Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hva bygdeboken sier om ham og alle hans barn. Helt enkelt å få oversikten er det nok ikke, for jeg ser at kirkeboken mangler for årene 1681-1688.Men det døpes en Malene 05.06.1692.Jeg undres på om det kan være hun som er resultat av forholdet til Siri Larsdtr.Forøvrig tror jeg kanskje ekteskapet med Margrethe Eliasdtr. kanskje fant sted nettopp i de årene som mangler. Jeg finner ham iallefall ikke gift 1689-91.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skifte etter Margrete Eliastr. Store Linge i 1711 viser to barn, nemlig Lisbeth og Beate. Da har jeg funnet dåpen til Beate her i 1694, første kolonne høyre side.Lenke Bare to barn etter et ekteskap på minst 14 år virker utrolig lite. Enten har barnedødligheten vært stor, eller så har fruen vært så misfornøyd med mannens eskapader, at han ikke har sluppet til særlig ofte. :-)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det sikkert at Malene ikke er hennes datter? Samme lenke som dåpen, høgre side står Peder Rasmussens quinde introducert (# 202). Ville det stått det om de ikke var gift og han enda var gift med Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei til Kjellaug og Lars.Når det gjelder den godeste Peder Rasmussen, så er vel ingenting sikkert. Det kan meget vel tenkes at Malene er datter av Peder og Margrethe. Men trolig var bare to av barna i live ved skifte i 1711.Jeg for min del tror Lisbeth var født før 1689. Det er hull i kirkeboken for Strandebarm 1681-1688.Jeg har funnet en Margrethe Pederstr. døpt 07.09.1690.Malene døpt 05.06.1692Beate døpt 01.04.1694Bodil døpt 12.01.1696Malene 12.12.1697 Alle disse er trolig? barn av Peder og Margrethe.Så får han sønnen Johannes med Inger Farteinsdtr. 31.07.1701. Dette var vel dråpen som fikk begeret til å renne over for Margrethe Eliasdtr. og hun skildte seg fra sin mann i 1702.Etter dette har jeg ikke funnet flere barn før han i 1712 får datteren Margrethe døpt 18.09.1712 med sin nye hustru Herborg Halsteinsdtr.Og med henne har jeg funnet følgende barn i tillegg til Margrethe.Ellen døpt 18.02.1714Johannes døpt 15.09.1715Cesilie født 1718Peder døpt 23.02.1720Rasmus døpt 23.11.1721 Så spørs det da hvor sannsynlig det er at denne rundbrenneren ikke fikk barn mellom 1701 og 1712.Et annet spørsmål er når han egentlig giftet seg med Margrethe Eliasdtr.Jeg tror at de kanskje giftet seg tidlig på 1680 tallet, i årene som mangler i kirkeboken. Og at det kan være rom for flere barn før 1689. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Rune, mange av disse barna døde nok små.Men når det står (som jeg sa over) at hans Quinde ble introducert, da var det barn innenfor ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har alltid trodd at Peder døde i 1727. Og i følge kirkeboken for Strandebarm dør en Peder Rasmussen i Strandebarm 1727, 67 år, 15 uker og 2 dg gammel. Men jeg er usikker på datoen. Se post nr.19, første kolonne venstre side. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (184): Kan Hans Janson Holdhus vera son av Herborg? Etter det eg har, var Hans f. 1667 og gift med Elisabeth P. i 1708, medan faren Jan T. gifte seg med Herborg i 1690. Eg har Anna Hansdtr. Gjøn som mor til Hans Janson H. Ho døydde 1688.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(211) og (184), Bakkevik er upresis mht til slektsskapet. Jeg har også Hans Jansen som sønn av Jan Torkildsen og Anna Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg fra en eller annen bygdebok bygdebok som jeg dessverre ikke har notert: 'Hans gjekk heimefrå i 1731 og vart ikkje atterfunnen. Mennene i denne ætti brukte namnet Mentz og ætta truleg frå Hjaltland (Sjå Bolstad Nedre) Holdhus var Hans sin oldelsgard. Han vart gift i 1708 m Elisabeth Pedersdtr Store-Linga.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, da skal jeg notere det. Var ikke så flink med kilder før i tiden, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mener å kunne lese ut av tingboken fra 1702 at Peder måtte sone, men hvor lenge og hvor:'Kongl: May:ts Foget till Spurte Almuen widere om dennem ej witterligt er, at dend Fange Peder Rasmusen Store Linge som falskelig hafde effterskrefvet hans May:ts haand, ej sad i Fengsell og Jer/n fra dend 12: Novembr: A:o 1701: da hand i Bergen blef andholden og till dend 12: Septembr: nestleden, da hand effter hans Kongl: May:ts Aller Naadigste befalling blef hendsent till Bergwerckerne i Trundhiems Stifft, Almuen her till svarede at det noch er Sandferdigt, at bemelte Fange Peder Rasmusen sad i Fengsell og Jer/n bemelte tid so/m war fra dend 12: Novembr: nestlede/n aar da de maatte hente hannem fra Bergen og till dend 12: Septembr: nestlede/n, da de igien førte hannem till Biergen, Saa till Spurte hand der nest Lensmande/n Hans Andersen Øfre Waage, om hand iche betalte hann: Rigtig for hver uge so/m Peder Rasmuse/n sad hos hann: i forvaring effter hans Kongl: May:ts Loug, Hvor till hand svarede Ja, at hand sam/m/e betalling Rigtig har beKom/m/et tachede for god betaling, Dernest till Spurte hand Almuen om hand ej Rigtig har betalt baade Lensmanden og de 6: Mend so/m war med hannem at hente Peder Rasmusen fra Bergen da hand blef paa grebe/n, saa og de 6: Mend tillige med Lensmanden so/m igien førte {hand} hann: till Bergen, da hand till Bergwerckene blef hendsent hver Mand for hver Miill 8 s: danske og om iche fra Lensmande/n og till Berge/n er 8 Mille, Almuen her till svarede, at de noch er widende at bemelte 14 Mand Rigtig fich deris betalling, og forKlarede Lensmande/n her for Retten, at hand pengene for begge Reiser till alle Mendene annam/m/ede, og denn: Rigtig betalte saa og for si/n Ege/n perso/n Rigtig blef betalt, i lige maade forKlarede Almuen at fra Lensmandens gaard hvor Peder Rasmuse/n sad i fengsel till Berge/n er 8te Miille, alt dette begierede Kongl: May:ts Foget at maatte indføris,...' http://digitalarkivet.no/DA/tb12001702shl.htmEllers er det jo interessant at Peder altså først gifter seg for annen gang etter at Margrete er død i 1711, og at hans førstefødte med Herborg Halsteinsdtr blir oppkalt etter hans første hustru, Margrete.KB-funnene som Rune viser i (206) kan kanskje tyde på at Johannes, som Peder fikk med Inger Farteinsdtr, døde, i og med at det blir døpt en Johannes i 1715. Men det trenger jo ikke å være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forklarer muligens hvorfor Rune ikke har funnet barn av Peder Rasmussen i disse åra, han satt kanskje rett og slett i fengsel. 'da hand till Bergwerckene blef hendsent', skulle ikke det tyde på at han måtte sone straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg meiner å ha lese at ein av desse gutane til han Preste-Per gjekk i fotefara til faren og fekk eit barn utanom ekteskap, men slapp straff avdi han var soldat. Barnemora, derimot, vart send på straff. Meiner det var han Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Den første dommen til Peder Rasmussen innebar å miste sin høyre hånd og miste hele sin forume til kongen.Men der er nok blitt anket så kanskje han fikk beholde hånden i bytte for noen år i Trondheim?Men ofver alt befindes at Peder Rasmusens graaveste og største Falskhed Er bestaaen der udj at hand har weret saa dristig og sig har understaaet hans May:ts høye Nafn Falskelig at effterskrifve og Kongens Zeigl Svigagtelig at misbruge, og sam/m/e bref brugt till at besvige hans May:ts jnterresse, og sig med Qvindfolcket at fra wende den Straf de effter hans May:ts Loug well hafde fortient, Endog hand /: so/m e/n ærlig arfve undersaatt og Tiener :/ effter guds, Kongens og Naturens Loug burde weret hans May:ts med Lif og blod fuld og troe, og ej gifvet aarsage, eller andre andledning, langt mindre Self saaledes misbruge hans May:ts høye Nafn, og der wed giort sig u-werdig at Kaldes Ee/n troe Kongens underdan, Da som saada/n hans graafve adfær og dristige handling mod si/n Egen og alles woris aller Naadigste arfve Herre og Konge well hafver fortient støre Straf, end den der effter skrif(ver) en andens haand, eller den der forfalsker de af hans May:ts aller Naadigste udgifne brefve haand og Zeigl, saa dog effterdj aller høyst bem:te hans Kongl: May:ts Loug ej widere der om Mentionerer, understaar Wj os iche so/m Ringe underdommere at fra wige Lougens ord, men den maa følge, hvor fore og her med for Rett Kiendes og afsiges, at Peder Rasmusen for si/n begangne forseelse effter Lougens 6te Bogs 18: Capt: 6te og 7de art: (at b)ør miste si/n Ære, hans høyre Haand hannem at af1702: 4hugges, og effter Lougens Ermelte bogs 4: Capt: 10 art: alt sit Jorde godtz till hans May:ts at hafve forbrut,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'at saa so/m Peder Rasmuse/n nu er i Fengsel og Jer/n at da med Sage/n till hans befrielse maatte beroe, og Endnu begierede at maatte gifves hann: Regres till hve/m hand sig skal holde for si/n skadeslidelse o/m Jorde/n hann: u-formodentlig gaarde/n blef fra dømbt'- det var langt nede på siden. Vil dette si at det var Peder som ble fradømt sin jord eller var det han over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Personlig synes jeg tingboktekstene kan være vanskelige å tolke, men det har vel med erfaring å gjøre.Hvor kan man finne opplysninger om skilsmissen? Kan ikke se at det står noe i KB, men vet heller ikke om det var slikt som ble ført inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her var det sannelig mye interessant lesning. Om han ble fradømt gården eller ei, han fortasse tydeligvis å bo der med sin nye hustru og barn fra 1712 til han døde i 1727.Men etter å ha lest alt dette, tror jeg at jeg melder meg ut av denne slekten. Jeg begynner å tro at jeg kanskje er arvelig belastet. Det var dette med gener da.Mvh. Rune Thorstensen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Nytter ikke å 'flytte' fra nissen vet du!Ja, han var litt av en prestesønn! Jeg er glad for at det er onkelen hans som er min stamfar!! Han var kallskapellan og budde på Fusa i 30 år. 'I kyrkjeboki stend: 'Den 6te Juni bleff den hæderlig oc vellærd Mand Hr Hans Pedersen bedersat udi sit soffue oc Huilested udi Fuese kirke. GUD giffue ham oc alle GUDS Børn på Dommens Dag en glædelig Opstandelse.''Det er værre med dem som stammer direkte fra Peder... mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Mange etterkommere kan jo være glad det var høyre hånd de ville kappe av Peder, og ikke noe annet :)Men det er jo sånne personer som 'frisker' opp et slektstre.Enten må man ha gjort noe bra eller det motsatte. Den vanlige trauste borger blir knapt nevnt.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.