Gå til innhold
Arkivverket

[#60539] 'Dar kjem Dampen'


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Helga Kallevik

Hei!'Gamle dampen' er også ein populær song for borna i Rubbestadneset barnehage der eg jobbar.Me har no i vår hatt eit lite prosjekt om ulike båtar, og dei største borna syng 'dar kjem dampen' av full hals.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Sommeren 1957 var jeg ti år gammel og da syklet jeg sammen med foreldrene mine fra Voss til Haugesund, via Granvin, Kvanndal, Kinsarvik, Odda (den dagen det var oppholdsvær), Steinaberg bru, Åkrafjorden, Kyrping og Skånevik, for der hadde vi slekt som skulle besøkes. Fra Kyrping til Skånevik tok vi båt, og nå kommer spørsmålet som har med denne tråden å gjøre: Hvilken 'Damp' var det som fraktet oss denne strekningen? Dette har jeg lurt på i mange år og endelig byr anledningen seg til å få klart opp i dette.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Kanskje det var Jøsenfjord, som var innleigd av HSD ein periode? Har du sett tema 49414?Det gjekk ein anna båt i Åkrafjorden på 1960-talet, men eg kjem dessverre ikkje på namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har bladd gjennom Kulturhistorisk vegbok for Hordaland og Kulturhistorisk vegvisar for Etne. Det står ikke nevnt der. Men Kyrping var den beste havnen i Åkrafjorden og var det viktigste trafikk-kuntepunktet før riksveien ble ferdig. Når var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Vegen i Åkrafjorden var ferdig under krigen, ca 1944. Vegen Kyping - Skånevik var truleg ikkje kommen i 1957, ettersom Kjell tok båten. I 1964 hugsar eg det gjekk veg til Skånevik, men der gjekk sjeldan eller aldri buss. Eg tok som oftast buss Markhus - Etne, venta ein time og så buss Etne - Skånevik via Skånevikstranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Det er riktig at det ikke var vei i 1957. Det var derfor vi tok båten. Vi lå i telt om natten på en slåttemark mellom hesjene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En av mine tanter var lærer i Utne på 30-tallet og begynnelsen av 40-tallet. Da hun reiste hjem til Etne på ferie tok hun en båt, -var det helt fra Fjæra, mon tro. Dette har hun fortalt om. Jeg kan ringe henne i morgen tidlig, hun er bare 98 år. En yngre tante, hennes søter, har også fortalt om disse turene. Hun fikk visst tjenestepost i Utne, og var der før hun startet i Sykepleien. Hun er dessverre dement, så der er det vel ikke så mye å hente. Men jeg tror nok slekten min kan svare på dette.Skal undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Såg litt i HSD-boka, på strekket Kyrping - Skånevik ser ut som om det kan være M/K Jøsenfjord, som Marie nevner. Den var ikkje eigd av HSD men innleigd.Det var jo mange kjente båter det var bilde av her og som også er nevnt i min fars sjøfartsbok. Ellers så må eg seie at dei to absolutt finaste og mest linjerette båtene til HSD var M/S Bremnes og ferja M/F Hardingen. To båtar som burde vært tatt vare på, sjølv fikk eg lov å styre M/S Bremnes da eg var omtrent 12 år gammal, men med kyndig mannskap som observerte den unge sjømann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Bildet av M/F Hardingen viser det Arnfrid. Fann noen fleire bilder under denne link, der Hardingen under fart. Den ligner litt på Skånevik, som er tatt vare på, men for dei som har sett linjene på dei to ferjene, så er det ingen andre av HSD sine som kjem opp mot Hardingen. Den var vel så vidt eg huska også HSD sitt flaggskip. http://www.fjordfaehren.de/no_f/hardingen1966.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har hatt noen telefonsamtaler vedr båtruter i Åkrafjorden før veien over Håland (Etne-Skånevik) var bygget på slutten av 50-tallet.Det var M/S Eidfjord og M/S Kinsarvik som trafikkerte Åkrafjorden fra slutten av 1930-tallet. Ruten var Skånevik - rundt Vanneset - Kyrping- Fjæra (med flere stopp underveis). Begge tok med 4-5 biler. Folk som skulle østover og som hadde bil med seg tok også denne båten til Fjæra. Slik jeg leser det var disse to båten nærmest identiske, bildet skal vise KinsarvikEllers var M/S Sunnhordland den vanligste båten å ta for folket i Skånevik (10).

bilete5083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Klippet og limt fra STP-Forum:'Gamle Eidfjord, eg får kalla ho det eller Eidfjord frå 1935. Er det nokon som har peiling på, om ho flyt enda. Dette var et stiligt fartøy, som i fleire tiår pløya fjordane her i rute for HSD. Huskar då ho i stor fart traff elvaosen i Skånevik. Ein anna HSD båt, traff elvaosen, men det var i Fjæra inne i Åkrafjorden. Nokre dagar seinare var det ein som skulle senda ein Pakke frå Skånevik, til Rullestad, som ligg der elva begynner. Han sa då til skipperen, kan du ta denne Pakken med ,den skal til Rullestad ,men du treng ikkje gå opp. Nja, han hadde ikkje komme longt opp i elvo... Vart ikkje den observert i misserabel, utbrent? stand i Middelhavet?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt mer:KINSARVIK trafikkerte Åkrafjorden fra 1933 frem til 2.11.44 da tyskerene rekvirerte den og sendte den nordover for bruk under evakueringen av Finnmark. HSD fikk den igjen i 1945, og solgte den i 1959. Den ble da fraktebåt LANGØYSUND.

bilete5084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som vi var innom i debatt 49414 så trafikkerte Jøsenfjord Åkrafjorden fra 1929 til 1933. I 1930 ble Jøsenfjord omdøpt til Saudafjord. I 1933 overtok Kinsarvik ruten, og suden kom Eidfjord, bygget 1935, inn i ruten. Utfra lokal kunnskap, tlf. i dag, trafikkerte altså både Kinsarvik og Eidfjord Åkrafjorden fra 1935 og fremover. Hvor lenge har jeg ikke kalrt å få rede på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg får si takk for innsatsen så langt når det gjelder rutetrafikken på Åkrafjorden i 1950-årene. Det var kanskje betimelig at spørsmålet ble stilt, siden det virker som det ikke er noe entydig svar. I neste uke får jeg tilgang til fotoalbumet fra denne spesielle sommerturen. Min far var flink med slikt; bilder ble sirlig limt inn og tekster skrevet, så det kan godt tenkes at det finnes et bilde som kan vise om ikke annet deler av et fartøy, og da har vi jo erfaring fra at saken løser seg. Fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tysnes trafikkerte også i Åkrafjorden. Det er litt usikkert hvor lenge den gikk på denne ruten. Har heller ikke fått bekreftet at det var fast båtrute mellom Kyrping og Skånevik så sent som i 1957. Skal sjekke litt mer.Her er Tysnes og Hardangeren i Fjæra, innerst i Åkrafjorden.

bilete5085.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I denne debatten Lenke var det stor diskusjon om Jøsenfjord, som skal ha trafikkert Åkrafjorden i tidligere tider. Diskusjonen gikk på at den båten som er beskrevet i HSDs jubileumsbok var en motorkutter, emns den vi fant bilder av på nettet ikke kunne være den beskrevne.Først litt om det som står i HSDs jubileumsbok:'I 1930 åra skipa dei til snøggbåtrute, der ei av dei var motorbåtrute Utåker-Skånevik-Kyrping-Fjæra. Her leigde dei inn motorkuttaren Jøsenfjord. Kinsarvik vart sett inn i sambandet Ringøy - Eidfjord i 1930. I 1933 vart Kinsarvik flytta over til ferjeruta i Åkrafjorden. I 1938 vart så Tyssedal sett inn på ferjeruta i Åkrafjorden. I 1942 var siste delen av vegen i Åkrafjorden ferdig. Det står ikkje noe konkret om at ruta da gikk over til å bli bussrute, men virker nesten slik fordi HSD då hadde søkt konsesjon dvs. at det då kun var ferja Skånevik - Utåker igjen.Kinsarvik levert i 1930, sett inn i sambandet Ringøy - Eidfjord i 1930. Tyssedal kom inn i denne ruta 1932, mens Kinsarvik i 1933 vart flytta over til ferjeruta i Åkrafjorden. Under krigen rekvirerte tyskarane Kinsarvik. I 1952 gikk Kinsarvik inn i ferjerute Ulvik-Brimnes. I 1959 var det over og ut for Kinsarvik.Eidfjord bygd i 1935 gikk ruta Ulvik - Norheimsund.Under krigen rekvirert av tyskerene, levert tilbake etter krigen. Så står det egentlig ikkje noe før den igjen vart sett i rute Norheimsund -Ulvik.Når det gjelder Kyrping og at Kjell Knudsen reiste der så seint som i 1957, så står det ett bilde av Tysnes som går i ferjerute frå Kyrping uten at bilde er tidfesta. Den vart bygd i 1930 og det står at den gikk i Sunnhordlandsrutene med korrespondanse til Snøggruta. Så det kan ha vært Tysnes. ' (Etter mail fra Oddvar)Så et bilde jeg nå har funnet av en annen Jøsenfjord (eller er det den samme?):

bilete5087.aspx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dette er et meget aktuellt tema, jeg har som barn fått opplevd å dra fra Bergen med både D/S MANGER og D/S ALVERSUND. Det å stå ved rekka på et lørdags ettermiddag på disse båtene når kl. var 14.00, og alle båtene hadde avgang omtrent samtidig, Vågen i Bergen og utover forbi Nordnespynten var en lang rekke av tildels gamle skip.Fylkesbåtene, HSD, Øygardsbåten, Bergen Nordhordland og Osterøybåtene. Og det artige var når det kom ut på byfjorden, da ble det full steam og kappkjøring ) D/S MANGER (I) (JTVK) (1895 – 1910)Bygd av Laxevaag Maskin- og Jernskibsbyggeri, Bergen (# 44)78 brt, 35 nrt, 200 PC 81.0 x 16.1 x 8.82cyl.Comp. (Laxevaag), 22 NHK, 120 iHK1895: Mai: Levert som MANGER for Alversund & Manger D/S, Bergen1910: 27.08.: Kolliderte på Byfjorden utf. Hellen med D/S SOGN og sank. Var på reise Nordanger – Bergen med post og passajerer3) D/S ALVÆRSUND (I) (JPFH) (1900 – 1918)Bygd av Stavanger Støberi & Dok, Stavanger80 brt, 31 nrt, 164 PC 82.0 x 16.1 x 8.72cyl.Comp. (SS&D), 23 NHK, 130 iHK1900: Mai: Levert som ALVÆRSUND for Alværsund & Mangers D/S, Bergen1918: Solgt til A/S Ytre Midthordlands D/S, Bergen. Omdøpt VATLESTRAUMEN1952: Solgt til Gerhard Midttveit, Telavåg/Bergen. Omdbygd til M/S: 98 brt, 51 nrt Motor av ukjent type1961: Solgt til Kåre Hagesæther, Leiknestangen/Bergen. Omdøpt LYSTEIN1972: Solgt til Oluf Thomassen, Bergen1977: Solgt til P/R Børtveit & Aga, Steinsland/Bergen1980: Solgt til A/S Urdal Sandkompani, Bergen1981: Solgt til John Voll, Stavanger1983: Solgt til Bjørn Jacob Vevle, Herland/Bergen1988: Jan.: Solgt til ukent eier i Vest-Tyskland. Videre skjebne ukjent.En svunnen tid, med mange gode minner.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Glem bildet av Jøsenfjord og i debatt Lenke Her er den korrekte M/K JøsenfjordTorleif, vi skal ta det med båtene vi tok da vi skulle til Grasdal på dans.

bilete5088.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, gå til http://www.nis-nor.no/ velg NOR gå nederst på siden og velg HISTORISK INFORMASJON OM FARTØY SLETTET FØR 15.MAI 1992Forstår ikke hva som skjer med adressene ft.......når jeg kopierer dem, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder båten på bilde innlegg 44, så er dette ikkje ein motorkutter, det er derimot båten på bilde innlegg 46. Vi klarte vel aldri den gangen å slå fast at båten/motorkutteren på bilde innlegg 46, hadde navnet M/K Jøsenfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.