Gå til innhold
Arkivverket

[#61018] HO; Hans (Ivarhus) Rasmussen LINGA & Kari Olsdtr BERGE - etterslekt


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det varsannelig merkelig. Jeg skulle se om det hadde skjedd noe nytt, og da fikk jeg opp meldingen feil på hovedløkka. Så jeg gikk tilbake og prøvde på nytt og da var det siste innlegget mitt kommet inn en gang til.Vel, her er fødsel og dåp til Madele og Petter Moss Huuses sønn Petter Baade født 13.10.1824. Da må man anta at Madeles ektemanns farsnavn var Ivarsen. Men hvor kommer Baade/ Moss navnet fra?. Se post nr.84. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er det bare å begynne å grave. Dette treet har noen enorme røtter. Her er Amund Pettersen og hans familie i 1865. Det er bare å ta kirkeboka for kvinnherad for seg. De har fire barn i live i 1865.LenkeMvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Olrich familien stammer vel fra Lübech i Tyskland og flere av deres etterkommere bosatte seg i Sunnhordland, på Bakholmen hadde de vertshus. Der var det en Elsebeth Margrethe Brix som døde i 1801 og var gift med en Benjamin Olrich d. 1763 - kan dette være foreldre til Elisabeth Margrethe Brix Olrich over?Kanhende noe her kan være av interesse, siden det er navnelikhet: Lenke.Har ikke tid å sjekke nå.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte på Huse i 1818 etter Lars Henrichsen. Jeg har lagt inn en forespørsel om skifte i arkivforumet.Kirkeboka fra Kvinnherad er en smule vanskelig å lese rundt år 1800, så opplysningene fra skifte kan gjøre det enklere å finne eventuelle barn etter Lars og Madele.Når det gjelder Madeles sønn Amund fra ekteskapet med Petter Ivarsen Moss, så har jeg funnet følgende barn i tillegg til sønnen du Kjellaug nevner i innlegg nr.248 og 249.2. Madele Amundsdatter født 14.08.1858 på Huse.3. Baard Amundsen født 16.07.1860 på Huse.4. Petter Baade Moss Amundsen født 18.09.1862 på Huse.5. Johanne Christine Amundsdtr. født 25.01.1865 på Huse.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Giftermål til Amund Petersen Moss og Guri Baardsdtr (n° 17)i 1857: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 8 (1854-1872), Ekteviede 1857, side 190. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8287&idx_id=8287&uid=ny&idx_side=-176>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Til 255.Ivar Simenson Moss, ca. 1746-1827 kom frå Kvikne til Ølve for å vera overstiger ved koparverket, kona Elisabeth Margrete Olrich, 1756-1838, var dotter til soknepresten i Askvoll, Benjamin Olrich. Dette i følge Kvinnherad II.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Konfirmasjon til Ivar og Ammund i 1836 (N° 2 og 3 nederst) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1843), Konfirmerte 1836, side 111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11555&idx_id=11555&uid=ny&idx_side=-109>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Konfirmasjon til Ivar og Ammund i 1836 (N° 2 og 3 nederst) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1843), Konfirmerte 1836, side 111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11555&idx_id=11555&uid=ny&idx_side=-109>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har et spørsmål vedr Kari Hansdatter gm Sjur Andersen 30. juni 1720. Jeg har oppført at hun er født i 1705. Er det korrekt? Er det noen som har funnet dåpen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror det må være feil. Ved skiftet etter foreldrene 13. til 15. april 1746, nevnes Kari før Elen, f 1702. Jeg tror derfor at Kari gm Sjur Andersen skal være Karen f 1699.Skiftet: 'Her nevnes barna: 1) Rasmus Hansen, g. m. Allis Johannesdatter, bosatt på Berge, død, etterlatt Johannes R., Hans R., 30, Rasmus R., 26, Kari R., 24, Ellena, 18, og Siri, 16, 2) Mallene Hansdatter, g.m. Johannes J. Børseim, 3) Kari H., g.m. Siur Andersen Koldal, død, etterlatt seg Hans S. Ørren i Os, Nils S. Trengereid, Rasmus S., 18, Britha S., 24 og Mallena, 16, 4) Ellena, g.m. Morten Olsen Skogseide, 5) Lisbet H., g.m. Peder Andersen Lillefosse.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det tror jeg du har helt rett i Arnfrid.Her følger dåpen til Ivar Moss Pettersen 14.08.1819. Noen har ført inn under navnet hans at han døde 25.12.1899.Se høre side i kirkeboka. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her kommer svaret på skiftet etter Sjur Hansen Teigland. Han og kona var barnløse, men vi får nå bl.a. vite at bror til Sjur, Anders Hansen er i live og bosatt på Warøen, Waage. Dessuten tolker jeg svaret som at Sjurs hustru var søster til Anders Hansen, gift med Kari Hansdtr.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 3.9.2008 18:26 (2) Siur Hansen Teigland, skifte 28. mars til 3. sept. 1831. Han var barnløs og enkemann. Arvingene søsken: Anders Hans Warøen, Waag, Niels Hansen Humlevig, død, etterlatt seg Hans Nielsen Humlevig, Madella Nielsdtr Giøvåg, g.m. Knud Thorsen, død, etterlatt sge fire barn, Anders Hansen Teigland, død, etterlatt seg sønnen Hans Andersen Teigland, og Sissela Hansdatter, g.m. Ommund Olsen Fugleberg, død, etterlatt seg datteren Madella Ommundsdatter, g.m. Petter Baade Moss. Kristi Hansdatter Teigland, skifte fra 23. okt. til 26. okt. 1826. Etterlatt seg enkemannen Siur Hansen, og søskens barn: Hans Andersen teigland, Knud Ellingsen Tvedt, Anna Ellingsdtr, g.m. Lars Olsen Præstbøe, Kari Ellingsdtr, g.m. Anders Gabrielsen Engesund, og Anna Andersdatter Teigland, 48 år. -------------------------------------------------------------------------------- Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er svaret på skiftet etter Lars Henrichsen,Huse ektemannen til Magdele Amundsdtr.Som vi ser var der to barn i dette ekteskapet, Henrich f. 1813 og Ingebrict f.1816.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 3.9.2008 18:15 (2) Dato 10. september 1818, enke Madelle Ommundsdatter og barna Henrich Larsen, 5 og Ingebrigt Larsen, 2. Formyndere Henrich Mejer Walle og Jochum H. Moss. 'Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1822 blir en Ole Amundsson Fugleberg konfirmert, 17 9/12 år gammel med foreldre Amund Olsen F. og Guro Baardsdt.: (N° 9) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 5 (1811-1835), Konfirmerte 1823, side 152. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11554&idx_id=11554&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint, Rune, bitene faller på plass.Her er og skiftet etter Anders Hansson Teigland (ektemann og ikke bror!):'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 3.9.2008 18:17 (2) Dato 1. juli 1800, enke Anna Haldorsdatter. Med avdøde første kone Kari Hansdatter hadde han sønnen Hans Andersen, 29 år, med avdød andre kone Lisbet Gabrielsdatter hadde han datteren Anna, 22 år. Formynder for henne Christopher Gabrielsen Tvedt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvor ble det så av broren Anders Hansen som er nevnt i skiftet etter faren - Hans Sjurdsen - i 1798? Finner han ikke i ft 1801, finner han heller ikke blant døde. Han må ha dradd bort fra Tysnes. Han er nevnt etter Nils, så han må da være født etter han. Vi vet jo ikke en gang alderen hans lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vel, om du leser skiftet etter Sjur, så ser du at Anders Hansen var i live i 1831, og oppholdt seg på Warøen, Waage. Om jeg ikke tar mye feil, så er vel det i Sund. Så da får vi tråle kirkebøkene i Sund og dødsfall fra 1831 og oppover. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda!! Der ser du! Det er visst jeg som mangler hjerneceller... jeg leste jo selvsagt skiftet, men ble så opptatt med å forandre ting og tang for den andre Anders. Her må man holde tunga beint i munnen.Da er han kanskje allerede i Sund i 1801 ettersom jeg ikke finner en passende person på Tysnes. Det er kun en som kan passe i Sund 1801 og det er denne Anders, 50 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11245&gardpostnr=23&personpostnr=608#nedre>LenkeMen han er på Glæsnæs.Haha! Her fant jeg Anders hansen Tægland gift med en enke, Giertru Olsdtr på Glæsnæs i 1789:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, og slik går det også når to leter etter det samme. Bar, da fikk jeg bekreftet at mine to hjerneceller fortsatt fungerer.De døper datteren Malene 21.06.1791. Se nederst andre kolonne venstre side. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11689&idx_id=11689&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Og her døpes datteren Cicele 24.02.1793. Se post nr.30 andre kolonne høyre side. Lenke Og her døpes datteren Ingeborg 12.07.1795. Se post nr.75 andre kolonne høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.