Gå til innhold
Arkivverket

[#60539] 'Dar kjem Dampen'


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

En annen ting er vell at begge de to som gjorde såvell D/S Oster og 'gamle dampen' udødelig, var fra området. Ragnvald Hammer hadde vell sine aner tilbake til Hamre på Osterøya, og skreiv disse udødelige linjene om 'Gamle dampen', Ivar Medaas fra Alversund, gav disse fine versene tonen i 1963.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
http://www.vestgar.no/indexfiles/index15.asp'HISTORIEN TIL ØYGARDSBÅTANEØygardsbåtane såg dagens lys i 1940. Det var det gamle selskapet A/S Hjelme & Herdlø Dampskibsselskap som skifta namn. I 1960 skifta Øygardsbåtane namn til Øygarden & Sotra Rutelag L/L etter ein samanslåing mellom Øygardsbåtane og Sotra Billag.Sommaren 2007 blei Øygardsbåtane AS gjennstifta med formål å kjøpa, ivareta og drifta M/S Vestgar.Eigarar av M/S Vestgar:1957 - 1960: Øygardsbåtane L/L, Bergen1960 - 1979: Øygarden & Sotra Rutelag L/L, Bergen1979 - 2007: Pinsemenigheten Filadelfia, Oslo2007 - Øygardsbåtane AS, Sotra'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En kommentar helt på siden av selve temaet: Denne trådens titel - 'Dar kjem Dampen' - og det faktum at temaet stadig oppdateres med nye innlegg og dermed blir liggende på forumets førsteside, gjør at Ivar Medaas' sang har kvernet rundt i bakhodet mitt kontinuerlig de siste par ukene (- jeg er innom forumet flere ganger daglig og ser titelen lyse imot meg hver gang).Nå er ikke dette noe stort problem for meg ennå, men det hender stadig vekk at bakhodets tause melodi kommer over leppene og går over til nynning og forsøk på sang - til familiemedlemmers og kollegers voksende undring og smule irritasjon.( - og dermed bidro jeg med enda et innlegg og flyttet tråden oppover på førstesiden!) - dingelingelingelingeling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette fikk meg til å smile, Tore. Ja, er det ikke flott.....MHT Ivar Medaas, så var han fra Alversund, men Medaas-navnet har han fra Granvin. Kan dette være hans bestefar, mon tro LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, da har vi i tilfelle fått en forklaring på den store innlevelsen som Medås viste i rollen som uniformert lensmann med gevær i en av Olsenbanden-filmene ..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For all del, Kurt, jeg vet ikke om det er bestafren, men det at han heter Iver og er født på 1870-tallet, er jo verdt å undersøke nærmere. At navnet er fra Granvin visste jeg fordi jeg har en venninne som heter Medås og er fra Granvin. En av hennes foreldre er søskenbarn, eller kanskje heller tremenning, av Ivaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til 101: Ragnvald Hammer var fødd 10. juli 1913 i Lardal i Vestfold. 6 år gamal flutte han til Hamre på Osterøy kor faren hadde fått jobb som lærar og klokkar. RH døydde i Bergen 30. mars 1987. Men eg minnest han fortalde meg at Hammer-namnet hadde han frå ei Hammer-slekt i Nordfjord. Eg trur nemleg ikkje det namnet har noko med Hamre å gjera, men kjem frå ei av dei vidfemnande Hammer-slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Her er et bilde av M/S Svanøy som jeg tok i Gibraltar sommeren 2002. Vi var ombord i båten og den var ikke noe vakkert syn dengang, men blir vel som ny etterhvert. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete5241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er dampskipet Brandasund (tidl. Fjaler)på vei under Risøybrua i Haugesund.Båten gikk i ytra leiå mellom Haugesund og Bergen. Min far var fyrbøter ombord da den lå til kai i Bergen under eksplosjonen i 1944. Den gikk i rute til 1948 da den ble solgt til Stavanger. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete5242.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Da er nok et 'The Tall Ships' Races' -arrangement unnagjort i Bergen. Dette var tredje gangen vi arrangerte det. Ikke dampbåter, men seil denne gangen. Årets 'Nordsteam'-festival ble imidlertid arrangert i kulturbyen Stavanger nå i helgen. Noen var vel der også.Arrangementet her i byen har vært helt utrolig med kjempevær fredag. lørdag, halve søndag og i dag, mens det i går regnet bort. Her kan dere kikke; LenkeBåtene på bildet under er 'Loyal' og 'Far Barcelona', to båter som. 'Far Barcelona' het opprinnelig 'Anna Dorthea', bygget i Kvinnherad i 1874, men omdøpt til 'Terna' i 1915. For å gjøre en lang historie kort så kom båten i Hausberg-familiens eie på 70-tallet. Hausberg forsto at her var det kun to muligheter; enten senken den på havets bunn eller restaurere henne. Så kom Miguel Borillo Esteve til Bergen. Han fikk kontakt med Hausberg, som på dette tidspunkt holdt på å restaurere 'Laoyal'. Miguel jobbet med Hausbergene noen år, og til slutt fikk han 'Terna' som 'godtgjørelse' eller kompensasjon for dette. Så satte Miguel kursen mot Spania og Barcelona med 'Terna'. I dag er 'Far Barcelona' et skoleskip ved en institusjon som driver internasjonal seiltrening av ungdom. Det var en lang prosess å få dette til, forteller Miguel, men nå har den vært i helårsdrift siden 2005. Lørdag kom de to 'søstrene2 seilende inn Vågen sammen. En utrolig historie som gjør meg ganske rørt. -og Hausbergene, Audun og far John, er da noen utrolige kulturbærere.

bilete5369.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (107):Hosangerboka I / 2. del s. 306 opplyser i en fotnote til Eikefet nr. 17 at Sjur Larssen Eikefet og Torbjørg Sjursd. Dyrkolbotn bl.a. har sønnen Nils, f. 1816, som er g.m. Guri Larsd. Romarheim (1809-1893, nr. 39e). Nils og Guri flytter til Unneland, senere Haukeland (i Arna). Han eier jord på Sandal i Fana og Lønningdal i Os. De er også oppført på Audland nr. 190 i Arnabindet (III) av Hausboka. De har bl.a. datteren Elisabet (f. 1849), g.m. Haldor Lønningdal, og disse er svigerforeldre til klokker Hammer i Hamre, dvs. besteforeldre til Ragnvald Hammer, som dermed har slektsrøtter på en rekke gårder i Osterfjorden, inkl. Modalen og Evanger. (Se også Hamreboka bind I s. 395 -- Hamre nr. 101.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se der, Odd Roar,Det var ny og utrolig interessant opplysning. Sitter her med Haus i Soga og Segn, Ådna, og leser om dette. Der står det også i merkn at Elisbath ble gm klokker Hammer i Hamre.Mht Ivar Medaas aner har jeg så langt funnet at hans far het Nils I. Medaas, og eide et bruk i Alversund i 1950. Har ikke funnet han blant døpte i Granvin fra 1900 og utover, heller ikke i FT 1900, men skal lete litt til. Ivar var f 1938, men jeg vet ikke hvor han var i søskenflokken. Skal sjekke litt på gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det spørs om dette kan være Nils' foreldre, og at Ivar dermed er født i Os;Anna Medaas f 2112 1879 død 2907 1976 gr l 0508 1976 Os Ivar Medaas f 1201 1878 død 2002 1947 gr l 2002 1947 OsJa, det kan se slik ut [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=OS1885&gardpostnr=2537&merk=2537#ovre>Lenke og det er da den samme karen som vi fant i Bergen i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(116) 2. linje. Det var selvsagt datteren deres Torbjørg Magdalena som ble gm klokker Josef Steffensen Hammer. IKKE Elisabeth, som jeg skrev.Torbjørg Magdalene Haldorsdatter Lønningdal og lærer i Gol, Hallingdal, Josef Steffensen Hammer, f 1879 i Gloppen, ble viet i Os kirke 26. juli 1903. Forlovere var brudens far og brudens bror.hans far: plassmann Gabriel Steffen Jacobsen Hammer, Gloppen.hennes far: gårdbruker Haldor Stensen Lønningdal, Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Når vi er inne på gamle båter -- et tillegg til (115): Ragnvald Hammers mormor ætter både på sin fars- og morsside fra Romarheim og via det flerdobbelt fra laksefiskeren Tidekes slekt på Kleiveland. Sistnevnte skal ifølge gamle skrifter på 1500-tallet ha ankommet Osterfjorden i egen båt, som vel gjerne har vært av en viss størrelse.(Hun har for øvrig da litt tilbake felles aner min tippoldefar, som (jeg har hørt nevnt) skal ha vært byggmester for i alle fall en del av det svære møllekomplekset i Bjørsvik, dvs. nåværende hjemmehavn til D/S 'Oster'. Også en av hovedmennene bak restaureringen av 'Gamle Dampen' tilhører samme slekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig står det i FT 1900 at Torbjørg Lønningdal, som var 20 år da, var 'udlært til småskolelærerinde'. Kanskje hun også var i Hallingdal da Josef og hun møttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

'Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane er det eldste rutereiarlaget som framleis er i aktivitet her i landet. Då Nordre Bergenhus Amts Dampskibe vart skipa i 1858, var det eit visjonært tiltak. Det var dåverande amtmann Michael Emil Aubert i Lærdal og sokneprest Harald Ulrik Sverdrup i Balestrand som først og fremst målbar tanken om å knyte fjordfylket og Bergen saman med eit ruteselskap som amtet stod bak. Dei trudde ikkje på at private selskap ville leggje dampbåtruter innom alle småstader langs dei mange fjordane. Tanken var at også Søndre Bergenhus Amt – det nåverande Hordaland utanom Bergen – skulle vere med og kjøpe dampskip for å drive ruter «paa de Bergenske Fjorde», men Søndre takka nei. Då tok Nordre steget åleine, og det var eit stort økonomisk vågestykke. To båtar vart kontraherte i Skottland, og «Framnæs» og «Fjalir» vart sette inn i rutefart i desember 1858.' skriver Herbjørn Sørebø i anmeldelsen av boken '101 fjordabåtar. Fartøya til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane 1858–2000' i Dag og Tid i 2001. I 1900 var det farmors søster, Bergitte Bjørgen, og farmors tante, Gjertine Sørheim, som hadde bevertningen om bord Lenke i DS Framnæs. I 1910 reiste min morfar og mormor fra Marifjøra, der det var dampskipskai, til Bergen, med ankomst Bergen trolig lørdag 27. august. De overnattet så på Vamraaks hotell en natt og dro videre med båt til Førde i Sveio, med ankomst Førde trolig søndag 28. august. Datoene her er litt usikre, men mormor skriver følgende på et kort til sin søster i Sveio flere tiår senere: 'Du tok i mot NN morgon etter eg var komen heim etter den lange reisa like frå Skjåk. Me gjekk over fjellet på nordsida av Galdhøpiggen like ned til Marifjøra ved Sognefjorden. Me gjekk i tre dagar, 13 mil, og låg på stølar dei to nettene. Me reiste frå Marifjøra til Bergen med båt. Me låg ei natt på Vamråks hotell [morfars slekt fra Kyrkjebø]. Så reiste me derfrå til Førde [sveio] og så var me heime [sveio] i 5-tida om kvelden. Så blei NN fødd i 5-6-tida morgonen etter. Du var heilt overgitt.' * Er det noen som har eller vet om rutetabeller for skipene som trafikkerte Sogn - Bergen rundt 1900 og i 1910? (Der var jo kommet flere skip til etter Framnes og Fjalir, i 1905 hadde Fylkesbåtane 11 skip.)* Er det noen som kan svare på hvilken rutebåt som gikk fra Bergen til Førde i Sveio i 1910, og som i tilfelle vet om rutetabeller for den ruten? Her er et foto av DS Framnæs:

bilete5584.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Arnfrid!Dette biletet kom på frimerke 20.09. 1996, mindre kjent var det at det var Fylkesbaatanes 'Framnæs'.Eg har eit eksemplar av 'Sommer-ruter for Nordre Bergenhus Amts Dampskibe' for 1913, då har dei 12 skip.Rute D 1, enten 'Alden' eller 'Firda': Fra Marifjæren Mandag Kl. 10 Em, til Bergen Onsdag Kl. 9 1/2 Fm.Rute D 2, Hurtigrute, 'Kommandøren' Fra Marifjæren Onsdag Kl. 3 1/2 Fm, til Bergen Kl. 9 Em.For Ekstrastopning i denne Rute betales Kr. 1,50. Det gjøres intet Ekstraanløb, ligesom der kun stoppes for Baad, forsaavidt denne ligger midt i Farvandet, dog ikke mellem Skjerjehavn og Bergen.Rute D 3. Udføres af Dampskibet 'Sogn'. Fra Marifjæren Torsdag Kl. 10 1/2 Em, til Bergen Lørdag 9 1/2 Fm.Rute D 5. Dampskibet 'Gudvangen'. Fra Marifjæren Lørdag Kl. 7 3/4 Em, til Bergen Kl. 10 Em.I tillegg gjekk det eindel lokalbåtar.Passasjertaksten på '1ste Plads' mellom Marifjøra og Bergen var kr. 13,80 i 1913.Ville ein ha seg ein stor kopp kaffi på 1. plass, kosta det kr. 0,25, på 2. eller 3. plass kosta det kr. 0,15. Middag pr. 'Couvert' kr. 2,00 på 1. plass, kr. 0,80 på 2. eller 3. plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Gunnar.Det står om frimerkene også hos Fylkesarkivet. Finner du det, hvis ikke kan jeg hjelpe deg med det....Forstår ikke helt rutetidene her, var det 1 1/2 døgn båten brukte fra Marifjøra til byn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.