Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fortsettelse av innlegget over, jeg ser i ft 1801 at kona til Sverke, Siri Olsdtr Tilflåt skal være født 1773 og da finner jeg en Ole Christensen som døper en datter Siri 7/5-1773. Venstre kolonne på høgre siden, litt under midten: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 1 (1745-1789), Fødte og døpte 1773, side 39. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(174) Her er vel dåpen til Herborg, i 1753 (nr 12) Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Fødte og døpte 1754, side 3.(173) Torgier var jo et vanlig navn i Knuts familie, Magdeles bror var etter det jeg kan se Torgier Knudsen Haabrekke, som var gift med Herborg Pedersdtr. Linga (1724 - 1755), datter av Peder Rasmussen. Torgier og Magdeles far het Knud Torgiersen, jf (143), (144) og (150)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK til det andre svaret selv om det var valig å kalle opp foreldra først.Men hva med Anna Georgina Pedersdtr Toftekalv som var og født i 1753 og i Skånevik? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 1 (1745-1789), Fødte og døpte 1753, side 125. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-116>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(179)Far til Anna Georgine er Peer! Toftekalv, og med dåpen til Herborg i 1753 i Strandebarm, så må jo han være en annen enn Peder. Der var flere Peder som fikk barn i samme periode, men kun Peer og 'vår' Peder som bodde på Toftekalven. Så Peer kan jo ha bodd på Toftekalven i 1753 og flyttet til en annen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ifølge bygdeboka er Anne Georgine dotter av Per Persson Linga frå Strandebarm, han som kom til Toftekalven i 1752. Om Anna Georgina står det berre f. 1753, død ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Godt spørsmål, og jeg har ikke svaret på det nå. Ettersom vi ikke finner henne igjen etter dåpen, kan hun 1. ha dødd tidlig, eller 2. det kan ha vært flere Per'er på Toftekalven. Kan dette sjekkes mot bygdebok?Ser forresten av sjeleregisteret for 1777 at Peder og Magdela også hadde en datter Kari, 26 år. Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Sjeleregister nr. (1777-1777), Sjeleregister 1777, uten sidenr. Har vi funnet henne døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Toftekalven er berre ein hole, så der budde nok ikkje så mykje folk (ingen i dag). Det er ikkje nemnd fleire Per/Peder på den tida. Kari er ikkje nemnd i bygdeboka for Skånevik. Ho er eldre enn Herborg, så ho er i tilfelle fødd i Strandebarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

175/175: Du har funne rett svigerfar til Sverke. Han var frå Sunde i Holmedal.I tillegg til Peder hadde Sverke og Siri borna Ola 1795-1796 og Siri f. 1804 Lønning, Bømlo, g.m. Lars Hansson. Lars hadde og sonen Jørgen f. 1789 med ei Mari Haktorsdtr.Sverke og Siri budde først på Bjørgjo, deretter plasset Stølen under Prestagarden i Skånevik. I 1818 flytte dei til Lønning på Bømlo.Sverke gifte seg oppatt med Ingrid Nilsdtr Svelland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fint at du kom inn her Marie, du er jo spesialist p9 Skånevik! Ellers ble jo Peer/Per og Peder/Peter brukt om hverandre i de forskjellige kilder.Tenkte meg nesten at det var Sverke Pederson som havna på Lønning:skifteLenke Legger inn forespørsel.Men jeg har ikke B -III, har du Marie den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare et enkelt spørsmål her vedr gen 4; Har vi slått oss til ro med at 1.2.3.2. Margrethe Pedersdatter Linga 1690 - før 1711 1.2.3.7. Torbjørg Pedersdatter Linga 1692 - ? 1.2.3.8. Johannes Pedersen Linga 1701 - ? 1.2.3.9. Margrethe Pedersdatter Linga 1713 - 1785 1.2.3.12. Cecilie Pedersdatter Linga 1718 - ? 1.2.3.17. Malene Pedersdatter Linga 1725 - ? ikke var gifte og/eller hadde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 193:1.2.3.9. Margrethe Pedersdatter Linga 1713 - 1785, er ikke hun den s.s. ble døpt Dom. 17. (dvs. 18 Sep) 1712 i Strandebarm, Sunnhordland m. faddere: Hover oc Ole Lille Linga, (ant. hennes firemenning) Blanceflor Danielsdatter (Orning), Botille Lille Fosser?, Christi ... Lille Linga og døde 1785, trolovet Fer. Pasch 1735 i Strandebarm m. Iver Olsen Ugletvedt, igjen m. sønnen Peder og sønnesønnen Iver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det høres rimelig ut. Da endrer jeg fødselsåret til 1712 på 1.2.3.9. Margrethe Pedersdatter Linga og legger inn vielse i 1735 med Iver Olsen Ugletvedt, samt sønn Peder og sønnesønn Iver. Så får vi komme tilbake til personopplysningene på dem og om der skal være flere etterkommere.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du finner det i innlegg # 163/64/65 over, Arnfrid.Det skal noe til å holde oversikt over alt dette!! jeg beundrer deg, hadde jeg ikke satt det meste opp i mitt slektsprogram, så hadde jeg vært utenfor for lenge siden. Men jeg har enda ikke kommet meg à jour med alle her.Denne Iver Pedersen her i 1801 på Ugletveit er vel da barnebarnet til Iver Olsen og Margrethe Pedersdtr: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11226&gardpostnr=23&personpostnr=448#nedre>LenkeI 1701 var det en Ole Jørgensen på Ugletveit som kan være en eventuell far til Iver Olsen.Er det ikke Ole Ugletvedt som får en sønn Iver her helt til høgre i 1710? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1710, side 108. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen her finner jeg en til andre kolonne venstre side - Øverst: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1710, side 109. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Videre til 193:Vi bør nok fortsette å lete etter deres dødsår før vi kan ta stilling til hvorvidt det er usannsynlig at de ble gift og/eller fikk barn. Før vi har dette kan vi neppe avskrive muligheten for MANGE etterkommere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(196) For meg ser det ut som fadrene er noenlunde de samme i begge de to dåpshandlingen i 1710. Tror det er samme gutten, men at han også er innført ved morens introduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.