Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Frode Johansen

[#60406] VEST-AGDER: Jeg gjør oppslag i Bygdebok for Austad i Lyngdal

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg gjør oppslag i Bygdebok for Austad i Lyngdal. Husk å referere til gårdsnavn.mvh Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øystein Ask

Hei! Kjenner du til om en Bjørn Simonsen Prestjord/Austad er nevnt med jordegods i bygdeboka? Han var sønn av Simon Tolleifson og NN Aresdatter og er nevnt i et brev datert den 2.6.1558 i Stavanger. Jeg er interessert i hva Bjørn eller barna hans eide av jordegods på begynnelsen av 1600-tallet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Torgersen

Austad II side 123 og 124 nevner Bjørn Somundsen Prestjord. Skattet av en kvartgård i 1594 og er videre nevnt i skattemantall til og med 1627. Hans far var død før 1602 og het Somund 'fasse Dal' (Fåsdal i Gyland?).Bjørn eide jord i Aske på Mosterøy (solgt 4 huder til Gjermund Rike før 1624). Også Askes nabogård Vaule er nevnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øystein Ask

Takk for svaret. Jeg hadde et ørlite håp om at han kanskje også eide jord på Jæren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.