Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Herborg Johannesdtr. i 1753.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 24.6.2008 08:32 (2) Dato 27. juli 1753. Enkemann Hans Engelsen, og arvinger Hans Hansen Giøen, Joen Hansen, død, etterlatt sønnen Hans J., 11 år, Rasmus Markus, myndig, Engel, 20, Samuel, 19, Magdalene, g.m. Johannes Pedersen Nærnes, og Marthe, g.m. Jan Galtung TorsnæsDet snodige er at dette er de samme barna som er nevnt etter Hans Torjelsen Gjøen i 1760.Med ett unntak og det er nettopp Samuel Hansen.Hvordan skal man tolke dette?Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.6.2008 19:09 (2) Dato 20. oktober 1760. Avdøde var enkemann, og etterlot seg barna Hans Hansen 'von Bierkendahl', Jan Hansen, død, etterlatt seg sønnen Hans Jansen, 18 år, Rasmus H. Møgster, Engel Hansen Kaldestad i Østensøe, Mallene Hansdatter, g.m. Johannes Pedersen Neernæs, og Martha Hansdatter, g.m. sersjant Jan Galtung. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er nok en del som må rettes opp her ( CH. Arentz: 100), må visst ta for meg flere av disse Gjøen-familiene nå som skiftene har kommet fram.Mange interessante opplysninger her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei Rune (innlegg 101)Da var vi tilbake igjen og ser at Samuel er nevnt etter Herborg Johannesdatter (Jansdatter). Skifte der det står Hans Engelsen, skal være Hans Togersen, i tillegg er da Samuel ikkje nevnt i dette skifte. Det kan være to årsaker til dette. 1. Enkelt og greit uteglemt i skifte 2. Uekte barn av Herborg J.Så til ekteskapsløyve mellom Samuel og Christi. Det er einaste mulige slik eg ser det akkurat nå, slik eg også tidligere har skrevet. Samuel H. (2 ledd) Herborg Jansdatter (1 ledd) ho datter av Jan Torkildsen. Christi (3 ledd) faren Axel Pedersen (2 ledd) og farmora Anna Jansdatter (1 ledd). Ho er søster til Herborg Jansdatter og da også datter av Jan Torkildsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ein liten korreksjon til innlegg 103, enkemann etter Herborg Johannesdatter (Jansdatter) skal da være Hans Togersen og ikkje Hans Engelsen. I tillegg som eg skreiv i forrige innlegg, enten er Samuel uteglemt i skifte etter faren,(noe eg trur at han er), eller så har Herborg J. fått Samuel som uekte barn med ein annen Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis Samuel var et uekte barn av Herborg Jansdtr., ville han vel ikke stå oppført som Samuel Hanssen Gjøen i KB i 1733, eller? Jeg holder en knapp på at han er uteglemt i skiftet etter faren. Men hva kan grunnen til at Hans Engelsen og Hans Torkildsen er sammenblandet i skiftene? Det virker like snodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 105.Samuel ville ved dåp (også som uekte barn) stått oppført som ein Samuel Hansen, om da faren hette Hans. Eg trur fremdeles at han er sønnen til Hans Togersen Gjøn og at han er uteglemt i skifte etter faren eller at vår venn Yngve har oversett navnet da han la inn skifte. Det går jo ann å be han sjekke dette ein gang til.Ellers så har eg sett at navn er blitt skrive feil inn i skifte av han som har skrive skifte, muligens har dette skjedd her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hans Engelsen Lundervig (Lundarvik) Gjøen er farbror til Hans Torgilsen Gjøen, og begge er født og ant. vokst opp på Gjøen. Sammenblandingen er påfallende, ja.Men, dersom det stemmer at Hans Engelsen var hele 34 år eldre enn sin nevøs hustru Herborg er det høyst usannsynlig at han skulle ha fått en sønn med henne i 1733 utenfor sitt allerede andre ekteskap, i en alder av 74 år, 3 år før han døde. Kom an!Til 103: Christis far - skal vel stå Axel Evinsen, ikke Pedersen, og farmora Anna Jansdatter (1 ledd) - skal vel stå at hun er halvsøster til Herborg Jansdatter, ikke søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 107Du har sjølvsagt rett i at det skal være Axel Eivindsen.Når det gjelder gamle lensmann Hans Lundervik, som døde i 1737, her er skiftedesignasjon etter han og den viser at arvinger var alle myndige, så om Samuel skulle vært hans sønn og da 4 år gammel, så ville jo han ikkje vært myndig. Mao. Samuel er ikkje sønn av Hans Lundervik. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Torgils Engelson Gjøn 1658-1716 gm Marita Torkelsdater Bolstad Mentz 1659-1726. Deres datter Anna 1688-1708 g2g m Samuel Hansson Utskot( sønn til Hans Engelson Lundervik). Notert fra bygdebok for Fusa bd.3. (har ikke tilgang til boka idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. innlegg nr.109.Det må være en annen Samuel Hansen. Den karen vi snakker om var født i 1733, og neppe gift med Ane Torgilsdre. født 1688.Ellers er jeg enig i at vår Samuel må være sønn av Hans Torgildsen og Herborg Jan/Johannesdtr.Herborg dør altså i 1753 og i hennes skifte er Samuel nevnt, mens Hans T. døde i 1760 som enkemann og der er Samuel trolig uteglemt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 109, 110: Jeg har også notert at det er en annen Samuel Hansen.Denne Samuel Hansen Utskott (1696 Lundarvik, Os - 1776 Kvernnes, Samnanger) har jeg g. 1715 m. Ane Torgilsdatter Gjøen (f. 1688 Gjøn, Hålandsdalen, Os) i hennes 2. ekteskap.I 1. ekteskap skal hun iflg mine notater ha vært g. 1708 m. Hans Johannesson Utskot (f. 1660 Sævell, Samnanger, d. Samnanger). Men det er jo mulig ekteskapet ble inngått før 1708.Samuels bror Ingjald (1687-1753 Eikeland) skal dessuten ha vært g.m. Anes kusine, Magdela Jansdatter Mentz (Bolstad) (døpt 7. Post Trint. Sepelli 1688 Hålandsdalen, død 1753).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Inlegg 111. Jeg har de samme notater når det gjelder Anne Torgilsdatter Gjøn f 1688, og hennes giftemål.Samuel Hansson Gjøn 1733-1790 g1759 m Kristi Akselsdatter Sandal 1742-1804,Bruker av Sandal 1766-1790, Bosatt Gjøn 1759-63.Og 2 av deres barn: Herborg f 1760 og Anna Margrete f 1763, er begge født på Gjøn. I 1784 skal Samuel ha skøytt 1/6 part av kyrkja til Krüger. notert fra bygdebok fra Fusa bd 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bare hermetegn til å kopiere fra bygdeboka, har gjort det før uten problem og det jeg skrev før hermeregna er borte og-:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å klikke bakover fant jeg det igjen ikke så viktig at det gjorde noe da! Får ta bort alt som heter tegn!! Aha, der skjønte jeg det! Det var kommet inn et haketegn!!Til innlegg 111, ifølge Samnanger bygdebok, stemmer dette. Samuel Hanson Utskots farfar var Ingjald Hanson Gjøen.'Det var arveskifte etter kona til Samuel, Anna Torgilsdtr 24/10-1763. (datter til Torgils Ingjaldson Gjøen)S I, s 837 står det at buet åtte gardane Utskot; Nedre-Kvernnes og ein part av Frøland. Då Samuel vart enkjemann flutte han til sonen på Nedre-Kvernnes, der han drydde i 1776.'To kjente barn:1.Magdela f 1723 gm Vinsiants Hauge, Os2. Ingjald, f 1726 g 1752 m Anna Johannesdtr Tveit, b.p. Nedre-Kvernnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

fra bygdeboka for Fusa: Jeg har og notert at Anna Torgilsdatter 1688-1763 g 1g. m enkemann Hans Johanneson Utskot f.ca 1660. hadde 2 barn: Hans og Kristi, dessverre ingen årstall eller andre opplysninger om disse.Men, det skal være en sønnensønn ved navn: Engel Hansson Utskot f 1761 g 1788 m Marta Torgilsdatter Gjøn f ca 1767 d 1792. Engel g. 2g 1795 m Marita Jonsdatter Holdhus 1757-1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lyst å gå tilbake til et av Terjes hovedspørsmål:Forbindelsen mellom Rasmus Hanssen Gjøen og Magdalena Christine Lauritsdtr Galtung. I min database har jeg flg: Rasmus Hanssen Gjøen - hans mor Herborg Jansdtr Mentz gm Hans Torgils. Gjøen - hennes mor Elen Rasmusdtr Ivarshus Linga gm Jan Jansen Mentz Nedre Bolstad - hennes mor Magdalena Christine Lauritsdtr Galtung gm Rasmus Pedersen.Videre har Magdalena, iflg min database, aner tilbake til adelsslekter. Hvorvidt det kan dokumenteres noen kongelige lenger tilbake vil ikke jeg spekulere på. Det vil uansett være vanskelig å dokumentere.Litt om Rasmus Pedersen:Prest i Strandebarn, først kapellan til 1649 og så sogneprest til fram til 1676. Gift med Magdalena Lauritzdatter Galtung.Rasmus var student i Bergen i 1644. Han fikk plass som kapellan hos sin far; Peder Rasmussen, og ble så kalt til sogneprest i Strandebarm da faren døde i 1648. Kallsbrevet er konfirmert av lensherren 25. januar 1649.Bispen Randulf sier i visitasboken i 1672: 'Visiterte jeg udi Strandebarm, hvor ungdommen flittig fremkom og gjorde god rede for sig. Sognepresten og almuen stod alting vel og intet klagedes'.Rasmus etterlater seg mer bøker enn de fleste, og bokføringen er noe av det beste fra den tid. Han satte opp manntallet i 1666, og begynte med å føre kirkebøker i 1670. Rundt 1655 blir han gift med Magdalena Galte, datter til futen og godseieren Laurits Galte på Torsnes. Slik arvet han og barna mye jordegods.Prestefruen var et arbeidsjern. Bispen Randulf syns det er nesten for det mye av det gode da skysskarene forteller at 'hr. Rasmus's kvinde sist forleden 2. pinsedag med deres folk skulde være forreist udi Hardangers skove at hugge stokke til sagtømmer'.Rasmus og Magdalena ser ut til å ha levd som bønder mellom bønder, og sønnene fikk gårder i bygden i arv etter foreldrene; to av døtrene ble inngift i god bondeætt.Et bilde av Rasmus Pedersen, malt på en treplate, har gått i arv i slekten, og henger nå i sakristiet i Strandebarm kirke. Det viser at han har vært en liten mann. Han må også ha vært syk, siden han resignerer alllerede i 50-årsalderen, i 1676, og dør samme året. Magdalena blr heller ikke gammel, hun dør 5 år etterpå.(hentet fra min database, men det antas at ikke alt er dokumenterbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rasmus Pedersens foreldre varPeder Rasmusssen, Prest i Strandebarm. Kapellan fra 1611 til 1613 og sogneprest fra 1613 til han dør i 1648.Namnet er ekte dansk, men det er mulig at han kan være sønn av Tysnes-presten Rasmus Pedersen (d.1601).Han er først lærer ved Bergen skole og fikk i 1611 plass som kapellan hos Søfting i Strandebarm. (fra min database)og Elin Nielsdatter fra Strandebarm.Hvem var Elin Nilsdatters foreldre? Bildet av Rasmus Pedersen, som altså henger i Strandebarm kirke:

bilete5092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiDu beholder Elen Rasmusdtr. Ivarshus Linga og Jan Jansen Mentz Bolstad som Rasmus Hansen Gjøen mormor og morfar?Se innl. 97. Konklusjonen der er Herborg Rasmusdtr. og Jan Torgilsson Mentz Bolstad som hans mormor og morfar.Det blir jo samme oldemor, så fortsettelsen er jo riktig uansett.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

3. avsnitt i (119): Elen Rasmusdtr strykes og Herborg Rasmusdtr kommer inn i stedet. Beklager!Rune, i (36) konstaterer du at Elen Nilsdatter, gm Peder Rasmussen, var datter av Niels Olsen på Skjelvik i Tysnes. Har noen funnet dette dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg burde nok ha skrevet at hun trolig var datter av Niels Olsen Skjelvik. Jeg har nok ikke noe mer kjøtt på dette beinet.Jeg vet ikke om tingbøker eller andre gamle dokumenter kan gi noe svar på dette.Vi beveger oss vel i yttergrensen tidsmessig av hva vi kan forvente å finne dokumentert i dag.Selv har jeg satt et stort spørsmålstegn i mitt slektsprogrem bak Elens opphav. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Eline Nilsdatters herkomst har lenge vært et problem. Her er det jeg tidligere har notert av ledetråder fra tingbøker og andre gamle dokumenter, om enn svært vage antydninger:Hun hadde nær forbindelse med forrige lagmann i Jemtland, s. Claus Laursens enke, Ellin Kruse (Sunnhordland tingbok nr.4, 15.mars 1655).Ellin Kruse var datter av Hans Kruse, født i Bergen, stud. i Rostock 1593, resid. kapellan i Bergen 9. nov. 1601, sogneprest i Leikanger 1609, mag. 20. mai 1617, sogneprest ved St. Olai kirke i Helsingør 16. juni 1617, død i pestens tid 30. mai 1625, skifte (=bouppteckning) 14. april 1626, g.m. Birgitte Nielsdatter, f. 1585, død 16. nov. 1621. Hans hadde barna: Elline, Lisebet, Tyre, Hans, Daniel, Anne og Gertrud som er gift i Norge - et annet sted står det at hun var g.m. Claus Lauridsen, laugmand i Jæmteland. I Sunnhordland Tingbok står det at det var Ellin Kruse som var g.m. lagmannen (se over).(V. Hostrup Schultz: Helsingørs Embeds- og Bestillingsmænd. Kbh. 1906. Povl Eller: Borgerne og billedkunsten på Chr. IV tid. Årbog for Frederiksborg Amt 1974.)'Elin sl. hr. Peders havde lade stevne Halvor Linge for en Båd, han havde ladet slaa fordervet for hende.' (Sunnhordlands tingbok n° 3. fol. 11 b).Kanskje noen kan gripe fatt i noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.