Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hva står der etter Faltein ved dåpen til Inga 11. november 1671? Er det Fartein Olsen på Tveit i Strandebarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Har henne som datter av Fartegn Olufson Bagge (ca. 1648 - 1669 Valen, Kvinnherad) og Sidsele Jacobsdatter Jørstad. Han hadde ant. datteren Inga (Inger) døpt 11. nov. 1671 i Strandebarm som publ. abs. med Peder Rasmussen Linga 22. april 1701 i Strandebarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

(52) Bb for Strandebarm har Fartegn som f. 1644-1689, g 1670 m. Signi Tormodsdtr. Drage, (Tørvikbygd)Vigsla er her: Lenke (tredje kolonne, venstre side) Det er ingen årstal på Signi, men eg vil tru ho iallefall er mor til Inga. Det er elles nemd 4 born, 1) Inga, 1671. 2) Brita, 1674-1741, 3) Ola, 1676, og 4) Ludvig, (levde i 1714)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den Fartegn som Christian nevner over var vel født lenge før (ca 1570/80) og skal ha vært sønn til Oluf Fartegnsen og Birgitte Lauritsdtr (Galtung). Han har jeg som gift med Sidsele Jacobsdtr Jørstad.Etter det jeg minnes har det vært en sammenblanding mellom disse to Fartegn/Falentin Olufssønner, men jeg har dessverre ikke noen kilder her.Jeg har notert dette om Jakob Jørstad (Sidseles far), det er nok fra en bygdebok:Jakob Knutsen, f. ca. 1540, nevnt på Jørstad fra 1603 til 1618-19, d. 1618 eller 1619. g 1) m Marite Ormsdtr. Byre, enke etter Nils Midt-Fister og datter til Orm Amundsen Byre, en av Rogalands mest kjente menn på den tiden. Orm var fra Byre i Fister, men bodde en tid på Stokka i Vats. g 2) 1617 m Karen Lauritsdtr. Galt på Valen i Sunnhordland. Karen g 2) med Erik Lenstow, borger av Bergen. (eller var det Birgitte Lauritsdtr?) Barn 1. ekteskap: 1. Olav, bosatt på Ås i Erfjord. 2. Cecilie (Sissel), f. 1565, g 1) m Arnbjørn Amundsen Ile i Vats, g 2) m Fartein Olavsen Bagge på Valen. Han hadde i 2. ekteskap datteren Birgitte, gm Børge Kristoffersen Aubø, se Aubø nr. 7 s. 307. 3. Datter, navn ukjent men trolig gift og bosatt i Årdal. Da ville jo Sidsele være alt for gammel til å være gift med Fartegn i innlegg 54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte ellers å legge til at denne Fartegn f 1644 skal være sønn til Oluf Fartegnsen Linga (ca 1610- ca 1670) og Inga Lassedtr Tveit (ca 1618- ca 1670)Som vi ser over i lenken til Elin, står det Fartegn Oluffssøn Tuedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Se innlegg 55 Iflg Sjernerøyboka bind 1 side 50, som kom ut våren 2006 er det riktig det som Kjellaug sier. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjempefint, Kjellaug. Da har jeg fått ryddet skikkelig opp i navn, giftermål, barn og slektskap mellom Fartegn Olufsen Bagge /1570/80 - f. 1. mai 1632) og hans antatte fetter Fartegn Samssonson Lingas (1569-1657) sønnesønn Fartegn Olufsen Tved (1644-89)!Hovedproblemet var at Sidsel er oppført med forskjellige ektemenn i littaturen. Men hvilken av dem er feil, si det?:Hennes menn og barn er oppgitt i følgende kilder: Jackob Sverre Løland, Sjernarøy Bygdebok I Gard og Ætt (1972), s.53. Halvard Bjørkvik, Finnøy, Gard og ætt Del III (1997), s.367 Asgaut Steinnes, Mats-sønene og Ætta deira (Norsk Slektshistorisk Forening Bind VIII 1941), s.336,349. Trygve Brandal, Hjelmeland, Gardar og folk I (1989), s.30. Anders Havnelid, Kvinnherad 5 Allmennsoga Gards- ættesoga Eid og Fjellberg, s.30. Jackob Sverre Løland, Sjernarøy Bygdebok I Gard og Ætt (1972), s.307 ff. Magnus Våge, Erfjord bygdebok (1959), s.170. Magnus Våge, Ryfylkeætter I (Rogaland Ættesogelag - Lagnaden 1942), s.17. Odd Handegård, Vår felles slektshistorie 1150 - 1650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Trine Lise Hovland

Christian ArentzI ditt innlegg nr 4, nevner du Margrete H.Eide, som barn av Elisabeth og Hans Janson ”5. Margrete H. Eide (f. 1730 Holdhus, døpt 12. feb. 1730 -) g. 1. nov. 1755 i Fusa, Os m. lensmann i Skjold skipreide 1759- Jan Andersen Koldal (Tveiterås) (f. 1733 Koldal, Os, Samnanger, begr. 14 feb 1792) ”Jeg har prøvd å finne kilde på dette, men har ikke lykkes på nettet. Er det oppført i en bygdebok? Hvis jeg finner kilden kan jeg ”koble meg på” slektsboken som Arnfrid Mæland er gått i gang med, og kan bidra med mitt når hun trenger det.Mvh Trine Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

60: Du trenger m.a.o. først og fremst dåpen, den er her: Døpt Seseages 1730, faddere Jan Eie, Engel Holdhuus, Ingeborg Hammerland, Malene Hollerland, Mallenne Giøen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1730, side 52. Permanent sidelenke: LenkeFaren Hans Jansson Mentz (Bolstad) Holdhus (1667 Bolstad, Hålandsdalen, Os - 1731 Holdhus) går jeg ut ifra er den s.s. Hans Jansen, N. Bolstad, 26 år gml. i 1701. Holdhus var hans odelsgård. Han gikk hjemmefra i 1731 og ble ikke gjenfunnet. Dermed finner vi vel heller ikke hans gravfestelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Lise Hovland

Tusen takk! Jeg har vært inne på den kilden, men har ikke klart å tyde teksten der, så jeg ga opp. Skal forsøke igjen.mvh Trine Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei, Jeg trenger hjelp til denne: (sakser fra lenger oppe i tråden: 'Kan noen sjekke i Strandebarm-bøkene hva som skjedde med denne Johan Tormodsen Indre Børsheim, 3 år i 1701, LenkeDet gjelder Beate som ble forlovet med en Johan Tormodsen i 1720. Forlovere var Hans Rasmussen og Håvard (lille) Linga. Kan ikke finne noen vielse eller noen barn.' '1.2.3.4. Beathe Pedersdatter Linga 1694- et 1711 og Johannes Tormodsen (3 år gml. i 1701 på Indre Bersem, Strandebarm) Trolovet 22 Trin. 1720 i Strandebarm, Caveret Hans Rasmussen og Herborg? (Håvard?) (lille) Linga.' Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Jeg har funnet to barn, døpt i 1728 og 1731: Margrethe Johannesdtr. Store Fosse døpt september 1728 (nr 15) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11678&idx_id=11678&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1727-1750), Fødte og døpte 1729, side 4. Tormod Johannessen Store Fosse døpt september 1731 (nr 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Lars. Da er det samtidig det sikreste bevis vi kan finne for at Johannes Tormodsen var gm Beathe Pedersdtr også, for mors navn er oppført. Veldig bra!Vil tro de har fåt barn også tidligere, hvis de virkelig ble g i 1720. I det minste var de forlovet... Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ja, her er Johannes Johannessen Fosse døpt i 1722 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-164>Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1722, side 159.men her er bare moren oppført? Introduksjonen på høyre side sier ingen ting om barnefaren. Barnets begravelse like under introduksjonen.'Ny' Johannes, og Elias, døpt 15. september 1723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men var det ikke slik at hvis barnet var uekte ble ikke moren introdusert. Jeg tror bare presten har tullet... Nei, for å være alvorlig, -det virker jo litt pussig når man sammenligner med andre innførsler. Jeg vet ikke hva grunnen kan ha vært, men Johannes levde jo i beste velgående, og de svar i det minste forlovet i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En Anders Johannessen Store Fosse, døpt 1725 Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1725, side 170.Jeg har prøvd å se litt på om mulig å finne ut av hvor det ble av Margrethe og Tormod. Det jeg lurer på er om familien kan ha flyttet til Skånevik - en Margrethe Johannesdtr blir gift i 1752 med Anders Omundsen. Et par med samme navn finner jeg igjen i Nykirken i Bergen, der de bl.a. døper en datter Beathe i 1763. En Tormod Johannessen blir gift i Skånevik i 1759, med en Mari Larsdtr. Og, det er skifte etter en Johannes Tormodsen på Tveite i Skånevik 1765 - 1768. Jeg har ikke sjekket mere nå, men bare spiller inn mulige kandidater, jeg kan legge inn forespørsel etter nevnte skifte på Arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott om du kan gjøre det, Lars. Jeg må prøve å få inn i manuset alt jeg nå har. Blir det for mye som ikke tas etterhvert så mister jeg oversikten. Fik jo masse fra Alf Glad også, pluss GedCom filen du sendte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skifte etter Johannes Tormodsen:'Lars Johannessen, Oslo, 27.8.2008 23:45 (1) Skulle gjerne hatt opplyst arvinger i følgende skifte Lenke 10672 Johannes Tormodsen Tveite Skånevik 702b A.a.7c 1765-1768Yngve Nedrebø, SAB / DA, 28.8.2008 09:05 (2) Dato 23. mars 1767. Arvinger: Anders Johannessen Tvedte, gift, Tormo J. Haraldseidvåg i Ryfylke, gift, Mathias J., 23, tjener hos sorenskriver Hesselberg, Knud J., 20, Margrethe j., g.m. Anders Samuelsen Ersland, Beate J., hos presteenken Bochmand, og Inge J., 13 år. 'Der dør en John Tormodsen på Sandvik, Skånevik, 75 år i 1767, kanskje den samme. Alderen passer noenlunde med at han var 3 år i 1701.Spørsmålet er om de yngste barna ble født i Strandebarm eller i Skånevik, og hvem som var deres mor. Beathe kan nok ha fått barn rundt 1740, men ikke særlig lenger. Da Inge bøe født var hun ca 54 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Jeg har funnet Beatha Johannesdtr. døpt i Skånevik 13. desember 1749 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 1 (1745-1789), Fødte og døpte 1750, side 121. Hun er nevnt i bygdeboka for Bratthelgeland, Avaldsnes som datter av Johannes Tormodsen og Guri Jonsdtr. Tveito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Bare for ordens skyld: Her er dødsfallet til Johannes Tormosøn Tveten, 72 år, i 1767, dato 25.mars. Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 1 (1745-1789), Døde og begravede 1767-1769, side 99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skjold:'Johannes Tormodsen kr 1695 - 1767, fekk skøyte i 1732. Han var gift tri gongar og døydde til sist som enkjemann. Først var han gift med Beata Persdotter, død kr. 1742, og hadde 4 born med henne: Anders f 1722, Tormod, Haraldseidvåge i Skjold, Margreta, Bergen gm Anders Åmundsen Ersland, og Sjur, døydde ung.Johannes gifta seg opp at med Gyri Mattisdtr Tenndalsvikjo, kr. 1713-1755, dotter til Mattis og Inga Tenndalsvikjo. Born: Mattis, Beate, Knut, Beate og Inga. I 1757 gifta han seg for 3. gong med Guri Jonsdotter, kr. 1710-1764. Ingen born.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.