Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Kjellaug. Nå sendte jeg en mail til Elin Galtung Lihaug med forespørsel om den fortsatt var mulig å få kjøpt. Men da kan du kanskje også se hvem som er Elen Jansdatter Bolstads foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det står det dessverre ikke. Galtung har for det meste tatt for seg kun sin slektslinje ser det ut for.Jeg fikk kjøpt boken av Elin og det er mye mulig at hun har flere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom Herborg Jansdtr. var eneste barn i Jan Torkildsons andre ekteskap med Herborg Rasmusdtr.(innlegg nr.1409, kan vi vel utelukke ham som far i 1695 til Elen Jansdtr. Og da er vel hans sønn Jan Jansen Bolstad den mest naturlige forklaringen på hvem som var hennes far. Og Jan Jansen ble som kjent gift med Elen Rasmusdtr. i Hålandsdal 18.06.1693.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Opptrykk av boken om Galtungslekten kan fås ved henvendelse til meg - bare 'google' så finner dere e-postadressen min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Herborg og Jan er tydeligvis navn som går igjen i Fusa-slektene. Også besteforeldrene til Gunvor Galtung Håvik og oldeforeldrene til tidl Se og Hør red. Knut Håvik heter Jan og Herborg. Her er de i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=f61241&gardpostnr=124&personpostnr=711&merk=711#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til innlegg 118 (Anne K. Landholm) angående de to første barna til Anna Torgilsdtr Gjøen (ca 1688-1763) i hennes første ekteskap med Hans Johannesson Utskot (f.1660, d. før 1715, sønn til Johannes Eivindsson Sævell/Utskot og Kari Morteinsdtr)Kristi Hansdtr Utskot f. 1713 d. 1741 Hun ble gift med Mons Sjursson Kleppe i 1729 og fikk to barn med han: Sjur og Brita.Hans Hansson Utskot f. 1712 d 1787 gm Magdela Ingjaldsdtr Eikeland (1719-1801) i 1739De hadde blant flere barn Engel/Ingjald Hansson Utskot 1761-1815 gm1 Marta Torgilsdtr Gjøen (1767-1792). Foreldra hennes har jeg som Torgils Hansson Gjøen (1740-1813) og Marie Knudsdtr Bru (1736-1815)Hennes andre mann Samuel Hansson Utskot (sønn til Hans Ingjaldsson Lundarvik og Magdela Andersdtr Håvik) er som sagt nesten 40 år eldre enn den Samuel Hansson Gjøen det er snakk om over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden dette omhandlar mykje Gjønslekt. Kjellaug nevner i sitt innlegg 150 Ingjald (Engel)Hansen Gjøn. Eg har ikkje hatt tid å sjekke ut denne slekta bakover i tid, men notert meg at foreldre skal være Hans Ingjaldsen Gjøn g. Kristi Knudsdatter Måge i Ullensvang, busett på Gjøen.Kan ein utifra heilt sikre kilder (ikkje synsing) få bekrefta at foreldra til Ingjald Hansen er Hans Injaldsen og Kristi Knudsdatter Måge. Har ellers noen utifra heilt sikre og bekrefta kilder noe bakover på denne slekta. Eg ønsker her ikkje annet enn det som kan bekreftast utifra skifter eller andre sikre kilder.mvh Oddvar Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Koppskatten 1645 hjelper oss dessverre ikke noe nevneverdig. Her nevnes bare Hans og Kristi samt at de hadde en tjenestekar som het Villom.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei RuneJa det er nok riktig, men eg hadde håpa på at det var noen som hadde forska på denne slekta og utifra det hadde kilder som viser at dette er riktig. Det finnes jo alltid ein haug med slektsider som ikkje viser kilder, men berre tar ting for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg er absolutt enig med deg Oddvar. Problemet er nok som jeg har nevnt tidligere at vi befiner oss i yttergrensen for hva som kan dokumenteres i dag. F.eks så starter jo kirkebøkene i Os/Strandvik/Hålandsdal 1669. Koppskatten fra 1645 nevner bare sjelden barn. Tellingen i 1663/65 på gården Gjøen gir oss en liten pekepinn. Her finner vi enken Christi og Engel Hansen som er 31år.Bruksskylden er den samme for begge, nemlig 1 løb og 9 mrk. smør.Lenke. Kanskje kan tingbøkene gi oss litt hjelp. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til # 157: Jeg har det fra Galtung sin bok, skal sjekke hva han skriver der. Jeg tillater meg å kopiere litt her: fra s. 98:'Johan Daniels hustu, Martha Hansdatter Gjøen, var født i april 1716 av foreldre Hans Torgilssøn Gjøen og Herborg Jonsdatter, velansette og velhavende folk. Moren var eneste barn etter enkemannen Jan Torkelssøn Mentz på Nedre Bolstad i Hålandsdalen og Herborg Rasmusdatter' (prestedatter, osv..)Han skriver altså om opphavet til Marthas mor og skiftet etter henne, men ingenting om Marthas far bortsett fra den slektstavla n° VII som går tilbake til Torbjørn Gjøen 1519-1563.Det er den samme tavla vi finner som vedlegg til Samnanger bygdebok av Lauvskard.Det er flere henvisninger til artikler, som f. eks. Henning Sollieds 'AEnes' ætten og Galtung'erne', men jeg for min del kan ikke finne noen henvisninger til kilder når han setter opp denne tavla.Lauvskard nevner at det var 'ærveskifte etter Ingjald Gjøen i 1703.' Noe videre bakover kan ikke jeg se at han har sikre kilder heller.Som Rune sier, så må det vel være i tingbøkene at vi kan finne noen svar, dersom vi i det hele tatt finner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei KjellaugDet er Hans Ingjaldsen Gjøen g. Christi Knudsdatter Måge eg er på jakt etter, hvem er deira foreldre? Christi-navnet veit me utifra koppskatten og 1666-tellinga, men korleis veit me at dette er Christi Knudsdatter Måge? Og hvem er Ingjald Gjøen far til Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det Oddvar. Det jeg kan tenke meg er at alle disse er selveigere og at det er navneoppkalling en har gått ut ifra, dersom det da ikke foreligger mer spesifikk informasjon i tingbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har sett litt i tingbøkene for Sunnhordland, og finner at Hans Gjøen (Ingjaldsen) nevnes siste gang i 1657 som lensmann. I 1658 nevnes for første gang Engel/Ingjald Gjøen som lagrettemann.Det indikerer vel at Hans trolig døde 1657/58. Det er jo ikke bevis men kanskje en indikasjon på tette bånd når Engel går inn som lagrettemann etter at Hans var borte.Nå har ikke jeg noe kunnskap om gårders størrelse etc. men var det i 1666 to like store bruk på Gjøen? Satt enken Christi og Engel Hansen som oppsittere på hvert sitt bruk, eller var det samme bruket?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har notert at 'Godset til Hans er nemd i 'Hardanger' årg 1936, Eide s. 39, 45'Men hva står det der? Er det noen som har tilgang til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka CD-en til Odd Handegård og han skriver dette:'Kleppe (1957 i «Hardanger») hevder at Knut Måge må ha vært gift før ekteskapet med Ingeborg, men, skriver han, «jeg kan ikke se at det noen steds er skrevet noe om hvor Knut Måge bodde før han kom til Måge». Han kom likevel til at kona kanskje var datterdatter til Nils Guttormson på Torsnes. Ei datter med en av konene var gift med lensmann Hans Engelson Gjøn.'Senere skriver Odd:'Tross Kleppes innsats gjenstår fortsatt mye usikkerhet. Enkelte problemer er markert med et spørsmålstegn i allefall: Kleppes artikkel om Knut Måge fra 1957 anbefales.'Han skriver og at det ikke er helt klart hvem som var mor til Knuts ulike barn.'Det synes i alle fall klart at Ingeborg ikke kan ha vært mor til Kristi som giftet seg med lensmann Hans Engelson Gjøn.'Ellers har Jon Haukanes skrevet noen artikler om Bondelensmennene i tidsskriftet 'Hardanger' i 1940 åra.Det var det jeg fant her, finner heller ikke i Odd Handegårds bok hvilke kilder som ligger tilgrunne for at Hans Engelson Gjøn var gift med en Mågedatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Antakelsen om at Kristine Knutsdatter er datter av Knut Hallvardsson Måge/Randa bygger på det faktiske forhold at Hans Gjøn i Strandvik overtar noen av Knut H sine eiendommer, for eks er Hans Gjøn i Strandvik oppført som eier av 1/2 lp.smør i Birkeland i Hardanger og 1/2 løp smør i Tveitedal ibid. iht Sunhordland odelsskattemantall for 1646-47. Skifte etter Hans Engelson Gjøn ble holdt den 03.06 1658 mellom enken Kristi Knutsdatter og dere barn;Engel g.m.Kristi Torgilsdatter Gjøn, Kari g.m. Ole Vincentsson Hamre i Sund i Nordhordland, Marite g.m. Ivar Petersson Børve i Ullensvang, Ingegerd g.m. Halldor Olson Tveita i Strandvik, Gudrun g.m. Anders Hansson Bildøen, lensmann i Soter i Nordhordaland, Bothilde g.m. Bård Havn i Strandebarm og to ugifte døtre, hhv Kristi senere g.m. Knut Eide i Strandvik og Anna g.m. Jan Torkildson Mentz, Bolstad i Strandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Dette har jeg fra Fusaboka bd.4 Ingjeld Olufson Haavigen født på Gjøn d 1621, g m Ingegerd Lauritsdatter nevnt 1629 Ingjeld var sendemann fra Strandvik til kongehyllinga i 1591. han var lagrettemann 1592 og lensmann i Strandvik skipreide 1597-101. Ingjeld Og Ingegerd hadde sønnen Hans Ingjeldson Gjøn-Haavik 1592-1658 g 1633 m Kirssti Knutsdatter 1602-1684. Er klar over at det ikke er dokumntasjon , bare nevner hva som står i fusaboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Karin: Ja, jeg håpet jo at du ville kikke inn her igjen-:) Du ser ut til å mestre mye av disse gamle jordeigedommene og det er vel den eneste måten å sjekke familieforhold på i denne sammenheng og denne tid da få andre kilder har overlevd..Ja, Anne, det står jo i bygdebøkene, men som sagt er de ikke alltid basert på kilder. I innlegg 156 svarte jeg på spørsmålet ditt over, Anne. Håper du har fått det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg må seie mange takk til Rune, Kjellaug, Karin og Anne for flotte innspel.Karin, skiftet du refererer til var jo til de grader veldig bra og nettopp det som eg etterlyser, kor finn eg tak i det?Så til Fusaboka som Anne refererer til, der er det spennande å finne ut korleis og kvar forfattar har funne ut at faren heiter Ingjald (Engel) Olufsen og at han var gift med ei Ingegerd Lauritsdatter. Er dette riktig og kor kjem dei frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har no laga eit eige tema om Hans Ingjaldsen Gjøn g. Christi Knudsdatter, så det som gjelder den slekta, då det som er av reine fakta, legges inn der. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å få en oppsummering av fakta fra Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr til Rasmus Hansen og Herborg Jansdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.