Gå til innhold
Arkivverket

[#60584] Opphav til Nicolai Nicolaisen Behmer, f.ca. 1690 i Drammen.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Du trenger ikke noe skifte etter Nicolai Bøhmer for å få bekreftet at Johannes Bøhmer døde før sin storebror. I følge ministerialboka for Gausdal kirke døde Johannes i juli 1799 i en alder av 43 år. Det stemmer dårlig for han var nok bare 40.For øvrig døde Nicolai Bøhmer 11. april 1800 og ble gravlagt 24. april samme år ved Gausdal kirke. Familienavnet ble oppført som Bøhmer for begge brødrene i kirkeboka. De to siste datoene fikk jeg bekreftet i et brev fra Statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev nok litt uklart, det var det henvisning(er) til Sara som var av interesse, Johannes var fra min side et 'blikk til siden' da han for egen del lå utenfor interesseområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Er du bare ute etter spesifikk informasjon om Sara Hansdatter og eventuelt hennes etterslekt, bør du vel opprette et eget tema slik at det blir lettere for interesserte å finne tilbake til det man finner om henne og hennes etterslekt. Strengt tatt har jo vi overtatt hele debatten her, som egentlig dreide seg om opphavet til Nicolai Behmer og ble opprettet av Aksel Einar Mathiesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg var kun interessert i verifisering at Sara Margrethe i Christiania og Sara fra Krogstad var samme person, det er det spørsmålet som har gått igjen. Meg bekjent foreligger det ikke engang en sannsynliggjøring av at dette stemmer (utover navnlikhet av svært vanlige navn). Dette ser ut til å være vanskelig (men jeg skal vel kunne løse dette når jeg kommer hjem til høsten).Men jeg er enig at dette faller utenfor Aksel Einars spørsmål (som de fleste andre innlegg her ikke minst inkl. mine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Takk til deg Atle for at du sporer debatten tilbake til det som var/er utgangspunktet.Jeg er da fremdeles interessert i utfyllende opplysninger om 'de' som innvandret til Norge.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan i det minste spare deg for et naturlig sted å lete etter informasjon, laugsprotokollene i Norge. Hattemakerlauget ble ikke opprettet her i landet før 1739 og dessuten finnes ingen av dette laugets protokoller, lærekontrakter, laugsartikler osv. på Statsarkivet (ingen protokoller skal være igjen på Riksarkivet, undersøkte senest i mai/juni).Men der Nicolai d.e. kom fra kunne imidlertid slike protokoller være et alternativt (det enkleste?) sted å begynne å lete.PS. Et lite forbehold med årstallet, jeg skriver dette fra Gotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.