Gå til innhold
Arkivverket

[#61018] HO; Hans (Ivarhus) Rasmussen LINGA & Kari Olsdtr BERGE - etterslekt


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det var Knud Thoresen som giftet seg i 1860, og jeg tror det er den samme Knud Thoresen som giftet seg med Magdele Nilsdtr.29.12.1811. Han skrev seg da fra Midt-Gjøvaag, og forklaringen på det finner vi i skiftet i 1830. Knud Thoresen fikk skjøte på bruket i Midt-Gjøvåg 21.05.1806. Men han var født på Kaldefoss i 1790 som sønn av Thore Knudsen Kaldefoss.Her er familien på Kaldefoss i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f11223&gardpostnr=59&merk=59#ovre>LenkeDa ble altså Knud Thoresen Midt-Gjøvaag enkemann i 1830, og det jeg stilte spørsmålstegn med var om han virkelig ventet i 30 år før han giftet seg på nytt, eller om ekteskapet med Anne var hans tredje?.Her er de i 1865, og som du ser var Knud da 76år, vilket stemmer bra med et ca. fødselsår 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Her blandet jeg sammen far og sønn!Jeg har heller ikke funnet ekteskapet mellom Magdel Thoresdtr og Mikkel Mikkelsen, ei heller Jans død.ekteskapet med Jan var ihvertfall i 1875: LenkeHar heller ikke funnet noen barn så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sikkert var det ihvertfall at han gifter seg med Anne Olsdtr 5/7-1860: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 11 (1860-1871), Ekteviede 1860, side 247. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8312&idx_id=8312&uid=ny&idx_side=-248>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Megdeles søsken, så har jeg så langt funnet at Ole Thoresen ble konfirmert 10.10.1869 og broren Thore 06.10.1872. Jeg har forløpig ikke funnet konfirmasjonen til Knud, som var født i 1851. Han bor hjemme i 1865 og burde vel vært å finne blant konfirmantene 1865-1867.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Knud er ikke med i ft 1865 - ihvertfall finner ikke jeg han: LenkeJeg går derfor ut for at han døde før den tid.Har gått igjennom gifte i Tysnes 1830 - 1860 og finner ingen andre giftermål for Knud Thoresen. Kanskje han trengte en husholderske siden datteren Ela gifta seg i 1859!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Knut Thoresen døde 4 år gammel i 1855 (n° 38): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 10 (1848-1859), Døde og begravede 1855, side 313. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1942&idx_id=1942&uid=ny&idx_side=-300>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var bra Kjellaug, da kan vi utelukke ham. Da er det skjebnen til Ole og Thore vi mangler.Jeg holder på å sjekke ekteskap i Tysnes, men har pr. 1883 ikke funnet noe. De er jo heller ikke å se på Tysnes i 1900 tellingen, og de er ikke blant de døde frem til 1886. Kan de ha reist fra bygda?.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da fant jeg ekteskapet til Ole. Og han var litt tidlig ute. Han giftet seg 21.11.1872 med piken Magdele Hansdtr. fra Lygre i Fusa. Se post nr. 26, nederst på siden.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner dem heller ikke, fant en Samsine Thorsdtr som kan være deres halvsøster som emigrerer i 1888: LenkeDet står riktignok ikke Gjøvåg da!OK da er Ole i havn! Ble han gift? Jeg har problemer med Internet forbindelsen min og nå må jeg nok stoppe for arbeidet kaller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Joda, Ole ble gift som du ser, men å kalle henne pike var vel noe drøyt. Hun var født i 1826, og da er det vel henne vi finner som enke her i 1900-tellingen.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er imponerende det som er kommet frem her, men kan en av dere gjøre en oppsummering, så langt. Jeg falt av etter innlegg (141).* Hvilken gren / hvilke grener etter Hans Ivarhus Rasmussen LINGA og Kari Olsdtr BERGE er det vi arbeider med her?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skal sende deg et oppsett på det jeg har samlet her. Men det er etterkommerne etter Hans Sjursen Koldal f.1721 og Magdele Nielsdtr. vi styrer med. De dro fra Lønningdal til Teigland på Tysnes hvor de døde i 1798 og 1778.Nærmere bestemt så er det etterkommerne etter sønnen Niels Hansen Lønningdal 1749-1792 og hustru Anne Olsdtr.Øvre Homlevig f.1752.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Tusen takk, da kom det en epost.Ellers kjørte vi gjennom Hegglandsdalen i går i et fantastisk augustvær, i vår åpne bil. Deretter var vi helt til Fotlandsvågen, dere vet den der: 'Enten havner vi på mentalen, eller så havner vi som striler i Fotlandsvågen'.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Veldig bra, Rune!! Du må nok ha noen hjerneceller igjen allikevel!! Da var 'pigen' Magdela Hansdtr 46 år ved giftermålet og en kan vel da tenke seg at dette ekteskapet var uten barn.Hvor ble det så av Thore Thoresen? Finner han ikke i ft 1900 i globalsøk, men så langt har jeg heller ikke funnet han død.Finner han heller ikke i emigrant listene.Holder på å lete i utflytterlistene og der fant jeg enkemann Thore Jansen Gjøvåg (2. mannen til Marithe Oldstr Husevik) som utflyttet til Fitjar i 1872 (n°35). Dvs at marithe var død før den tid: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 12 (1872-1886), Inn- og utflyttede 1872, side 488. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7074&idx_id=7074&uid=ny&idx_side=-335>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Marithe døde 29.12.1870 på Midt-Gjøvåg.Thore Thoresen ble konfirmert 06.10.1872. Kan det tenkes at han har flyttet etter stefaren til Fitjar? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1885 flytta Marte Nilsine Nilsdtr Gjøvåg til Bergen (n° 8) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 12 (1872-1886), Inn- og utflyttede 1885, side 510. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8312&idx_id=8312&uid=ny&idx_side=-357>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hun er datter til Nils Knutsson Gjøvåg og Anne Jensine Knutsdtr Flygansvær.Vi finner henne så i ft 1900 for Bergen gift med Conrad Johan Nilsen f 1864 i Bergen og med følgende barn:Sverre 1895: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. B 2 (1891-1901), Fødte og døpte 1895, side 109. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnna 1897Nils 1899LenkeDe ble gift 26/6-1892 (n° 29): Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Klokkerbok nr. A 2 (1879-1892), Ekteviede 1892, side 391. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På den andre siden var det nok dattera til Thore Jansen, Samsine, som emigrerte (se 210) for bostedet hennes var Vindnes og det er Fitjar, men født på Tysnes.Men hun er jo ikke etterkommer av Hans Rasmussen og Kari Olsdtr så vi kan vel se bort fra henne og søstera.Finner ingen Thore Thoresen på Fitjar i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. sønnen Nils født 13.08.1899 (innlegg nr. 217). Her er innføringen i kirkeboka. Han er døpt Nils Ingebrigt og døpt i Korskirken i Bergen 17.09.1899. Se post nr.125. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Tor Torsen f. 1857 var ifølge ættesoga for Husevik sjømann, det er alt som står om han.En innførsel på FS har han som død i 1878, men det står ikke hvor og er heller ikke kildebelagt, så den er i tilfelle usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Lars. Det streifet meg tanken på at han kunne være sjømann. Da burde han stå i sjømannsrullene et eller annet sted.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var skifte på Teigland i Tysnes 11.05.1779 etter Magdele Nilsdtr.1716-1778 og etter ektemannen Hans Sjursen (Koldal) 30.06.1798. De gav en del interessant informasjon vedr etterkommerne.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 2.9.2008 15:07 (2) Magdela Nilsdtr. Teigland i protokoll A.a 8 side 480b 1773-1780. dato 11. mai 1779, enkemann Hans Sjursen, og barna Siur, Niels, Anders, Kari, g.m. Anders Hansen Teigland, død, etterlatt seg sønnen Hans Andersen, 9 år, Sissele Hansdatter, 34 år. Hans Sjursen Teigland i protokoll A.a11a 1796-1801 side 241. Dato 30. juni 1798. Barn Sjur Hansen Teigland, Niels H., d.d, etterlatt seg i ekteskap medAnna Olsdatter Hans Nilsen, 17, og Madelle Nielsdatter, 12, på Øvre Humlevig, Anders H. Teigland, Sissele Hansdatter hadde i ekteskap med Aamund Olsen Fugleberg etterlatt seg datteren Madelle Aamundsdatter. 'Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.