Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Her må vel presten har skrevet feil Lenke for Jan Torkildsen var vel enkemann, eller den som har transkribert, da han giftet seg med Herborg Rasmusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(276)Jeg har notert:Anna Hansdotter Gjøen døydde i barselseng, medan dottera Magdela 1688-1764 levde opp.Erveskifte 10.8-1689: netto 278 rd. forutan 5 laupar og 9 merker smør i jordegods.Finner ikke skifte. Kanskje det står noe i tingbøker?MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 275-76:Magdela Jansdatter Mentz (Bolstad) ble døpt 7. Post Trint. Sepelli 1688 Hålandsdalen, død 1753 (ref. innlegg 29, 46 og 111 over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for avklaringen. Jeg har to ulike databaser, og forskjellig oppføring. Dermed begynte jeg å bli usikker på hva som var rett eller galt.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Eli Bårdsdatter Eide (skifte 3-6 juni 1752) (innlegg 270, 273 over) var iflg. ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=60759&sok=&nr=1&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke innlegg 6) gift fire ganger: 1. Ole Endresen på Mjånes, 2. Knut Engelsen Eide/Gjøn, 3. Rasmus Jansen Bolstad og 4. Anders Larsen Legland.Det ble gitt ekteskapsløyve til hennes 4. ekteskap m. Anders Larsen Legland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk, Rune!Kanskje Anders Lauritzen Leigland var bror av Kari Larsdatter Legland (1699-1761) g. 1722 m. Sjur Nilsson Sunde, Nera-Gjerstad som i 1717, 18 år gml, fikk bygselsete på Sunda av Rosendal baroni --. Hun står riktignok ikke oppført i FT 1701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, 1701 var jo et mantall, så det var vel kun i få tilfeller at en enke var nevnt ved navn. Forøvrig ser jeg at det var en Inger Larsdtr. Legland som giftet seg 25.11.1703 med Michel Monsson Bjørndal. Lauritz var jo 46 år i 1701, så han kan jo være far til både Inger, Anders og Kari.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du får ta dette med en klype salt til, for det kommer fra FamilySearch. Men der står det at far til Anders var Lars/Laurits Jonsson 1654-1702 og mora var Aagota Alsdtr. Bjørndal/Femanger 1659-1739.Men under vigde i Os finner jeg dette 02.07.1679.LenkeOg med batchnr. på FamilySearch finner jeg disse barna.1. Kari døpt 13.10.16832. Jon døpt 02.02.1685 - (1708)3. Kari døpt 25.03.16994. Ane døpt 25.03.1699 - død 30.07.16995. Anders døpt 24.03.1695.Trolig også Inger døpt 09 eller 14.11.1680 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Jeg skal nå prøve å få plassert Gjøen-grenen i slektsboken etter Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter LenkeKlarer en av dere å lage en oppsummering av den delen av slekten som er debattert her og som er etterkommere av Peder og Elin, og sende til affi krøllalfa online dot no ?På forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Innlegg 286 Jeg har notert at Laris (Lars) Jonsen Lægland f Håvik ca 1654-1702 gift 1g 1679 med Ågota Alfsdatter Femanger 1659-1739Ågota Alfsdatter gift 2g i 1703 m Michel Monson Bjørndal 1678-1760. Ågota og Michel hadde datteren Christi 1705-1769. Hun gift 1g 1727 m Hans Knutson Lægland født Eide 1708-1743. Christi gift 2g i 1745 m Peder Nilsson Orra , som var første skolelæreren i Hålandsdal og Fusa, de var bosatt Nerhovda.Laris og Ågota sine barn: Jon 1688-1708Anders 1695-1751 g 1721 m Eli Baardsdatter Hobn i Strandebarm 1664-1741, bosatt Legland.Kari 1699- gift 1722 m Sjur Nilsson Gjerde i Fusa, bosatt Sunde i Lukksund.Inger (Ingegerd) 1680-1756 gift 1703 m Anders Monsson Bjørndal f 1678- . Inger gift 2g i 1709 m Haldor Gitleson Skogseide 1686-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Om innlegg 288Dette har jeg funnet i Fusa boka bind 3 har jeg notert. Har ikke tilgang på boka så det blir med forbehold om evt. feil.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Innlegg 282Eli Baardsdatter Havn 1663-1750 datter til: Bård Knutsen fra Bondhus 1633-1676 gm Bothild Hansdatter Gjøn ( hun ble g.2.g. på Lillefosse) De var bosatt Havn.Kilde: Strandebarm og Varaldsøy i gamel og ny tid av A. Næss og Olav Kolltveit. Med forbehold om evt. feilMvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ole G. Taraldset

I innlegg 264, 3.avsnitt: Har notert at Hans Haldorson Tveita giftet seg for 2. gang ca 1687 (1. kone døde ca 1685).Hvis Marta (m.n.e. 1. kone) var født 1688, så bør vel Kristi og Jørna (begge f. før? 1692) nevnes etter Marta ?I 5. avsn. står det at Hans (Hanson) var f. ca 1695. Nærmere 1692-93 er kanskje det rette siden det står at han var 16 år i skiftet i 1708.Det at det ikke er nevnt en datter BRITA m.n.e mormor Brita Handegård (ca 1642-ca 1692) (kanskje død etter 1692?) skyldes vel kanskje at en ikke kalte opp levende personer ? (Farmor INGER d. 1672 er oppkalt i 1. ekteskap)DIDRIK Ivarson Linga d. 1688 ser ikke ut til å være kalt opp hos Berge og Brita. Kanskje av samme grunn ? (Didriks far Ivar er kalt opp)Kan ellers opplyse at noen av min kones aner hører til i samme “flokken” som personene til flere av denne sidens debattanter. Mvh Ole G Taraldset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Ole (291) Jeg har ingen fødselsår på disse to jentene, Kristi og Jørna, jeg vet ikke en gang sikkert om de har eksistert! Siden de ikke er nevnt i skiftet må de i alle tilfeller ha dødd i ung alder.Ja, Hans var vel født ca 1692. Det har du rett i.Brita Handegård døde i 1692 etter hva jeg har notert.Du finner kanskje mer informasjon i Fusa, Hålandsdalen og Strandvik bind IV, s. 257 og Jondal bb s. 558.Om Hans Hanson Tveita er det informasjon i Fusa, Hålandsdalen og Strandvik bind III, s. 376.Det kan jo og ha vært flere barn som døde som små. Det er ca 3 år mellom Guro og Brita (her er det snakk om Børje/Berge og Britas barn. Det er og ca 3 år mellom Brita og Lars, med andre ord er det plass til flere barn. Jeg har notert at det var Arveskifte etter Berge 16 juni 1713. Men jeg har ikke innholdet av det.Ja, det er nok en haug etterkommere her og, så det er nok blitt litt av en flokk -:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Både Ingebrikt og Torkjell, sønner av Johan Frantzsson, eide i Meland, hvor jeg bor. Når det gjelder Ingebrikt Johansson, Nedre Humlevik, var han g. m. Karin Nilsdatter, datter av Anna Jensdatter Galtung, og jeg antar Nils Christensson til Gjersvik, siden hun flytter til Østrem i Etne. Jeg har notert meg to sønner, Rasmus og Hans, hvorav Hans skal være prest i Finnås?Når det gjelder Torkjell Johansson Mentz g.m. Magdalena Olsdatter, Egeland, søster til Haldor Tveidt og Vincent Vindenes, foretar han et makeskifte i 1648 med en Magnus Jonsson g. m. ei Eli Abrahamsdatter, der Torkjell avsto Uglehus mot odelsjord i Meland.Torkjell Johansson kjøpte i 1654 jord i Bru fra Engel Petersson Gjerde (1 sp.smør og 1 gsk. ) I 1657 kjøpte han odelspartene til Sigurd Petersson Steine (Kvam) og Oluf Nilson som tjente på Tjosås.Hvem er Magnus og Eli? Hva tilsier at Torkjell Johansson skulle kjøpe odelsjord i Bru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå går det litt i surr i hodet mitt, men jeg lurer på om vi har funnet dåpen til Hans Torkelsen Gjøn? I min database står det fødselsår 1678 eller 1690. Jeg finner han ikke døpt i Hålandsdalen i disse to årene.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vi konkluderte vel i debatt 60738, innlegg 270-271 kl. 1843 idag med at Hans Torkelsen Gjøens dåp må være her: 7. linje ovenfra til h.: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1690, side 18. Permanent sidelenke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det er avvik mellom skiftene etter 1) Knut Knutsen Bolstad 1750 og hans hustru 2) Ellen Jansdatter Bolstad 1783:Skiftet etter Knut Knutsen Bolstad i 1750 viser dette:De som er nevnt i skiftet etter han er hustru Ellen Larsdatter, som må være feiltolket for Ellen Jansdatter, og barna1) Jan Knutsen 26 år,2) Ellen Knutsdatter, gift med Engel Hansen Gjøen, og3) Anne Knutsdatter, 23 år. Formynder for Anne var Hans Hansen Lundervik.Mens skiftet etter Ellen Jansdatter Bolstad i 1783 viser dette:De som er nevnt i skiftet er Ellens barn med Knut Bolstad: 1) Jan Knudsen, død, etterlatt seg Knud, Hans, 10, Elen, g.m. Ole Haldorsen Baartveit, Christi Jansdatter, 22, Marithe Jansdatter,2) Christi Knudsdatter, g.m. Amund Paulsen Eyde,3) Elen Knudsdatter, g.m. Engel Hansen Giøen,4) Anna Knudsdatter, enke etter Haldor Ørjandsen Skogseide.Hvordan skal vi tolke dette?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forlovelsen og Vielsen til Ellen Jansdatter og Knut Knutsen i 1713 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSønnen Knut døpt 1715 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSom dør 4 år inden 4 uker i 1719 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJan Knutsens dåp i 1725 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og Knud Knudsen Bolstad og Ellen Jansdatter var trolig tremenninger (felles oldeforeldre: Ingjaldsson Gjøen Håvik Lensmann -1657 og bonde på Gjøen og Kristi Knutsdatter Måge). Kan man ane noe om kgl conf. her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har aldri helt forstått hva tallet som ofte står i margen betyr. her står det et 1-tall en eller to bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.