Gå til innhold
Arkivverket

[#61024] Halvor Torgersen f 1773 på Kråbøl i Vestre Gausdal


Gjest Karl Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Det var også en Halvor Torgersen Kråbøl som ble gift til Mork i Ringebu. Han døde ca 1860. Kråbøl finnes både i Øyer og Gausdal.Denne Halvor Torgersen Kråbøl kan være sønn av Torger H. Moshus. Han kan være den samme som fikk ei datter i 1828, men dette må nok undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Men hvis nå Halvor skulle være født 'utabygds' så er kanskje Øyer,Ringebu de mest aktuelle kommunene å søke i?Nå kan jo min Halvor som vies i 1803 være uøgte født,med en av Kraabøl-Torgerne som far,men med ei eller anna tjenestejente som mor,og født på hjemstedet til moren. For så å komme til Gausdal i tjeneste.Blir nok ikke lett å få noe svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Torger Simensen Austli får som Else Kari sier dattera Karen Torgersdatter Kråbøl i mai 1769. Dette er altså søster til skipskapteinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det slår meg Else Kari at dersom Halvor som vi leter etter er sønn av Torger Halvorsen Moshus og Rønnaug Simensdatter Kråbøl så kan han være født før ekteskapet inngås?? Da kan det hende at man må lete også i Øyer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Lar også denne saken ligge noen dager,tar meg en tur til Køben i stedet. God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så var det Ragnhild som var på Forset i 1801. Dordi (Dårdi) Stenersdatter Øfstehage var g med Simen Børresen Forset. Dermed var det også slektskap i Forsetgrenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Innlegg 33 er kanskje feil? Jeg er usikker på om Dårdi og Simen ble gift. De hadde ihvertfall sønnen Amund Simensen som muligens var sadelmaker. Ukjent fødselsår. Derfor får jeg ikke sjekket om han var f i ekteskap. Jeg tror nemlig at Dårdi ble g m Elling Olsen Finsrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.