å vite om noen av mine forfedre døde av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Innlegg 256 og 257 Marta Samsonsdatter Markhus d 1685 gm Hans Haldorson Tveit er farmor til Martha Samsonsdatter Markhus gift i 1722 med Knut Olsen Egeland Gjerdevig.Foreldre til Knud Olsen EGeland Gjerdevig f 1697 var Oluf Knudsen Egeland gm Guro Bergesdatter Brattebø.Marta Samsondatter Markhus d 1685 gm Hans Haldorsen Tveit var datter til Samson Hanson Markhus d 1681 gm Kristi Torgilsdatter Gjøn d 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Anne - vet ikke om jeg misforstår deg nå eller: Marta Samsonsdtr g.m. Hans Haldorsen Tveit må vel være foreldre til Samson Hansen Markhus? Jeg har han som født 1681. Oluf Knudsen Egeland har jeg som sønn av Knud Olufsen Egeland (1628 - 1710) gm Brita Stensdtr. Haavig (1633 - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Lars!Marta Samsonsdtr. Markhus d 1680 gm Hans Haldorsen Tvedte 1656-1708 - Samson Hansson Markhus 1681-1755 gm Kristi Torgilsdtr.Gjøn 1682-1756 - Marta Samsonsdtr.Markhus 1702-1781 gm enkem. Knud Olufsen Egeland Gjerdevig 1697-1765 Han var sønn til Oluff Knudsen Egeland 1671-1758 gm Guro Bergesdatter Brattebø 1680-1765Foreldre til Oluff f 1671 : Knud Olufsen Egeland 1628-1710 gm Brita Stensdatter Haavig d.e. 1710 . HUN var barnebarn til Anders Ingjeldson Haavig og Laurits Ingjeldson HaavigHåper det ble mer rett og forståelig nå, hastverk er lastverk og sånn er det :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i min data at hun døde i 1685 og at hun fikk tre barn med Hans Haldorson: Ole ca 1676, Samson ca 1681 og Inger ca 1682.Hans Haldorson Tveita/Tvedte var min 6. tipp med sin andre kone Jorun/Giørund Bergesdtr/Børjesdtr Brattebø.Med henne hadde han døtrene Kristi, Jørna og Marta (1688-1768) gm Hans Ingjaldson/Engelson LundravikBare Marta/Maritte er nevnt i skiftet av de eventuelle døtrene.og sønnene Haldor d. 1765 og Hans (ca 1695-1762) gm Ingeborg Lassedtr Austestad (1697-1756). Dette siste paret er blant mine 5. tipper.Skiftet etter Haldor:'Skiftet er datert 25. september 1708 og nevner enken Giøren Bergesdatter og barna Samson Hansen Markhus (fra avdødes første ekteskap), og Haldor H. Tveitte, Hans Hansen, 16, og Maritte Hansdatter, gift med Hans Lunderviig, lensmann i Os, med gjenlevende ektefelle.'Med andre ord er det bare et barn nevnt med Marta. Var det skifte etter henne montro?'Hans var sjølveigar. Han kjøpte i 1692 frå Kristoffer Sigfusson Hammerhaug i Opdal skipreide (Øvle) og dei to sønene hans, Tomas og Elias, 1 p. m., 1/2 h. med bygsel i Solås, som var arv etter kona til Kristoffer Hammerhaug, Kari Tomesdtr.'ft 1701: Lenke Det var og skifte etter sønnen Hans Hansen Tveita:'Skiftet etter Hans Hansen er datert 6. juni 1763 og nevner barna Hans Hansen Fittie, Stord, Lasse H. Hammersland, Bergie H., ugift, Jorna Hansdatter, gift med Ole Olsen Yttre Røe, Aagaate H., hadde vært gift med Michel Tomre, men hun var død og hadde etterlatt seg barna Ole Michelsen, 14, Hans M., 11, Knud M., 9, og Ingeborg M., 10 år, Ingeborg H., g.m. Niels Andersen Foer, og Inger Hansdatter, gift med Svend Heihiller.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 251-53 og 256-57. Iflg. kirkeboka var som nevnt brudeparet beslektet i 2. og 3. ledd, se høyre side nest øverst: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1741, side 122. Permanent sidelenke: Lenke.Med det foreslåtte slektskapet (256) blir imidlertid brudgommen bare 4-menning av brudens mor (iflg. mine beregninger). Dermed er vel slektskapet mellom de to fortsatt uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Hei! Jeg hører også til den overnevnte 'klanen' Fra Jan Anderss. Koldal og Margrethe Holdhus. Brita Jansdtr. 1772 Tveiterås gift 1795 med Nils Øvsttun 1772 Øvsttun, Fana. Synnøve Nilsdtr. Øvsttun 1813 gift 1836 med Johannes Langeland 1804 Halvor Johanness. Øvsttun 1847 gift 1873 med Kristine Eliasdtr. 1853. Henrik Anton Johanness. 1892 gift 1914 med Elisabeth Marie Haufe 1894De fikk min farmor Emmy Martha i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg har i mine notater at Elen Rasmusdatter & Jan Jansen Mentz Bolstad hadde to barn:a. Elen (1695-1782) gm 1) 1713 Knut Knutsen Gjøen (1695-1750) og 2) 1754 Ola Olsen Solås (1729-1798)ogb. Rasmus, men han vet jeg ingen ting om.Er det noen som kjenner til denne Rasmus? Hvis han eksisterte, -når ble han født? Vokste han opp? Ble han gift? Har han etterkommere?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei, Christian (266)! Rasmus Hansen Gjøens far, Hans Torgilsen Gjøen, var etter mine noteringer bror til Christi Knudsdatter Egelands mormor, Kristi Torgildsdtr. Gjøen. Det kan være dette som menes med beslektet i 2. og 3. ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Arnfrid (268) skal tro om det ikke er Rasmus du finner her? Her er en forlovelse mellom Rasmus Jansen Bolstad og Eli Baardsdtr. Eide i 1717: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjempeflott, Lars!Dermed blir brudgommen fetter av brudens mor. Rasmus Hansen Gjøen Møgster og Christi Knudsdatter Eikeland var altså fetter og kusine, en gang forskjøvet, med Torgils Engelsson Gjøen og Martha (Marita) Torkjellsdatter Mentz Bolstad som felles aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Med ref. til ditt innlegg nr.268, så hadde vel Jan Jansen og Elen Rasmusdtr. mer enn de to barna du nevte. De hadde vel også datteren Herborg Jansdtr. som i 1710 giftet seg med Hans Torgilsson Gjøen.Ellers er jo dette egenlig en vanskelig slekt å styre med, noe som bl.a skyldes navnelikhetene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er vel skifte etter Eli Baardsdtr. her.LenkeJeg legger inn en forespørsel om skiftet i Arkivforumet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune (272) Herborg var datter til Jan Torkelsson Gjøen i hans andre ekteskap med Herborg Rasmusdtr (datter til Hr Rasmus Pedersen)'Jan Torkildsen Mentz vart enkemann i 1688, men giftet seg opp igjen få år senere med Herborg Rasmusdtr. (datter til sognepresten i Strandebarn Rasmus Pedersen) Søster til Herborg, Ellen ble tjenestejente hos dette paret. Kort tid etter giftet Ellen seg med sønnen i huset Jan Jensen Mentz' Les 33/35/40/43/51/92/95/97 og 140 (Karin sier at dette var deres eneste barn)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her er det lett å trø feil. Hvem var så den Magdela/Malena Jansdtr. som ble gift i 1708 med Engel Hansson Ø. Echeland datter av, og når var hun født? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.