Gå til innhold
Arkivverket

[#61018] HO; Hans (Ivarhus) Rasmussen LINGA & Kari Olsdtr BERGE - etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til Kari Hansdtr 4/6- 1769: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 5 (1762-1793), Ekteviede 1770, side 95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11700&idx_id=11700&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnders Hansen Tegland gifta seg opp igjen i 1773 med Lisbeth gabrielsdtr Tvedt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er det gjort. Christi Hansdtr. kona til Sjur, døde på Teigland 28.09.1826. Se post nr.51. LenkeForøvrig har jeg et lite problem. Hans og Magdele hadde bl.a. sønnen Anders Hansen, og han er nevnt i skiftet både etter moren i 1779 og faren i 1798. Samtidig får vi opplyst i skiftet etter Magdele Nilsdt. i 1779 at datteren Kari var død men hadde vært gift med Anders Hansen Teigland og etterlos seg en sønn Hans på 9 år.Denne Hans finner vi på Teigland i 1801, 30 år gammel. Han giftet seg forøvrig i 1806. Men det dør en Anders Hansen på Teigland 11.04.1800. Er det Karis ektemann, eller Karis bror Anders som altså var i live i 1798. Og uansett hvem av dem det er, hvor er den andre Anders Hansen? Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint! Jeg har sikkert sagt dette før, men Sjurd Andersson Koldal var min 5. tipp med sin første kone, så jeg er jo dobbelt interessert i alle disse halvsøskene til min 4. tipp Anders Sjurdsson.Fant en Kari Hansdtr i 1743, men hun var fra Hatvik og der bodde de da ikke. Han bodde jo på Lønningdal i 1742, så barna skulle da være født i Os. Kanhende Kari er født i Fusa, men jeg finner henne ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har notert det samme, ikke godt å vite hvilken Anders Hansen som døde på Teigland i 1800. Jeg trodde det var Karis bror.Her er flere skifter: Sissela Hansdtr Teigland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=skifshor&gardpostnr=3678&merk=3678#ovre>LenkeAnders Hansen Teigland: LenkeDa får vi se hvem han var tenker jeg.Kari Hansdtr Teigland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da får vi se hva skiftene forteller oss. Kari Hansdtr. ble altså gravlagt 29.10.1771. Og da vil jeg tro at det er hennes ektemann, Anders Hansen som gifter seg andre gang 10.01.1773 med Lisbeth Gabrielsdtr.Hun blir gravlagt fra Teigland 01.10.1785, 36 år gammel.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå har jo dette ikke noe med slektsboka å gjøre, men Anders Hansen og Lisbeth Gabrielsdtr. døper en datter Kari 06.06.1773. Det skulle vel bekrefte at dette er Karis ektemann Anders Hansen og ikke hennes bror med samme navn som var gift med Lisbeth.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tor jeg er temelig sikkert, det var jo vanlig å kalle opp den avdøde kona.Dertil stod det at han var enkemann da han gifta seg med Lisbeth, så den saken er grei tror jeg. Nå får vi vente å se hvilken av de to som døde i 1800.Det kan være på sin plass å spørre etter Sisselas skifte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lars Henrichsen Huse døde 07.06.1818, og enken giftet seg andre gang 18.04.1819 med Petter Ivarsen ? Magdele døde forøvrig på Huse i Kvinnherad 05.06.1872, omlag 92 år gammel.Se øverst på høyre side. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en 5 åring som dør i 1862 med nesten samme navn: Petter Baade Amundsen Moss på Huse: LenkeKan det være et barnebarn til Maddele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lars Henrichsen Huse døde 07.06.1818, og enken giftet seg andre gang 18.04.1819 med Petter Ivarsen ? Magdele døde forøvrig på Huse i Kvinnherad 05.06.1872, omlag 92 år gammel.Se øverst på høyre side. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.